Ocena zintegrowana (Assessment Center - AC)
Ocena zintegrowana to zaawansowana metoda i wielowymiarowy proces oceny kompetencji. Wymaga opracowania różnych zadań i zastosowania różnych technik. Ma wysoką trafność i rzetelność. Pozwala zaobserwować osobę w działaniu – zarówno indywidualnym, jak i w grupie – i oceniać jej rzeczywiste, a nie deklarowane zachowania.
Jest czasochłonna – sesja AC trwa najczęściej co najmniej kilka godzin. Wymaga zaangażowania grupy asesorów, czyli osób które będą obserwować i oceniać zachowania kandydatów. Jak liczna będzie to grupa powinno zależeć od liczby zaplanowanych sesji i uczestników. Ważne, żeby asesorzy znali metodologię AC i posiadali doświadczenie asesorskie.
Do oceny kompetencji miękkich można również wykorzystać pojedyncze zadania AC.
Jak przygotować AC:
- Przygotuj listę kompetencji z opisu stanowiska pracy i ich definicje.
- Wspólnie z innymi asesorami opracuj zadania, które umożliwiają sprawdzenie tych kompetencji. Mogą to być między innymi:
- prezentacja – zadanie indywidualne: w oparciu o otrzymane materiały uczestnik prezentuje (siebie/wskazany temat) w ustalonym czasie,
- koszyk zadań – zadanie indywidualne: uczestnik podejmuje wiele różnych decyzji i opracowuje plan działania w oparciu o różnorodne dokumenty i materiały,
- dyskusja grupowa – zadanie grupowe: uczestnicy wypracowują wspólne rozwiązanie, w sytuacji, w której nie można zaspokoić oczekiwań wszystkich; uczestnicy mogą mieć w tym zadaniu przypisane określone role i różne cele które muszą osiągnąć,
- symulacje (scenki) – zadanie grupowe: uczestnicy wcielają się w określone w scenariuszu do zadania role; pozwalają zaobserwować sposób reagowania i działania uczestników w konkretnych sytuacjach, w odpowiedzi na konkretne bodźce (np. podczas rozmowy oceniającej, czy w sytuacji konfliktowej).
- Zrób pilotaż sesji AC, czyli tzw. sesję próbną, która będzie podobna do sesji docelowej, tzn.:
- odbędzie się w podobnych warunkach (np. w tym samym pomieszczeniu),
- weźmie w niej udział zbliżona grupa uczestników (np. podobny wiek, doświadczenie, stanowisko); mogą to być np. stażyści, czy inni pracownicy z danego urzędu, którzy nie uczestniczyli w przygotowywaniu zadania,
- zadania zostaną ułożone w takiej samej kolejności,
- uczestnicy będą mieli do dyspozycji takie same materiały.
W ten sposób sprawdzisz, czy tak opracowane zadania pozwalają zbadać wymagane kompetencje oraz czy treść zadań jest jednoznaczna i nie budzi wątpliwości. Jeśli jest taka konieczność – zmodyfikuj zadania.
- Podczas AC (wraz z innymi asesorami) dokładnie notuj co uczestnicy robią, w jakich okolicznościach mają miejsce ważne reakcje, jakie są konsekwencje ich zachowań, a także w jakim stopniu realizują zadanie oraz jaki jest w tym udział poszczególnych osób.
- Po sesji AC wspólnie z innymi asesorami którzy brali udział w sesji:
- omówcie wydarzenia z sesji i podsumujcie zaobserwowane reakcje uczestników,
- oceńcie sprawdzane kompetencje miękkie – określcie poziomy poszczególnych kompetencji lub stopień dopasowania do pożądanego profilu.