Język polski (grudzień 2020 r.)
Temat 19. „Grób Agamemnona” Juliusza Słowackiego
Zapoznam się z treścią oraz analizą wiersza Juliusza Słowackiego „Grób Agamemnona”.
- Zapoznaj się z treścią wiersza Juliusza Słowackiego „Grób Agamemnona”.
Typ materiału: Lektura szkolna
- Obejrzyj film na kanale „Edudu Video” na YouTube dotyczący wiersza „Grób Agamemnona”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zapoznaj się z materiałem: „Gniewny wiersz” o „duszy anielskiej” i „czerepie rubasznym” – „Grób Agamemnona” Juliusza Słowackiego. Wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj tekst na stronie Aleklasa.pl i dowiedz się, jakie istotne tematy poruszył Juliusz Słowacki w wierszu „Grób Agamemnona”.
Temat 20. Nostalgia emigranta – Hymn [Smutno mi Boże!]
Poznam motywy romantyczne w wierszu, dowiem się jaki jest związek utworu z biografią Słowackiego.
- Przeczytaj wiersz.
- Obejrzyj na kanale „Edudu Video” wykład poświęcony dwóm wierszom Juliusza Słowackiego: „Testament mój” i „Smutno mi, Boże”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Posłuchaj wiersza Juliusza Słowackiego pt. „Hymn” [Smutno mi Boże...] w interpretacji Tadeusza Zięby.
Temat 21. „Kordian” Juliusza Słowackiego cz. 1 – wprowadzenie
Zapoznam się z treścią dramatu Juliusza Słowackiego „Kordian” i dowiem się, jakie są romantyczne cechy jego bohatera.
- Zapoznaj się z treścią dramatu romantycznego „Kordian”.
Typ materiału: Lektura szkolna
- Przeczytaj materiał „Kordian – bezradność wobec wypadków historii” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Obejrzyj film na kanale „Edudu Video” na YouTube dotyczący „Kordiana” Juliusza Słowackiego.
Temat 22. „Kordian” Juliusza Słowackiego cz. 2
Zastanowię się, czy Kordian to dla mnie utwór, który jest przykładem polskiego romantyzmu uwikłanego w historię czy uniwersalnym dramatem jednostki.
- Zapoznaj się z materiałem: Kordian – niespełniony „bohater Polaków”? Wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Historia i historiozofia w „Kordianie” Juliusza Słowackiego – scenariusz lekcji z portalu Scholaris.pl.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Kordian w roli spiskowca – analiza aktu III lektury – scenariusz lekcji z portalu Scholaris.pl.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Posłuchaj, na antenie Polskiego Radia, fragmentów radiowej inscenizacji „Kordiana” Juliusza Słowackiego wyreżyserowanego przez Jana Warenycię.
Temat 23. Epistolografia romantyczna. Listy Słowackiego
Poznam listy Juliusza Słowackiego jako przykład romantycznej kultury literackiej oraz języka i stylu epoki.
- Przeczytaj tekst o epistolografii romantycznej na portalu eduteka.pl.
- Posłuchaj listów Juliusza Słowackiego do matki w interpretacji Zbigniewa Zapasiewicza.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Scenariusz lekcji dr Moniki Bojko „Jak Juliusz Słowacki listy pisał, czyli kartka z dziejów epistolografii romantycznej”.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Przeczytaj tekst o epistolografii romantycznej na portalu eduteka.pl.
Temat 24. Cyprian Kamil Norwid – informacje wstępne o poecie
Zapoznam się z materiałami multimedialnymi, dzięki którym wzbogacę moją wiedzę dotyczącą życia i twórczości Cypriana Kamila Norwida.
- Zapoznaj się z materiałem dotyczącym życia Cypriana Kamila Norwida, jego twórczości oraz późniejszych do niej nawiązań.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Posłuchaj audycji Hanny Szof „Napiętnowany cierpieniem – Cyprian Kamil Norwid” dotyczący biografii poety (Polskie Radio, 06.04.2004).
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Posłuchaj wywiadu Anny Rzeczyckiej z Czesławem Niemenem dotyczącego poezji C. K. Norwida.