Język polski (grudzień 2020 r.)
Temat 25. Malarstwo drugiej połowy XIX wieku
Poznam kierunki w malarstwie w drugiej połowie XIX wieku.
- Przeczytaj tekst ze strony Aleklasa.pl dotyczący sztuki pozytywizmu.
- Przeczytaj tekst ze strony Culture.pl dotyczący akademizmu.
- Zapoznaj się z materiałem „Pejzażyści XIX wieku” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Obejrzyj obrazy Józefa Chełmońskiego. Dla zainteresowanych – wpisując imiona i nazwiska malarzy, obejrzyj obrazy artystów drugiej połowy XX wieku, którzy cię zainteresowali.
Temat 26. Poezja pozytywizmu – Adam Asnyk
Zapoznam się z twórczością jednego z najwybitniejszych poetów pozytywizmu polskiego – Adama Asnyka.
- Przeczytaj materiał dotyczący twórczości Adama Asnyka i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Posłuchaj interpretacji wiersza „Do młodych” na kanale „Polska Poezja” na YouTube.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Przeczytaj tekst na stronie Aleklasa.pl dotyczący analizy wiersza „Do młodych” Adama Asnyka.
- Przeczytaj tekst na stronie Aleklasa.pl dotyczący porównania wiersza „Do młodych” Adama Asnyka z „Odą do młodości” Adama Mickiewicza.
Temat 27. Wobec antysemityzmu – nowela Marii Konopnickiej „Mendel Gdański”
Na podstawie noweli Marii Konopnickiej „Mendel Gdański” dowiem się, jaka była sytuacja Żydów na terenie Polski w epoce pozytywizmu.
- Zapoznaj się z tekstem na stronie Język-polski.pl przedstawiającym krótki i wypunktowany zarys sytuacji Żydów w Polsce w epoce pozytywizmu.
- Przeczytaj tekst ze strony Aleklasa.pl dotyczący biografii oraz twórczości Marii Konopnickiej.
- Przeczytaj „Mendel Gdański” ze zbioru „Na drodze: nowele i obrazki” z 1983 r. Jest to zbiór prozy Marii Konopnickiej, w którym wspomniana nowela została opublikowana po raz pierwszy (Biblioteka POLONA).
Typ materiału: Lektura szkolna
- Przeczytaj tekst ze strony Aleklasa.pl dotyczący analizy problematyki zawartej w noweli Marii Konopnickiej „Mendel Gdański”.
Temat 28. Kwestia kobieca – „Marta” Elizy Orzeszkowej
Poznam fragmenty powieści Elizy Orzeszkowej, „Marta”. Zastanowię się czy poruszane problemy są aktualne.
- Zapoznam się z wybranymi przez nauczyciela fragmentami powieści „Marta” Elizy Orzeszkowej. Wydanie udostępnione przez Bibliotekę POLONA książki datowane jest na 1885 r.
Typ materiału: Lektura szkolna
- Na portalu Aleklasa przeczytaj porady jak poradzić sobie z napisaniem wypracowania na temat „Na podstawie przytoczonego fragmentu powieści Elizy Orzeszkowej Marta scharakteryzuj trudną sytuację kobiet w XIX wieku”.
- Przeczytaj artykuł „Matka mądrej emancypacji” Barbary Nałęcz-Nieniewskiej.
Temat 29. Felietonistyka Bolesława Prusa
Dowiem się czym jest felieton. Poznam fragmenty „Kroniki tygodniowej” Bolesława Prusa.
- Przeczytaj wybrane przez nauczyciela fragmenty „Kroniki tygodniowej” Bolesława Prusa.
- Posłuchaj na kanale „TOProdukcja” na YouTube „Kroniki tygodniowej” czytanej przez Pawła Deląga.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Przeczytaj artykuł Natalii Szumskiej „Wiosenne felietony Bolesława Prusa”.
- Przeczytaj notatkę z lekcji ze strony humanisci2013.blogspot.com.
Temat 30. Styl i stylizacja, czyli o środowiskowych odmianach języka
Poznam różne style w języku i ich funkcjonalne zastosowanie.
- Zapoznając się z materiałem odróżnisz język ogólnonarodowy od gwary środowiskowej, poznasz definicję socjolektu, slangu i żargonu.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z materiałem, który pomoże ci zrozumieć pojęcie stylu, jako zagadnienia związanego z oficjalną i nieoficjalną odmianą języka.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z materiałem, dzięki któremu nauczysz się, jak rozpoznać błędy stylistyczne i jak się ich ustrzec przy pisaniu własnych tekstów.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Zapoznaj się z kartą pracy, która ułatwi ci rozpoznanie różnego rodzaju dialektyzmów, a także pomoże odróżniać dialektyzację świadomą od błędów językowych.
Temat 31. „Lalka” Bolesława Prusa – wstęp
Poznam treść powieści „Lalka”, dowiem się, jakie są główne jej tematy oraz dowiem się jak zostało opisane w niej społeczeństwo.
- Zapoznaj się z treścią powieści „Lalka”.
Typ materiału: Lektura szkolna
- Obejrzyj film na kanale „Edudu Video” dotyczący tematów poruszanych w powieści „Lalka” Bolesława Prusa.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zapoznaj się z mapą myśli na stronie Język-polski.pl.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zapoznaj się z materiałem „Grossmutter i Napoleon” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj ze strony język-polski.pl charakterystykę społeczności żydowskiej opisanej w „Lalce”.
- Przeczytaj ze strony język-polski.pl charakterystykę arystokracji opisanej w „Lalce”.
Temat 32. „Lalka” Bolesława Prusa – charakterystyka bohaterów
Zapoznam się z charakterystyką najważniejszych bohaterów powieści „Lalka” – Stanisława Wokulskiego, Izabeli Łęckiej oraz Ignacego Rzeckiego.
- Zapoznaj się na stronie język-polski.pl z krótkimi opisami postaci występującymi w powieści „Lalka”.
- Obejrzyj na kanale „Biblioteka Szkolna” na YouTube film opowiadający o głównych bohaterach „Lalki” Bolesława Prusa.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Przeczytaj ze strony Język-polski.pl charakterystykę Stanisława Wokulskiego.
- Przeczytaj ze strony Język-polski.pl charakterystykę Izabeli Łęckiej.
- Obejrzyj na kanale „Nowa Panorama Literatury Polskiej” na YouTube film opowiadający o Ignacym Rzeckim.