W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zaliczki


Pytania i odpowiedzi


P: Czy każdy OOW/Beneficjent może wnioskować o wypłatę dofinasowania w formie zaliczki?

O: Tak, jednak w ramach konkursów określone zostały pewne wymogi jakie należy spełnić. Po wniesieniu zabezpieczenia w postacie weksla in blanco wraz z deklaracją wystawcy weksla, bez dodatkowych wymogów zaliczki mogą otrzymać OOW/Beneficjenci, którzy na etapie naboru wykazali we Wniosku wymagane doświadczenie w zakresie realizacji projektów lub inwestycji dotyczących budowy sieci telekomunikacyjnych. Natomiast OOW/Beneficjenci, którzy na etapie naboru nie wykazali wymaganego doświadczenia mogą się ubiegać o dofinansowanie w formie zaliczki pod warunkiem złożenia, oprócz weksla in blanco wraz z deklaracją wystawcy weksla, dodatkowego zabezpieczenia w formie gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej na wartość najwyższej transzy zaliczki, określonej w harmonogramie płatności.

 

P: Czy jeśli OOW/Beneficjent wykazał doświadczenie na 50% wartości dofinansowania to może ubiegać się bez gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej o zaliczkę tylko w mniejszej wysokości?

O: Nie. Doświadczenie było badane na moment składania wniosku, a kryterium związane z doświadczeniem było zero-jedynkowe. Co oznacza, że OOW/Beneficjent musiał posiadać doświadczenie o wartości minimum 100% wnioskowanego dofinansowania. Jeśli je posiadał, nie musi wnosić dodatkowej gwarancji ubiegając się o zaliczkę, jeśli natomiast nie posiadał 100% doświadczenia, musi wnieść dodatkową gwarancje lub rozliczać projekt wyłącznie w systemie refundacyjnym.

 

P: Czy można przenieść doświadczenie z wniosku o dofinansowanie który nie otrzymał dofinansowania?

O: Nie, nie ma takiej możliwości.

 

P: Czy w przypadku przekroczenia progu 10 mln zł planowanych zaliczek w ramach danego przedsięwzięcia/projektu należy złożyć dodatkowe zabezpieczenie w formie gwarancji bankowej/ubezpieczeniowej?

O: Nie. Zarówno OOW w ramach C.1.1.1 KPO, jak również Beneficjenci w ramach FERC.01.01 są podmiotami świadczącymi usługi publiczne lub usługi w ogólnym interesie gospodarczym. Oznacza to, że zniesiony został wymóg złożenia dodatkowego zabezpieczenia w przypadku zaplanowania zaliczek powyżej 10 mln zł

 

P: Jaka jest dopuszczalna (jednorazowo) wartość zaliczki?

O: Wartość pojedynczej transzy zaliczki nie powinna przekroczyć 40% dofinansowania. Limit ten dotyczy pierwszej transzy zaliczki, jak również kolejnych transzy, z zastrzeżeniem, że w przypadku kolejnych transzy wartość nierozliczonych środków z poprzedniej transzy, łącznie z wartością aktualnej transzy zaliczki, nie powinna przekraczać 40% dofinasowania.

 

P: Jaka jest podstawa prawna ograniczenia wysokości udzielonych zaliczek?

O: Dla projektów realizowanych w ramach FERC.01.01 wynika to bezpośrednio z zapisów Rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 21 września 2022 r. w sprawie zaliczek w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich. W przypadku projektów realizowanych w ramach działania C.1.1.1 KPO, maksymalna wysokość środków przekazywanych w formie zaliczki jest relacją zobowiązań wynikających z projektu i racjonalności wydatkowania środków publicznych. Zgodnie z zapisami Umowy należy rozliczyć zaliczkę w ciągu 18 miesięcy, a w pierwszych 2 latach należy rozliczyć 35% Przedsięwzięcia. Należy zauważyć, że ustalona wysokość transzy zaliczki zabezpiecza płynność finansowania projektu do osiągnięcia pierwszych dwóch kamieni milowych.

 

P: W jakim terminie zostaną wypłacone środki wnioskowanej transzy zaliczki?

O: Zgodnie z zapisami Umowy wniosek o płatność powinien być zweryfikowany w terminie do 45 dni od jego wpływu przez CST2021. Termin ten może się wydłużyć o czas uzyskiwania wyjaśnień/uzupełnień od OOW/Beneficjenta. Po zatwierdzeniu Wniosku o płatność przez departament merytoryczny, jest on obsługiwany przez departament finansowy. Środki będą wypłacane zgodnie z terminami opublikowanymi przez odpowiednie instytucje: - w ramach KPO zgodnie z terminarzem opublikowanym przez Polski Fundusz Rozwoju (PFR), - w ramach FERC zgodnie z terminarzem opublikowanym przez Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK).

 

P: W jakim terminie OOW/Beneficjent powinien rozliczyć środki z otrzymanej zaliczki?

O: Rozliczenie dofinansowania przekazanego w formie transzy zaliczki, musi nastąpić najpóźniej w terminie 18 miesięcy od dnia wpływu tej zaliczki na podany przez OOW/Beneficjenta rachunek bankowy. Rozliczenie polega na wykazaniu wydatków kwalifikowalnych we wnioskach o płatność lub na zwrocie zaliczki.

 

P: Kiedy OOW/Beneficjent może wnioskować o kolejną transzę zaliczki?

O: Warunkiem otrzymania kolejnej transzy zaliczki jest przedstawienie do rozliczenia przez OOW/Beneficjenta punktów adresowych, dla których suma stawek jednostkowych wynosi nie mniej niż 70% wartości łącznie dotychczas udzielonych zaliczek.

 

P: Czy po dokonaniu zwrotu niewykorzystanych środków z poprzednich zaliczek można wnioskować o ich ponowną wypłatę?

O: Tak. Środki zwrócone pozostają do wykorzystania w ramach inwestycji, zatem OOW/Beneficjent może ponownie zawnioskować o ich wypłatę.

 

P: Czy można zmienić formę finasowania inwestycji?

O: Tak. Dopuszczalna jest zmiana formy finasowania inwestycji. W tym celu OOW/Beneficjent powinien poinformować CPPC o podjętej decyzji oraz dostarczyć odpowiednie dokumenty potwierdzające tę zmianę np. aktualizację harmonogramu płatności lub, jeżeli zmiana będzie wymagała dodatkowego zabezpieczenia, gwarancję bankową lub ubezpieczeniową.

 

P: Czy można mieć jeden rachunek bankowy, który posłuży do obsługi kilku projektów?

O: Nie. Rachunek bankowy wskazany w umowie ma służyć wyłącznie do prowadzenia operacji wynikających z realizacji konkretnego przedsięwzięcia/projektu.

 

P: Czy rachunek może być oprocentowany?

O: Tak, rachunek może być oprocentowany, jednak odsetki narosłe od środków przekazanych w formie zaliczki podlegają zwrotowi. Zwrotu należy dokonać najpóźniej z dniem złożenia wniosku o płatność końcową wraz z wyciągami bankowymi potwierdzającymi wysokość narosłych odsetek.

 

{"register":{"columns":[]}}