W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Najczęściej zadawane pytania

Zapoznaj się z najczęściej zadawanymi pytaniami na temat profilu zaufanego (PZ). Jeśli nie znajdziesz odpowiedzi na swoje pytanie, przejdź do instrukcji użytkownika PZ lub skontaktuj się z nami.

​​​​​Jak założyć profil zaufany?

Kliknij Załóż profil zaufany i wybierz metodę, za pomocą której chcesz założyć profil. Następnie postępuj zgodnie z instrukcjami, które pojawią się na ekranie.

Kto może założyć profil zaufany?
  • każda osoba, która:

    • ukończyła 13 lat,

    • ma numer PESEL,

    • posiada pełną lub ograniczoną zdolność do czynności prawnych

  • dodatkowo, w związku z konfliktem zbrojnym w Ukrainie, każdy pełnoletni obywatel Ukrainy, o którym mowa w art. 1-2 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, który:

    • posiada pełną zdolność do czynności prawnych, może potwierdzić profil zaufany:

      • w procesie nadawania numeru PESEL w urzędzie gminy,

      • odrębnym wnioskiem po uzyskaniu numeru PESEL w dowolnym punkcie potwierdzającym ,w urzędzie gminy lub wybierając możliwy i wygodny dla siebie sposób potwierdzania dostępny po kliknięciu Załóż profil zaufany

Czy utworzenie profilu zaufanego i korzystanie z niego jest bezpłatne?

Tak, jest bezpłatne.

Czy mogę założyć profil zaufany bez wychodzenia z domu?

Tak. Wybierz, w jaki sposób chcesz założyć profil zaufany:

  1. Bank lub inny dostawca tożsamości

Aby założyć profil zaufany:

  • kliknij Załóż profil zaufany,
  • wybierz: Bank lub inny dostawca tożsamości i postępuj zgodnie z instrukcjami, które pojawią się na ekranie.

Lista banków, które umożliwiają założenie profilu zaufanego, jest ograniczona.

Jeśli nie znajdziesz swojego banku na liście, wybierz inny sposób, aby założyć profil zaufany.

  1. e-dowód

Możesz skorzystać z tego sposobu, jeśli masz:

  • dowód osobisty z warstwą elektroniczną (tzw. e-dowód),
  • czytnik NFC lub smartfon z anteną NFC,

Aby założyć profil zaufany:

  • kliknij Załóż profil zaufany,
  • wybierz e-dowód i postępuj zgodnie z instrukcjami, które pojawią się na ekranie.
  1. Rozmowa wideo z urzędnikiem

Możesz skorzystać z tego sposobu, jeśli masz:

  • ważny polski dowód osobisty lub
  • ważny polski paszport (paszportem możesz posłużyć się jeśli miałeś kiedykolwiek dowód osobisty wydany po 31 grudnia 2000 roku).

Swoją tożsamość potwierdzisz w rozmowie wideo:

  • rozmowa odbędzie się za pomocą aplikacji Microsoft Teams w terminie ustalonym według czasu obowiązującego w Polsce,
  • potrzebujesz urządzenia, które ma kamerę i mikrofon, np. smartfon, tablet, laptop,
  • link do rozmowy wideo otrzymasz pocztą elektroniczną.

Uwaga! Niektóre urządzenia wymagają wcześniejszego zainstalowania aplikacji Microsoft Teams. 

Aby założyć profil zaufany::

  • kliknij Załóż profil zaufany,
  • wybierz Rozmowa wideo z urzędnikiem i postępuj zgodnie z instrukcjami, które pojawią się na ekranie.
Dlaczego po złożeniu wniosku o potwierdzenie w punkcie potwierdzającym muszę osobiście pójść do takiego punktu? Dlaczego potwierdzenie nie może przyjść pocztą lub na adres e-mail?

Ma to związek z bezpieczeństwem. Podczas wizyty w punkcie potwierdzającym profil zaufany urzędnik sprawdzi, czy twoje dane zgadzają się z okazanym przez ciebie dokumentem tożsamości i danymi w rejestrze PESEL.

