W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Język polski (styczeń 2021)

Temat 41. Przed czym czmycha nawet czart?

Poznam legendę o panu Twardowskim w ujęciu poety Adama Mickiewicza.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zobacz filmową ilustrację wiersza Adama Mickiewicza w reżyserii Lechosława Marszałka, zrealizowaną na setną rocznicę śmierci poety.

Typ Materiał multimedialnymateriału:

  • Scenariusz lekcji „Gdy się baba rozpanoszy, to i diabła wypłoszy – „Pani Twardowska” Adama Mickiewicza”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Sprawdź swoją znajomość lektury. Wykonaj quiz na portalu pisupisu.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Sprawdź definicję terminu ballada i wskaż cechy ballady w utworze Adama Mickiewicza.

Typ materiału: Tekst

Temat 42. Diabeł ukryty w słowach – powtórzenie wiadomości o wyrazach pochodnych, bliskoznacznych i przeciwstawnych

Przypomnę sobie, czym są wyrazy pochodne, bliskoznaczne i przeciwstawne. Odnajdę w słowniku ich definicję.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj definicje pojęć synonim i wyraz bliskoznaczny? Czy pojęcia te są synonimami?

Typ materiału: Tekst

  • Przypomnij sobie, czym są antonimy czyli wyrazy przeciwstawne. Wymyśl kilka swoich przykładów antonimów.

Typ materiału: Tekst

  • Przeczytaj w Wikipedii definicję wyrazu pochodnego i ułóż podobne zdanie do zapisanej tam frazy z wyrazów pochodnych.

Typ materiału: Tekst

  • Lekcja ORPEG „Słownictwo – wzbogacamy naszą wiedzę o nowe pojęcia” – do wykorzystania ćwiczenia i przykłady.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

Temat 43. Ortografia – pisownia wyrazów z „h” i „ch”

Przypomnę sobie zasady pisowni wyrazów z „h” i „ch”.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Poucz się trudnych wyrazów – przeczytaj bajki na portalu Pisupisu.pl.

Typ materiału: Tekst

  • Teraz sprawdź, czy pamiętasz pisownię. Zrób quiz.

Typ materiału: Ćwiczenie interaktywne

  • To ćwiczenie jest trudniejsze. Sprawdź się na portalu Pisupisu.pl.

Typ materiału: Ćwiczenie interaktywne

  • Scenariusz lekcji dotyczącej pisowni wyrazów z trudnością ortograficzną „ch-h”

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Wykonaj kartę pracy z portalu Edukator.

Typ materiału: Karta Pracy

  • Przeczytaj podsumowanie zasad pisowni na portalu polszczyzna.pl.

Typ materiału: Tekst

Temat 44.  Dymkiem, kreską, plamą

Na tej lekcji poznam opowieści graficzne – komiksy. Dowiem się, jaka w komiksie może być relacja tekstu do obrazu i czym jest kadr, czym dymek a czym plansza. Zastanowię się czy komiksy są tylko dla dzieci.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Scenariusz z portalu Scholaris „Na tropie rysunkowych bohaterów – poznajemy komiks”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Scenariusz przygotowany przez Grzegorza Piątasa, opublikowany przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu „Komiks – połączenie tekstu i obrazka”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Zobacz na kanale Fundacja Uniwersytet Dzieci film, który opowiada czym jest komiks.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Na kanale NCKultury zobacz film „Jak powstaje komiks”. Zastanów się, jaki komiks mógłbyś stworzyć o sobie?

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Dla zainteresowanych. Przeczytaj artykuł Jakuba Piwońskiego „Historia i specyfika komiksu” na stronie gildia.pl.

Typ materiału: Tekst

Temat 45.  Z wizytą w Mirmiłowie

Poznam komiks Janusza Christy „Kajko i Kokosz. Szkoła latania”. Będę umiał / umiała wymienić i opisać bohaterów oraz opowiedzieć komiksową historię.

  • Po lekturze komiksu zajrzyj na stronę lubimyczytać.pl i wpisz tytuł komiksu by znaleźć opinie czytelników. Przeczytaj kilka recenzji. Zastanów się, z którą się najbardziej zgadzasz.

Typ materiału: Ćwiczenie interaktywne

  • Sprawdź swoją znajomość lektury. Zrób quiz na portalu Pisupisu.pl.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Scenariusz lekcji ze strony swiatkomiksu.pl „Latać każdy może”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Materiały do pobrania ze strony swiatkomiksu.pl. Scenariusz lekcji „Ich dwoje to woje”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Do pobrania ze strony swiatkomiksu.pl. biografia Janusza Christy

Typ materiału: Tekst

  • Zobacz, ile prawdy historycznej jest w komiksach Janusza Christy.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 46. Części mowy – przysłówek

Poznam przysłówek i dowiem się o jego roli i funkcji w zdaniu.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i wykonaj ćwiczenia, które ułatwią Ci zrozumienie roli i funkcji przysłówka w tekstach.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Sprawdź, czy umiesz znaleźć przysłówek w zdaniu – wykonaj quiz na portalu Pisupisu.pl.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Zapoznaj się z schematem przedstawiającym charakterystykę przysłówka, pytania, sposoby jego wyrażania.

