Język polski (luty 2021 r.)
Temat 41. Spektakl „Zdążyć przed Panem Bogiem” w reżyserii Andrzeja Brzozowskiego
Podsumowując moje wiadomości o książce „Zdążyć przed Panem Bogiem”, obejrzę przedstawienie Teatru Telewizji w reżyserii Andrzeja Brzozowskiego i zapoznam się z materiałami, dotyczącymi tego spektaklu.
- Obejrzyj w całości albo we fragmentach przedstawienie Teatru Telewizji „Zdążyć przed Panem Bogiem” w reżyserii Andrzeja Brzozowskiego.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Posłuchaj audycji na antenie Polskiego Radia, w której Dominika Klimek opowiada o książce „Zdążyć przed Panem Bogiem” i spektaklu Teatru Telewizji, na jej podstawie.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Obejrzyj na kanale Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego na YouTube spotkanie z cyklu „25 spektakli Teatru Telewizji na 250-lecie teatru publicznego w Polsce”, które odbyło się 15 listopada 2015 roku.
Temat 42. Film „Popiół i diament” w reżyserii Andrzeja Wajdy
Uzyskam informacje na temat filmu „Popiół i diament” z 1958 r. Zdobędę wiedzę o jego reżyserze – Andrzeju Wajdzie oraz o Jerzym Andrzejewskiem – autorze książki stanowiącej kanwę dla wspomnianego filmu. Zapoznam się także z materiałem dotyczącym aktora Zbigniewa Cybulskiego.
- Przeczytaj tekst ze strony dzieje.pl o Andrzeju Wajdzie – reżyserze filmu „Popiół i diament”.
- Dla zainteresowanych: W 2000 r. Andrzej Wajda otrzymał honorowego Oscara od Amerykańskiej Akademii Filmowej. Obejrzyj stronę internetową poświęconą reżyserowi. Czy oglądałaś/oglądałeś inne jego filmy? Jeśli tak, to które byś poleciła/polecił i dlaczego? Odpowiedź może mieć formę pisemną albo ustną.
- Posłuchaj audycji na antenie Polskiego Radia, w której Andrzej Wajda opowiada o Jerzym Andrzejewskim – autorze zekranizowanej przez niego książki „Popiół i diament”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Obejrzyj krótki film „Polskiej Kroniki Filmowej” z 1948 r. przedstawiający wręczenie Jerzemu Andrzejewskiemu nagrody tygodnika „Odrodzenie” za książkę „Popiół i diament”. Warto też zwrócić uwagę, na fakt, że osobą składającą mu gratulacje jest Jarosław Iwaszkiewicz. Materiał został wyprodukowany przez Przedsiębiorstwo Państwowe Film Polski oraz Wytwórnię Filmową Wojska Polskiego. Nagranie pochodzi z Repozytorium Cyfrowego Filmoteki Narodowej.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Obejrzyj krótki film „Polskiej Kroniki Filmowej” z 1958 r. przedstawiający zdjęcia z planu filmu „Popiół i diament”. Materiał został wyprodukowany przez Wytwórnię Filmów Dokumentalnych. Nagranie pochodzi z Repozytorium Cyfrowego Filmoteki Narodowej.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Przeczytaj tekst ze strony Culture.pl dotyczący filmu „Popiół i diament”.
- Obejrzyj wywiad z krytykiem filmowym Andrzejem Bukowieckim dotyczący filmu „Popiół i diament”. (Dzieje.pl)
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Przeczytaj tekst dotyczący Zbigniewa Cybulskiego – odtwórcy roli Maćka Chełmickiego w filmie „Popiół i diament”.
- Od wojny obronnej do wojny domowej. Próba analizy symbolicznej wybranych scen „Popiołu i diamentu” Andrzeja Wajdy – scenariusz lekcji ze strony Filmoteka szkolna, autor – Krzysztof Kurczyna.
Temat 43. Wojna w filmie – „Pianista” w reżyserii Romana Polańskiego
Uzyskam wiedzę dotyczącą filmu „Pianista” oraz jego głównym bohaterze Władysławie Szpilmanie. Ponadto uzyskam informację o reżyserze Romanie Polańskim oraz kompozytorze Wojciechu Kilarze, a także, dla zainteresowanych, twórcą scenografii – Allanie Starskim.
- Przeczytaj tekst ze strony Culture.pl o Romanie Polańskim – reżyserze filmu „Pianista”.
- Przeczytaj tekst autorstwa Bartosza Zająca pod tytułem „(Nie)subiektywna autobiografia „Pianista” Romana Polańskiego”. (Edukacjafilmowa.pl)
- Zapoznaj się z materiałem na stronie Ninateka.pl dotyczącym muzyki w filmie „Pianista”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zapoznaj się z materiałem ze strony Muzykotekaszkolna.pl dotyczącym Wojciecha Kilara – twórcy muzyki do filmu „Pianista”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Przeczytaj krótki tekst ze strony Dzieje.pl dotyczący postaci Władysława Szpilmana.
