W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie aplikacji legislacyjnej

{"register":{"columns":[{"header":"Numer Projektu","value":"22","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Celem projektu jest m.in. przywrócenie jednego przedmiotu wykładów na aplikacji legislacyjnej, powołanie nowego organu jakim będzie Rada Programowa oraz zmniejszenie opłaty za uczestnictwo w aplikacji legislacyjnej.","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"W projekcie zdecydowano się na przywrócenie przedmiotu wykładów dotyczących wybranych problemów z zakresu prawa międzynarodowego, w tym wpływ prawnomiędzynarodowych zobowiązań Rzeczypospolitej Polskiej w dziedzinie praw człowieka na proces tworzenia prawa. Ponadto projekt zakłada w § 4 w ust. 1 nowelizowanego rozporządzenia wprowadzenie otwartego katalogu przedmiotu wykładów. \nProponuje się również powołanie nowego organu jakim będzie Rada Programowa. Zgodnie z § 1 pkt 2 projektem rozporządzenia Rada Programowa będzie powoływana i odwoływana przez Prezesa Rządowego Centrum Legislacji. W ramach zadań jakie przewidziano w projekcie rozporządzenia Rada Programowa będzie przygotowywać projekt programu aplikacji, zapewniać należyty poziom merytoryczny prowadzonych zajęć oraz akceptować listy osób prowadzących wykłady lub ćwiczenia, a także listy patronów.\nW celu zoptymalizowania rozwiązań organizacyjnych związanych z prowadzeniem aplikacji legislacyjnej wprowadza się zmianę w zakresie limitu aplikantów nad którymi opiekę sprawuje patron. Projektowana regulacja zakłada, że patron będzie mógł sprawować opiekę nad nie więcej niż dwoma aplikantami (§ 10 ust. 2). Ponadto proponuje się zmiany dotyczące składu komisji egzaminacyjnej. Projekt zakłada zmniejszenie liczby powoływanych członków komisji egzaminacyjnej z 6 członków do 4 członków (§ 13 ust. 2 pkt 2). W konsekwencji wprowadzenia ww. zmian w § 17 nowelizowanego rozporządzenia przewidziano zmianę ust. 3 i 5 polegającą na zmniejszeniu obligatoryjnej liczby członków komisji obecnych na egzaminie do co najmniej trzech członków. \nZmniejszenie opłaty za uczestnictwo w aplikacji legislacyjnej to kolejna zmiana zaproponowana do uregulowania w nowelizowanym rozporządzeniu. Na podstawie obecnie obowiązującego rozporządzenia opłata za uczestnictwo w aplikacji wynosi 5-krotność przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, co jest równe kwocie 35 777,4 zł. Projekt rozporządzenia przewiduje obniżenie wysokości opłaty za uczestnictwo w aplikacji do wysokości 4- krotności przeciętnego wynagrodzenia, co daje kwotę 28 621,92 zł. Opłatę za uczestnictwo pracownika w aplikacji legislacyjnej podmiot kierujący będzie zobligowany do wpłacenia jednorazowo.\nDo aplikacji legislacyjnej prowadzonej w edycji 2023/2024 będą miały zastosowanie przepisy dotychczasowe.\nPonadto w projekcie rozporządzenia wprowadzono regulację, zgodnie z którą w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie projektowanego rozporządzenia Prezes Rządowego Centrum Legislacji powoła Radę Programową.\n","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Robert Brochocki Wiceprezes Rządowego Centrum Legislacji\n","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin wydania rozporządzenia/data wydania","value":"II kwartał 2024 r.","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874196,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer Projektu:
22
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Celem projektu jest m.in. przywrócenie jednego przedmiotu wykładów na aplikacji legislacyjnej, powołanie nowego organu jakim będzie Rada Programowa oraz zmniejszenie opłaty za uczestnictwo w aplikacji legislacyjnej.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
W projekcie zdecydowano się na przywrócenie przedmiotu wykładów dotyczących wybranych problemów z zakresu prawa międzynarodowego, w tym wpływ prawnomiędzynarodowych zobowiązań Rzeczypospolitej Polskiej w dziedzinie praw człowieka na proces tworzenia prawa. Ponadto projekt zakłada w § 4 w ust. 1 nowelizowanego rozporządzenia wprowadzenie otwartego katalogu przedmiotu wykładów.
Proponuje się również powołanie nowego organu jakim będzie Rada Programowa. Zgodnie z § 1 pkt 2 projektem rozporządzenia Rada Programowa będzie powoływana i odwoływana przez Prezesa Rządowego Centrum Legislacji. W ramach zadań jakie przewidziano w projekcie rozporządzenia Rada Programowa będzie przygotowywać projekt programu aplikacji, zapewniać należyty poziom merytoryczny prowadzonych zajęć oraz akceptować listy osób prowadzących wykłady lub ćwiczenia, a także listy patronów.
W celu zoptymalizowania rozwiązań organizacyjnych związanych z prowadzeniem aplikacji legislacyjnej wprowadza się zmianę w zakresie limitu aplikantów nad którymi opiekę sprawuje patron. Projektowana regulacja zakłada, że patron będzie mógł sprawować opiekę nad nie więcej niż dwoma aplikantami (§ 10 ust. 2). Ponadto proponuje się zmiany dotyczące składu komisji egzaminacyjnej. Projekt zakłada zmniejszenie liczby powoływanych członków komisji egzaminacyjnej z 6 członków do 4 członków (§ 13 ust. 2 pkt 2). W konsekwencji wprowadzenia ww. zmian w § 17 nowelizowanego rozporządzenia przewidziano zmianę ust. 3 i 5 polegającą na zmniejszeniu obligatoryjnej liczby członków komisji obecnych na egzaminie do co najmniej trzech członków.
Zmniejszenie opłaty za uczestnictwo w aplikacji legislacyjnej to kolejna zmiana zaproponowana do uregulowania w nowelizowanym rozporządzeniu. Na podstawie obecnie obowiązującego rozporządzenia opłata za uczestnictwo w aplikacji wynosi 5-krotność przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, co jest równe kwocie 35 777,4 zł. Projekt rozporządzenia przewiduje obniżenie wysokości opłaty za uczestnictwo w aplikacji do wysokości 4- krotności przeciętnego wynagrodzenia, co daje kwotę 28 621,92 zł. Opłatę za uczestnictwo pracownika w aplikacji legislacyjnej podmiot kierujący będzie zobligowany do wpłacenia jednorazowo.
Do aplikacji legislacyjnej prowadzonej w edycji 2023/2024 będą miały zastosowanie przepisy dotychczasowe.
Ponadto w projekcie rozporządzenia wprowadzono regulację, zgodnie z którą w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie projektowanego rozporządzenia Prezes Rządowego Centrum Legislacji powoła Radę Programową.
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Robert Brochocki Wiceprezes Rządowego Centrum Legislacji
Planowany termin wydania rozporządzenia/data wydania:
II kwartał 2024 r.
Status realizacji: