W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

7. Rozszerzenie zakresu podstawowych własności Osoby fizycznej udostępnianych jako referencyjne

22.05.2024

  1. Rozszerzenie zakresu podstawowych własności weryfikowanych i udostępnianych przez podstawowy rejestr (rejestry) referencyjne Osoby fizycznej, zgodnie z propozycją modelu przedstawioną w niniejszym dokumencie w Modelu AIP obiektu danych Osoba fizyczna.
    1. W szczególności rekomendowane jest wprowadzenie atrybutu Pełna nazwa (pełny zapis imienia i nazwiska, jak w modelu ISA2 CPV rekomendowanym przez EU).
      1. Należy opracować jednoznaczną regułę tworzenia i weryfikacji takiego atrybutu (np. kolejność danych), opierając się na istniejących międzynarodowych rozwiązaniach i standardach. W tym brak imienia i brak nazwiska, wszystkie imiona i nazwiska w określonej kolejności, tak jak przedstawiono to w rekomendacji dotyczącej zapisu imion i nazwisk osoby fizycznej. Rozwiąże to problemy spowodowane brakiem lub większą niż 2 liczbą imion lub nazwisk osoby fizycznej.
      2. Rekomendowane jest, aby podobnie jak w modelu ISA2 CPV, wprowadzić atrybut Pełna nazwa urodzenia (pełny zapis imienia i nazwiska zarejestrowany przy urodzeniu osoby fizycznej).
    2. Dodanie adresu zamieszkania i faktycznego miejsca pobytu oraz adresu do korespondencji (ten ostatni ewentualnie jako atrybut Danych kontaktowych, udostępniany w RDK), stopniowe uspójnianie ustaw, w kierunku scalenia adresu zamieszkania z adresem zameldowania. Rekomendacje sposobu przechowywania danych adresowych będą opracowane w następnym etapie prac.
    3. Rozważenie dodania do zakresu własności udostępnianych jako referencyjne informacji o Pobycie w RP i aktualizacji tych danych w rejestrze PESEL z systemu SG (ZSE6) na granicach (w tym w kolejnych krokach w ramach wyjazdów w całej strefie Schengen).
    4. Rozważenie rozszerzenia PESEL jako rejestru referencyjnego o inne cechy osoby fizycznej, często wykorzystywane w innych rejestrach – np. narodowość, cechy biometryczne, poziom wykształcenia, zawód wykonywany. Wymaga to pogłębionej analizy, także prawnej, w szczególności w odniesieniu do cech biometrycznych, ponieważ są to dane wrażliwe, a dostęp do nich chroniony prawnie. Tym nie mniej, z uwagi na potrzeby jednoznacznej identyfikacji osób, takie zasoby referencyjne powstają, np. w UE w ramach narzędzi interoperacyjności tzw. wielkoskalowych systemów informacyjnych uprawnieni będą mogli identyfikować osoby po danych biometrycznych.
    5. Rozważenie rozszerzenia zarówno podstawowych własności referencyjnych, jak i rejestru PESEL jako rejestru referencyjnego o dane takie jak: ubezwłasnowolnienie, opieka prawna i inne formy opieki (np. występujące w systemach obszaru Zdrowia), kuratela, pozbawienie lub ograniczenie władzy rodzicielskiej, wspólnota majątkowa. Aktualnie nie ma referencyjnych rejestrów takich danych, a wiele podmiotów robi to na własną rękę, np. w Systemie Informacji Oświatowej, Internetowym Koncie Pacjenta, Ewidencji producentów rolnych.
  2. Modele te powinny być umocowane prawnie jako obowiązujący standard przechowywania i wymiany informacji o osobach fizycznych, np. w ustawie o informatyzacji czy KRI.
  3. W przypadku ograniczenia się do pkt 1.a, zakres informacyjny danych udostępniany w rejestrze PESEL się nie zmieni, nie będą więc potrzebne modyfikacje ustawy o ewidencji ludności.
  4. Konieczne będą odpowiednie modyfikacje rejestru PESEL oraz API udostępniającego dane.
{"register":{"columns":[]}}