Jakie dokumenty są potrzebne, aby potwierdzić moje dane w punkcie potwierdzającym profil zaufany?

Dokument tożsamości, który pozwoli jednoznacznie potwierdzić twoją tożsamość, np.

  • dowód osobisty,
  • paszport,
  • karta pobytu.
Czy mogę potwierdzić profil zaufany w każdym punkcie potwierdzającym, czy tylko tam, gdzie mieszkam lub jestem zameldowany?

Profil zaufany możesz potwierdzić w dowolnym punkcie potwierdzającym, również za granicą. 

Lista punktów potwierdzających profil zaufany

 

Czy mogę mieć kilka ważnych profili zaufanych?

Nie. Możesz mieć tylko jeden ważny profi zaufany, ponieważ jest on przypisany do konkretnego, niepowtarzalnego numeru PESEL.

Jak długo jest ważny profil zaufany?

Profil zaufany jest ważny przez 3 lata od dnia potwierdzenia wniosku. W każdej chwili możesz przedłużyć jego ważność o kolejne 3 lata.

Aby to zrobić bez wychodzenia z domu zaloguj się do swojego profilu zaufanego. Następnie w panelu Profil zaufany wejdź w Szczegóły i wybierz Przedłuż ważność lub zmień dane. Następnie postępuj zgodnie z instrukcjami, które pojawią się na ekranie.

Jak zalogować się do profilu zaufanego?

 

Na stronie profilu zaufanego kliknij Zaloguj się, a następnie wybierz metodę logowania. Metoda, którą wybierasz zależy od sposobu w jaki potwierdziłeś profil zaufany, czyli:

  • jeśli założyłeś(-aś) profil zaufany przez wniosek online, a następnie potwierdziłeś(-aś) go w punkcie potwierdzającym profil zaufany – wybierz Zaloguj się za pomocą nazwy użytkownika lub adresu e-mail. Wpisz nazwę użytkownika i hasło ustalone podczas rejestracji.
  • jeśli założyłeś(-aś) profil zaufany przez bank lub system Poczty Polskiej Envelo, wybierz Zaloguj się przy pomocy banku lub innego dostawcy i postępuj zgodnie z instrukcjami, które pojawiają się na ekranie.
  • Jeśli potwierdziłeś profil zaufany za pomocą certyfikatu kwalifikowanego wybierz Zaloguj się za pomocą nazwy użytkownika lub adresu e-mail. Wpisz nazwę użytkownika i hasło ustalone podczas rejestracji.

    UWAGA – zawsze – bez względu na sposób potwierdzenia możesz zalogować się do swojego profilu zaufanego za pomocą e-dowodu.

    UWAGA – możesz także ustalić możliwość logowania za pomocą certyfikatu kwalifikowanego zamiast hasła – w jaki sposób to zrobić opisane jest w instrukcji użytkownika w rozdziale 5.4.
Co oznacza autoryzacja podpisu zaufanego?

Są trzy metody autoryzacji podpisu zaufanego:

  • Autoryzacja SMS

W trakcie składania podpisu zaufanego, na numer telefonu, który podałeś przy zakładaniu profilu zaufanego, dostaniesz SMS z tzw. kodem autoryzacyjnym. Kod autoryzacyjny dodatkowo potwierdza twoją tożsamość. Wpisz go w wyznaczone pole. 

  • Autoryzacja Push

Po złożeniu podpisu zaufanego, w aplikacji mObywatel otrzymasz powiadomienie. Zatwierdzając je potwierdzisz dodatkowo swoją tożsamość.

W jaki sposób zmienić/ustalić metodę autoryzacji z sms na push opisano w instrukcji użytkownika w rozdziale 8.8.

  • Autoryzacja przez zewnętrznego dostawcę tożsamości (np. bank, system Envelo Poczty Polskiej)

W momencie składania podpisu zaufanego system przekieruje cię do serwisu twojego dostawcy tożsamości. Dalszy proces jest uzależniony od konkretnego serwisu internetowego, np. jeśli korzystasz z profilu zaufanego za pośrednictwem banku, w którym korzystasz z aplikacji uwierzytelniającej – bank wyśle powiadomienie w tej aplikacji.

