Biologia (wrzesień 2020 r.)
Temat 1. Hierarchiczna budowa organizmu. Organizm człowieka jako funkcjonalna całość.
Przypomnę sobie wiadomości z klasy V o hierarchicznej budowie organizmu oraz poszerzę wiadomości na temat złożoności budowy ludzkiego ciała na poszczególnych poziomach: komórkowym, tkankowym, poszczególnych układów. Wymienię układy narządów człowieka, podam główne organy oraz omówię ich podstawowe funkcje. Uświadomię sobie, że ludzki organizm zbudowany jest z układów narządów wzajemnie ze sobą współdziałających.
- Zapoznaj się z materiałem wprowadzającym do lekcji „Hierarchiczna organizacja życia zawiera informacje o poziomach organizacji życia” (czas 6:39).
Typ materiału: Materiał multimedialny - film
- Zapoznaj się z częścią 1. „Struktura organizmu” lekcji z Epodrecznika „Tkanki budujące organizm człowieka”. Wskaż, w jakich układach narządów znajdują się mózg, serce, czaszka. Wymień podstawowe funkcje tych narządów. Wyjaśnij, co to znaczy, że organizm człowieka ma budowę hierarchiczną.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przypomnij sobie wiadomości o narządach organizmu. Zapoznaj się z materiałem z Epodręcznika „Wybrane narządy naszego ciała”.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj tekst artykułu „Homeostaza – Organizm ludzki jako funkcjonalna całość”, aby przypomnieć sobie, poszerzyć wiedzę na temat homeostazy i uświadomić sobie, że do sprawnego funkcjonowanie wszystkich komórek naszego organizmu niezbędne jest utrzymanie stanu równowagi.
- Jako podsumowanie lekcji, w celu utrwalenia wiadomości, wypełnij kartę pracy do scenariusza lekcji „Organizm człowieka jako puzzle. Układy narządów” i odpowiedz na pytania.
Temat 2. Budowa i funkcje skóry
Omówię budowę i funkcje skóry, Podam definicję skóry jako elementu chroniącego ciało, wskazując miejsca występowania receptorów dotyku, ciepła, zimna i bólu. Opiszę wrażliwość skóry na bodźce, wykazując związek budowy skóry z jej funkcją.
- Zapoznaj się z materiałem do lekcji „Skóra” z Epodrecznika i opisz/omów z budowę skóry oraz wymień wytwory naskórka.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Wysłuchaj krótkiego nagrania prof. dr hab. n.med. Jana Gmińskiego (czas 1:23) „Skóra - budowa i funkcja”. Powiedz czym jest a czym nie jest skóra i zaprezentuj funkcje skóry.
Typ materiału: Materiał multimedialny – film
- Zapoznaj się z materiałem multimedialnym „Biologia Skóra -Wiedza” opublikowanym na stronie Khan Academy (czas 5:01) oraz materiałem dostępnym w intrenecie, np.z tekstem „Funkcje skóry” opublikowanym na Portalu Fizjoterapeuty. Wykaż powiązanie funkcji skóry z jej budową anatomiczną.
Typ materiału: Materiał multimedialny – film
- Zapoznaj się z materiałem podręcznika szkolnego oraz prezentacją (slajdy 35 i 36) „Zmysły i czucie” dr Roberta Meronka z Wydziału Biologii Uniwersytetu Warszawskiego i omów różne typy zakończeń nerwowych przystosowanych do odbierania różnych bodźców (dotyku, bólu, ucisku, temperatury).
Temat 3. Higiena i choroby skóry
Utrwalę wiadomości o budowie i funkcjach skóry. Poznam zasady higieny skóry. Dowiem się o chorobach skóry i jak świadomie im zapobiegać.
- Obejrzyj materiał multimedialny „Skóra” (czas 5:52) i przypomnij sobie wiadomości z poprzedniej lekcji - jak zbudowana jest skóra i jakie pełni podstawowe funkcje w organizmie człowieka?
Typ materiału: Materiał multimedialny – prezentacja
- Zapoznaj się z materiałem lekcji z Epodręcznika „Jak dbać o skórę?”. Zastanów się i odpowiedz na pytania: Jakie codzienne zabiegi pielęgnacyjno‑ochronne pozwalają na zapewnienie prawidłowego funkcjonowania skóry. Jakie choroby skóry występują najczęściej i jak im zapobiegać? Jakie są skutki zbyt długiego przebywania na słońcu i poddawania skóry działaniom promieni UV?
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznik
- Zapoznaj się z materiałem lekcji z Epodręcznika „Oparzenia i odmrożenia”. Wyjaśnij, jaki jest wpływ wysokich i niskich temperatur na organizm ludzki. Omów/ zaprezentuj, jak udzielać pierwszej pomocy w przypadku oparzeń i odmrożeń. Przedstaw klasyfikację zagrożeń wynikających z niewłaściwego postępowania w przypadku oparzeń i odmrożeń.
Temat 4. Budowa i funkcje szkieletu osiowego
Poznam budowę i funkcje układu szkieletowego człowieka. Opiszę ruch jako efekt działania czynnego i biernego aparatu ruchu.
- Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika „Budowa i funkcje szkieletu”. Poznaj i wymień elementy szkieletu osiowego, kształty kości oraz podstawowe funkcje układu szkieletowego. Omów podział aparatu ruchu na część czynną i bierną oraz opisz ruch jako efekt działania czynnego i biernego aparatu ruchu.
Typ materiału: Lekcja z Epodrecznika
- Obejrzyj krótki materiał multimedialny dostępny na YouTube „Ile kości ma człowiek? (czas: 2:39), stanowiący część scenariusza „Dlaczego nasze kości są twarde?” Fundacji Uniwersytet Dzieci
Typ materiału: Materiał multimedialny
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zapoznaj się z materiałem dodatkowym - prezentacją poświęconą budowie i roli szkieletu jako struktury chroniącej narządy i podpierającej ciało, omawiającą zasadę działania mięśni antagonistycznych, rodzaje stawów i sposób, w jaki człowiek się porusza.