W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Język polski (grudzień 2020 r.)

Temat 25. Chansons de geste – „Pieśń o Rolandzie”

Zapoznam się z fragmentami eposu rycerskiego „Pieśń o Rolandzie” i uzyskam wiedzę na temat jego analizy. Uzyskam także wiedzę dotyczącą tła historycznego tego utworu.

  • Zapoznaj się z wybranymi przez nauczyciela fragmentami „Pieśni o Rolandzie”.

Typ materiału: Lektura szkolna

  • Zapoznaj się z tekstem ze strony Aleklasa.pl dotyczącym eposu rycerskiego „Pieśń o Rolandzie”.

Typ materiału: Tekst

  • Zapoznaj się z materiałem „Dał nam przykład hrabia Roland, jak umierać mamy” i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Rycerz średniowieczny – ideał, idol czy wzór? – scenariusz lekcji.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

Temat 26. „Dzieje Tristana i Izoldy”

Zapoznam się z fragmentami utworu „Dzieje Tristana i Izoldy” i uzyskam wiedzę na temat jego analizy i późniejszych nawiązań.

  • Zapoznaj się z wybranymi przez nauczyciela fragmentami utworu „Dzieje Tristana i Izoldy”.

Typ materiału: Lektura szkolna

  • Przeczytaj tekst ze strony Aleklasa.pl dotyczący „Dziejów Tristana i Izoldy”.

Typ materiału: Tekst

  • Obejrzyj film na kanale „Edudu Video” na YouTube i poszerz swoją wiedzę na temat utworu.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zapoznaj się z materiałem „Dialog z tekstem. Współczesne nawiązania do historii Tristana i Izoldy”.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

Temat 27. Kroniki jako literackie świadectwo zamierzchłej przeszłości

Poznam historię związaną z powstaniem dziejopisarstwa i jej polskiego reprezentanta – Galla Anonima.

  • Zapoznaj się z fragmentami „Kronika polskiej” Galla Anonima.

Typ materiału: Lektura szkolna

  • Zapoznaj się z materiałem „Kronika polska Galla tzw. Anonima” i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Kroniki jako literackie świadectwo zamierzchłej przeszłości – scenariusz lekcji.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

Temat 28. U źródeł języka polskiego

Dowiem się, jaka jest geneza języka polskiego oraz jak postępował jego rozwój. W tym kontekście przypomnę sobie też zabytki języka polskiego.

  • Przeczytaj tekst ze stronypolszczyzna.pl mówiący o tym, skąd wziął się język polski.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj tekst ze strony Aleklasa.pl i poszerz swoją wiedzę dotyczącą powstania języka polskiego.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj krótki tekst ze strony Aleklasa.pl dotyczący zabytków literatury polskiej.

Typ materiału: Tekst

  • Posłuchaj audycji na antenie Polskiego Radia „Język polski bez granic – początki i rozwój polszczyzny”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 29. Moda językowa – czyli o rodzajach zapożyczeń i sposobie ich funkcjonowania w polszczyźnie

Poznam źródła współczesnych zapożyczeń.

  • Zapoznaj się z materiałem i wykonaj ćwiczenia, które pokażą ci źródła współczesnych zapożyczeń istniejących w języku polskim.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałem, który ułatwi zrozumienie zjawiska „mody językowej”. Znajdziesz przykłady wyrazów modnych i zastanowisz się nad przyczynami ich popularności.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

Temat 30. Król Artur i rycerze Okrągłego Stołu

Poznam legendę dotyczącą króla Artura, dowiem się skąd pochodzi idea Okrągłego Stołu.

  • Zapoznaj się z materiałem „O królu Arturze i Rycerzach Okrągłego Stołu” i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zapoznaj się z materiałem „Śmierć Artura, trwanie legendy” i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj tekst ze strony Aleklasa.pl i dowiedz się skąd wywodzi się idea Okrągłego Stołu.

Typ materiału: Tekst

  • Poznajemy przygody pana Parsifala – legenda „O królu Arturze i Rycerzach Okrągłego Stołu” – scenariusz lekcji.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

Temat 31. Motywy średniowieczne w późniejszych epokach

Uzyskam wiedzę na temat inspiracji średniowieczem u twórców późniejszych epok. Dowiem się także, jak wspomniany motyw został wykorzystany w wybranych dziełach kultury popularnej.

  • Przeczytaj tekst ze strony Aleklasa.pl dotyczący nawiązań do średniowiecza w późniejszych epokach literackich.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj rozdział „W filmie, twórczości muzycznej, rozrywce” z artykułu Agnieszki Kruszyńskiej „Średniowieczność w kulturze popularnej – na wybranych przykładach” (Acta Universitatis Wratislaviensis, No 3046, Literatura i Kultura Popularna XIV, Wrocław 2008). Dla zainteresowanych: przeczytaj cały artykuł.

Typ materiału: Tekst

  • Posłuchaj audycji Polskiego Radia „Uroki średniowiecza – Finezje literackie” o średniowiecznych inspiracjach późniejszych epok.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 32. Średniowiecze – podsumowanie

Podsumuję moją wiedzę dotyczącą epoki średniowiecza i rozwiążę test.

  • Obejrzyj film na kanale „Wiedza z wami” na YouTube podsumowujący wiadomości o średniowieczu.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj tekst ze strony Aleklasa.pl opisujący najważniejsze pojęcia epoki średniowiecza.

Typ materiału: Tekst

  • Wokół średniowiecza – powtórzenie wiadomości – scenariusz lekcji.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Sprawdź swoją wiedzę i rozwiąż test o średniowieczu ze strony Scholaris.pl.

Typ materiału: Test, quiz, gra

 

{"register":{"columns":[]}}