Jak zmienić sposób autoryzacji podpisu zaufanego z banku na sms/push?

Aby zmienić sposób autoryzacji:

  • z zewnętrznego dostawcy tożsamości (bank, Envelo) na autoryzację SMS:
    • zaloguj się do profilu zaufanego,
    • z menu rozwijanego wybierz Profil zaufany, a następnie kolejno: Szczegóły profilu i Zmień metodę autoryzacji
    • wybierz Przedłuż ważność i postępuj zgodnie z komunikatami na ekranie,
    • w kroku 1 potwierdź numer telefonu oraz adres e-mail, na które chcesz otrzymywać kody potwierdzające,
    • w kroku 2 wprowadź otrzymane kody i kliknij Zaloguj się na stronie banku,
    • w kroku 3 system przekieruje cię do serwisu internetowego (bankowość internetowa lub inny dostawca), z którym powiązany jest profil zaufany. Postępuj zgodnie z komunikatami na ekranie,
    • po wykonaniu wszystkich czynności twoja metoda autoryzacji zostanie zmieniona na kody SMS. Ważność profilu zaufanego zostanie jednocześnie przedłużona o 3 lata.
  • SMS na autoryzację za pomocą zewnętrznego dostawcy tożsamości:
    • przez usługę bankową eTożsamość (MojeID):
      • zaloguj się na konto profilu zaufanego,
      • z menu wybierz Profil zaufany, następnie Zmień dostawcę tożsamości na bank,
      • wybierz z listy swojego dostawcę tożsamości i postępuj zgodnie z instrukcjami na ekranie,
      • zaloguj się do swojego dostawcy tożsamości (banku),
      • z banku zostaną pobrane Twoje dane – zweryfikuj, czy są aktualne. Jeśli tak, naciśnij Potwierdź dane,
      • ponownie zaloguj się do banku - po poprawnym zalogowaniu metoda autoryzacji zostanie zmieniona na wybranego dostawcę tożsamości.
    • przez zewnętrzny serwis internetowy (np. bank):
      • wejdź na stronę banku lub innego serwisu zewnętrznego i zaloguj się,
      • zarejestruj się lub przenieś profil zaufany w danym serwisie. Spowoduje to powiązanie istniejącego profilu zaufanego z zewnętrznym dostawcą tożsamości.
  • SMS na autoryzację za pomocą Push:
    • zaloguj się do profilu zaufanego,
    • z menu rozwijanego wybierz Profil zaufany, a następnie kolejno: Szczegóły profilu i Zmień metodę autoryzacji.
    • Kliknij Zmień na push,
    • Potwierdź w aplikacji mObywatel.
Co mam zrobić, jeśli podczas logowania pojawia się komunikat: „Z podanym adresem e-mail powiązane jest więcej niż jedno konto. Logowanie z użyciem tego adresu jest w tej sytuacji niemożliwe”?

W polu Nazwa użytkownika lub adres e-mail wpisz swój login. Pamiętaj, że login to nie to samo co adres e-mail. Jeśli do jednego adresu e-mail masz przypisane więcej niż jedno konto, system nie wie, na które konto chcesz się zalogować.

Jeśli nie znasz swojego loginu, wybierz odnośnik Nie pamiętam nazwy użytkownika. Znajduje się on pod polem do wpisania loginu. Następnie postępuj z instrukcjami, które pojawią się na ekranie.

Na wskazany adres e-mail otrzymasz wszystkie nazwy użytkownika, które są powiązane z tym adresem e-mail.

Co zrobić, jeśli nie otrzymuję SMS-ów z kodami autoryzacyjnymi?

