W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Procedury bez barier

Poprzez realizację projektu upowszechniliśmy ideę dostępności w urzędach administracji publicznej. Wypracowaliśmy nowe procedury, a te, które już funkcjonowały, stały się lepsze. Dołożyliśmy starań, żeby polskie urzędy były miejscem przyjaznym i dostępnym dla wszystkich obywateli – bez względu na ich wiek, wykształcenie, miejsce zamieszkania, stan zdrowia czy też rodzaj niepełnosprawności.

Informacja o współfinansowaniu projektu z Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój

Opis projektu

Poprzez realizację projektu:

Logo programu Dostępność Plus

  • zwiększyliśmy i usprawniliśmy dostępność usług publicznych i jakość obsługi osób ze szczególnymi potrzebami w urzędach administracji publicznej,
  • ułatwiliśmy dostęp do stabilnego zatrudnienia w administracji publicznej osobom z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami,
  • przyspieszyliśmy proces podnoszenia standardów obsługi klienta w obszarze dostępności.

W ramach projektu udało się:

  • wykonać przeglądy procedur obsługi klienta w 180 urzędach pod kątem osób ze szczególnymi potrzebami,
  • wykonać przeglądy procedur zatrudnienia w 30 urzędach pod kątem osób ze szczególnymi potrzebami,
  • wdrożyć usprawnienia w zakresie obsługi klienta i zatrudnienia w tych urzędach,
  • przeszkolić osoby uczestniczące w procesach zatrudnienia (1828 członków korpusu służby cywilnej),
  • zorganizować warsztaty dla pracowników i kadry kierowniczej urzędów.

Okres realizacji: 31.07.2019 r. - 30.11.2023 r.

Budżet: 12 847 000,00 zł, w tym 10 827 451,60 zł ze środków UE.

„Procedury bez barier” to pozakonkursowy projekt Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Projekt był współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER).

Grupa docelowa

W ramach projektu "Procedury bez barier" wsparcie doradcze otrzymało 180 urzędów administracji publicznej, które bezpośrednio obsługują obywateli.

Dodatkowo, wsparciem szkoleniowym z zakresu zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami projekt objął 1828 pracowników urzędów z całej Polski.

Rozwiązania wypracowane w trakcie projektu są dostępne dla wszystkich urzędów administracji publicznej.

Cele projektu

W projekcie "Procedury bez barier" zrealizowaliśmy dwa zadania.

W ramach pierwszego zadania:

  • przeprowadziliśmy przegląd procedur obsługi klienta ze szczególnymi potrzebami,
  • wdrożyliśmy wnioski i rekomendacje dotyczące nowych optymalnych rozwiązań,
  • upowszechniliśmy wypracowane rozwiązania.

W ramach drugiego zadania:

  • przeprowadziliśmy przegląd procedur zatrudnieniowych pod kątem występowania barier dla osób ze szczególnymi potrzebami,
  • wypracowaliśmy rozwiązania, które ułatwiają zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami w urzędach administracji publicznej,
  • uzupełniliśmy procesy zatrudnieniowe urzędów o rozwiązania dostępnościowe,
  • przeszkoliliśmy pracowników urzędów z optymalnych rozwiązań zatrudnieniowych - nie tylko w aspekcie rekrutacji, ale również np. przygotowania stanowiska pracy dla osób z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami.

Zadania projektowe wpisują się w działania postulowane w:

  • Konwencji ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych,
  • Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.),
  • Strategii na rzecz Osób Niepełnosprawnych 2021-2030,
  • Programie rządowym Dostępność Plus 2018-2025 (Działanie 37 Procedury bez barier oraz Działanie 27 Praca w administracji),
  • ustawie o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
  • ustawie o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.

Produkty projektu

Podczas realizacji projektu „Procedury bez barier” opracowaliśmy produkty, które służą nie tylko urzędom bezpośrednio objętym wsparciem. Procedury związane z obsługą i zatrudnieniem osób z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami mogą być wdrażane także w innych jednostkach, po dostosowaniu ich do potrzeb urzędów.

  • Raport systemowy z przeglądów procedur pod kątem zatrudnienia osób ze szczególnymi potrzebami:

W raporcie przedstawiliśmy podsumowanie zrealizowanych prac wdrożeniowych w urzędach. Zawiera on wnioski, rekomendacje oraz dobre praktyki do wykorzystania w administracji publicznej.

  • Raport podsumowujący przeglądy procesów/procedur obsługi klienta pod kątem osób ze szczególnymi potrzebami:

Raport zawiera podsumowanie wyników przeglądów prowadzonych w urzędach oraz rekomendacje do wykorzystania.

Załącznikiem do raportu podsumowującego jest plan zarządzania procesami/procedurami obsługi klienta pod kątem osób ze szczególnymi potrzebami (pliki mogą Państwo pobrać poniżej).

Harmonogram udzielania wsparcia

W komponencie „zatrudnienie”:

  • Warsztaty online dla kadry kierowniczej urzędów: 20 lipca 2021 r.
  • Warsztaty online dla zespołów projektowych: 27 lipca 2021 r.
  • Przeglądy i analiza funkcjonujących w urzędach procedur pod kątem zatrudnienia osób ze szczególnymi potrzebami: październik – grudzień 2021 r.
  • Opracowanie raportu systemowego: styczeń – maj 2022 r.
  • Warsztaty dla zespołów projektowych podsumowujące przegląd procedur: 27-28 kwietnia 2022 r., Warszawa
  • Szkolenia dla pracowników urzędów administracji publicznej: maj 2022 r. – czerwiec 2023 r.

