Język polski (styczeń 2021 r.)
Temat 41. Spotkanie z mistrzem słowa – Jan Kochankowi i jego fraszki
Zapoznam się ze analizą i interpretacją fraszek oraz z stosowanymi przez Poetę środkami stylistycznymi.
- Zapoznaj się z materiałem, który pomoże Ci zrozumieć fraszkę „Na zdrowie”. Wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Materiał ułatwi Ci zrozumienie fraszki Jana Kochanowskiego „Na zdrowie”. Wykonaj ćwiczenia leksykalne związane z wyrazem „zdrowie”.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Zapoznaj się z materiałem dodatkowym umieszczonym na portalu aleklasa.pl, który usystematyzuje Twoją wiedzę o fraszkach Jana Kochanowskiego.
Temat 42. Odmiany języka – oficjalna i nieoficjalna
Dowiem się, jakich wyrazów i sformułowań używamy gdy mówimy językiem oficjalnym a jakich gdy używamy języka nieoficjalnego.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia od 1.1 do 1.10 z działu Zadaniowo (I).
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Scenariusz lekcji i zestaw materiałów „Czy babcia wnuczkę zrozumie?” – do wykorzystania fragmenty.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Sprawdź swoją wiedzę – wykonaj quiz na portalu Pisupisu.pl.
Typ materiału: Test, quiz, gra
- Posłuchaj wykładu z kanału „Monika uczy” na YouTube i spróbuj przygotować na jego podstawie notatkę.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Sprawdź w słowniku definicję słowa kolokwializm.
- Przypomnij sobie definicję słowa archaizm i wykonaj quiz na portalu pisupisu.pl.
Typ materiału: Test, quiz, gra
- W celu utrwalenia zdobytej wiedzy wykonaj quiz na portalu quizizz.com.
Temat 43. Dialekty i gwary
Dowiem się czym dialekt różni się od gwary. Posłucham wypowiedzi w różnych gwarach.
- Przeczytaj wybrane przez nauczyciela fragmenty lekcji z Epodręcznika.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zobacz film na kanale Fundacji Uniwersytet Dzieci, w którym dr Monika Kresa opowiada o tym, jak się mówi w różnych regionach kraju.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Scenariusz lekcji „Dialekty i gwary polskie – czy mowa nas zdradza?”.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Posłuchaj wiersza „Lokomotywa” w gwarze poznańskiej – zajrzyj na kanał Wuja Czechu.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zobacz na kanale Dziennika Zachodniego jak Marek Szołtysek czyta po śląsku fragment wiersza „Lokomotywa” Juliana Tuwima.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zobacz jak uczniowie z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Przodkowie nagrali fragment dubbingu Shreka po kaszubsku.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Naucz się 10 słów w gwarze podhalańskiej – skorzystaj z pomocy góralek z kanału Hop Cup.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o gwarze poznańskiej, obejrzyj materiał Pauliny Mikuły z kanału „Mówiąc inaczej”.
Temat 44. Interpretujemy opowiadanie Sławomira Mrożka „Artysta”
Zapoznam się z analizą i interpretacją utworu Mrożka „Artysta”.
- Wysłuchaj analizy i interpretacji utworu Mrożka zamieszczonego na kanale YouTube.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zapoznaj się z ciekawym materiałem umieszczonym na kanale rmf24.pl – „Genialny twórca, obywatel świata... Kim był Sławomir Mrożek?”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zapoznaj się z materiałem „Artysta” czyli Kogut z dużymi ambicjami.
Temat 45. Ćwiczenia kompozycyjne i stylistyczne – charakterystyka postaci
Poznam zasady kompozycyjne i stylistyczne charakterystyki postaci.
- Zapoznaj się z materiałem „Jacy oni są? Charakterystyka postaci”. Wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z materiałem „Jak opisać bohatera?”. Wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Materiał zamieszczony na portalu Aleklasa.pl pozwoli Ci poznać zasady pisania charakterystyki postaci.
Temat 46. Dramat antyczny – powtórzenie wiadomości
Uzyskam ogólną wiedzę dotyczącą dramatu greckiego – skąd się wziął , jakie były zasady jego kompozycji oraz cechy. Uzyskam także wiedzę dotyczącą tego, jak wyglądał grecki teatr oraz jacy byli wybitni greccy dramatopisarze.