Najczęściej jest to spowodowane problemami technicznymi operatorów sieci komórkowych lub ustawieniami telefonu (np. ustawieniem blokad), dlatego:

  • sprawdź w szczegółach profilu zaufanego czy posiadasz aktualny numer telefonu,
  • spróbuj ponownie wygenerować kod SMS. Być może będzie trzeba powtórzyć tę operację kilkukrotnie. W tym celu kliknij Anuluj i spróbuj ponownie wygenerować kod,
  • uruchom ponownie telefon i wygeneruj kod ponownie,
  • sprawdź czy u twojego operatora nie występuje awaria sieci. Często informacje o awariach są dostępne na stronach internetowych operatorów komórkowych,
  • sprawdź na swoim urządzeniu i dowiedz się u swojego operatora, jakie wiadomości z bramek SMS mogą trafić do innego katalogu lub mogą nie być obsługiwane przez twoje urządzenie. Jeśli możesz przełóż kartę SIM do innego aparatu i wygeneruj ponownie kod,
  • jeśli korzystasz ze starszego urządzenia, wiadomości z bramki SMS mogą trafić do innego katalogu lub mogą nie być obsługiwane przez to urządzenie. Jeśli to możliwe, przełóż kartę SIM do innego aparatu i wygeneruj ponownie kod.

Jeśli nadal nie otrzymujesz SMS-ów z kodami autoryzacyjnymi, zgłoś problem na pz-pomoc@coi.gov.pl. W tytule maila wpisz: „Brak kodu SMS”. W treści maila podaj następujące informacje:

  • nazwę użytkownika (adres e-mail nie jest nazwą użytkownika),
  • numer telefonu, na który powinien przyjść kod SMS,
  • datę i godzinę próby generowania kodu,
  • jaka operacja jest autoryzowana (np. kod do złożenia podpisu zaufanego, kod do zmiany hasła itp.).

Ponadto zgłoś problem do operatora sieci komórkowej. Możliwe, że problem występuje u twojego dostawcy:

  • Orange: +48 789 449 600
  • T-Mobile: +48 664 079 766

Sprawdź listę zagranicznych operatorów GSM

 

Jak podpisać podpisem zaufanym jeden dokument przez więcej niż jedną osobę?

Sprawdź tutaj: Podpisz dokument elektronicznie – wykorzystaj podpis zaufany - Gov.pl - Portal Gov.pl (www.gov.pl)

Co zrobić, gdy podczas logowania pojawia się komunikat: „Uwierzytelnienie nie powiodło się. Wykorzystano niepoprawne dane autoryzacyjne. Sprawdź czy login / e-mail, hasło, certyfikat są prawidłowe”, a wiem, że login i hasło są poprawne?

Błąd może być związany z przeglądarką internetową, dlatego:

  • w ustawieniach przeglądarki usuń historię przeglądania, pliki cookies (tzw. ciasteczka), zapamiętane dane logowania i hasła,
  • zrestartuj przeglądarkę,
  • zaloguj się ponownie do profilu zaufanego.

Jeśli to nie pomoże, wybierz opcję Nie pamiętam nazwy użytkownika, a następnie Nie pamiętam hasła. Szczegóły znajdziesz w odpowiedzi na pytanie Co zrobić, jeśli nie pamiętam loginu i hasła?

Jak są chronione moje dane osobowe? Kto ma do nich dostęp?

Zobacz dodatkowe informacje na temat przetwarzania danych osobowych.

Co zrobić, jeśli nie pamiętam loginu i hasła?

Jeśli nie pamiętasz swojego loginu:

  • wejdź na stronę pz.gov.pl, wybierz opcję Zaloguj się, a następnie kliknij w odnośnik Nie pamiętam nazwy użytkownika, który znajduje się pod polem do wpisania nazwy użytkownika lub adresu e-mail,
  • wpisz adres e-mail, który podałeś(-aś) podczas zakładania profilu zaufanego i kliknij Przypomnij.
  • otrzymasz e-mail ze swoim loginem.

