W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Biologia (luty 2021 r.)

Temat 21. Narządy zmysłów (X). Budowa i działanie narządu wzroku

Nauczę się klasyfikować receptory ze względu na lokalizację w organizmie i rodzaj odbieranego bodźca. Omówię budowę oka. Opiszę mechanizm widzenia, uwzględniając funkcje poszczególnych elementów gałki ocznej. Wyjaśnię mechanizm akomodacji oka i jego znaczenie w procesie widzenia. Omówię wady wzroku i sposoby ich korekty. Scharakteryzuję wybrane choroby oczu. Sformułuje zasady higieny narządu wzroku, mam świadomość przeciążeń wzroku wynikających z obsługi urządzeń elektronicznych.

  • Zapoznaj się z lekcją „Oko – narząd wzroku” (źródło: Epodręczniki). Wykaż, że budowa oka ma związek z pełnionymi przez nie funkcjami. Opisz, jak powstaje wrażenie wzrokowe.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj materiał do lekcji „Dlaczego widzimy?” Dowiedz się co ma wspólnego kamera lub aparat fotograficzny z twoimi oczami? (źródło: Epodręczniki)

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z lekcją „Wady wzroku – krótkowzroczność i dalekowzroczność oraz ich korekcja” (źródło: Epodręczniki)

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Obejrzyj film „Jak to się dzieje, że widzimy?” (źródło: Fundacja Uniwersytet Dzieci)

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Materiał dodatkowy dla zainteresowanych – publikacja „Zdrowe oczy. Porady lekarza rodzinnego”. Przeczytaj Wstęp „Oko – narząd wzroku”. Korzystając z rysunków omów aparat ruchowy gałki ocznej. Wymień/omów wybrane/najczęściej spotykane 3-4 wady wzroku. Dowiedz się jak je zdiagnozować i leczyć. Zastanów się czy/jak można im zapobiegać. (źródło: Wydawnictwo Literat)- publikacja

Typ materiału: Tekst

Temat 22. Narządy zmysłów (X). Ucho – narząd słuchu i równowagi

Omówię budowę ucha. Wskażę na schemacie poszczególne elementy ucha zewnętrznego, środkowego i wewnętrznego. Opiszę mechanizm słyszenia z uwzględnieniem funkcji poszczególnych elementów budowy ucha. Omówię budowę i funkcje zmysłu równowagi w uchu wewnętrznym. Sformułuję zasady higieny narządu słuchu, uwzględniając szkodliwy wpływ dźwięków o dużym natężeniu.

  • Zapoznaj się z lekcją „Ucho – narząd słuchu i równowagi” z Epodręcznika. Opisz budowę i funkcję elementów ucha zewnętrznego, środkowego, wewnętrznego. Wykaż związek budowy ucha z pełnionymi przez nie funkcjami;. Wyjaśnij, w jaki sposób powstaje wrażenie słuchowe.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałem dodatkowym „Budowa ucha i funkcje – schemat”. Wykorzystaj schemat budowy ucha ludzkiego M. Komorniczak do analizy budowy ucha. (źródło: eSzkola.pl)

Typ materiału: Tekst

  • Utrwal wiadomości. spróbuj wykonać zadanie 77: Na schemacie przedstawiono budowę ucha człowieka oraz zadanie 78. (źródło: UMCS, CKE, Egzamin maturalny. Biologia. Zbiór zadań. Materiały pomocnicze dla uczniów i nauczycieli)

Typ materiału: Tekst

  • Utrwal wiadomości o budowie ucha. Zapoznaj się z materiałem dodatkowym „Anatomia narządu słuchu”. Obejrzyj prezentację . (źródło: Serwis edukacyjny, Katedra Systemów Multimedialnych Politechniki Gdańskiej)

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Utrwal wiadomości. Przeczytaj artykuł „Budowa ucha – zewnętrzne, środkowe, wewnętrzne” opublikowany w serwisie medycznym MedMe.pl. Czytaj również „Choroby słuchu”. Dowiedz się jak je leczyć, jak im zapobiegać.

