W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Język polski (październik 2020 r.)

Temat 11. Rzeczownik i jego odmiana

Przypomnę sobie podstawowe informacje o rzeczowniku. Sprawdzę czy potrafię odnaleźć rzeczowniki w zdaniu.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i wykonaj proponowane ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Sprawdź, czy umiesz rozpoznać rzeczownik w zdaniu.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Jeśli chcesz jeszcze trochę poćwiczyć – wykonaj kartę pracy z portalu Scholaris.

Typ materiału: Karta Pracy

  • Jeśli potrzebujesz dodatkowego powtórzenia informacji – zobacz prezentację „Rzeczownik jako część mowy”  na YouTube.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 12. Odmiana rzeczownika

Przypomnę sobie przez co odmieniają się rzeczowniki w języku polskim. Nauczę się wskazywać w rzeczownikach temat i końcówkę.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika. Postaraj się zapamiętać informacje zapisane w dymkach.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Sprawdź, czy umiesz rozpoznać rodzaj rzeczownika.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Przetestuj swoją znajomość przypadków.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Dla zainteresowanych. Jeśli chcesz sprawdzić swoją wiedzę wykonaj polecenia z karty pracy. Możesz poprosić o pomoc rodziców lub pobawić się z kolegami.

Typ materiału: Karta Pracy

  • Jeśli chcesz usystematyzować wiedzę zobacz podsumowanie informacji o rzeczowniku na portalu aleklasa.pl.

Typ materiału: Tekst

Temat 13. Ćwiczymy przypadki

Powtórzę informacje o odmianie rzeczownika przez przypadki. Poćwiczę deklinację.

  • Zapoznaj się z lekcją z Epodręcznika.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Scenariusz lekcji „Rzeczownik niejedno ma imię, czyli rzecz o przypadkach”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Poćwicz odmianę rzeczowników przez przypadki.

Typ materiału: Karta Pracy

  • Sprawdź się – rozwiąż quiz!

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Jeśli chcesz powtórzyć wiedzę o odmianie rzeczowników przez przypadki zobacz film na kanale „Eduelo” na YouTube.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 14. Wielką czy małą literą?

Przypomnę sobie zasady zastosowania małej i wielkiej litery w zdaniu oraz w wyrazach.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób proponowane ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Scenariusz lekcji z portalu Scholaris „Małą i wielką literą pisane, czyli zasady nazewnictwa w języku polskim”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Sprawdź swoją wiedzę – rozwiąż quiz!

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Sprawdź się – napisz dyktando na portalu ortograf.pl.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Jeśli chcesz powtórzyć zasady – obejrzyj prezentację przygotowaną przez Karolinę Ziemlicką.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Dla zainteresowanych – zobacz wypowiedź profesora Miodka o nadużywaniu dużych liter we współczesnej polszczyźnie.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 15. Rodzina ach rodzina!

Nauczę się jak określamy poszczególnych członków rodziny oraz przypomnę sobie czym jest rodzina wyrazów.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób proponowane ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Sprawdź czy rozumiesz czym jest rodzina wyrazów – wykonaj kartę pracy.

Typ materiału: Karta Pracy

  • Zobacz czy umiesz nazwać członków rodziny – rozwiąż quiz.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Jeśli chcesz jeszcze poćwiczyć wiedzę o wyrazach pokrewnych – rozwiąż quiz z portalu pisupisu.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Jeśli potrzebujesz powtórzenia wiedzy o wyrazach pokrewnych – zobacz film na kanale „Eduelo” na YouTube.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 16. Pisownia wyrazów  z „ż” i „rz”

Przypomnę sobie pisownie wyrazów z „ż” i „rz”.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób proponowane ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Scenariusz lekcji z portalu Scholaris „Utrwalenie zasad pisowni rz i ż”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Jeśli chcesz przypomnieć sobie zasady pisowni wyrazów z „rz” zobacz prezentację na kanale „Eduelo” na YouTube.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Sprawdż swoją wiedzę – rozwiąż quiz!

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Jeśli chcesz jeszcze trochę poćwiczyć, zobacz czy umiesz odpowiedzieć na trudniejsze pytania.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Jeśli chcesz raz jeszcze przypomnieć sobie zasady pisowni „ż” i „rz”, przeczytaj jakie są zasady ortograficzne.

Typ materiału: Tekst

  • Może pomoże Ci w zapamiętaniu pisowni wyrazów film na kanale „Europejskiego Instytutu Szkoleniowego”  na YouTube.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 17. Najważniejszy człowiek na świecie – mama

Poznam wiersz Piotra Wawrzeniuka o mamie i przypomnę sobie jak opisać postać.  Przeczytam wybrane przez nauczyciela opowiadanie z książki Joanny Papuzińskiej „Nasza mama czarodziejka”.

  • Na tej lekcji poznam fragmenty wiersza Piotra Wawrzeniuka „Strażaczka” i opiszę swoją mamę. Przeczytam wybrany przez nauczyciela fragment książki Joanny Papuzińskiej „Nasza mama czarodziejka”.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Jeśli nie pamiętasz jak napisać dobrą charakterystykę postaci, przeczytaj tekst omawiający najważniejsze zasady tej formy wypowiedzi.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj wybrany przez nauczyciela fragment książki Joanny Papuzińskiej „Nasza mama czarodziejka”.

Typ materiału: Tekst

Temat 18. Językowe dobre wychowanie

Przypomnę sobie jak ważne są słowa proszę, dziękuję i przepraszam. Zastanowię się w jaki sposób należy zwracać się do kolegów a w jaki do rodziców, czy nauczycieli.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób proponowane ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Scenariusz lekcji z portalu Scholaris „Trzy magiczne słowa – proszę, dziękuję, przepraszam”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Dla zainteresowanych. Przeczytaj artykuł Mariki Naskręt „Czym jest grzeczność językowa? Czy znasz jej zasady?”

Typ materiału: Tekst

  • Zobacz film „Językowy savoir-vivre” na kanale „NCKultury”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Dla zainteresowanych – zobacz wykład profesora Bralczyka o etykiecie językowej.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 19. Czym jest legenda?

Przypomnę sobie czym jest legenda. Poznam definicję słownikową i zastanowię się jakie legendy są związane z moim regionem zamieszkania.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób proponowane ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Scenariusz lekcji  „Legenda” – do wykorzystania fragmenty.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Scenariusz lekcji Czym jest legenda? Wokół utworu „Czarodziejski kwiat paproci”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Przeczytaj ze „Słownika języka polskiego” definicję słowa legenda.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj podsumowanie informacji o tym, czym jest legenda.

Typ materiału: Tekst

  • Zrób quiz na portalu pisupisu.pl i zdecyduj, czy podane informacje dotyczą legendy.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Zobacz, czy uda Ci się odsłonić obrazek.

Typ materiału: Test, quiz, gra

Temat 20. Legenda o Lechu, Czechu i Rusie

Poznam legendę o Lechu, Czechu i Rusie.

  • Z lekcji z Epodręcznika przeczytaj: Czym jest legenda oraz fragment dotyczący legendy o Lechu, Czechu i Rusie.  Wykonaj ćwiczenia 2.1, 2.2 i 2.3.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Jeśli chcesz utrwalić sobie tekst legendy zobacz film na kanale „Dziecięcy Uniwersytet Ciekawej Historii”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Sprawdź swoją wiedzę – zrób test.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Scenariusz lekcji  „Legenda o Lechu, Czechu i Rusie” – do wykorzystania fragmenty.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Wybierz pasujące wyrazy i uzupełnij tekst.

Typ materiału: Karta Pracy

 

{"register":{"columns":[]}}