Historia (wrzesień 2020 r.)
Temat 1. Na tropie przeszłości. Jak wygląda praca historyka
Dowiem się, co robi historyk, aby poznać przeszłość. Zrozumiem pojęcie „historia”. Dowiem się, z jakich etapów składa się praca historyka. Zrozumiem pojęcie „źródło historyczne” oraz poznam nauki pomocnicze historii.
- Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika. Wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z materiałem wideo z kanału „Historia nie jest nudna” na YouTube, w którym historyk opisuje czym są źródła historyczne.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zapoznaj się z materiałem wideo z kanału „Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej”, w którym historyk opisuje jak wygląda praca ze źródłami historycznymi.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zapoznaj się z materiałem wideo z kanału „Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie”, w którym historyk opisuje różne typy źródeł historycznych.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zapoznaj się z materiałem wideo z kanału Numizmatyka na YouTube, w którym historyk opisuje wkład numizmatyki w poznanie przeszłości.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zapoznaj się z tekstem, w którym przedstawiono typologię źródeł oraz pokazano jak wykorzystać różne materiały dla pogłębienia krytyki źródłowej.
- Zapoznaj się z Kodeksem Zamojskim, który zawiera najstarszy rękopis Kroniki Galla Anonima, omówionej w lekcji z Epodręcznika.
Temat 2. Prehistoria
Dowiem się jak przebiegała ewolucja hominidów, poznam warunki życia praludzi oraz zrozumiem na czym polegała rewolucja neolityczna.
- Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Wyrusz na wirtualną wycieczkę po jaskiniach Chauvet-Pont d'Arc i Lascaux. Zastanów się jaką rolę pełnić mogły malowidła naskalne.
Typ materiału: Materiał multimedialny 1
Typ materiału: Materiał multimedialny 2
- Zapoznaj się z projektem Chauvet w Google Arts & Culture. Zastanów się, dlaczego Pablo Picasso zobaczywszy sztukę naskalną stwierdził „Wymyślili wszystko!”. Dlaczego w sztuce naskalnej dominowały przedstawienia zwierząt?
Temat 3. Cywilizacje Mezopotamii
Dowiem się, jakie były przyczyny wykształcenia wielkich cywilizacji między Tygrysem a Eufratem. Poznam strukturę społeczną Sumerów, Babilończyków i Asyryjczyków. Dowiem się, jaki wpływ na rozwój cywilizacji miało pojawienie się pisma.
- Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z lekcją z Khan Academy. Zastanów się nad związkami między cywilizacją starożytnej Mezopotamii a wydarzeniami opisanymi w Biblii.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika. Zwróć uwagę na zastosowanie pisma klinowego wśród Sumerów.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Wyrusz na wirtualną wycieczkę po British Museum i zapoznaj się z zabytkami ze starożytnej Mezopotamii.
Temat 4. Starożytny Egipt
Dowiem się, jak nad Nilem powstało jedno z najpotężniejszych państw starożytnej cywilizacji. Zwrócę uwagę na osiągnięcia architektoniczne i życie religijne dawnych Egipcjan.
- Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Wyrusz na wirtualną wycieczkę po zabytkach starożytnego Egiptu. Czemu służyć miała budowa piramid, jaki był ich związek z kultem solarnym?
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Przeczytaj artykuł i wysłuchaj rozmowy Katarzyny Kobyleckiej z prof. Karolem Myśliwcem. Jak doszło do odszyfrowania hieroglifów i dlaczego kamień z Rosetty był tak istotny?
Typ materiału: Tekst, materiał multimedialny
- Zobacz trójwymiarowy model Kamienia z Rosetty. Czy jesteś w stanie wyszukać imię Ptolemeusza, o którym w audycji mówił prof. Karol Myśliwiec?
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Pobierz aplikację Civilisations AR i obejrzyj egipską mumię przy pomocy rozszerzonej rzeczywistości.
Typ materiału: Materiał multimedialny
Typ materiału: Materiał multimedialny