W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rozwój Systemu Rejestrów Państwowych

RSRP

Projekt Rozwój Systemu Rejestrów Państwowych (RSRP, Rozwój SRP) ma strategiczne znaczenie dla państwa. W jego ramach zostaną zmodernizowane istniejące rejestry, zbudowane nowe oraz zostaną określenie standardy tworzenia i dodawania przyszłych rejestrów państwowych.

 

Status projektu:

  • 22 marca 2018 r. podpisano Porozumienie o Dofinansowanie między Ministerstwem Cyfryzacji  a Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC).
  • 8 grudnia 2023 r. Podpisano 11 Aneks do Porozumienia o Dofinansowanie dotyczący zmian w zakresie: wartości wnioskowanej kwoty dofinansowania oraz zwiększenia zakresu zadań.
  • Projekt zakończył się 31 grudnia 2023 r. Planowane produkty projektu zostały zrealizowane, a Kamienie Milowe osiągnięte.

Zaangażowani

Instytucja odpowiedzialna: 

  • Ministerstwo Cyfryzacji (beneficjent)
  • Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji (partner)

Projekt a dokumenty strategiczne

Nowe wymagania w stosunku do SRP zdefiniował Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa (PZIP) przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 27 września 2016 r. PZIP szczególny nacisk położył na stworzenie referencyjnego modelu przechowywania i przetwarzania informacji w rejestrach państwowych oraz na tworzenie wysokiej jakości e-usług publicznych. Niniejszy projekt realizuje również założenia przedstawione w innych dokumentach strategicznych:

Cel projektu

Celem projektu jest usprawnienie usług świadczonych przez administrację: administracji, obywatelom i biznesowi poprzez:

  • Celem projektu jest usprawnienie usług świadczonych przez administrację: administracji, obywatelom i biznesowi poprzez:

  • Modernizację funkcjonalności Systemu Rejestrów Państwowych;
  • Stworzenie podstaw technologicznych i biznesowych do dołączania nowych rejestrów w celu świadczenia wysokiej jakości usług elektronicznych;
  • Zmiany w Rejestrze Stanu Cywilnego oraz PESEL
  • Pobranie odpisu aktu stanu cywilnego przez Obywatela
  • Pobranie odpisu aktu stanu cywilnego przez organy administracji publicznej, sądy i prokuraturę (A2A)
  • Pobieranie numerów PESEL rodziców po numerze PESEL dziecka
  • Zgłoszenie urodzenia dziecka
  • Nadawanie numeru PESEL dziecku w Urzędzie Stanu Cywilnego (USC)
  • Nadawanie numeru PESEL w organie gminy, u wojewody lub konsula
  • Weryfikowanie powiązania rodzic-dziecko wynikającego z aktu urodzenia
  • Zgłaszanie niezgodności do właściwych organów
  • Wnioskowanie o dostęp do danych jednostkowych z rejestru PESEL
  • Wnioskowanie o dostęp do weryfikacji adresu i zgonu osoby
  • Pobranie informacji o podmiotach i osobach, którym udostępniono dane osoby z rejestru PESEL
  • Wgląd do danych obywatela w PESEL i pobranie zaświadczenia o cząstkowych lub całkowitych danych osoby z PESEL
  • Wgląd do danych dzieci obywatela w PESEL i pobranie zaświadczenia o cząstkowych lub całkowitych danych dziecka z PESEL
  • Wnioskowanie o dostęp w trybie ograniczonej teletransmisji RDO
  • Pobranie informacji o podmiotach i osobach, którym udostępniono dane osoby z rejestru RDO
  • Pobranie zaświadczenia o danych zamieszczonych/nie zamieszczonych w RSC 
  • Pobieranie zaświadczenia o stanie cywilnym
  • Rejestr Dokumentów Paszportowych
  • Weryfikacja ważności paszportu przez Obywatela
  • Weryfikacja ważności paszportu przez uprawnione podmioty
  • Podgląd danych zgromadzonych w rejestrze dokumentów paszportowych
  • Powiadomienie o zmianach statusu paszportu
  • Zgłoszenie utraty paszportu
  • Sprawdź status sprawy paszportowej
  • Personalizacja książeczki paszportowej
  • Rozliczanie blankietów dokumentów paszportowych
  • Zarządzanie Adnotacjami dotyczącymi dokumentów paszportowych w RDP
  • Rozliczanie blankietów dokumentów paszportowych
  • Zarządzanie Adnotacjami dotyczącymi dokumentów paszportowych w RDP
  • Pobranie historii operacji na danych
  • Weryfikacja danych w RDP przez Obywatela
  • Unieważnienie dokumentu paszportowego w wyniku kradzieży
  • Unieważnienie dokumentu paszportowego w wyniku utraty
  • Unieważnienie dokumentu paszportowego w wyniku zmiany danych
  • Wnioskowanie o paszport
  • Wydanie paszportu
  • Zgoda rodzica na paszport dla dziecka
  • Usługa wnioskowania o paszport dla dziecka online
  • Rejestr Danych Kontaktowych
  • Sprawdzenie danych kontaktowych
  • Aktualizacja danych kontaktowych
  • Sprawdzenie danych kontaktowych Obywatela
  • Aktualizacja danych kontaktowych Obywatela
  • Sprawdzenie lub pobranie danych kontaktowych
  • Zmiany w Rejestrze Dowodów Osobistych
  • Powiadomienie o zmianach statusu dowodu osobistego
  • Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego
  • Wymeldowanie z pobytu stałego lub czasowego
  • Zgłoszenie wyjazdu za granicę na pobyt stały lub czasowy
  • Zgłoszenie powrotu z wyjazdu za granicy na pobyt stały lub czasowy
  • Zameldowanie na pobyt stały lub czasowy po weryfikacji posiadacza adresu w księgach wieczystych
  • Rejestr zastrzegania numerów PESEL
  • Wnioskowanie o wydanie dowodu osobistego dla osoby dorosłej i dla dziecka lub podopiecznego powyżej 12 roku życia
  • Wnioskowanie o dowód osobisty dla dziecka lub podopiecznego poniżej 12 roku życia.
  • mDowód
  • mWeryfikator
  • ePłatności
  • Tymczasowe Prawo Jazdy

