Procedury bez barier
Poprzez realizację projektu upowszechniliśmy ideę dostępności w urzędach administracji publicznej. Wypracowaliśmy nowe procedury, a te, które już funkcjonowały, stały się lepsze. Dołożyliśmy starań, żeby polskie urzędy były miejscem przyjaznym i dostępnym dla wszystkich obywateli – bez względu na ich wiek, wykształcenie, miejsce zamieszkania, stan zdrowia czy też rodzaj niepełnosprawności.
Opis projektu
Poprzez realizację projektu:
- zwiększyliśmy i usprawniliśmy dostępność usług publicznych i jakość obsługi osób ze szczególnymi potrzebami w urzędach administracji publicznej,
- ułatwiliśmy dostęp do stabilnego zatrudnienia w administracji publicznej osobom z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami,
- przyspieszyliśmy proces podnoszenia standardów obsługi klienta w obszarze dostępności.
W ramach projektu udało się:
- wykonać przeglądy procedur obsługi klienta w 180 urzędach pod kątem osób ze szczególnymi potrzebami,
- wykonać przeglądy procedur zatrudnienia w 30 urzędach pod kątem osób ze szczególnymi potrzebami,
- wdrożyć usprawnienia w zakresie obsługi klienta i zatrudnienia w tych urzędach,
- przeszkolić osoby uczestniczące w procesach zatrudnienia (1828 członków korpusu służby cywilnej),
- zorganizować warsztaty dla pracowników i kadry kierowniczej urzędów.
Okres realizacji: 31.07.2019 r. - 30.11.2023 r.
Budżet: 12 847 000,00 zł, w tym 10 827 451,60 zł ze środków UE.
„Procedury bez barier” to pozakonkursowy projekt Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Projekt był współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER).
Grupa docelowa
W ramach projektu "Procedury bez barier" wsparcie doradcze otrzymało 180 urzędów administracji publicznej, które bezpośrednio obsługują obywateli.
Dodatkowo, wsparciem szkoleniowym z zakresu zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami projekt objął 1828 pracowników urzędów z całej Polski.
Rozwiązania wypracowane w trakcie projektu są dostępne dla wszystkich urzędów administracji publicznej.
Cele projektu
W projekcie "Procedury bez barier" zrealizowaliśmy dwa zadania.
W ramach pierwszego zadania:
- przeprowadziliśmy przegląd procedur obsługi klienta ze szczególnymi potrzebami,
- wdrożyliśmy wnioski i rekomendacje dotyczące nowych optymalnych rozwiązań,
- upowszechniliśmy wypracowane rozwiązania.
W ramach drugiego zadania:
- przeprowadziliśmy przegląd procedur zatrudnieniowych pod kątem występowania barier dla osób ze szczególnymi potrzebami,
- wypracowaliśmy rozwiązania, które ułatwiają zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami w urzędach administracji publicznej,
- uzupełniliśmy procesy zatrudnieniowe urzędów o rozwiązania dostępnościowe,
- przeszkoliliśmy pracowników urzędów z optymalnych rozwiązań zatrudnieniowych - nie tylko w aspekcie rekrutacji, ale również np. przygotowania stanowiska pracy dla osób z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami.
Zadania projektowe wpisują się w działania postulowane w:
- Konwencji ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych,
- Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.),
- Strategii na rzecz Osób Niepełnosprawnych 2021-2030,
- Programie rządowym Dostępność Plus 2018-2025 (Działanie 37 Procedury bez barier oraz Działanie 27 Praca w administracji),
- ustawie o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
- ustawie o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Produkty projektu
Podczas realizacji projektu „Procedury bez barier” opracowaliśmy produkty, które służą nie tylko urzędom bezpośrednio objętym wsparciem. Procedury związane z obsługą i zatrudnieniem osób z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami mogą być wdrażane także w innych jednostkach, po dostosowaniu ich do potrzeb urzędów.
- Raport systemowy z przeglądów procedur pod kątem zatrudnienia osób ze szczególnymi potrzebami:
W raporcie przedstawiliśmy podsumowanie zrealizowanych prac wdrożeniowych w urzędach. Zawiera on wnioski, rekomendacje oraz dobre praktyki do wykorzystania w administracji publicznej.
- Raport podsumowujący przeglądy procesów/procedur obsługi klienta pod kątem osób ze szczególnymi potrzebami:
Raport zawiera podsumowanie wyników przeglądów prowadzonych w urzędach oraz rekomendacje do wykorzystania.
Załącznikiem do raportu podsumowującego jest plan zarządzania procesami/procedurami obsługi klienta pod kątem osób ze szczególnymi potrzebami (pliki mogą Państwo pobrać poniżej).
Harmonogram udzielania wsparcia
W komponencie „zatrudnienie”:
- Warsztaty online dla kadry kierowniczej urzędów: 20 lipca 2021 r.
- Warsztaty online dla zespołów projektowych: 27 lipca 2021 r.
- Przeglądy i analiza funkcjonujących w urzędach procedur pod kątem zatrudnienia osób ze szczególnymi potrzebami: październik – grudzień 2021 r.
- Opracowanie raportu systemowego: styczeń – maj 2022 r.
