W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy Kodeks karny skarbowy

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD139","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projekt przewiduje wprowadzenie zmian w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1542, z późn. zm.) oraz w ustawie z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2024 r. poz.628 z późn. zm.).\n\n1) Zmiany w ustawie o podatku akcyzowym\nWprowadzane zmiany mają na celu opodatkowanie podatkiem akcyzowym urządzeń do waporyzacji oraz objęcie ich obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy. W przypadku jednorazowych papierosów elektronicznych określona zostanie wyższa stawka akcyzy na zawarty w tych papierosach płyn, składająca się z części liczonej od 1ml płynu powiększonej o stałą kwotę od płynu zawartego w jednym jednorazowym papierosie elektronicznym. Jest to związane z potrzebą ograniczenia dostępności cenowej tych urządzeń, zwłaszcza dla młodszej części społeczeństwa, rozpoczynającej swój kontakt z używkami prowadzącymi do uzależnień skutkujących nieodwracalnymi szkodami zdrowotnymi. Propozycja dotyczy urządzeń jednorazowych oraz wielokrotnego użytku służących do konsumpcji wyrobów nowatorskich i e-papierosów. Obecnie na rynku dostępne są m.in. elektroniczne papierosy jednorazowe w cenie ok. 20-35 zł/szt., które pod względem zawartości nikotyny odpowiadają 2 paczkom papierosów tradycyjnych, a biorąc pod uwagę walory użytkowe mierzone liczbą możliwych zaciągnięć (także w przypadku wyrobów beznikotynowych) 2-3 paczkom papierosów tradycyjnych (cena paczki papierosów to ok. 18 zł). Ceny urządzeń do podgrzewania wyrobów nowatorskich dostępnych na rynku są zróżnicowane i oscylują średnio w granicach 150-500 zł/szt. Można je jednak nabyć taniej w różnego rodzaju akcjach promocyjnych.\nOgraniczenie dostępności papierosów elektronicznych, w tym ich jednorazowych wersji, przyczyni się również do zmniejszenia potencjalnego zagrożenia dla środowiska. Materiały użyte w jednorazowych waporyzatorach sprawiają, że w przypadku ich wyrzucenia stanowią one potencjalne zagrożenie dla ludzi i środowiska. Po wyrzuceniu zawarte w nich szkodliwe substancje, znajdujące się w bateriach, elementy plastiku oraz nikotyna, mogą przedostać się do środowiska.\n\n2) Zmiany w ustawie Kodeks karny skarbowy\nZmiany wprowadzane w Kodeksie karnym skarbowym mają charakter dostosowujący do zmian już istniejących w ustawie o podatku akcyzowym oraz zmian, których wprowadzenie jest planowane niniejszym projektem.\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"1) W zakresie ustawy o podatku akcyzowym\nProponuje się:\n- Opodatkowanie podatkiem akcyzowym wielorazowych papierosów elektronicznych oraz podgrzewaczy, z jednoczesnym zdefiniowaniem wielorazowych papierosów elektronicznych oraz podgrzewaczy jako urządzeń do waporyzacji, które będą wyrobami akcyzowymi. Do wielorazowych papierosów elektronicznych i podgrzewaczy będą miały zastosowanie ogólne przepisy dotyczące opodatkowania akcyzą wyrobów akcyzowych, w tym przedmiotu opodatkowania, powstania obowiązku podatkowego, właściwości organów podatkowych, rejestracji podmiotów, deklaracji akcyzowych, ewidencji, terminów płatności akcyzy oraz postępowania w przypadku importu. W zakresie produkcji i przemieszczania tych wyrobów przyjmuje się rozwiązania analogiczne jak w przypadku innych wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych. W konsekwencji do tych wyrobów będzie miała zastosowanie na terytorium kraju procedura zawieszenia poboru akcyzy. Ponadto wyroby te zostaną objęte obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy.\n- Wprowadzenie wyższej stawki akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych zawarty w jednorazowych papierosach elektronicznych, z jednoczesnym zdefiniowaniem jednorazowych papierosów elektronicznych na potrzeby stosowania wyższej stawki akcyzy na zawarty w nich płyn.\nOpodatkowanie akcyzą również jednorazowych papierosów elektronicznych spowodowałoby, że na gruncie przepisów o podatku akcyzowym jeden produkt jakim jest jednorazowy papieros elektroniczny składałby się z dwóch wyrobów akcyzowych. To prowadziłoby do niepotrzebnego dublowania formalności i obowiązków, w szczególności związanych z rejestracją podmiotów, zezwoleniami akcyzowymi, stosowaniem Systemu EMCS PL2, deklarowaniem podatku akcyzowego, czy oznaczaniem znakami akcyzy. Dlatego zamiast opodatkowania akcyzą jednorazowych papierosów elektronicznych proponuje się wprowadzenie wyższej stawki akcyzy na płyn zawarty w tych papierosach.\n\n2) W zakresie ustawy Kodeks karny skarbowy\nProponuje się wprowadzenie zmian dostosowujących, które polegają na:\n- uzupełnieniu katalogu wyrobów akcyzowych, wobec których następuje wykonanie orzeczenia sądu o ich przepadku poprzez ich zniszczenie - o papierosy elektroniczne (jednorazowe i wielorazowe) oraz podgrzewacze (obecnie w katalogu tych wyrobów znajdują się: wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych i wyroby nowatorskie);\n- aktualizacji penalizacji niedopełnienia obowiązku powiadomienia dla celów podatku akcyzowego, w związku z zastąpieniem na gruncie obowiązującej ustawy o podatku akcyzowym tego powiadomienia obowiązkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego. Obecnie regulacja ta w zmienianym zakresie jest regulacją martwą.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MF","value":"MF"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Jarosław Neneman Podsekretarz Stanu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MF","value":"MF"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2024 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD139
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Projekt przewiduje wprowadzenie zmian w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1542, z późn. zm.) oraz w ustawie z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2024 r. poz.628 z późn. zm.).

