W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Język polski (luty 2021 r.)

Temat 21. Poezja pozytywizmu – Adam Asnyk

Zapoznam się z twórczością jednego z najwybitniejszych poetów pozytywizmu polskiego – Adama Asnyka.

  • Przeczytaj materiał dotyczący twórczości Adama Asnyka i wykonaj ćwiczenia.

        Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Posłuchaj interpretacji wiersza „Do młodych” na kanale „Polska Poezja” na YouTube.

        Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj tekst dotyczący analizy wiersza „Do młodych” Adama Asnyka.

        Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj tekst na stronie aleklasa.pl dotyczący porównania wiersza „Do młodych” Adama Asnyka z „Odą do młodości” Adama Mickiewicza.

        Typ materiału: Tekst

Temat 22. Motywy i techniki literackie w liryce Kazimierza Przerwy-Tetmajera

Poznam motywy i techniki literackie charakterystyczne dla liryki Kazimierza Przerwy-Tetmajera.

  • Materiał ułatwi Ci interpretację tekstów i odnaleźć główne motywy w poezji Tetmajera.

        Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Materiał ułatwi Ci interpretację wiersza Kazimierza Przerwy – Tetmajera pt. „Eviva l'arte”.

        Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Zapoznaj się z tekstem Poety.

        Typ materiału: Tekst

Temat 23. Nietzscheańska wizja człowieka – Leopold Staff „Kowal”

Poznam elementy filozofii Nietzschego obecne w wierszu Staffa „Kowal”.

  • Materiał ułatwi Ci odpowiedź na pytanie, czy prądy filozoficzne i kulturowe oraz moda mogą mieć wpływ na postawę człowieka.

        Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Zapoznaj się z analizą i interpretacją wiersza Leopolda Staffa pt. „Kowal”.

        Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Zapoznaj się z tekstem oraz dodatkową analizą i interpretacją wiersza Leopolda Staffa pt. „Kowal”.

        Typ materiału: Tekst

Temat 24. Obraz życia wsi końca XIX wieku na przykładzie „Chłopów” Stanisława Reymonta

Poznam obraz życia na wsi końca XIX wieku.

  • Materiał pozwoli Ci poznać (na przykładzie fragmentu „Chłopów”) archaizmy i dialektyzmy, które opisują obyczaje i obrzędy weselne przedstawione przez Reymonta.

        Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Materiał pozwoli Ci dokładnie zapoznać się z życiem wsi końca XIX wieku.

        Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Materiał ułatwi Ci analizę powieści Reymonta „Chłopi”.

        Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Zapoznasz się z portretem Władysława Reymonta, polskiego pisarza i laureata literackiej Nagrody Nobla.

        Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Zapoznaj się z tekstem powieści „Chłopi” tom I – „Jesień”.

        Typ materiału: Tekst

 

{"register":{"columns":[]}}