Jeśli nie pamiętasz swojego hasła:

  • wejdź na stronę pz.gov.pl, wybierz opcję Zaloguj się, a następnie kliknij w odnośnik Nie pamiętam hasła, który znajduje się pod polem do wpisania hasła,
  • wpisz nazwę użytkownika i PESEL, a następnie kliknij Zmień hasło,
  • otrzymasz e-mail z linkiem do zmiany hasła. Kliknij w niego,
  • wpisz nowe hasło i kliknij Zapisz,
  • na numer telefonu, który podałeś(-aś) przy zakładaniu profilu zaufanego, otrzymasz SMS z kodem autoryzacyjnym. Wpisz kod w wyświetlone pole i kliknij ​​​​Ustaw nowe hasło,
  • kliknij Przejdź do strony logowania, aby zalogować się do swojego profilu zaufanego.
Jak zmienić numer telefonu w profilu zaufanym?

Jeśli zmieniasz numer telefonu, musisz to zrobić w dwóch miejscach:

  • Szczegółach konta:​​
    • zaloguj się na stronie pz.gov.pl,
    • w menu rozwijanym wybierz Zarządzanie kontem, a następnie w menu bocznym Szczegóły konta,
    • W formularzu, który się wyświetli, w sekcji Operacje na koncie i kliknij Edytuj dane,
    • wpisz nowy numer i kliknij Zapisz,
    • Odbierz i wprowadź kolejno dwa kody sms – na dotychczasowy numer telefonu oraz na nowy numer telefonu.
  • w opcjach profilu zaufanego:
    • zaloguj się na stronie pz.gov.pl,
    • w menu rozwijanym wybierz Profil zaufany, a następnie w menu bocznym Szczegóły profilu. W formularzu, który się wyświetli, w sekcji Zarządzanie profilem zaufanym kliknij Przedłuż ważność lub zmień dane,
    • Postępuj zgodnie z instrukcjami, które pojawią się na ekranie. W polu Numer telefonu wpisz nowy numer, a następnie kliknij Potwierdź dane. Na adres e-mail oraz na dotychczasowy i nowy numer telefonu otrzymasz kolejno 3 kody.
    • odbierz i wprowadź kody. Wysłanie kodów autoryzacyjnych zarówno na stary numer telefonu, jak i nowy jest spowodowane względami bezpieczeństwa i jest niezbędne do bezpiecznej zmiany danych na twoim profilu zaufanym.

Jeśli korzystasz z profilu zaufanego przez bank, zmiana numeru telefonu w ten sposób spowoduje odłączenie profilu zaufanego od konta w banku. W tym przypadku należy dodatkowo zalogować się na konto bankowe i aby potwierdzić zmianę. 

Nadal możesz korzystać z profilu zaufanego, ale logowanie będzie się odbywało za pomocą loginu i hasła. W każdej chwili możesz też powiązać na nowo profil zaufany z kontem w banku – spowoduje to jednak zmianę numeru telefonu na ten numer, który jest powiązany z kontem w banku.

Jeśli nie masz dostępu do obecnej metody autoryzacji (np. utraciłeś dostęp do dotychczasowego, starego numeru telefonu) postępuj tak jak opisano w Sekcji: Co zrobić, jeśli utraciłem(-am) dane potrzebne do autoryzacji, np. numer telefonu?

Co zrobić, jeśli utraciłem(-am) dane potrzebne do autoryzacji, np. numer telefonu?

Jeżeli nie dysponujesz starym/poprzednim numerem telefonu, to w takim przypadku, aby odzyskać w pełni możliwość korzystania z profilu (zmienić numer na nowy) musisz unieważnić istniejący profil zaufany i potwierdzić nowy.

Możesz to zrobić w punkcie potwierdzającym (wyszukiwarka punktów potwierdzających jest tutaj: https://pz.gov.pl/pz/confirmationPointAddressesList ) lub zdalnie za pomocą bankowości elektronicznej albo nowego dowodu osobistego z warstwą elektroniczną (dostępne dla obywateli PL).

UWAGA: nie musisz się martwić o dostęp do swojego konta na ePUAP, jeżeli z niego korzystasz – będziesz mógł do niego wejść także za pomocą nowego profilu zaufanego.