- Warsztaty dla zespołów projektowych podsumowujące przegląd procedur: 27-28 kwietnia 2022 r., Warszawa
- Szkolenia dla pracowników urzędów administracji publicznej: maj 2022 r. – czerwiec 2023 r.
W komponencie „obsługa klienta”:
- Warsztaty dla kadry kierowniczej urzędów: 23 lipca 2021 r. (online), 30 marca 2023 r., Warszawa
- Warsztaty dla zespołów projektowych: 29-30 lipca 2021 r. (online), 12-13 kwietnia 2023 r., Warszawa
- Przeglądy procedur obsługi klienta w urzędach pod kątem osób ze szczególnymi potrzebami: październik 2021 r. – lipiec 2023 r.
- Warsztaty dla zespołów projektowych podsumowujące przegląd procedur: 5-6 kwietnia 2022 r., 18-19 lipca 2023 r., Warszawa
- Wdrożenia w urzędach i opracowanie raportu podsumowującego: styczeń 2022 r. – październik 2023 r.
- Warsztaty powdrożeniowe dla zespołów projektowych podsumowujące projekt: 14-15 grudnia 2022 r., 16-17 października 2023 r., Warszawa
Materiały
Zalecenie Szefa Służby Cywilnej w sprawie zatrudnienia osób z niepełnospawnościami w służbie cywilnejZalecenie_Szefa_Służby_Cywilnej_w_sprawie_zatrudnienia_osób_z_niepełnospawnościami.pdf 0.50MB Raport podsumowujacy projekt Procedury bez barier w części obsługa klienta (2 edycja)
Raport_podsumowujacy_projekt_Procedury_bez_barier_w_części_obsługa_klienta_(2_edycja).pdf 1.13MB Załącznik 1 - Plan zarzadzania procesami (2 edycja)
Załącznik_1_-_Plan_zarzadzania_procesami_(2_edycja).pdf 0.74MB Raport systemowy - podsumowanie przeglądu procedur zatrudnieniowych_Procedury bez barier
Raport_systemowy_-_podumowanie_przeglądu_procedur_zatrudnieniowych_Procedury_bez_barier.pdf 1.00MB Podręcznik - Kompendium wiedzy na temat zatrudnienia osób ze szczególnymi potrzebami (plik pdf)
PBB_HR_Podręcznik_Kompendium_wiedzy_na_temat_zatrudnienia_osób_ze_szczególnymi_potrzebami.pdf 0.50MB Podręcznik - Kompendium wiedzy na temat zatrudnienia osób ze szczególnymi potrzebami (plik word)
PBB_HR_Podręcznik_Kompendium_wiedzy_na_temat_zatrudnienia_osób_ze_szczególnymi_potrzebami.docx 0.71MB Program - perspektywa kadrowa
Program_-_perspektywa_kadrowa.pdf 0.42MB Skrypt - perspektywa kadrowa
Skrypt_-_perspektywa_kadrowa.pdf 0.66MB Program - perspektywa kadry kierowniczej
Program_-_perspektywa_kadry_kierowniczej.pdf 0.41MB Skrypt - perspektywa kadry kierowniczej
Skrypt_-_perspektywa_kadry_kierowniczej.pdf 0.68MB Raport podsumowujacy projekt Procedury bez barier w części obsługa klienta (1 edycja)
Raport_podsumowujacy_projekt_Procedury_bez_barier_w_części_obsługa_klienta.pdf 0.70MB Instrukcja do raportu podsumowującego projekt bez barier w części obsługa klienta (1 edycja)
Instrukcja_do_raportu_podsumowującego_projekt_bez_barier_w_części_obsługa_klienta.pdf 0.26MB Plan zarzadzania procesami (1 edycja)
Zalacznik_1_Plan_zarzadzania_procesami.pdf 0.42MB Podsumowanie konsultacji planu zarzadzania procesami
Zalacznik_2_Podsumowanie_konsultacji_planu_zarzadzania_procesami.pdf 0.16MB Infografika Informacje o projekcie Procedury bez barier
Zalacznik_3_Infografika_Informacje_o_projekcie_Procedury_bez_barier_OK.pdf 0.26MB Infografika Obsluga klientow ze szczegolnymi potrzebami
Zalacznik_4_Infografika_Obsluga_klientow_ze_szczegolnymi_potrzebami.pdf 0.20MB Pakiet monitoringowy procedur obsługi klienta w zakresie dostępności
Pakiet_monitoringowy_procedur_obsługi_klienta_w_zakresie_dostępności.pdf 0.49MB Pakiet monitoringowy procedur obsługi klienta w zakresie dostępności (plik word)
Pakiet_monitoringowy_procedur_obsługi_klienta_w_zakresie_dostępności.docx 0.46MB Procedury bez barier - plakat
Procedury bez barier - plakat.pdf 0.26MB Harmonogram szkoleń w projekcie Procedury bez barier (2023)
Harmonogram szkoleń w projekcie Procedury bez barier (2023).pdf 0.48MB KPRM_PBB_ Regulamin rekrutacji i uczestnictwa_01.02.2023
KPRM_PBB_ Regulamin rekrutacji i uczestnictwa_01.02.2023.pdf 0.76MB