W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kwalifikowalność wydatków związanych z audytem przy rozliczaniu projektów i inicjatyw bilateralnych w ramach Funduszy norweskich i EOG

30 czerwca 2023 roku Biuro Mechanizmów Finansowych w Brukseli (BMF) przedstawiło stanowisko dotyczące interpretacji zapisu artykułu 8.12.4 Regulacji. Zgodnie z tym artykułem „raport niezależnego audytora posiadającego kwalifikacje do  przeprowadzania ustawowych kontroli dokumentów księgowych, w którym zaświadcza, że deklarowane koszty poniesiono zgodnie z niniejszymi Regulacjami, prawem krajowym oraz odpowiednimi krajowymi praktykami w zakresie rachunkowości – zgodnie z ust. 3 – jest akceptowany jako wystarczające udokumentowanie poniesionych wydatków. Raport wydany przez kompetentnego i niezależnego funkcjonariusza publicznego uznanego przez właściwe władze krajowe za posiadającego potencjał w zakresie kontroli podmiotu ponoszącego koszty pod względem budżetowym i finansowym, który nie uczestniczył w przygotowaniu sprawozdań finansowych, w którym zaświadcza, że deklarowane koszty poniesiono zgodnie z niniejszymi Regulacjami, obowiązującym prawem i krajowymi praktykami w zakresie rachunkowości – zgodnie z ust. 3 – również jest akceptowany jako wystarczające udokumentowanie poniesionych wydatków”.

Wytyczne BMF odnoszące się do raportów z audytu, o których mowa w powyżej zacytowanym artykule Regulacji wskazują, że:

  • wydatki związane z raportami z audytu są traktowane jako koszty projektu/inicjatywy, a Operatorzy Programów powinni dołożyć starań, aby środki na ten cel zostały zapewnione Beneficjentom i partnerom projektów/inicjatyw,
  • ostateczny termin kwalifikowalności dla kosztów związanych z raportem z audytu wyznacza ogólna data kwalifikowalności Funduszy norweskich i EOG tj. 30 kwietnia 2024 r. dla projektów oraz 30 kwietnia 2025 r. dla inicjatyw w ramach Funduszu Współpracy Dwustronnej,
  • z uwzględnieniem elastyczności przewidzianej w art. 8.2.3 Regulacji dotyczącym późniejszego dostarczenia produktów/wykonania usługi; partnerzy z Państw Darczyńców mają zawsze prawo do przedkładania dowodu wydatków w formie raportu z audytu, o ile umowa partnerska nie stanowi inaczej,
  • częstotliwość składania raportów z audytu powinna uwzględniać takie kwestie jak proporcjonalność, równomierny rozkład obowiązków pomiędzy partnerami oraz powinna wynikać z zapisów umowy partnerskiej.

Zapraszamy do zapoznania się ze stanowiskiem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska wynikającym z przedstawionych rzez BMF informacji, dostępnym na stronie internetowej NFOŚIGW.

 

Redakcja

{"register":{"columns":[]}}