1) Zmiany w ustawie o podatku akcyzowym
Wprowadzane zmiany mają na celu opodatkowanie podatkiem akcyzowym urządzeń do waporyzacji oraz objęcie ich obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy. W przypadku jednorazowych papierosów elektronicznych określona zostanie wyższa stawka akcyzy na zawarty w tych papierosach płyn, składająca się z części liczonej od 1ml płynu powiększonej o stałą kwotę od płynu zawartego w jednym jednorazowym papierosie elektronicznym. Jest to związane z potrzebą ograniczenia dostępności cenowej tych urządzeń, zwłaszcza dla młodszej części społeczeństwa, rozpoczynającej swój kontakt z używkami prowadzącymi do uzależnień skutkujących nieodwracalnymi szkodami zdrowotnymi. Propozycja dotyczy urządzeń jednorazowych oraz wielokrotnego użytku służących do konsumpcji wyrobów nowatorskich i e-papierosów. Obecnie na rynku dostępne są m.in. elektroniczne papierosy jednorazowe w cenie ok. 20-35 zł/szt., które pod względem zawartości nikotyny odpowiadają 2 paczkom papierosów tradycyjnych, a biorąc pod uwagę walory użytkowe mierzone liczbą możliwych zaciągnięć (także w przypadku wyrobów beznikotynowych) 2-3 paczkom papierosów tradycyjnych (cena paczki papierosów to ok. 18 zł). Ceny urządzeń do podgrzewania wyrobów nowatorskich dostępnych na rynku są zróżnicowane i oscylują średnio w granicach 150-500 zł/szt. Można je jednak nabyć taniej w różnego rodzaju akcjach promocyjnych.
Ograniczenie dostępności papierosów elektronicznych, w tym ich jednorazowych wersji, przyczyni się również do zmniejszenia potencjalnego zagrożenia dla środowiska. Materiały użyte w jednorazowych waporyzatorach sprawiają, że w przypadku ich wyrzucenia stanowią one potencjalne zagrożenie dla ludzi i środowiska. Po wyrzuceniu zawarte w nich szkodliwe substancje, znajdujące się w bateriach, elementy plastiku oraz nikotyna, mogą przedostać się do środowiska.

2) Zmiany w ustawie Kodeks karny skarbowy
Zmiany wprowadzane w Kodeksie karnym skarbowym mają charakter dostosowujący do zmian już istniejących w ustawie o podatku akcyzowym oraz zmian, których wprowadzenie jest planowane niniejszym projektem.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
1) W zakresie ustawy o podatku akcyzowym
Proponuje się:
- Opodatkowanie podatkiem akcyzowym wielorazowych papierosów elektronicznych oraz podgrzewaczy, z jednoczesnym zdefiniowaniem wielorazowych papierosów elektronicznych oraz podgrzewaczy jako urządzeń do waporyzacji, które będą wyrobami akcyzowymi. Do wielorazowych papierosów elektronicznych i podgrzewaczy będą miały zastosowanie ogólne przepisy dotyczące opodatkowania akcyzą wyrobów akcyzowych, w tym przedmiotu opodatkowania, powstania obowiązku podatkowego, właściwości organów podatkowych, rejestracji podmiotów, deklaracji akcyzowych, ewidencji, terminów płatności akcyzy oraz postępowania w przypadku importu. W zakresie produkcji i przemieszczania tych wyrobów przyjmuje się rozwiązania analogiczne jak w przypadku innych wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych. W konsekwencji do tych wyrobów będzie miała zastosowanie na terytorium kraju procedura zawieszenia poboru akcyzy. Ponadto wyroby te zostaną objęte obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy.
- Wprowadzenie wyższej stawki akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych zawarty w jednorazowych papierosach elektronicznych, z jednoczesnym zdefiniowaniem jednorazowych papierosów elektronicznych na potrzeby stosowania wyższej stawki akcyzy na zawarty w nich płyn.
Opodatkowanie akcyzą również jednorazowych papierosów elektronicznych spowodowałoby, że na gruncie przepisów o podatku akcyzowym jeden produkt jakim jest jednorazowy papieros elektroniczny składałby się z dwóch wyrobów akcyzowych. To prowadziłoby do niepotrzebnego dublowania formalności i obowiązków, w szczególności związanych z rejestracją podmiotów, zezwoleniami akcyzowymi, stosowaniem Systemu EMCS PL2, deklarowaniem podatku akcyzowego, czy oznaczaniem znakami akcyzy. Dlatego zamiast opodatkowania akcyzą jednorazowych papierosów elektronicznych proponuje się wprowadzenie wyższej stawki akcyzy na płyn zawarty w tych papierosach.

2) W zakresie ustawy Kodeks karny skarbowy
Proponuje się wprowadzenie zmian dostosowujących, które polegają na:
- uzupełnieniu katalogu wyrobów akcyzowych, wobec których następuje wykonanie orzeczenia sądu o ich przepadku poprzez ich zniszczenie - o papierosy elektroniczne (jednorazowe i wielorazowe) oraz podgrzewacze (obecnie w katalogu tych wyrobów znajdują się: wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych i wyroby nowatorskie);
- aktualizacji penalizacji niedopełnienia obowiązku powiadomienia dla celów podatku akcyzowego, w związku z zastąpieniem na gruncie obowiązującej ustawy o podatku akcyzowym tego powiadomienia obowiązkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego. Obecnie regulacja ta w zmienianym zakresie jest regulacją martwą.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MF
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Jarosław Neneman Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MF
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2024 r.