Język polski (listopad 2020 r.)
Temat 13. Ekranizacja powieści Bolesława Prusa „Faraon” w reżyserii Jerzego Kawalerowicza
Zobaczę film „Faraon” w reżyserii Jerzego Kawalerowicza i napiszę jego recenzję.
- Obejrzyj film „Faraon” w reżyserii Jerzego Kawalerowicza, zapoznaj się z materiałami dotyczącymi filmu i napisz jego recenzję.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Na portalu Dzieje przeczytaj wywiad, i zastanów się, czy dr Jasina ma rację mówiąc, że Faraon to film arcypolski.
- Przeczytaj opis i recenzję filmu na portalu Culture.
- Skorzystaj ze schematu recenzji na portalu Scholaris i napisz krótką recenzję filmu „Faraon”.
- Dla zainteresowanych. Jeśli chcesz zobaczyć jak wygląda współpraca operatora z reżyserem i jak jest to przemyślany proces, to na kanale Edukacja spojrzenia zobacz film „Faraon. Realizacja światła”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Dla zainteresowanych. Jeśli jesteś zainteresowany, jak analizują filmy filmoznawcy przeczytaj artykuł Marii Kornatowskiej „Jerzy Kawalerowicz, czyli miłość do geometrii”.
Temat 14. Pozytywizm – powtórzenie wiadomości
Powtórzę wiadomości o epoce pozytywizmu i wykonam zadania sprawdzające moją wiedzę.
- Obejrzyj film na kanale Wiedza z wami na YouTube i powtórz wiadomości dotyczące pozytywizmu.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zapoznaj się z mapą myśli ze strony język-polski.pl i usystematyzuj wiadomości o pozytywizmie.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Przeczytaj krótki tekst ze strony aleklasa.pl dotyczące gatunków literackich typowych dla epoki pozytywizmu.
- Jeśli jeszcze czujesz, że nie masz utrwalonej wiedzy posłuchaj wykładu na kanale Wiedza z wami na YouTube.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Wykonaj zadania dotyczące wiedzy o pozytywizmie.
Temat 15. Wprowadzenie do Młodej Polski
Zapoznam się z zarysem ogólnej wiedzy dotyczącej okresu Młodej Polski.
- Obejrzyj film na kanale Wiedza z wami na YouTube dotyczący Młodej Polski.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zapoznaj się z materiałem „Izmy przełomu wieków” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z materiałem „Topografia Młodej Polski” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj ze strony aleklasa.pl informacje wstępne dotyczące Młodej Polski.
- Dla zainteresowanych. Młoda Polska to także nazwa grupy kompozytorów. Posłuchaj utworu najsłynniejszego z jej członków Karola Szymanowskiego.
Temat 16. Filozofia końca wieku
Poznam idee głoszone przez Arthura Schopenhauera, Friedricha Nietzschego oraz Henriego Bergsona. Zastanowię się, które poglądy są mi najbliższe.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Na portalu aleklasa.pl przeczytaj o poglądach Artura Schopenhauera.
- Poszukaj w sieci memów z Arturem Schopenhauerem i zastanów się czy odnoszą się do tych poglądów filozofa, które poznałeś.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zobacz krótki film „Fryderyk Nietzsche: śmierć Boga” na kanale Filozof z Beczki na YouTube.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Jeśli wolisz opis poglądów Fryderyka Nietzsche zajrzyj na portal aleklasa.pl.
Temat 17. Młoda Polska - sztuka
Poznam klimat epoki poprzez dzieła artystów. Nauczę się rozpoznawać dzieła impresjonistyczne i symboliczne.
- Z lekcji z Epodręcznika przeczytaj definicję symbolu, fragment dotyczący pejzażu. Zobacz czy znasz i rozumiesz wszystkie pojęcia ze słownika.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zajrzyj do lekcji z Epodręcznika i przeczytaj sekcję dotyczącą impresjonizmu i zobacz prezentację. Potem przeczytaj fragment dotyczący symbolizmu.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Z tej lekcji pooglądaj wybrane obrazy z pierwszej wystawy impresjonistów.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zajrzyj do artykułu Ireny Kossowskiej na portalu Culture, wybierz obraz, który najbardziej Ci się podoba i przeczytaj co jest napisane o jego autorze.
- Zobacz przygotowany przez Muzeum Narodowe w Warszawie krótki film o Jacku Malczewskim.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Scenariusz lekcji „Sztuka Młodej Polski pod młotek!” Instytutu Józefa Piłsudskiego w Ameryce.
Temat 18. Miłość w czasach Młodej Polski
Poznam wiersz Kazimierza Przerwy‑Tetmajera „Lubię, kiedy kobieta…”. Przeczytam historię muzy Klimta i dowiem się co nieco o sztuce secesji.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Dowiedz się jakie są cechy twórczości secesyjnej. Możesz skorzystać z lekcji z Epodręcznika.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj artykuł z Rzeczpospolitej „Gustaw Klimt: sztuka, kobiety i erotyka”.
- Na kanale Allegro posłuchaj autorskiej interpretacji Erotyka „Lubię, kiedy kobieta” Kazimierza Przerwy-Tetmajera w wykonaniu Smolasty.