Biologia (luty 2021 r.)
Temat 21. Narządy zmysłów (X). Budowa i działanie narządu wzroku
Nauczę się klasyfikować receptory ze względu na lokalizację w organizmie i rodzaj odbieranego bodźca. Omówię budowę oka. Opiszę mechanizm widzenia, uwzględniając funkcje poszczególnych elementów gałki ocznej. Wyjaśnię mechanizm akomodacji oka i jego znaczenie w procesie widzenia. Omówię wady wzroku i sposoby ich korekty. Scharakteryzuję wybrane choroby oczu. Sformułuje zasady higieny narządu wzroku, mam świadomość przeciążeń wzroku wynikających z obsługi urządzeń elektronicznych.
- Zapoznaj się z lekcją „Oko – narząd wzroku” (źródło: Epodręczniki). Wykaż, że budowa oka ma związek z pełnionymi przez nie funkcjami. Opisz, jak powstaje wrażenie wzrokowe.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj materiał do lekcji „Dlaczego widzimy?” Dowiedz się co ma wspólnego kamera lub aparat fotograficzny z twoimi oczami? (źródło: Epodręczniki)
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z lekcją „Wady wzroku – krótkowzroczność i dalekowzroczność oraz ich korekcja” (źródło: Epodręczniki)
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Obejrzyj film „Jak to się dzieje, że widzimy?” (źródło: Fundacja Uniwersytet Dzieci)
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Materiał dodatkowy dla zainteresowanych – publikacja „Zdrowe oczy. Porady lekarza rodzinnego”. Przeczytaj Wstęp „Oko – narząd wzroku”. Korzystając z rysunków omów aparat ruchowy gałki ocznej. Wymień/omów wybrane/najczęściej spotykane 3-4 wady wzroku. Dowiedz się jak je zdiagnozować i leczyć. Zastanów się czy/jak można im zapobiegać. (źródło: Wydawnictwo Literat)- publikacja
Temat 22. Narządy zmysłów (X). Ucho – narząd słuchu i równowagi
Omówię budowę ucha. Wskażę na schemacie poszczególne elementy ucha zewnętrznego, środkowego i wewnętrznego. Opiszę mechanizm słyszenia z uwzględnieniem funkcji poszczególnych elementów budowy ucha. Omówię budowę i funkcje zmysłu równowagi w uchu wewnętrznym. Sformułuję zasady higieny narządu słuchu, uwzględniając szkodliwy wpływ dźwięków o dużym natężeniu.
- Zapoznaj się z lekcją „Ucho – narząd słuchu i równowagi” z Epodręcznika. Opisz budowę i funkcję elementów ucha zewnętrznego, środkowego, wewnętrznego. Wykaż związek budowy ucha z pełnionymi przez nie funkcjami;. Wyjaśnij, w jaki sposób powstaje wrażenie słuchowe.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z materiałem dodatkowym „Budowa ucha i funkcje – schemat”. Wykorzystaj schemat budowy ucha ludzkiego M. Komorniczak do analizy budowy ucha. (źródło: eSzkola.pl)
- Utrwal wiadomości. spróbuj wykonać zadanie 77: Na schemacie przedstawiono budowę ucha człowieka oraz zadanie 78. (źródło: UMCS, CKE, Egzamin maturalny. Biologia. Zbiór zadań. Materiały pomocnicze dla uczniów i nauczycieli)
- Utrwal wiadomości o budowie ucha. Zapoznaj się z materiałem dodatkowym „Anatomia narządu słuchu”. Obejrzyj prezentację . (źródło: Serwis edukacyjny, Katedra Systemów Multimedialnych Politechniki Gdańskiej)
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Utrwal wiadomości. Przeczytaj artykuł „Budowa ucha – zewnętrzne, środkowe, wewnętrzne” opublikowany w serwisie medycznym MedMe.pl. Czytaj również „Choroby słuchu”. Dowiedz się jak je leczyć, jak im zapobiegać.
