W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Język polski (luty 2021 r.)

Temat 31. Jądro Ciemności Josepha Conrada

Zastanowię się nad obrazem kolonializmu zaprezentowanym w powieści. Będę umiał/umiała przedstawić metaforyczne znaczenie podróży Marlowa.

  • Zapoznaj się z tekstem lektury.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj podsumowanie lektury na portalu Aleklasa.pl.

Typ materiału: Tekst

  • Materiały dla nauczycieli z cyklu warsztatów realizowanych w ramach obchodów Roku Conrada 2017.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Zobacz film na kanale „Wiedza z wami” o motywach literackich w tekstach: „Jądro ciemności”, „Wesele”, „Chłopi”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Sprawdź swoją znajomość lektury. Rozwiąż quiz.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Zobacz, co Daria Zawiałow mówi o Conradzie. Posłuchaj piosenki „Trasy Sens” – słowa Daria Zawiałow muzyka Michał Kush, Daria Zawiałow.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 32. Jak dobrze prezentować się podczas wypowiedzi ustnej?

Dowiem się jak mówić, by być słuchanym. Poznam i zrozumiem pojęcia: komunikacja interpersonalna, retoryka i erystyka.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Retoryka i erystyka, czyli sztuka przemawiania i prowadzenia sporów – scenariusz lekcji z portalu Scholaris.pl.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Posłuchaj wybranego przez nauczyciela fragmentu wykładu profesora Jerzego Bralczyka „Jak mówić, żeby nas słuchano?”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Utrwal sobie zasady dobrej wypowiedzi. Przeczytaj artykuł „Sztuka konwersacji, czyli jak mówić, by inni Cię słuchali”.

Typ materiału: Tekst

  • Zmierz się z myślą o zbliżającej się maturze. Obejrzyj film na kanale „Mówiąc Inaczej” i przypomnij sobie błędy utrudniające komunikację.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 33. Wprowadzenie do literatury dwudziestolecia

Poznam osiągnięcia i tło historyczne epoki. Postaram się zapamiętać jakie były najważniejsze nurty w kulturze. Dowiem się, jakie pojawiły się nowatorskie techniki w prozie europejskiej.

  • Przeczytaj tekst dotyczący osiągnięć kulturalnych i naukowych w dwudziestoleciu międzywojennym i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj tekst na stronie aleklasa.pl omawiający ogólną charakterystykę dwudziestolecia międzywojennego.

Typ materiału: Tekst

  • Obejrzyj film na kanale Fundacja Koncept Kultura na YouTube dotyczący kultury w II RP.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Przeczytaj artykuł na stronie www.polszczyzna.pl.

Typ materiału: Tekst

  • Na kanale „Wiedza z wami” zobacz film o dwudziestoleciu międzywojennym.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zapoznaj się z materiałem ze strony culture.pl „Awangarda, swing i zeroekrany. Mapa życia kulturalnego międzywojennej Warszawy” autorstwa Patryka Zakrzewskiego. Przejrzyj mapę Warszawy i przeczytaj o najważniejszych miejscach życia kulturalnego miasta.

Typ materiału: Tekst

  • Dla zainteresowanych. Na TVP VOD zobacz film z cyklu Polskie 100 lat „Nauka i kultura w II Rzeczpospolitej”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 34. Skamander i satelici

Będę umiał/umiała wymienić nazwiska członków grupy Skamander oraz wskazać cechy ich poezji.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj materiał dotyczący kawiarni literackiej Pod Picadorem i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Na kanale „Wiedza z wami” zobacz film o poetach Skamandra.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zajrzyj do Polony i zobacz jak wyglądał miesięcznik „Skamander”.

Typ materiału: Tekst

  • Dla zainteresowanych. Wysłuchaj gawędy Tadeusza Raabego o okolicznościach powstania kawiarni Pod Picadorem (Polskie Radio, 1972 r.) lub opowieści Antoniego Słonimskiego na ten sam temat (Sekcja Polskiej BBC, 1970 r.).

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Dla zainteresowanych. Wysłuchaj audycji Michała Montowskiego poświęconej Skamandrytom z cyklu „Kultura w Radiowej Jedynce”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Dla zainteresowanych. Przeczytaj artykuł Malwiny Wapińskiej-Piotrowicz „Skamandryci upojeni wolnością. Jak powstała słynna kawiarnia Pod Pikadorem?”.

Typ materiału: Tekst

Temat 35. Ranyjulek – lekcja o Tuwimie

Poznam utwory Juliana Tuwima i będę umiał/umiała scharakteryzować jego twórczość. Wskażę cechy manifestu literackiego w wierszu „Do krytyków”.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj materiał o motywie zwykłego człowieka w poezji Juliana Tuwima. Wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Obejrzyj film na kanale Edudu na YouTube dotyczący witalizmu i biologizmu w wierszach Juliana Tuwima.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Poezje Juliana Tuwima śpiewała m.in. Hanka Ordonówna, Czesław Niemen, Gaba Kulka, Ewa Demarczyk. Czy uda Ci się znaleźć jeszcze innych wykonawców? Posłuchaj interpretacji wiersza Wygon w wykonaniu zespołu Łąki Łan.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Scenariusz lekcji, której celem jest pokazanie ważnego aspektu Dwudziestolecia literackiego – fascynacji miastem.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Scenariusz lekcji poświęconej problemom społeczno-politycznym w wybranych wierszach Tuwima.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

Temat 36. Awangarda Krakowska

Dowiem się, czym była Awangarda Krakowska oraz będę umiał/umiała wymienić główne założenia programowe tej grupy. Poznam fragmenty twórczości jej przedstawicieli – Tadeusza Peipera i Juliana Przybosia.

  • Przeczytaj materiał „Teraźniejszość, metafora, konstrukcja: Awangarda Krakowska i program rewolucji w poezji” i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj materiał dotyczący Juliana Przybosia i jego twórczości. Wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Obejrzyj film na kanale Edudu na YouTube dotyczący programu Awangardy Krakowskiej.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • „Kto odrzucił tę przepaść i odrzucił ją w górę!” J. Przyboś „Notre Dame” – scenariusz lekcji ze strony scholaris.pl.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Wysłuchaj audycji Joanny Szwedowskiej z cyklu „Szkic do portretu” poświęconej postaci Tadeusza Peipera (PR 10.12.1999).

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Wysłuchaj rozmowy z Julianem Przybosiem „Moja muza zasypia na zimę, budzę się z wiosną” (PR 19.06.1968).

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Dla zainteresowanych. Przeczytaj artykuł Mikołaja Glińskiego „Peiper: wszystko, o co baliście się zapytać”.

Typ materiału: Tekst

 

{"register":{"columns":[]}}