W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Biologia (grudzień 2020 r.)

Temat 7. Lipidy – budowa i znaczenie

Omówię budowę lipidów. Rozpoznam wiązanie estrowe. Sklasyfikuję tłuszcze ze względu na budowę (proste, złożone), konsystencję (płynne, stałe), pochodzenie (roślinne, zwierzęce). Porównam kwasy tłuszczowe nasycone z nienasyconymi. Rozróżnię lipidy proste i złożone. Omówię biologiczną rolę lipidów.

  • Zapoznaj się z materiałem do lekcji z Epodręcznika „Lipidy – budowa, właściwości i znaczenie biologiczne". Zapoznaj się z treścią zadania. Swoją odpowiedź zapisz w formularzu. Następnie obejrzyj film i sprawdź, czy twoje wyjaśnienie jest prawidłowe.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj tekst na stronie serwisu internetowego Abczdrowie.pl. Wymień/omów objawy niedoboru niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT). Zastanów się i odpowiedz, do czego może się przyczynić niski poziom tłuszczów w diecie?

Typ materiału: Tekst

  • Obejrzyj materiał multimedialny „LIPIDY- Powtórka z biologii". Utrwal wiadomości/poszerz swoją wiedzę o lipidach (źródło: Anna Gajos, Powtórka z biologii).

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Materiał dla nauczyciela do wykorzystania w pracy z uczniami: „Tłuszcze – rola i znaczenie dla zdrowia człowieka” (źródło: BIOL-MED.COM).

Typ materiału: Tekst

  • Obejrzyj film „Tłuszcze roślinne i oleje rybne w prewencji kardiologicznej” (źródło: Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej, autor: prof. dr hab. med. Barbara Cybulska).

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Materiał dla nauczyciela do wykorzystania w przygotowaniu lekcji „LIPIDY fosfolipidy – glikolipidy – sterole” (źródło: Instytut Fizyki Uniwersytetu Opolskiego).

Typ materiału: Tekst

  • Materiał dla nauczyciela do wykorzystania w pracy z uczniami – prezentacja „Lipidy – tłuszczowce” (źródło: Centrum Innowacji Badań i Nauki w Lublinie).

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 8. Budowa i funkcje kwasów nukleinowych

Omówię i porównam skład chemiczny oraz budowę cząsteczek DNA i RNA. Nauczę się nazywać wiązania chemiczne występujące w kwasach nukleinowych (wodorowe, fosfodiestrowe. Wyjaśnię biologiczną rolę DNA i poszczególnych rodzajów RNA.

  • Zapoznaj się z materiałem „Kwasy nukleinowe” na kanale Khan Academy. Poznaj strukturę i funkcję DNA i RNA oraz nukleotydy, polinukleotydy, mRNA, rRNA, tRNA, miRNA i siRNA.

Typ materiału: Tekst

  • Obejrzyj film „Struktura molekularna DNA” na kanale Khan Academy (film z polskimi napisami).

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Obejrzyj film „Jaką budowę ma DNA? / What kind of structure does the DNA have?” (źródło: ADAMED SmartUP, Takao Ishikawa).

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Obejrzyj film „Przepis na życie. Historia DNA i kodu genetycznego” (źródło: Copernicus Center for Interdisciplinary Studies, dr Anna Bartosik).

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Poszerz/utrwal wiedzę o kwasach nukleinowych. Zapoznaj się z materiałem dodatkowym do lekcji „Budowa i rola kwasów nukleinowych” wydawnictwa Nowa Era. Spróbuj wykonać polecenia 1-6 ze strony 14 flipbooka.

Typ materiału: Tekst

  • Materiał dla nauczyciela – prezentacja „Kwasy nukleinowe. Wytwarzanie i zastosowanie leków opartych na kwasach nukleinowych” (źródło: Politechnika Gdańska)

Typ materiału: Materiał multimedialny

 

{"register":{"columns":[]}}