- Jako ciekawostka, posłuchaj na antenie Polskiego Radia wspomnień Władysława Szpilmana ze stycznia 1945 r.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Dla zainteresowanych: przeczytaj tekst ze strony Culture.pl o Allanie Starskim, twórcy scenografii do filmu „Pianista”. Jakie znasz inne filmy, przy których pracował?
- Sztuka uczłowieczania w zdehumanizowanym świecie. Analiza roli muzyki w filmie Romana Polańskiego pt. „Pianista” – scenariusz lekcji autorstwa Izabeli Buckiej. (Edukacjafilmowa.pl)
Temat 44. Powtórzenie wiadomości – wojna i okupacja
Podsumuję moją wiedzę dotyczącą literatury okresu wojny i okupacji.
- Obejrzyj film na kanale „Wiedza z wami” na YouTube podsumowujący wiedzę z okresu wojny i okupacji.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zapoznaj się z mapą myśli dotyczącą okresu wojny i okupacji. (Język-polski.pl)
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Spróbuj swoich sił i rozwiąż test ze strony Aleklasa.pl.
Typ materiału: Test, quiz, gra
- Wykonaj test dotyczący literatury wojny i okupacji. (Testwiedzy.pl)
Temat 45. Media, informacja i fake news
Przypomnę sobie rodzaje mediów, Pojęcie i rodzaje mediów, , ich funkcje oraz dlaczego są nazywane czwartą władzą. Uzyskam także wiedzę na temat zjawiska fake news oraz tego, jak sobie z nimi radzić.
- Zapoznaj się z materiałem „Młody człowiek świadomym odbiorcą mediów” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z materiałem „Władza nad informacją” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Obejrzyj krótki film z kanału „Goethe-Institut Polen” na YouTube – „FAKE NEWS – jak nie dać się oszukać”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zapoznaj się z materiałem dotyczącym tego, jak rozpoznawać fałszywe informacje (GOV.PL). Dla zainteresowanych – przeczytaj wybrane fragmenty bądź całość załączonego artykułu „Postprawda i fake news czy weryfikacja treści i źródeł informacji?” autorstwa Marcina Waszaka (Refleksje, Nr 16, jesień-zima 2017).
- Funkcjonowanie i rola środków masowego przekazu we współczesnym świecie – scenariusz lekcji z portalu Scholaris.
Temat 46. Współczesna rzeczywistość
Uzyskam wiedzę dotyczącą części istotnych wydarzeń po 1945 r., dowiem się jakie nastąpiły zmiany społeczne i kulturowe oraz jak żyło się w PRL. Dodatkowo zapoznam się z materiałem z „Polskiej Kroniki Filmowej” dotyczący rozwoju polskiej nauki i przemysłu na przykładzie Unitra-CEMAT.
- Zapoznaj się z lekcją „Zmiany kulturowe i społeczne po II wojnie światowej” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z materiałem „Jak się żyło w PRL” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z materiałem „Powstanie Solidarności i stan wojenny” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z materiałem ze strony Język-polski.pl dotyczący periodyzacji współczesności.
- Zapoznaj się z kalendarium współczesności na stronie Edukator.pl.
- Obejrzyj krótki film „Polskiej Kroniki Filmowej” z 1987 r. przedstawiający zmiany jakie zaszły na przestrzeni lat w nauce i przemyśle na przykładzie Unitra-CEMAT. Czy jesteś w stanie prześledzić, co obecnie, po wielu przemianach, dzieje się z tą jednostką naukową? Materiał został wyprodukowany przez Wytwórnię Filmów Dokumentalnych. Nagranie pochodzi z Repozytorium Cyfrowego Filmoteki Narodowej.
Temat 47. Filozofia współczesna
Poznam nurty filozofii współczesnej z naciskiem na egzystencjalizm oraz myśli Umberto Eco.
- Obejrzyj film na kanale „Edudu Video” na YouTube dotyczący filozofii współczesnej i jej związków z literaturą.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zapoznaj się z materiałem na stronie Język-polski.pl dotyczącym egzystencjalizmu.
- Zapoznaj się z materiałem „Czym jest egzystencjalizm” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z materiałem „Erudycja i przyjemność, czyli postmodernizm według Umberto Eco” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Dla zainteresowanych: posłuchaj wywiadu z Jeanem Paulem Sartrem oraz Simone de Beauvoir przeprowadzony podczas ich wizyty w Polsce w 1962 r. (Polskie Radio 29.06.1962)
Temat 48. Sztuka współczesna
Zapoznam się z głównymi nurtami sztuki współczesnej.
- Zapoznaj się z materiałem „Nadchodzą skandaliści” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z materiałem „Malarstwo współczesne” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Uzupełnij swoją wiedzę i zapoznaj się z wybranymi przez nauczyciela fragmentami tekstu dotyczącego sztuki współczesnej. (Historiasztuki.com.pl)
- Zapoznaj się z materiałem „Dogadać się między obrazami” i wykonaj ćwiczenia.