Język polski (listopad 2020 r.)
Temat 17. „Panny z Wilka” Jarosława Iwaszkiewicza
Uzyskam wiedzę na temat życia i twórczości Jarosława Iwaszkiewicza i dokonam analizy opowiadania „Panny z Wilka”.
- Przeczytaj materiał „Dramat pamięci: czas nieodzyskany” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Obejrzyj film na kanale Edudu Video na YouTube i poszerz swoją wiedzę na temat Jarosława Iwaszkiewicza oraz opowiadania „Panny z Wilka”.
Temat 18. Podsumowanie dwudziestolecia międzywojennego
Usystematyzuję moje wiadomości dotyczące dwudziestolecia międzywojennego.
- Zapoznaj się z materiałem ze strony culture.pl „Awangarda, swing i zeroekrany. Mapa życia kulturalnego międzywojennej Warszawy” autorstwa Patryka Zakrzewskiego. Przejrzyj mapę Warszawy i przeczytaj o najważniejszych miejscach życia kulturalnego miasta.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Napisz sprawdzian z portalu scholaris.pl dotyczący dwudziestolecia międzywojennego.
Temat 19. Wojna i okupacja – tło historyczne
Uzyskam wiedzę na temat tła historycznego okresu Wojny i okupacji. Dowiem się, jak przebiegała wojna na ziemiach polskich.
- Przeczytaj tekst na stronie edukator.pl poświęcony II wojnie światowej.
- Przeczytaj tekst na stronie edukator.pl dotyczący Polski w okresie II wojnie światowej.
- Obejrzyj na stronie Polskiego Radia film o początku II Wojny Światowej – „Płonąca granica” (scenariusz i realizacja: Włodzimierz Frąckiewicz, Sławomir Koehler, TVP 2011 r.).
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Wybierz się na wirtualny spacer przygotowany przez Muzeum II Wojny Światowej.
Temat 20. Literatura czasu wojny i okupacji
Uzyskam wiedzę dotyczącą ogólnego zarysu literatury oraz jej twórców okresu II wojny światowej i okupacji.
- Obejrzyj film na kanale Edudu Video na YouTube dotyczący literatury wojny i okupacji.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Obejrzyj kolejny film, tym razem na kanale Wiedza z wami na YouTube i poszerz swoją wiedzę na temat literatury okresu wojny i okupacji.
Temat 21. Artyści w czasach okupacji
Uzyskam wiedzę dotyczącą sztuki i kultury polskiej podczas II wojny światowej.
- Posłuchaj audycji Galeria wyobraźni. Opowieści o sztuce polskiej wyemitowanej na antenie Polskiego Radia dotyczącej sztuki w czasie okupacji (12.08.2018).
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Przeczytaj tekst z portalu historycznego dzieje.pl pt. „Sztuka i kultura polska w obliczu II wojny” autorstwa Małgorzaty Paluch-Cybulskiej.
- Zapoznaj się z materiałem przygotowanym przez Instytut Pamięci Narodowej pt. „Kino i teatr pod okupacją. Polskie środowisko teatralne i filmowe w czasie II wojny światowej”.
Temat 22. Język propagandy
Dowiem się, jakich narzędzi propagandy używano podczas II wojny światowej. Uzyskam wiedzę na temat wykorzystania nowomowy przez totalitaryzmy oraz przeczytam materiał dotyczący perswazyjnej funkcji języka w tekstach propagandowych.
- Zapoznaj się z materiałem „Do broni! Plakat wojenny jako narzędzie propagandy” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z materiałem „Nowomowa – język władzy totalitarnej” i wykonaj ćwiczenia.
Temat 23. Pokolenie kolumbów i Krzysztof Kamil Baczyński
Uzyskam wiedzę na temat pokolenia kolumbów oraz zapoznam się z podstawowymi informacjami na temat życia Krzysztofa Kamila Baczyńskiego.
- Zapoznaj się z materiałem „Co po nas zostanie?” – postawy i rozterki pokolenia Kolumbów i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj tekst ze strony culture.pl dotyczący życia i twórczości Krzysztofa Kamila Baczyńskiego.
- Wysłuchaj audycji ze strony Polskiego Radia – Kim był prawdziwy „Kolumb”? – Rozmowa Walentyny Toczyskiej z Romanem Bratnym i Danutą Macewicz (PR, 6.11.1971).
Temat 24. Poezja Krzysztofa Kamila Baczyńskiego – „Pokolenie”
Zapoznam się z treścią i analizą wiersza K. K. Baczyńskiego „Pokolenie”.
- Zapoznaj się z rękopisem wiersza K. K. Baczyńskiego „Pokolenie” (biblioteka POLONA).
Typ materiału: Lektura szkolna
- Obejrzyj film na kanale Akademia Lektur na YouTube dotyczący analizy wiersza „Pokolenie”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zapoznaj się z materiałem „Kiedy pacyfista musi być militarystą” i wykonaj ćwiczenia.