Język polski (luty 2021 r.)
Temat 31. Jądro Ciemności Josepha Conrada
Zastanowię się nad obrazem kolonializmu zaprezentowanym w powieści. Będę umiał/umiała przedstawić metaforyczne znaczenie podróży Marlowa.
- Zapoznaj się z tekstem lektury.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj podsumowanie lektury na portalu Aleklasa.pl.
- Materiały dla nauczycieli z cyklu warsztatów realizowanych w ramach obchodów Roku Conrada 2017.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Zobacz film na kanale „Wiedza z wami” o motywach literackich w tekstach: „Jądro ciemności”, „Wesele”, „Chłopi”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Sprawdź swoją znajomość lektury. Rozwiąż quiz.
Typ materiału: Test, quiz, gra
- Zobacz, co Daria Zawiałow mówi o Conradzie. Posłuchaj piosenki „Trasy Sens” – słowa Daria Zawiałow muzyka Michał Kush, Daria Zawiałow.
Temat 32. Jak dobrze prezentować się podczas wypowiedzi ustnej?
Dowiem się jak mówić, by być słuchanym. Poznam i zrozumiem pojęcia: komunikacja interpersonalna, retoryka i erystyka.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Retoryka i erystyka, czyli sztuka przemawiania i prowadzenia sporów – scenariusz lekcji z portalu Scholaris.pl.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Posłuchaj wybranego przez nauczyciela fragmentu wykładu profesora Jerzego Bralczyka „Jak mówić, żeby nas słuchano?”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Utrwal sobie zasady dobrej wypowiedzi. Przeczytaj artykuł „Sztuka konwersacji, czyli jak mówić, by inni Cię słuchali”.
- Zmierz się z myślą o zbliżającej się maturze. Obejrzyj film na kanale „Mówiąc Inaczej” i przypomnij sobie błędy utrudniające komunikację.
Temat 33. Wprowadzenie do literatury dwudziestolecia
Poznam osiągnięcia i tło historyczne epoki. Postaram się zapamiętać jakie były najważniejsze nurty w kulturze. Dowiem się, jakie pojawiły się nowatorskie techniki w prozie europejskiej.
- Przeczytaj tekst dotyczący osiągnięć kulturalnych i naukowych w dwudziestoleciu międzywojennym i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj tekst na stronie aleklasa.pl omawiający ogólną charakterystykę dwudziestolecia międzywojennego.
- Obejrzyj film na kanale Fundacja Koncept Kultura na YouTube dotyczący kultury w II RP.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Przeczytaj artykuł na stronie www.polszczyzna.pl.
- Na kanale „Wiedza z wami” zobacz film o dwudziestoleciu międzywojennym.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zapoznaj się z materiałem ze strony culture.pl „Awangarda, swing i zeroekrany. Mapa życia kulturalnego międzywojennej Warszawy” autorstwa Patryka Zakrzewskiego. Przejrzyj mapę Warszawy i przeczytaj o najważniejszych miejscach życia kulturalnego miasta.
- Dla zainteresowanych. Na TVP VOD zobacz film z cyklu Polskie 100 lat „Nauka i kultura w II Rzeczpospolitej”.
Temat 34. Skamander i satelici
Będę umiał/umiała wymienić nazwiska członków grupy Skamander oraz wskazać cechy ich poezji.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj materiał dotyczący kawiarni literackiej Pod Picadorem i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Na kanale „Wiedza z wami” zobacz film o poetach Skamandra.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zajrzyj do Polony i zobacz jak wyglądał miesięcznik „Skamander”.
- Dla zainteresowanych. Wysłuchaj gawędy Tadeusza Raabego o okolicznościach powstania kawiarni Pod Picadorem (Polskie Radio, 1972 r.) lub opowieści Antoniego Słonimskiego na ten sam temat (Sekcja Polskiej BBC, 1970 r.).
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Dla zainteresowanych. Wysłuchaj audycji Michała Montowskiego poświęconej Skamandrytom z cyklu „Kultura w Radiowej Jedynce”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Dla zainteresowanych. Przeczytaj artykuł Malwiny Wapińskiej-Piotrowicz „Skamandryci upojeni wolnością. Jak powstała słynna kawiarnia Pod Pikadorem?”.
Temat 35. Ranyjulek – lekcja o Tuwimie
Poznam utwory Juliana Tuwima i będę umiał/umiała scharakteryzować jego twórczość. Wskażę cechy manifestu literackiego w wierszu „Do krytyków”.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj materiał o motywie zwykłego człowieka w poezji Juliana Tuwima. Wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Obejrzyj film na kanale Edudu na YouTube dotyczący witalizmu i biologizmu w wierszach Juliana Tuwima.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Poezje Juliana Tuwima śpiewała m.in. Hanka Ordonówna, Czesław Niemen, Gaba Kulka, Ewa Demarczyk. Czy uda Ci się znaleźć jeszcze innych wykonawców? Posłuchaj interpretacji wiersza Wygon w wykonaniu zespołu Łąki Łan.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Scenariusz lekcji, której celem jest pokazanie ważnego aspektu Dwudziestolecia literackiego – fascynacji miastem.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Scenariusz lekcji poświęconej problemom społeczno-politycznym w wybranych wierszach Tuwima.
Temat 36. Awangarda Krakowska
Dowiem się, czym była Awangarda Krakowska oraz będę umiał/umiała wymienić główne założenia programowe tej grupy. Poznam fragmenty twórczości jej przedstawicieli – Tadeusza Peipera i Juliana Przybosia.
- Przeczytaj materiał „Teraźniejszość, metafora, konstrukcja: Awangarda Krakowska i program rewolucji w poezji” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj materiał dotyczący Juliana Przybosia i jego twórczości. Wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Obejrzyj film na kanale Edudu na YouTube dotyczący programu Awangardy Krakowskiej.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- „Kto odrzucił tę przepaść i odrzucił ją w górę!” J. Przyboś „Notre Dame” – scenariusz lekcji ze strony scholaris.pl.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Wysłuchaj audycji Joanny Szwedowskiej z cyklu „Szkic do portretu” poświęconej postaci Tadeusza Peipera (PR 10.12.1999).
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Wysłuchaj rozmowy z Julianem Przybosiem „Moja muza zasypia na zimę, budzę się z wiosną” (PR 19.06.1968).
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Dla zainteresowanych. Przeczytaj artykuł Mikołaja Glińskiego „Peiper: wszystko, o co baliście się zapytać”.