W komponencie „obsługa klienta”:

  • Warsztaty dla kadry kierowniczej urzędów: 23 lipca 2021 r. (online), 30 marca 2023 r., Warszawa
  • Warsztaty dla zespołów projektowych: 29-30 lipca 2021 r. (online), 12-13 kwietnia 2023 r., Warszawa
  • Przeglądy procedur obsługi klienta w urzędach pod kątem osób ze szczególnymi potrzebami: październik 2021 r. – lipiec 2023 r.
  • Warsztaty dla zespołów projektowych podsumowujące przegląd procedur: 5-6 kwietnia 2022 r., 18-19 lipca 2023 r., Warszawa
  • Wdrożenia w urzędach i opracowanie raportu podsumowującego: styczeń 2022 r. – październik 2023 r.
  • Warsztaty powdrożeniowe dla zespołów projektowych podsumowujące projekt: 14-15 grudnia 2022 r., 16-17 października 2023 r., Warszawa

Materiały

Zalecenie Szefa Służby Cywilnej w sprawie zatrudnienia osób z niepełnospawnościami w służbie cywilnej
Zalecenie​_Szefa​_Służby​_Cywilnej​_w​_sprawie​_zatrudnienia​_osób​_z​_niepełnospawnościami.pdf 0.50MB
Raport podsumowujacy projekt Procedury bez barier w części obsługa klienta (2 edycja)
Raport​_podsumowujacy​_projekt​_Procedury​_bez​_barier​_w​_części​_obsługa​_klienta​_(2​_edycja).pdf 1.13MB
Załącznik 1 - Plan zarzadzania procesami (2 edycja)
Załącznik​_1​_-​_Plan​_zarzadzania​_procesami​_(2​_edycja).pdf 0.74MB
Raport systemowy - podsumowanie przeglądu procedur zatrudnieniowych​_Procedury bez barier
Raport​_systemowy​_-​_podumowanie​_przeglądu​_procedur​_zatrudnieniowych​_Procedury​_bez​_barier.pdf 1.00MB
Podręcznik - Kompendium wiedzy na temat zatrudnienia osób ze szczególnymi potrzebami (plik pdf)
PBB​_HR​_Podręcznik​_Kompendium​_wiedzy​_na​_temat​_zatrudnienia​_osób​_ze​_szczególnymi​_potrzebami.pdf 0.50MB
Podręcznik - Kompendium wiedzy na temat zatrudnienia osób ze szczególnymi potrzebami (plik word)
PBB​_HR​_Podręcznik​_Kompendium​_wiedzy​_na​_temat​_zatrudnienia​_osób​_ze​_szczególnymi​_potrzebami.docx 0.71MB
Program - perspektywa kadrowa
Program​_-​_perspektywa​_kadrowa.pdf 0.42MB
Skrypt - perspektywa kadrowa
Skrypt​_-​_perspektywa​_kadrowa.pdf 0.66MB
Program - perspektywa kadry kierowniczej
Program​_-​_perspektywa​_kadry​_kierowniczej.pdf 0.41MB
Skrypt - perspektywa kadry kierowniczej
Skrypt​_-​_perspektywa​_kadry​_kierowniczej.pdf 0.68MB
Raport podsumowujacy projekt Procedury bez barier w części obsługa klienta (1 edycja)
Raport​_podsumowujacy​_projekt​_Procedury​_bez​_barier​_w​_części​_obsługa​_klienta.pdf 0.70MB
Instrukcja do raportu podsumowującego projekt bez barier w części obsługa klienta (1 edycja)
Instrukcja​_do​_raportu​_podsumowującego​_projekt​_bez​_barier​_w​_części​_obsługa​_klienta.pdf 0.26MB
Plan zarzadzania procesami (1 edycja)
Zalacznik​_1​_Plan​_zarzadzania​_procesami.pdf 0.42MB
Podsumowanie konsultacji planu zarzadzania procesami
Zalacznik​_2​_Podsumowanie​_konsultacji​_planu​_zarzadzania​_procesami.pdf 0.16MB
Infografika Informacje o projekcie Procedury bez barier
Zalacznik​_3​_Infografika​_Informacje​_o​_projekcie​_Procedury​_bez​_barier​_OK.pdf 0.26MB
Infografika Obsluga klientow ze szczegolnymi potrzebami
Zalacznik​_4​_Infografika​_Obsluga​_klientow​_ze​_szczegolnymi​_potrzebami.pdf 0.20MB
Pakiet monitoringowy procedur obsługi klienta w zakresie dostępności
Pakiet​_monitoringowy​_procedur​_obsługi​_klienta​_w​_zakresie​_dostępności.pdf 0.49MB
Pakiet monitoringowy procedur obsługi klienta w zakresie dostępności (plik word)
Pakiet​_monitoringowy​_procedur​_obsługi​_klienta​_w​_zakresie​_dostępności.docx 0.46MB
Procedury bez barier - plakat
Procedury bez barier - plakat.pdf 0.26MB
Harmonogram szkoleń w projekcie Procedury bez barier (2023)
Harmonogram szkoleń w projekcie Procedury bez barier (2023).pdf 0.48MB
KPRM​_PBB​_ Regulamin rekrutacji i uczestnictwa​_01.02.2023
KPRM​_PBB​_ Regulamin rekrutacji i uczestnictwa​_01.02.2023.pdf 0.76MB
{"register":{"columns":[]}}