Typ materiału: Tekst

  • Sprawdź, czy rozróżniasz przysłówek od przymiotnika.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Wykonaj ćwiczenia utrwalające wiadomości na temat przysłówka.

Typ materiału: Karta Pracy

Temat 47. Znaki wokół nas

Zastanowię się czy porozumiewamy się tylko za pomocą słów? Poznam znaczenie komunikowania się za pomocą gestu, mimiki, obrazu.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Scenariusz lekcji „Na czym polega komunikacja niewerbalna? Czy istnieje „mowa ciała”?” – do wykorzystania fragmenty.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Czy wiesz, że można się ze sobą porozumiewać za pomocą kresek i kropek? Znasz alfabet Morse'a? Nawet jeśli już o nim słyszałeś wejdź na stronę morsedecoder.com i zapisz swoje imię za pomocą kropek i kresek.

Typ materiału: Tekst

  • Zajrzyj do publikacji NASK, gdzie są opisane różne emoji. Zastanów się, gdzie jeszcze spotykasz się ze znakami obrazkowymi? Poszukaj informacji o znakach bezpieczeństwa i znakach na metkach ubraniowych.

Typ materiału: Tekst

  • Zobacz występ kanadyjskiego mima. Czy musisz znać język angielski, by zrozumieć skecz?

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Dla zainteresowanych. Zobacz film na kanale Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Co takie same gesty oznaczają w różnych kulturach.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zobacz film „Mowa ciała. Gestykulacja”, na kanale Akademia Retoryki Igora Zalewskiego

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • „Mowa bez słów” – scenariusz lekcji i ćwiczenia na poziomie gimnazjalnym. Do wykorzystania fragmenty np. karta pracy.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

Temat 48. Jak nie dać się złapać w sieci?

Poznam podstawy netykiety i zastanowię się, jakie są zagrożenia związane z nawiązywaniem internetowych kontaktów.

  • Z lekcji z Epodręcznika przeczytaj o zagrożeniach w sieci.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Zobacz filmy należące do kampanii edukacyjnej „Bądź z innej bajki” stworzonej przez Ministerstwo Cyfryzacji, Państwowy Instytut Badawczy NASK i Stowarzyszenia Góry Kultury.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Poproś rodzica o pomoc pobierz i zagraj w grę „Rufus w Opałach” .

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Scenariusz lekcji „Sieciaki.pl – Poznaj bezpieczny internet”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Na stronie akademia.nask.pl zobacz film „Nieznajomi znajomi czyli 007 wyloguj się”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zrozum, czym jest hejt i mowa nienawiści. Na stronie www.saferinternet.pl zapoznaj się ze ścieżką 2 „Zrozumieć hejt”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

Temat 49. Internetowa netykieta

Na tej lekcji dowiesz się, jak w kulturalny sposób komunikować się w internecie.

  • Z lekcji z Epodręcznika przeczytaj fragment dotyczący netykiety.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Scenariusz zajęć „Netykieta, czyli o kulturze w internecie” – do wykorzystania fragmenty.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

  • Z raportu opublikowanego przez portal nadwyraz.com we współpracy z portalem Polszczyzna.pl „100 najczęściej popełnianych błędów językowych w Internecie w 2019 r. Raport o kondycji polskiej ortografii w Internecie” wynotuj 10 wyrazów, w których najczęściej popełniane są błędy ortograficzne. Zapisz je poprawnie!

Typ materiału: Tekst

  • Zobacz film na kanale „issabor” na YouTube.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Na stronie fundacja.orange.pl przeczytaj artykuł „Netykieta. 15 zasad postępowania w sieci”.

Typ materiału: Tekst

Temat 50. Zdanie pojedyncze i złożone

Nauczę się rozpoznawać i tworzyć zdania złożone, przypomnę sobie jak rozpoznać w zdaniu orzeczenie.

  • Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Wykonaj quiz z portalu Pisupisu.pl. Nie przejmuj się, że jest przypisany do klasy 5, na pewno sobie poradzisz!

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Jeśli potrzebujesz krótkiego podsumowania informacji – zajrzyj na stronę prostypolski.pl.

Typ materiału: Tekst

  • Zobacz film na kanale „uczeń sam w domu” na YouTube.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Zrób ćwiczenie przygotowane przez nauczycielkę, ukrytą pod nickiem Martyna111.

Typ materiału: Test, quiz, gra

  • Na portalu Scholaris zobacz film, w którym zaprezentowane są życiowe sytuacje, w których szczególnie wskazane i uzasadnione jest posługiwanie się zdaniami pojedynczymi lub złożonymi.

Typ materiału: Materiał multimedialny

  • Scenariusz lekcji „Kto stawia właściwe pytania, ten trafnie określa rodzaj zdania. Zdania pojedyncze i złożone”.

Typ materiału: Scenariusz zajęć

 

{"register":{"columns":[]}}