W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Biologia (wrzesień 2020 r.)

Temat 1. Hierarchiczna budowa organizmu.  Organizm człowieka jako funkcjonalna całość.

Przypomnę sobie wiadomości z klasy V o hierarchicznej budowie organizmu oraz poszerzę wiadomości na temat złożoności budowy ludzkiego ciała na poszczególnych poziomach: komórkowym, tkankowym, poszczególnych układów. Wymienię układy narządów człowieka, podam główne organy oraz omówię ich podstawowe funkcje.   Uświadomię sobie, że ludzki organizm zbudowany jest z układów narządów wzajemnie ze sobą współdziałających.

  • Zapoznaj się z materiałem wprowadzającym do lekcji „Hierarchiczna organizacja życia zawiera informacje o poziomach organizacji życia” (czas 6:39).

Typ materiału: Materiał multimedialny - film 

  • Zapoznaj się z częścią 1. „Struktura organizmu” lekcji z Epodrecznika „Tkanki budujące organizm człowieka”. Wskaż, w jakich układach narządów znajdują się mózg, serce, czaszka. Wymień podstawowe funkcje tych narządów. Wyjaśnij, co to znaczy, że organizm człowieka ma budowę hierarchiczną.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przypomnij sobie wiadomości o narządach organizmu. Zapoznaj się z materiałem z Epodręcznika „Wybrane narządy naszego ciała”.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika 

  • Przeczytaj tekst artykułu „Homeostaza – Organizm ludzki jako funkcjonalna całość”, aby przypomnieć sobie, poszerzyć wiedzę na temat homeostazy i uświadomić sobie, że do sprawnego funkcjonowanie wszystkich komórek naszego organizmu niezbędne jest utrzymanie stanu równowagi.

Typ materiału: Tekst

  • Jako podsumowanie lekcji, w celu utrwalenia wiadomości, wypełnij kartę pracy do scenariusza lekcji „Organizm człowieka jako puzzle. Układy narządów” i odpowiedz na pytania. 

Typ materiału: Scenariusz (dla nauczyciela)

Temat 2. Budowa i funkcje skóry

Omówię budowę i funkcje skóry, Podam definicję skóry jako elementu chroniącego ciało, wskazując miejsca występowania receptorów dotyku, ciepła, zimna i bólu. Opiszę wrażliwość skóry na bodźce, wykazując związek budowy skóry z jej funkcją.

  • Zapoznaj się z materiałem do lekcji „Skóra” z Epodrecznika i opisz/omów z budowę skóry oraz wymień wytwory naskórka.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Wysłuchaj krótkiego nagrania prof. dr hab. n.med. Jana Gmińskiego (czas 1:23) „Skóra - budowa i funkcja”. Powiedz czym jest a czym nie jest skóra i zaprezentuj funkcje skóry. 

Typ materiału: Materiał multimedialny – film 

  • Zapoznaj się z materiałem multimedialnym „Biologia Skóra -Wiedza” opublikowanym na stronie Khan Academy (czas 5:01) oraz materiałem dostępnym w intrenecie, np.z  tekstem „Funkcje skóry” opublikowanym na Portalu Fizjoterapeuty.  Wykaż powiązanie funkcji skóry z jej budową anatomiczną.

Typ materiału: Materiał multimedialny – film

Typ materiału: Tekst 1

  • Zapoznaj się z materiałem podręcznika szkolnego oraz prezentacją (slajdy 35 i 36) „Zmysły i czucie” dr Roberta Meronka z Wydziału Biologii Uniwersytetu Warszawskiego i omów różne typy zakończeń nerwowych przystosowanych do odbierania różnych bodźców (dotyku, bólu, ucisku, temperatury).

Typ materiału: Tekst

Temat 3. Higiena i choroby skóry

Utrwalę wiadomości o budowie i funkcjach skóry. Poznam zasady higieny skóry. Dowiem się o chorobach skóry i jak świadomie im zapobiegać.

  • Obejrzyj materiał multimedialny „Skóra” (czas 5:52) i przypomnij sobie wiadomości z poprzedniej lekcji - jak zbudowana jest skóra i jakie pełni podstawowe funkcje w organizmie człowieka?

Typ materiału: Materiał multimedialny – prezentacja

  • Zapoznaj się z materiałem lekcji z  Epodręcznika  „Jak dbać o skórę?”. Zastanów się i odpowiedz na pytania: Jakie codzienne zabiegi pielęgnacyjno‑ochronne pozwalają na zapewnienie prawidłowego funkcjonowania skóry. Jakie choroby skóry występują najczęściej i jak im zapobiegać? Jakie są skutki zbyt długiego przebywania na słońcu i poddawania skóry działaniom promieni UV?

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznik

  • Zapoznaj się z materiałem lekcji z Epodręcznika „Oparzenia i odmrożenia”.  Wyjaśnij, jaki jest wpływ wysokich i niskich temperatur na organizm ludzki. Omów/ zaprezentuj, jak udzielać pierwszej pomocy w przypadku oparzeń i odmrożeń. Przedstaw klasyfikację zagrożeń wynikających z niewłaściwego postępowania w przypadku oparzeń i odmrożeń.

Typ materiału: Lekcja z Epodrecznika

Temat 4. Budowa i funkcje szkieletu osiowego

Poznam budowę i funkcje układu szkieletowego człowieka. Opiszę ruch jako efekt działania czynnego i biernego aparatu ruchu.

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika „Budowa i funkcje szkieletu”.  Poznaj i wymień elementy szkieletu osiowego, kształty kości oraz podstawowe funkcje układu szkieletowego. Omów podział aparatu ruchu na część czynną i bierną oraz opisz ruch jako efekt działania czynnego i biernego aparatu ruchu. 

Typ materiału: Lekcja z Epodrecznika

  • Obejrzyj krótki materiał multimedialny dostępny na YouTube „Ile kości ma człowiek? (czas: 2:39), stanowiący część scenariusza „Dlaczego nasze kości są twarde?” Fundacji Uniwersytet Dzieci 

Typ materiału: Materiał multimedialny

Typ materiału: Materiał multimedialny 

  • Zapoznaj się z materiałem dodatkowym - prezentacją poświęconą budowie i roli szkieletu jako struktury chroniącej narządy i podpierającej ciało, omawiającą zasadę działania mięśni antagonistycznych, rodzaje stawów i sposób, w jaki człowiek się porusza. 

Typ materiału: Materiał multimedialny

 

{"register":{"columns":[]}}