Typ materiału: Tekst

Temat 23. Narządy zmysłów (X). Narząd smaku oraz węchu

Nauczę się lokalizować receptory odpowiedzialne za zmysł smaku oraz węchu. Omówię ich funkcjonowanie. Wyjaśnię rolę zmysłu smaku i węchu w funkcjonowaniu organizmu.

  • Zapoznaj się z lekcją „Węch, smak, dotyk” z Epodręcznika. Wykaż funkcje jamy nosowej jako narządu zmysłu. Wyjaśnij zagrożenia wynikające ze zjawiska adaptacji węchu. Opisz mechanizm powstawania wrażeń węchowych, smakowych i dotykowych.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Obejrzyj film „Węch – budowa i funkcja” na kanale Khan Academy.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Obejrzyj film „Smak – budowa i funkcja” na kanale Khan Academy.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Materiał dodatkowy dla nauczyciela do wykorzystania w pracy z uczniami: „Narządy zmysłów. Materiały pomocnicze do wykładu z podstaw biofizyki.” (autor: dr hab. inż. Jan Mazerski, Wydział Chemiczny, Politechnika Gdańska)

Typ materiału: Tekst

Temat 24. Narządy zmysłów (X). Profilaktyka schorzeń narządów zmysłów. Podsumowanie wiadomości

Utrwalę wiadomości o narządach zmysłów człowieka. Dowiem się jak zapobiegać schorzeniom narządów zmysłów.

  • Powtórz wiadomości o narządach zmysłów. Zapoznaj się z materiałem „Zmysły człowieka: rodzaje i funkcje” (źródło: lek. Tomasz Nęcki, Poradnik Zdrowie)

Typ materiału: Tekst

  • Zapoznaj się z prezentacją „Narządy zmysłów”. Utrwal/poszerz wiadomości o budowie narządów zmysłów (Uniwersytet medyczny w Białymstoku)

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj artykuł „Choroby narządu wzroku i zmysłów”. Poznaj choroby narządu wzroku i zmysłów. (źródło: serwis PRESSUK; Encyklopedia chorób na stronie cotozachoroba.pl)

Typ materiału: Tekst

  • Zapoznaj się z artykułem „Hałas i jego wpływ na życie człowieka”. Jak można walczyć z hałasem? ( autor: Lidia Koperwas-Wojtanowska, LABRO INT)

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj artykuł „Oko na higienę… wzroku”. Dowiedz się o higienie wzroku. Jaką rolę ma dieta dla oczu. (źródło: Medicover.com)

Typ materiału: Tekst

  • Zapoznaj się artykułem dodatkowym „Dieta, a profilaktyka chorób oczu”. Spróbuj przytoczyć parę praktycznych rad gotowych do wprowadzenia w życie by oczy pozostawały zdrowe i sprawne na długie lata. (źródło: Karolina Fitowska, portal zdrowia FITNUT).

Typ materiału: Tekst

  • Zapoznaj się z tekstem „Znaczenie stanu narządu wzroku dla kierowcy”. Opisz/omów czynniki wpływające na ostrość wzroku. Czy wiesz jakie wymagania stawiane są kierowcom? (źródło: Medycyna Pracy 2013;64(3):419–425, Instytut Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera w Łodzi).

Typ materiału: Tekst

  • Obejrzyj nagranie „Wczesna diagnostyka zaburzeń zmysłów”. Co to jest kapsuła diagnostyczno-rehabilitacyjna? (źródło: prof. Henryk Skarżyński, dyrektor Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu; Agencja informacyjna Newseria Biznes).

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj o Światowym Dniu Słuchu. Poznaj najważniejsze i największe wydarzania na świecie dla osób z wadami słuchu. (źródło: Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu, Światowe Centrum Słuchu. profesor Henryk Skarżyński).

Typ materiału: Tekst

  • Materiał dodatkowy dla nauczyciela: Raport Instytutu Ochrony Zdrowia „Choroby oczu − problem zdrowotny, społeczny oraz wyzwanie cywilizacyjne w obliczu starzenia się populacji.

Typ materiału: Tekst

 

{"register":{"columns":[]}}