Biologia (grudzień 2020 r.)
Temat 7. Stawonogi i mięczaki
Poznam stawonogi i mięczaki (Dział III). Przedstawię środowisko życia, cechy morfologiczne oraz tryb życia skorupiaków, owadów i pajęczaków oraz ślimaków, małży i głowonogów. Wskażę cechy adaptacyjne umożliwiające im opanowanie różnych środowisk. Dokonam obserwacji przedstawicieli stawonogów i mięczaków; przedstawię cechy wspólne tej grupy zwierząt. Przedstawię znaczenie stawonogów (w tym form pasożytniczych, i szkodników). Wyjaśnię znaczenie mięczaków.
- Na podstawie materiału do lekcji „Stawonogi – skorupiaki i pajęczaki” z Epodręcznika naucz się identyfikować nieznany organizm jako przedstawiciela skorupiaków lub pajęczaków; wskazywać i opisywać przystosowania raka do wodnego trybu życia; wskazywać i opisywać przystosowania pająka do lądowego trybu życia; omawiać sposoby odżywiania się skorupiaków i pajęczaków; podawać przykłady korzyści i zagrożeń ze strony pajęczaków.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z materiałem do lekcji „Stawonogi” z Epodręcznika. Opisz cechy charakterystyczne stawonogów. Korzystając z dostępnych źródeł informacji, np. z internetu, dowiedz się, jakie jeszcze korzyści przynoszą ludziom owady.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Poznaj skorupiaki. Obejrzyj zdjęcia, zapoznaj się z opisem. Które gatunki występują w Polsce?
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Materiał dla nauczyciela: Bezkręgowce. Karty encyklopedyczne wybranych bezkręgowców z przykładowymi kartami pracy dla ucznia do samodzielnego uzupełniania.
- Zapoznaj się z materiałem do lekcji „Mięczaki” z Epodręcznika. Naucz się identyfikować na podstawie cech budowy nieznany organizm jako przedstawiciela mięczaków; wskazywać i opisywać przystosowania ślimaka do lądowego lub wodnego trybu życia (na podstawie obserwacji); wskazywać i opisywać przystosowania małża i głowonoga do wodnego trybu życia (na podstawie obserwacji); omawiać sposoby poruszania, odżywiania i rozmnażania się mięczaków; oceniać znaczenie mięczaków w przyrodzie i gospodarce.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Obejrzyj galerię zdjęć i grafiki mięczaków, tablicę interaktywną ślimaka. Zapoznaj się z opisem. Wskaż, które mięczaki wyrządzają szkody w rolnictwie, są też żywicielami wielu pasożytów człowieka i zwierząt, a które gatunki mięczaków są jadalne? Korzystając z dostępnych źródeł informacji, np. z internetu, dowiedz się więcej o znaczeniu mięczaków w przyrodzie. Przygotuj prezentację i/lub udostępnij ciekawy materiał grupie uczniów.
Temat 8. Różnorodność zwierząt bezkręgowych
Nauczę się identyfikować nieznany organizm jako przedstawiciela jednej z grup poznanych na poprzednich lekcjach, na podstawie jego cech
morfologicznych.
- Zapoznaj się z materiałem do lekcji „Różnorodność zwierząt” – część 3 „Świat bezkręgowców” z Epodręcznika. Dokonaj analizy danych tabeli – porównanie cech bezkręgowców.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z materiałem o zwierzętach bezkręgowych. Obejrzyj zdjęcia, zapoznaj się z opisami (źródło: Wigierski Park Narodowy). Dokonaj identyfikacji cech morfologicznych poznanych grup.
- Obejrzyj film „Osobliwości Świata Zwierząt – Bezkręgowce.” (źródło Bieszczadzki Park Narodowy). Omów jak zwierzęta bezkręgowe przystosowały się do życia.