Temat 23. Narządy zmysłów (X). Narząd smaku oraz węchu
Nauczę się lokalizować receptory odpowiedzialne za zmysł smaku oraz węchu. Omówię ich funkcjonowanie. Wyjaśnię rolę zmysłu smaku i węchu w funkcjonowaniu organizmu.
- Zapoznaj się z lekcją „Węch, smak, dotyk” z Epodręcznika. Wykaż funkcje jamy nosowej jako narządu zmysłu. Wyjaśnij zagrożenia wynikające ze zjawiska adaptacji węchu. Opisz mechanizm powstawania wrażeń węchowych, smakowych i dotykowych.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Obejrzyj film „Węch – budowa i funkcja” na kanale Khan Academy.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Obejrzyj film „Smak – budowa i funkcja” na kanale Khan Academy.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Materiał dodatkowy dla nauczyciela do wykorzystania w pracy z uczniami: „Narządy zmysłów. Materiały pomocnicze do wykładu z podstaw biofizyki.” (autor: dr hab. inż. Jan Mazerski, Wydział Chemiczny, Politechnika Gdańska)
Temat 24. Narządy zmysłów (X). Profilaktyka schorzeń narządów zmysłów. Podsumowanie wiadomości
Utrwalę wiadomości o narządach zmysłów człowieka. Dowiem się jak zapobiegać schorzeniom narządów zmysłów.
- Powtórz wiadomości o narządach zmysłów. Zapoznaj się z materiałem „Zmysły człowieka: rodzaje i funkcje” (źródło: lek. Tomasz Nęcki, Poradnik Zdrowie)
- Zapoznaj się z prezentacją „Narządy zmysłów”. Utrwal/poszerz wiadomości o budowie narządów zmysłów (Uniwersytet medyczny w Białymstoku)
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Przeczytaj artykuł „Choroby narządu wzroku i zmysłów”. Poznaj choroby narządu wzroku i zmysłów. (źródło: serwis PRESSUK; Encyklopedia chorób na stronie cotozachoroba.pl)
- Zapoznaj się z artykułem „Hałas i jego wpływ na życie człowieka”. Jak można walczyć z hałasem? ( autor: Lidia Koperwas-Wojtanowska, LABRO INT)
- Przeczytaj artykuł „Oko na higienę… wzroku”. Dowiedz się o higienie wzroku. Jaką rolę ma dieta dla oczu. (źródło: Medicover.com)
- Zapoznaj się artykułem dodatkowym „Dieta, a profilaktyka chorób oczu”. Spróbuj przytoczyć parę praktycznych rad gotowych do wprowadzenia w życie by oczy pozostawały zdrowe i sprawne na długie lata. (źródło: Karolina Fitowska, portal zdrowia FITNUT).
- Zapoznaj się z tekstem „Znaczenie stanu narządu wzroku dla kierowcy”. Opisz/omów czynniki wpływające na ostrość wzroku. Czy wiesz jakie wymagania stawiane są kierowcom? (źródło: Medycyna Pracy 2013;64(3):419–425, Instytut Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera w Łodzi).
- Obejrzyj nagranie „Wczesna diagnostyka zaburzeń zmysłów”. Co to jest kapsuła diagnostyczno-rehabilitacyjna? (źródło: prof. Henryk Skarżyński, dyrektor Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu; Agencja informacyjna Newseria Biznes).
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Przeczytaj o Światowym Dniu Słuchu. Poznaj najważniejsze i największe wydarzania na świecie dla osób z wadami słuchu. (źródło: Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu, Światowe Centrum Słuchu. profesor Henryk Skarżyński).
- Materiał dodatkowy dla nauczyciela: Raport Instytutu Ochrony Zdrowia „Choroby oczu − problem zdrowotny, społeczny oraz wyzwanie cywilizacyjne w obliczu starzenia się populacji.