Oczekiwane rezultaty

  • poprawa efektywności urzędów administracji publicznej dzięki digitalizacji i udostępnieniu nowych usług elektronicznych, z których obywatele i przedsiębiorcy będą mogli skorzystać przez Internet,
  • optymalizacja procedur administracyjnych dzięki wykorzystaniu danych zawartych w rejestrach referencyjnych (np. PESEL),
  • ochrona praw i interesów konsumentów dzięki ograniczeniu możliwości kradzieży tożsamości poprzez rejestrowanie i przekazywanie informacji o utracie dokumentu tożsamości online do odpowiedzialnych instytucji,
  • uproszczenie procedur wnioskowania o paszport,
  • standaryzacja i zarządzanie usługami publicznymi ze szczególnym uwzględnieniem technologii cyfrowych - optymalizacja architektury w celu lepszego wykorzystania infrastruktury SRP i podniesie poziomu dostępności systemu,
  • usprawnienie kontaktów administracji z obywatelami w istotnych dla nich sprawach.

 

Harmonogram realizacji projektu

 

Kamień milowy

Przewidywana data realizacji

Przygotowanie środowiska deweloperskiego i testowego

IV kw. 2018

Standardy tworzenia i dołączania nowych rejestrów do SRP

III kw. 2019

E-usługi w zakresie Rejestru Dowodów Osobistych (RDO)

I kw. 2019

Rejestr Danych Kontaktowych (RDK)

IV kw. 2019 r.

Uruchomienie e-usług w zakresie RDK

IV kw. 2019 r.

E-usługi w zakresie Rejestru Stanu Cywilnego (RSC)

II kw. 2020 r.

Uruchomienie nowych e-usług w zakresie RDO

II kwartał 2022 r.

Uruchomienie Rejestru Dokumentów Paszportowych

IV kwartał 2022 r.

Uruchomienie 5 e-usług w zakresie RDP

IV kwartał 2022 r.

Uruchomienie 2 e-usług w zakresie RDP

I kwartał 2023 r.

Uruchomienie nowych e-usług w zakresie RSC (PESEL/BUSC)

II kwartał 2023 r.

Uruchomienie rejestru zastrzeżeń numerów PESEL

IV kwartał 2023 r.

Uruchomienie e-usług webowych, usług sieciowych i mobilnych dot. zastrzeżeń Numeru PESEL

IV kwartał 2023 r.

Uruchomienie usługi sieciowej rejestracji zastrzeżenia przez banki, SKOK i operatora pocztowego

IV kwartał 2023 r.

Wdrożenie wniosku elektronicznego o wydanie dowodu osobistego oraz pozostałych zmian w RDO wspierających uruchomienie i funkcjonowanie e-usług dot. wnioskowania o dowód osobisty

IV kwartał 2023 r.

Uruchomienie nowych e-usług  i modyfikacja istniejących w obszarze RDO

IV kwartał 2023 r.

Uruchomienie mDowodu w aplikacji mObywatel

III kwartał 2023 r.

Uruchomienie e-usług (mWeryfikator, tymczasowe prawo jazdy, ePłatności) w aplikacji mObywatel

IV kwartał 2023 r.

 

Finanse

 

Źródła finansowania:
Program Operacyjny Polska Cyfrowa - 84,63%
Budżet państwa – 15,37%

Wartość projektu:

142 359 634,40 zł brutto (Beneficjent i Partner)

Metodyka zarządzania i realizacji projektu

Zasady zarządzania projektami w Ministerstwie Cyfryzacji zostały określone w Zarządzeniu nr 5 Ministra Cyfryzacji z dnia 27 lutego 2019 r. w sprawie zatwierdzania do realizacji oraz zarządzania projektami, programami i portfelem projektów w resorcie cyfryzacji; zmienionym  Zarządzeniem nr 4 Ministra Cyfryzacji z dnia 26 lutego 2020 r. zmieniające zarządzenie w sprawie zatwierdzania do realizacji oraz zarządzania projektami, programami i portfelem projektów w resorcie cyfryzacji; Zarządzenie nr 17 Ministra Cyfryzacji z dnia 29 października 2021 r. zmieniające zarządzenie w sprawie zatwierdzania do realizacji oraz zarządzania projektami, programami i portfelem projektów w resorcie cyfryzacji oraz zmienione Zarządzeniem nr 9 w sprawie metodyki zarządzania projektami, inicjatywami i programami z zakresu spraw działu administracji rządowej – informatyzacja oraz powołania Rady Portfela Ministra Cyfryzacji.

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
14.05.2024 13:01 Monika Dębkowska
Pierwsza publikacja:
17.06.2019 14:48 administrator gov.pl
{"register":{"columns":[]}}