W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Historia (grudzień 2020 r.)

Temat 13. Demokracja szlachecka

Dowiem się, jak rycerstwo i szlachta stopniowo uzyskiwały przywileje, poznam funkcjonowanie systemu stanowego w Polsce. Przeanalizuję, jak ewoluował polski ustrój. Zrozumiem działanie sejmu walnego i sejmików szlacheckich.

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Wysłuchaj wypowiedzi prof. Grzegorza Myśliwskiego na temat początków demokracji szlacheckiej.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj artykuł Wojciecha Kalwata na stronie Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie i dowiedz się, o czym szlachta deliberowała na sejmikach.

Typ materiału: Tekst

  • Obejrzyj współczesną rekonstrukcję obrad sejmiku szlacheckiego. Zwróć uwagę na rolę retoryki w kształtowaniu polityki.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj artykuł Anny Kalinowskiej na stronie Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie i poznaj organizację sejmu w XVI wieku.

Typ materiału: Tekst

  • Zapoznaj się z przedstawieniem sejmu polskiego za czasów Aleksandra Jagiellończyka w Statucie Łaskiego.

Typ materiału: Źródło prawa, historyczne

  • Porównaj przedstawienie sejmu ze Statutu Łaskiego z miedziorytem z czasów Jana III Sobieskiego. Wskaż elementy wspólne i różnice w przekazie.

Typ materiału: Źródło prawa, historyczne

  • Dla zainteresowanych. Wysłuchaj audycji Hanny Marii Gizy z udziałem dr. Adama Moniuszki i prof. Grzegorza Myśliwskiego na temat historii parlamentaryzmu polskiego.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 14. Stosunki wyznaniowe w Polsce i na Litwie. Państwo bez stosów?

Dowiem się, jaka była recepcja prądów reformacyjnych w Polsce i na Litwie. Poznam relacje między poróżnionymi kościołami oraz dowiem się, jaką strategię przybrali rządzący w obliczu rozróżnienia w wierze.

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z tekstami źródłowymi na stronie Włącz Polskę i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Tekst

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z e-lekcją w Kujawsko-Pomorskiej E-szkole.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Obejrzyj starodruk „Postilli Polskiej” Mikołaja Reja. Zastanów się nad rolą druku w sporach religijnych.

Typ materiału: Źródło prawa, historyczne

  • Przeczytaj artykuł prof. Macieja Ptaszyńskiego na temat dziejów i dziedzictwa polskiego protestantyzmu.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj tekst i poznaj różnice między postanowieniami pokoju augsburskiego a konfederacją warszawską.

Typ materiału: Tekst

  • Dla zainteresowanych. Wysłuchaj rozmowy Katarzyny Kobyleckiej z prof. Michałem Kopczyńskim i prof. Igorem Kąkolewskim i dowiedz się, dlaczego ówczesną Rzeczpospolitą nazywa się „państwem bez stosów”. Czy jest to słuszne określenie?

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 15. Chłopi i gospodarka folwarczno-pańszczyźniana

Dowiem się, na czym polegał system folwarczno-pańszczyźniany oraz dowiem się, jakie konsekwencje społeczne i gospodarcze miał on dla Rzeczypospolitej.

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się ze scenariuszem lekcji na temat gospodarki folwarczno-pańszczyźnianej.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Przeczytaj artykuł Wojciecha Kalwata poświęcony folwarkom szlacheckim.

Typ materiału: Tekst

  • Zapoznaj się z tekstami źródłowymi i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Źródło prawa, historyczne

Temat 16. Miasta i mieszczanie wczesnonowożytnej Rzeczypospolitej. Z wizytą w dawnym Gdańsku

Dowiem się, jaką rolę gospodarczą. Poznam pozycję w strukturze społecznej mieszczan i ich kulturę. Podejrzę, jak wyglądało życie w jedynym z największych ośrodków miejskich dawnej Rzeczypospolitej – Gdańsku.

  • Zapoznaj się z fragmentem lekcji z Epodręcznika i przypomnij sobie, jaka była pozycja mieszczan w średniowiecznej Polsce.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Odwiedź portal historia.org.pl i poznaj największe miasta Rzeczypospolitej Obojga Narodów.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj artykuł Piotra Rowickiego i poznaj życie rzemieślników w dawnym Gdańsku.

Typ materiału: Tekst

  • Obejrzyj film na kanale YouTube Muzeum Historycznego Miasta Gdańska. Poznaj życie i architekturę dawnego Gdańska na postawie rycin i innych przedstawień graficznych z minionych wieków.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj artykuł Piotra Rowickiego o chorobach i medycynie w dawnym Gdańsku.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj artykuł prof. Edmunda Kizika o rozmówkach Nikolausa Volckmara i poszerz swoją wiedzę o życiu codziennym i kulturze dawnego Gdańska.

Typ materiału: Tekst

  • Zapoznaj się z oryginałem rozmówek Nikolausa Volckmara. Spróbuj przeprowadzić symulację rozmowy na podstawie dialogów z książki.

Typ materiału: Źródło prawa, historyczne

 

{"register":{"columns":[]}}