Biologia (wrzesień 2020 r.)
Temat 1. Organizm człowieka jako funkcjonalna całość. Hierarchiczna budowa organizmu
Omówię złożoność budowy ludzkiego ciała na poszczególnych poziomach: komórkowym, tkankowym, poszczególnych układów. Wymienię układy narządów człowieka i podam główne organy, które budują organizm człowieka. Opiszę lub omówię jamy w ciele człowieka.
- Zapoznaj się z materiałem wprowadzającym do lekcji „Hierarchiczna organizacja życia zawiera informacje o poziomach organizacji życia”.
Typ materiału: Materiał multimedialny – film na YouTube (czas 6:39)
- Zapoznaj się z częścią 1. lekcji z Epodręcznika „Struktura organizmu”. Wskaż, w jakich układach narządów znajdują się mózg, serce, czaszka. Wymień podstawowe funkcje tych narządów. Wyjaśnij, co to znaczy, że organizm człowieka ma budowę hierarchiczną.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Wykorzystaj pytania pomocnicze do scenariusza lekcji „Organizm człowieka jako puzzle. Układy narządów”. Sprawdź swoją wiedzę – wypełnij kartę pracy (wymień poszczególne układy narządów i elementy każdego układu oraz określ funkcje, jakie w organizmie pełnią poszczególne układy).
Temat 2. Tkanki zwierzęce. Budowa i funkcje tkanki nabłonkowej i nerwowej
Poznam rodzaje, budowę i funkcje tkanek zwierzęcych. Nauczę się prowadzić obserwacje mikroskopowe i przygotowywać preparat. Rozpoznam poszczególne tkanki w obrazie mikroskopowym i wykonam schematyczny rysunek tkanek.
- Zapoznaj się ze scenariuszem lekcji dotyczącym budowy organizmu człowieka. Korzystając z przygotowanych przez nauczyciela materiałów i/lub dostępu do internetu, zdefiniuj pojęcia: tkanka, narząd, układ i określ ich funkcje.
- Zapoznaj się z materiałem opisującym tkankę nabłonkową (część 2. lekcji z Epodręcznika) oraz tkankę nerwową (część 4. lekcji z Epodręcznika).
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Sprawdź zdobytą wiedzę, wykonaj ćwiczenie – wypełnij kartę pracy w części dotyczącej omawianych na lekcji tkanek.
Typ materiału: Scenariusz lekcji z kartami pracy i ćwiczeniami
- Naszkicuj schemat budowy omawianych na lekcji tkanek, obserwując przygotowane przez nauczyciela preparaty pod mikroskopem i/lub korzystając z dostępnych w internecie interaktywnych atlasów.
Typ materiału: Materiał multimedialny – interaktywny atlas (UJ) 1
Typ materiału: Materiał multimedialny – interaktywny atlas (UMK) 1
Typ materiału: Materiał multimedialny – interaktywny atlas (UMK) 2
Typ materiału: Materiał multimedialny – interaktywny atlas (UJ) 3
Temat 3. Charakterystyka tkanek zwierzęcych. Budowa i funkcje tkanki mięśniowej, łącznej i krwi
Wyjaśnię pojęcia: miofibryle, erytrocyty, trombocyty, leukocyty, fibrynogen. Rozróżnię pod mikroskopem wskazane tkanki zwierzęce oraz określę struktury, które budują wskazane tkanki zwierzęce. Naszkicuję schemat budowy omawianych tkanek, zlokalizuję miejsca występowania poszczególnych tkanek (na przykładzie organizmu człowieka) oraz scharakteryzuję tkankę mięśniową, łączną, stałą i krew.
- Zapoznaj się ze scenariuszem lekcji „Charakterystyka tkanek zwierzęcych – tkanka mięśniowa, tkanka łączna stała i krew.
- Zapoznaj się z materiałem lekcji z Epodręcznika w zakresie opisującym tkankę mięśniową (część 3. lekcji z Epodręcznika) oraz tkanki łączne, krew i limfę (część 5. lekcji z Epodręcznika).
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Poznaj rodzaje tkanki łącznej właściwej występującej w organizmie człowieka. W tym celu przeanalizuj grafikę interaktywną, a następnie uzupełnij mapę pojęć porządkując informacje na temat lokalizacji poszczególnych rodzajów tkanki łącznej w ciele człowieka.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z dodatkowymi materiałami – planszami ilustrującymi tkanki łączne. Materiał „Tkanka łączna właściwa” opisuje podstawowe cechy tkanki łącznej właściwej oraz jej poszczególnych odmian.
Typ materiału: Plansza edukacyjna
- Zapoznaj się z dodatkowym materiałem – planszą ilustrującą tkankę łączną. Materiał „Tkanka łączna szkieletowa” opisuje podstawowe cechy tkanki szkieletowej oraz jej rodzaje.
Typ materiału: Plansza edukacyjna
- Zapoznaj się z dodatkowym materiałem – planszą ilustrującą tkankę łączną. Materiał „Tkanka łączna płynna” opisuje, czym jest tkanka łączna płynna i jakie elementy się na nią składają.
Typ materiału: Plansza edukacyjna
- Zapoznaj się z dodatkowym materiałem do lekcji z Epodręcznika „Krew – specjalny rodzaj tkanki łącznej”. Rozpoznaj, na podstawie zdjęć mikroskopowych i/lub na preparatach mikroskopowych przygotowanych przez nauczyciela, elementy morfotyczne krwi.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Naszkicuj schemat budowy tkanek omawianych na lekcji (wybranych 2-3 tkanek), obserwując przygotowane przez nauczyciela preparaty pod mikroskopem i/lub korzystając z interaktywnych atlasów (UMK, UJ).
Typ materiału: Materiał multimedialny – interaktywny atlas (UJ) 1
Typ materiału: Materiał multimedialny – interaktywny atlas (UMK)1
Typ materiału: Materiał multimedialny – interaktywny atlas (UJ) 2
Typ materiału: Materiał multimedialny – interaktywny atlas (UMK) 2
Typ materiału: Materiał multimedialny – interaktywny atlas (UJ) 3
Typ materiału: Materiał multimedialny – interaktywny atlas (UMK) 3
Typ materiału: Materiał multimedialny – interaktywny atlas (UJ) 4
Temat 4. Mechanizm homeostazy
Poznam i zrozumiem mechanizmy warunkujące homeostazę (termoregulacja, ciśnienie krwi, osmoregulacja, stałość składu płynów ustrojowych, rytmy dobowe). Dokonam analizy powiązania funkcjonalnego między układami narządów w obrębie organizmu.
- Zapoznaj się z materiałem „Homeostaza” i/lub „Homeostaza i jej zaburzenia, czyli choroby” i dokonaj próby zdefiniowania pojęcia „homeostaza” oraz wymień mechanizmy utrzymania homeostazy (fizjologiczne i behawioralne). Określ rolę poszczególnych układów organizmu w homeostazie.
- Wysłuchaj wykładu dr Artura Świergiela poświęconego znaczeniu otoczenia w zapewnieniu homeostazy, czyli utrzymania procesów organizmu na pewnym optymalnym poziomie. Wymień czynniki zewnętrzne i wewnętrzne wpływające na organizm.
Typ materiału: Materiał multimedialny – film na YouTube
- Zapoznaj się z materiałem dodatkowym – prezentacją przykładów mechanizmów utrzymywania homeostazy. Wymień 2-3 mechanizmy homeostazy oraz dokonaj próby omówienia jednego z nich (np. reakcje stresowe).