Język polski (styczeń 2021 r.)
Temat 25. „Dzieje Tristana i Izoldy”
Zapoznam się z fragmentami utworu „Dzieje Tristana i Izoldy” i uzyskam wiedzę na temat jego analizy i późniejszych nawiązań.
- Zapoznaj się z wybranymi przez nauczyciela fragmentami utworu „Dzieje Tristana i Izoldy”.
Typ materiału: Lektura szkolna
- Obejrzyj film na kanale „Edudu Video” na YouTube i poszerz swoją wiedzę na temat utworu.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zapoznaj się z materiałem „Dialog z tekstem. Współczesne nawiązania do historii Tristana i Izoldy”.
Temat 26. Kroniki jako literackie świadectwo zamierzchłej przeszłości
Poznam historię związaną z powstaniem dziejopisarstwa i jej polskiego reprezentanta – Galla Anonima.
- Zapoznaj się z fragmentami „Kronika polskiej” Galla Anonima.
Typ materiału: Lektura szkolna
- Zapoznaj się z materiałem „Kronika polska Galla tzw. Anonima” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Kroniki jako literackie świadectwo zamierzchłej przeszłości – scenariusz lekcji.
Temat 27. U źródeł języka polskiego
Dowiem się, jaka jest geneza języka polskiego oraz jak postępował jego rozwój. W tym kontekście przypomnę sobie też zabytki języka polskiego.
- Przeczytaj tekst ze stronypolszczyzna.pl mówiący o tym, skąd wziął się język polski.
- Przeczytaj tekst ze strony Aleklasa.pl i poszerz swoją wiedzę dotyczącą powstania języka polskiego.
- Przeczytaj krótki tekst ze strony Aleklasa.pl dotyczący zabytków literatury polskiej.
- Posłuchaj audycji na antenie Polskiego Radia „Język polski bez granic – początki i rozwój polszczyzny”.
Temat 28. Moda językowa – czyli o rodzajach zapożyczeń i sposobie ich funkcjonowania w polszczyźnie
Poznam źródła współczesnych zapożyczeń.
- Zapoznaj się z materiałem i wykonaj ćwiczenia, które pokażą Ci źródła współczesnych zapożyczeń istniejących w języku polskim.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z materiałem, który ułatwi zrozumienie zjawiska „mody językowej”. Znajdziesz przykłady wyrazów modnych i zastanowisz się nad przyczynami ich popularności.
Temat 29. Król Artur i rycerze Okrągłego Stołu
Poznam legendę dotyczącą króla Artura, dowiem się skąd pochodzi idea Okrągłego Stołu.
- Zapoznaj się z materiałem „O królu Arturze i Rycerzach Okrągłego Stołu” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z materiałem „Śmierć Artura, trwanie legendy” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj tekst ze strony Aleklasa.pl i dowiedz się skąd wywodzi się idea Okrągłego Stołu.
- Poznajemy przygody pana Parsifala – legenda „O królu Arturze i Rycerzach Okrągłego Stołu” – scenariusz lekcji.
Temat 30. Motywy średniowieczne w późniejszych epokach
Uzyskam wiedzę na temat inspiracji średniowieczem u twórców późniejszych epok. Dowiem się także, jak wspomniany motyw został wykorzystany w wybranych dziełach kultury popularnej.
- Przeczytaj tekst ze strony Aleklasa.pl dotyczący nawiązań do średniowiecza w późniejszych epokach literackich.
- Przeczytaj rozdział „W filmie, twórczości muzycznej, rozrywce” z artykułu Agnieszki Kruszyńskiej „Średniowieczność w kulturze popularnej – na wybranych przykładach” (Acta Universitatis Wratislaviensis, No 3046, Literatura i Kultura Popularna XIV, Wrocław 2008). Dla zainteresowanych: przeczytaj cały artykuł.
- Posłuchaj audycji Polskiego Radia „Uroki średniowiecza – Finezje literackie” o średniowiecznych inspiracjach późniejszych epok.