Chemia (styczeń 2021 r.)
Lekcja 17.Temat: Metody otrzymywania soli
Nauczę się opisywać za pomocą równań otrzymywanie soli w reakcji niektórych tlenków metali z kwasami oraz niektórych tlenków niemetali z zasadami. Dowiem się, w jakich reakcjach możemy otrzymać sole kwasów beztlenowych i tlenowych oraz jak otrzymujemy sole rozpuszczalne, a jak sole nierozpuszczalne. Nauczę się korzystania z tabeli rozpuszczalności.
- Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika o reakcjach tlenków z kwasami i zasadami.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika „Inne metody otrzymywania soli”.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Obejrzyj film „Otrzymywanie soli kwasów beztlenowych #5 [ Sole ]„ na kanale „Pi–stacja Chemia”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Obejrzyj film „Otrzymywanie soli kwasów tlenowych #6 [ Sole ]„ na kanale „Pi–stacja Chemia”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Aby zobaczyć jak przebiega synteza siarczku glinu z glinu i siarki obejrzyj doświadczenie przedstawione na filmie „Synteza siarczku glinu Al2S3 z glinu i siarki – Doświadczenie 3.2” opublikowanym na portalu Oficyny Edukacyjnej.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Obejrzyj film „Wypieranie miedzi z roztworu siarczanu(VI) miedzi(II) – Doświadczenie 8.8” opublikowany na portalu Oficyny Edukacyjnej.
Temat 18. Reakcja strąceniowa
Dowiem się, na czym polega reakcja strąceniowa. Nauczę się przewidywać, czy w wyniku zmieszania roztworów substancji wytrąci się związek trudnorozpuszczalny.
Nauczę się przedstawiać równania reakcji strącania za pomocą zapisów cząsteczkowych, jonowych pełnych i jonowych skróconych.
- Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika na temat wytrącania osadów.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Obejrzyj film „Reakcje strąceniowe #7 [ Sole ]” na kanale „Pi–stacja Chemia”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Obejrzyj film „Reakcja jodku potasu KI z azotanem(V) rtęci(II) Hg(NO3)2 ... – Doświadczenie 3.1” opublikowany na portalu Oficyny Edukacyjnej.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Jeśli chcesz dowiedzieć się jakim reakcją mogą ulegać osady, obejrzyj film „Reakcje strącania osadów” na Portalu Popularnonaukowym Biomist. (materiał dodatkowy, dla zainteresowanych).
Temat 19. Porównanie właściwości i zastosowań soli
Nauczę się rozpoznawać sole znajdujące się w powszechnym użytku i oceniać ich wpływ na środowisko przyrodnicze. Utrwalę wiadomości o solach.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika o zastosowaniu soli i ich wpływie na środowisko.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, przeczytaj artykułu „Barwienie płomienia palnika” opublikowany w magazynie Młody Technik. Materiał dodatkowy, dla zainteresowanych.
- Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o zastosowaniu soli, zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika „Sole i uroda, czyli o zastosowaniu soli w przemyśle kosmetycznym.”.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o właściwościach i zastosowaniach chloru i chlorków, zapoznaj się z artykułem „Te, które tworzą sole – Chlor” opublikowany w magazynie „Młody Technik”.
- Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o właściwościach i zastosowaniach fluoru i fluorków, zapoznaj się z artykułem „Te, które tworzą sole – Fluorowce i fluor” opublikowany w magazynie „Młody Technik”.
- Utrwal swoją wiedzę o solach czytając lekcję z Epodręcznika.
Temat 20. Naturalne źródła węglowodorów
Dowiem się, czym charakteryzują się węglowodory i jakie są ich naturalne źródła. Poznam podział węglowodorów na nasycone i nienasycone.
- Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika „Naturalne źródła węglowodorów”.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Obejrzyj film „Węglowodory #1 [ Węglowodory ]” na kanale „Pi–stacja Chemia”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Obejrzyj film „Nafta i gaz – jak to się zaczęło...” na kanale „Polska Spółka Gazownictwa sp. z o.o.”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Jeśli chcesz, obejrzyj film „Skąd gaz ma energię?” na kanale popularnonaukowym „Nauka. To lubię”. Materiał dodatkowy, dla zainteresowanych.