- Zapoznaj się z tekstem na stronie Aleklasa.pl i dowiedz się skąd wziął się dramat, jakie były zasady jego kompozycji oraz jakie były jego cechy. Dowiedz się, jak wyglądał teatr grecki oraz jacy byli wybitni dramatopisarze.
- Jeśli wolisz przyswajać wiedzę w formie multimedialnej, obejrzyj film na kanale Edudu Video na YouTube i poszerz swoją wiedzę na temat dramatu antycznego.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zapoznaj się z materiałem „Po co ludziom teatr? Historia greckiego teatru i dramatu” i wykonaj ćwiczenia.
Temat 47. „Balladyna” Juliusza Słowackiego jako przykład utworu dramatycznego
Poznam tematykę utworu Juliusza Słowackiego oraz elementy budowy utworu dramatycznego.
- Zapoznaj się z tekstem „Balladyny”.
- Zapoznaj się z informacjami o „Balladynie” Juliusza Słowackiego i o gatunku dramatu romantycznego.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Zapoznaj się z materiałem, który pozwoli Ci dokonać charakterystyki głównych postaci dramatu.
- Materiał pozwoli Ci poznać „Balladynę, jako tragedię o żądzy władzy i naturze ludzkiej.
- Materiał pozwoli Ci, za pomocą pytań i odpowiedzi, dodatkowo, usystematyzować Twoją wiedzę na temat „Balladyny” przed egzaminem.
- Materiał dodatkowy – obejrzyj inscenizację „Balladyny” umieszczoną na YouTube przygotowaną przez koło teatralne przy I LO w Pabianicach.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Sprawdź swoją wiedzę na temat „Balladyny” rozwiązując poniższy test.
Temat 48. Wypowiedzi argumentacyjne
Dowiem się, jakie są etapy argumentowania i reguły przekonywania, a także jakie są rodzaje argumentów. Uzyskam wiedzę jak tworzyć wypowiedzi argumentacyjne zgodnie z zasadami logiki i retoryki.
- Przeczytaj materiał „O sztuce argumentowania w wypowiedziach ustnych” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj materiał „Rozpoznawanie argumentów” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj materiał „Tworzenie wypowiedzi argumentacyjnych zgodnie z zasadami logiki i retoryki” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Dla zainteresowanych: sztuka argumentowania jest niezwykle ważna w biznesie czy w polityce, a ci, którzy chcą osiągnąć sukces uczą się jej i trenują ją przez cały czas. Obejrzyj materiał na kanale „Akademia retoryki” i opowiedz czego się z niego dowiedziałeś/dowiedziałaś?
Temat 49. Jak skutecznie przemawiać?
Dowiem się, jak komponować logiczne i skuteczne wypowiedzi oraz co jest istotne podczas publicznego wystąpienia.
- Przeczytaj materiał „Jak komponować logiczną i skuteczną wypowiedź?” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj materiał „Zanim zabierzesz głos publicznie...” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Retoryka – sztuka pięknej wymowy – scenariusz lekcji z portalu Scholaris.pl.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Retoryka i erystyka, czyli sztuka przemawiania i prowadzenia sporów – scenariusz lekcji z portalu Scholaris.pl.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Jak pisać przemówienie i jak je wygłaszać? Teoria i praktyka – scenariusz lekcji z portalu Scholaris.pl.
Temat 50. Gatunki dziennikarskie – wypróbuj swe siły
Poznam cechy charakterystyczne głównych gatunków wykorzystywanych w dziennikarstwie. Spróbuję swych sił w pisaniu.
- Zapoznaj się z materiałem „Szkolni dziennikarze”. Wykonaj ćwiczenia, które pozwolą Ci z pewnością napisać własny materiał do gazetki szkolnej i nie tylko.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z materiałem „Świat medialny”, który pozwoli Ci odróżnić teksty informacyjne od tekstów publicystycznych. Wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Fakty i opinie – jak je odróżnić? Zapoznaj się z materiałem i wykonaj ćwiczenia.