Szkolenia IPN i MEN dla nauczycieli przedmiotów humanistycznych – podsumowanie projektu
15.01.2021
Minister Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek oraz Prezes IPN Jarosław Szarek podsumowali cykl szkoleń dla nauczycieli przedmiotów humanistycznych, które odbyły się w roku szkolnym 2019/2020. W projekcie zatytułowanym „Korzenie totalitaryzmu” uczestniczyło ponad 300 pedagogów z całej Polski. Był to już trzeci cykl szkoleń dla nauczycieli przedmiotów humanistycznych, który jest efektem współpracy IPN i MEN.
„Korzenie totalitaryzmu” – cykl szkoleń w roku szkolnym 2019/2020
– To ważne, aby znać przyczyny tych wielkich nieszczęść. Ważne, żeby wystrzegać się tych przyczyn w przyszłości – powiedział minister Przemysław Czarnek, podsumowując trzeci cykl szkoleń dla nauczycieli przedmiotów humanistycznych zatytułowany „Korzenie totalitaryzmu”
Szef resortu edukacji i nauki podziękował nauczycielom udział w projekcie: – Bardzo dziękuje również nauczycielom za to zaangażowanie. Gratuluję i życzę dalszego rozwoju kariery zawodowej. Podkreślił jednocześnie, że zdobytą wiedzę nauczyciele będą mogli przekazywać uczniom podczas zajęć lekcyjnych.
Minister Przemysław Czarnek zwrócił również uwagę na kilkuletnią współpracę MEN i IPN, dzięki której organizowane są szkolenia dla nauczycieli: – Bardzo dziękuję Instytutowi Pamięci Narodowej, Panu Prezesowi, całemu zespołowi za tę znakomitą współpracę.
Cykl szkoleń „Korzenie totalitaryzmu”, który odbył się w roku szkolnym 2019/2020, dotyczył powstania i funkcjonowania dwóch najbardziej zbrodniczych systemów w XX wieku: komunizmu i nazizmu.
Ze względu na pandemię tradycyjne 2-3-dniowe warsztaty zostały zamienione na zajęcia on-line. Dzięki tej formie komunikacji szkolenia zostały wzbogacone o nowe treści multimedialne. W szkoleniach wzięło udział ponad 300 nauczycieli – otrzymali oni certyfikaty lub zaświadczenia podpisane przez kuratorów oświaty.
Szkolenia IPN i MEN dla nauczycieli przedmiotów humanistycznych
Szkolenia dla nauczycieli przedmiotów humanistycznych to efekt porozumienia podpisanego przez IPN i MEN w 2016 r. Podczas warsztatów pedagodzy wzbogacają swoją wiedzę, poznają nowe materiały, narzędzia multimedialne, a jednocześnie uczą się, jak zdobytą wiedzę wykorzystywać w praktyce.
Pierwsza edycja szkoleń „Między dwoma totalitaryzmami” odbyła się w roku szkolnym 2016/2017. Celem pierwszego cyklu seminariów było przedstawienie konsekwencji II wojny światowej i okupacji ziem Rzeczypospolitej Polskiej. Szkolenia obejmowały sześć tematów dotyczących sytuacji Polski w latach 1937-1948.
Kolejny cykl szkoleń, zatytułowany „Zmagania o niepodległość Polski do listopada 1918 r. oraz budowa struktur państwa i wojny o granice Rzeczypospolitej”, trwał dwa lata – w roku szkolnym 2017/2018 oraz 2018/2019. Cykl obejmował cztery tematy dotyczące historii Polski w latach 1768-1923. Każdy z tematów był realizowany podczas dwóch spotkań z nauczycielami, które składały się z wykładu, warsztatów metodycznych oraz elementu multimedialnego. W szkoleniach uczestniczyło ok. 500 nauczycieli.