Język polski (luty 2021 r.)
Temat 31. Lawa. Opowieść o „Dziadach” Adama Mickiewicza
Dokonam analizy filmu Tadeusza Konwickiego „Lawa. Opowieść o „Dziadach” Adama Mickiewicza”.
- Przeczytaj tekst „Nasz naród jak lawa” autorstwa Tomasza Miłkowskiego z „Kultura” 1989, nr 46. (Filmotekaszkolna.pl)
- Przeczytaj wywiad z Tadeuszem Konwickim „Mickiewicz przywołany” z „Przeglądu Katolickiego” 1989, nr 18. (Filmotekaszkolna.pl)
- „Lawa”, reż. Tadeusz Konwicki (1989) – scenariusz lekcji opracowany przez dr. Przemysława Kanieckiego. (Filmotekaszkolna.pl)
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Adaptacja filmowa jako interpretacja. „Lawa” w reżyserii Tadeusza Konwickiego a „Dziady” Adama Mickiewicza – scenariusz lekcji ze strony Scholaris.pl.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Dla zainteresowanych: obejrzyj krótki film „Polskiej Kroniki Filmowej” z 1988 r. przedstawiający zakulisowe zdjęcia do filmu „Lawa”. Materiał został wyprodukowany przez Wytwórnię Filmów Dokumentalnych i Fabularnych. Nagranie pochodzi z Repozytorium Cyfrowego Filmoteki Narodowej.
Temat 32. Adaptacje „Pana Tadeusza”
Uzyskam wiedzę dotyczącą dwóch ekranizacji poematu „Pan Tadeusz” – z 1928 r. w reżyserii Ryszarda Ordyńskiego oraz Andrzeja Wajdy z 1999 r.
- Przeczytaj tekst ze strony culture.pl dotyczący filmu „Pan Tadeusz” w reżyserii Ryszarda Ordyńskiego z 1928 r.
- Przeczytaj tekst ze strony culture.pl o Ryszardzie Ordyńskim.
- Posłuchaj reportażu „1000 metrów epopei, czyli drugie życie „Pana Tadeusza”” Magdaleny Balcerak. (Polskie Radio)
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zapoznaj się z materiałem ze strony Filmoteki Narodowej, dotyczącym wystawy zorganizowanej z okazji re-premiery filmu „Pana Tadeusza” z 1928 r.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zapoznaj się z tekstem na stronie histmag.org „Pan Tadeusz” – reż. A. Wajda – recenzja i ocena filmu autorstwa Piotra Bejrowskiego.
- Zapoznaj się z materiałem ze strony ninateka.pl dotyczącym muzyki w filmie „Pan Tadeusz” z 1999 r. w reż. Andrzeja Wajdy.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Wykonaj polecenia zawarte w materiale „Adaptacja piękna czy wierna?” autorstwa Katarzyny Szymańskiej.(wlaczpolske.pl)
Temat 33. Literatura w filmie
Uzyskam wiedzę na temat ekranizacji polskich powieści oraz poznam zagadnienia związane z adaptacji filmowych literatury.
- Przeczytaj tekst ze strony sfp.org.pl autorstwa Dagmary Romanowskiej – „Polskie kino (nie)kocha książki?”. Artykuł pochodzi z „Magazynu Filmowego SFP”, 44/2015.
- Przeczytaj tekst ze strony filmotekaszkolna.pl dotyczący związku filmu z literaturą autorstwa Marka Henrykowskiego. („Polonistyka” 1996, nr 5)
- Zapoznaj się z ze spisem ekranizacji polskich powieści na portalu Scholaris.pl.
- Dla zainteresowanych – wysłuchaj audycji na antenie Polskiego Radia, w których Janusz Zaorski odnosi się do kwestii polskich adaptacji filmowych literatury. (Trendy Kultury, 12.07.2017 r.)
Temat 34. „Kordian” Juliusza Słowackiego w teatrze
Zapoznam się z adaptacją Teatru Telewizji – „Kordiana” oraz uzyskam wiedzę dotyczącą Gustawa Holoubka – reżysera sztuki i zarazem aktora. Ponadto dowiem się, jakie były jeszcze inne wybitne inscenizacje tego dramatu oraz zdobędę informację o wybitnym reżyserze teatralnym – Kazimierzu Dejmku.
- Obejrzyj w całości lub fragmentach sztukę Teatru Telewizji „Kordian” z 1980 r. w reżyserii Gustawa Holoubka.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Przeczytaj tekst ze strony Dzieje.pl dotyczący życia i twórczości Gustawa Holoubka.
- Zapoznaj się z tekstem mówiącym o pięciu inscenizacjach „Kordiana” na deskach Teatru Narodowego.
- Przeczytaj tekst ze strony Culture.pl dotyczący życia i twórczości Kazimierza Dejmka.
Temat 35. „Cierpienia młodego Wertera” – powieść epistolarna Johanna Wolfganga von Goethe
Poznam powieść epistolarną Johanna Wolfganga von Goethe – „Cierpienia młodego Wertera” oraz uzyskam wiedzę dotyczącą jej analizy.
- Zapoznaj się z treścią powieści „Cierpienia młodego Wertera” Johanna Wolfganga von Goethe.
Typ materiału: Lektura szkolna
- „Trzeba umieć silnie przeżywać(...)” – Refleksje nad postawą Wertera – scenariusz lekcji z portalu Scholaris.pl.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Obejrzyj film z kanału „Edudu Video” na YouTube dotyczący „Cierpień młodego Wertera”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Dla zainteresowanych: posłuchaj fragmentów lub całości audycji na antenie Polskiego Radia – „Werter jak Morrison”.
Temat 36. Polszczyzna w internecie
Dowiem się, w jaki sposób internet wpływa na język polski.
- Zapoznaj się z materiałem „Mowa – pismo – internet, czyli jak zmienia się komunikacja” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj tekst ze strony Polszczyzna.pl dotyczący tego, jaki jest wpływ internetu na współczesną polszczyznę.
- Zapoznaj się z tekstem na stronie Polskiego Radia dotyczącym tego czy internet niszczy polszczyznę.