Historia (październik 2020 r.)
Temat 5. Szlachecki folwark
Dowiem się, jaką drogę przemierzało zboże i inne towary, jak funkcjonował system transportu i wymiany. Zrozumiem znaczenie Pomorza Gdańskiego dla handlu polskim ziarnem.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia. Zwróć uwagę na to, jakie obowiązki mieli chłopi pańszczyźniani.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zobacz lekcję przygotowana przez Mikołaja Malinowskiego dla Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Jeśli chcesz utrwalić wiedzę przeczytaj tekst na portalu eszkola.pl.
- Zobacz ilustracje i wykonaj ćwiczenia z lekcji przygotowanej przez Wandę Królikowską „Wisłą do Gdańska, czyli rzecz o gospodarce Polski w XVI w.”
Temat 6. Pod panowaniem ostatnich Jagiellonów
Dowiem się, dlaczego centrum polskiego renesansu stał się dwór na Wawelu, będę umiał wymienić charakterystyczne cechy zabytków renesansowych.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Jeśli chcesz utrwalić wiedzę, wykonaj zadania z lekcji przygotowanej przez Małgorzatę Soczewicz.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zobacz krótki film „Jagiellonowie, fundatorzy Rzeczpospolitej. Pomocnik Historyczny Polityki”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Przeczytaj notatkę na portalu Edukator „Renesans w Polsce”.
- Dla zainteresowanych. Jeśli chcesz usystematyzować fakty i pogłębić wiedzę – zajrzyj do tekstu na portalu aleklasa.pl.
Temat 7. Rzeczpospolita Obojga Narodów
Poznam przyczyny, postanowienia i następstwa unii lubelskiej.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Scenariusz zajęć Marii Sawickiej „Rzeczpospolita Obojga Narodów”.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Sprawdź swoją wiedzę – wykonaj kartę pracy.
- Zobacz mapę „Polska i Litwa w XVI wieku” .
Typ materiału: Źródło prawa, historyczne
- Scenariusz Agaty Ligęzy „Początki Rzeczpospolitej Obojga Narodów. Jak narodziła się idea Polski od morza do morza”.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Dla zainteresowanych. Ze strony Muzeum Historii Polski przeczytaj tekst o Zygmuncie Auguście.
Temat 8. Tolerancja religijna w Rzeczypospolitej Obojga Narodów
Dowiem się, dlaczego Rzeczpospolita Obojga Narodów była nazywana państwem bez stosów.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zobacz mapę „Rzeczpospolita Obojga Narodów w XVI w. Wyznania”.
Typ materiału: Źródło prawa, historyczne
- Zapoznaj się z materiałem i wykonaj ćwiczenia.
- Scenariusz „Kraj bez stosów, czyli XVI-wieczna Rzeczpospolita tolerancją stoi” autorstwa Agaty Markiewicz.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Zobacz film „Polska tolerancja” z kanału „MuzHP” na YouTube.