Zmiana w punkcie potwierdzającym

Jeżeli w ogóle nie możesz się zalogować na stronie https://pz.gov.pl/ złóż wniosek o nowy profil zaufany i podczas wizyty w punkcie potwierdzającym najpierw unieważnij stary profil zaufany, a potem potwierdź nowy (w tej kolejności). Rejestracja nowego profilu zaufanego jest tutaj: https://pz.gov.pl/pz/registerMainPage

Zmiana za pomocą bankowości elektronicznej

Jeżeli masz konto w jednym z banków wymienionych tutaj https://pz.gov.pl/dt/registerByXidp, możesz zdalnie potwierdzić nowy profil zaufany za pośrednictwem systemu banku wybierając ikonę swojego banku i następnie postępować tak jak radzi bank. Spowoduje to połączenie istniejącego profilu zaufanego z systemem banku, co pozwoli na zalogowanie się do niego przez bank. Aby numer telefonu zmienił się w dwóch miejscach, po zalogowaniu się do profilu zaufanego, najpierw unieważnij stary profil (jak to zrobić opisano w Instrukcji użytkownika cz. 8.4) i dopiero potem potwierdź nowy za pośrednictwem banku.

Jeżeli nie unieważnisz starego profilu zaufanego to numer telefonu zmieni się tylko w jednym miejscu (zmieni się w szczegółach profilu zaufanego, ale nie w szczegółach konta). Będziesz mógł używać profil zaufany za pośrednictwem banku, będziesz mógł składać podpis zaufany (smsy autoryzujące będą przychodziły na nowy numer telefonu), ale nie będziesz mógł odzyskać hasła, gdyby zdarzyło ci się je zapomnieć.

Zmiana za pomocą e-dowodu osobistego

Jeżeli masz e-dowód osobisty zaloguj się za jego pomocą do swojego profilu zaufanego i następnie (w tej kolejności) usuń konto profilu zaufanego (zostanie od razu unieważniony stary profil zaufany) albo, jeżeli chcesz pozostawić konto, unieważnij profil zaufany, a następnie potwierdź nowy profil zaufany za pomocą e-dowodu.

Jeżeli żaden z powyższych sposobów nie rozwiązał problemu skorzystaj z linku: Unieważnianie profilu zaufanego - Profil zaufany (pz.gov.pl). Podaj swój adres e-mail oraz nazwę użytkownika (login) przypisane do profilu zaufanego. Na maila dostaniesz kod, aby potwierdzić unieważnienie profilu zaufanego.

Zmieniłem(-am) nazwisko. Czy muszę zmienić dane w profilu zaufanym?

Nie. Dane zmienią się automatycznie.

Czy po rejestracji na Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP) będę miał od razu profil zaufany?

Nie. Jeśli podczas rejestracji podasz numer PESEL wówczas automatycznie zostanie utworzone również konto profilu zaufanego i złożony wniosek o profil zaufany, który trzeba potwierdzić, aby mieć ważny profil zaufany. Możesz to zrobić w punkcie potwierdzającym lub w inny wygodny dla Ciebie sposób - aby to zrobić kliknij Załóż profil zaufany.

Jak unieważnić profil zaufany?

Możesz to zrobić na 4 sposoby:

  1. Zaloguj się na stronie pz.gov.pl, następnie w menu wybierz Profil zaufany. W menu bocznym po lewej stronie wybierz Szczegóły profilu, kliknij opcję Unieważnij. Na maila dostaniesz kod, aby potwierdzić unieważnienie profilu zaufanego. 
  2. Zaloguj się na stronie pz.gov.pl, następnie w menu rozwijanym wybierz Zarządzanie kontem. W menu bocznym po lewej stronie wybierz Szczegóły konta i kliknij Usuń konto.
  3. Skorzystaj z linku: Unieważnianie profilu zaufanego - Profil zaufany (pz.gov.pl). Podaj swój adres e-mail oraz nazwę użytkownika (login) przypisane do profilu zaufanego. Na maila dostaniesz kod, aby potwierdzić unieważnienie profilu zaufanego.
  4. Zgłoś się do dowolnego punktu potwierdzającego z dokumentem potwierdzającym tożsamość i poproś o unieważnienie profilu zaufanego.
{"register":{"columns":[]}}