Język polski (styczeń 2021)
Temat 41. Przed czym czmycha nawet czart?
Poznam legendę o panu Twardowskim w ujęciu poety Adama Mickiewicza.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zobacz filmową ilustrację wiersza Adama Mickiewicza w reżyserii Lechosława Marszałka, zrealizowaną na setną rocznicę śmierci poety.
Typ Materiał multimedialnymateriału:
- Scenariusz lekcji „Gdy się baba rozpanoszy, to i diabła wypłoszy – „Pani Twardowska” Adama Mickiewicza”.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Sprawdź swoją znajomość lektury. Wykonaj quiz na portalu pisupisu.
Typ materiału: Test, quiz, gra
- Sprawdź definicję terminu ballada i wskaż cechy ballady w utworze Adama Mickiewicza.
Temat 42. Diabeł ukryty w słowach – powtórzenie wiadomości o wyrazach pochodnych, bliskoznacznych i przeciwstawnych
Przypomnę sobie, czym są wyrazy pochodne, bliskoznaczne i przeciwstawne. Odnajdę w słowniku ich definicję.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj definicje pojęć synonim i wyraz bliskoznaczny? Czy pojęcia te są synonimami?
- Przypomnij sobie, czym są antonimy czyli wyrazy przeciwstawne. Wymyśl kilka swoich przykładów antonimów.
- Przeczytaj w Wikipedii definicję wyrazu pochodnego i ułóż podobne zdanie do zapisanej tam frazy z wyrazów pochodnych.
- Lekcja ORPEG „Słownictwo – wzbogacamy naszą wiedzę o nowe pojęcia” – do wykorzystania ćwiczenia i przykłady.
Temat 43. Ortografia – pisownia wyrazów z „h” i „ch”
Przypomnę sobie zasady pisowni wyrazów z „h” i „ch”.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Poucz się trudnych wyrazów – przeczytaj bajki na portalu Pisupisu.pl.
- Teraz sprawdź, czy pamiętasz pisownię. Zrób quiz.
Typ materiału: Ćwiczenie interaktywne
- To ćwiczenie jest trudniejsze. Sprawdź się na portalu Pisupisu.pl.
Typ materiału: Ćwiczenie interaktywne
-
Scenariusz lekcji dotyczącej pisowni wyrazów z trudnością ortograficzną „ch-h”
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Wykonaj kartę pracy z portalu Edukator.
- Przeczytaj podsumowanie zasad pisowni na portalu polszczyzna.pl.
Temat 44. Dymkiem, kreską, plamą
Na tej lekcji poznam opowieści graficzne – komiksy. Dowiem się, jaka w komiksie może być relacja tekstu do obrazu i czym jest kadr, czym dymek a czym plansza. Zastanowię się czy komiksy są tylko dla dzieci.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Scenariusz z portalu Scholaris „Na tropie rysunkowych bohaterów – poznajemy komiks”.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Scenariusz przygotowany przez Grzegorza Piątasa, opublikowany przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu „Komiks – połączenie tekstu i obrazka”.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Zobacz na kanale Fundacja Uniwersytet Dzieci film, który opowiada czym jest komiks.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Na kanale NCKultury zobacz film „Jak powstaje komiks”. Zastanów się, jaki komiks mógłbyś stworzyć o sobie?
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Dla zainteresowanych. Przeczytaj artykuł Jakuba Piwońskiego „Historia i specyfika komiksu” na stronie gildia.pl.
Temat 45. Z wizytą w Mirmiłowie
Poznam komiks Janusza Christy „Kajko i Kokosz. Szkoła latania”. Będę umiał / umiała wymienić i opisać bohaterów oraz opowiedzieć komiksową historię.
- Po lekturze komiksu zajrzyj na stronę lubimyczytać.pl i wpisz tytuł komiksu by znaleźć opinie czytelników. Przeczytaj kilka recenzji. Zastanów się, z którą się najbardziej zgadzasz.
Typ materiału: Ćwiczenie interaktywne
- Sprawdź swoją znajomość lektury. Zrób quiz na portalu Pisupisu.pl.
Typ materiału: Test, quiz, gra
- Scenariusz lekcji ze strony swiatkomiksu.pl „Latać każdy może”.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Materiały do pobrania ze strony swiatkomiksu.pl. Scenariusz lekcji „Ich dwoje to woje”.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Do pobrania ze strony swiatkomiksu.pl. biografia Janusza Christy
- Zobacz, ile prawdy historycznej jest w komiksach Janusza Christy.
Temat 46. Części mowy – przysłówek
Poznam przysłówek i dowiem się o jego roli i funkcji w zdaniu.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i wykonaj ćwiczenia, które ułatwią Ci zrozumienie roli i funkcji przysłówka w tekstach.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Sprawdź, czy umiesz znaleźć przysłówek w zdaniu – wykonaj quiz na portalu Pisupisu.pl.
Typ materiału: Test, quiz, gra
- Zapoznaj się z schematem przedstawiającym charakterystykę przysłówka, pytania, sposoby jego wyrażania.
- Sprawdź, czy rozróżniasz przysłówek od przymiotnika.
Typ materiału: Test, quiz, gra
- Wykonaj ćwiczenia utrwalające wiadomości na temat przysłówka.
Temat 47. Znaki wokół nas
Zastanowię się czy porozumiewamy się tylko za pomocą słów? Poznam znaczenie komunikowania się za pomocą gestu, mimiki, obrazu.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Scenariusz lekcji „Na czym polega komunikacja niewerbalna? Czy istnieje „mowa ciała”?” – do wykorzystania fragmenty.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Czy wiesz, że można się ze sobą porozumiewać za pomocą kresek i kropek? Znasz alfabet Morse'a? Nawet jeśli już o nim słyszałeś wejdź na stronę morsedecoder.com i zapisz swoje imię za pomocą kropek i kresek.
- Zajrzyj do publikacji NASK, gdzie są opisane różne emoji. Zastanów się, gdzie jeszcze spotykasz się ze znakami obrazkowymi? Poszukaj informacji o znakach bezpieczeństwa i znakach na metkach ubraniowych.
- Zobacz występ kanadyjskiego mima. Czy musisz znać język angielski, by zrozumieć skecz?
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Dla zainteresowanych. Zobacz film na kanale Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Co takie same gesty oznaczają w różnych kulturach.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zobacz film „Mowa ciała. Gestykulacja”, na kanale Akademia Retoryki Igora Zalewskiego
Typ materiału: Materiał multimedialny
- „Mowa bez słów” – scenariusz lekcji i ćwiczenia na poziomie gimnazjalnym. Do wykorzystania fragmenty np. karta pracy.
Temat 48. Jak nie dać się złapać w sieci?
Poznam podstawy netykiety i zastanowię się, jakie są zagrożenia związane z nawiązywaniem internetowych kontaktów.
- Z lekcji z Epodręcznika przeczytaj o zagrożeniach w sieci.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zobacz filmy należące do kampanii edukacyjnej „Bądź z innej bajki” stworzonej przez Ministerstwo Cyfryzacji, Państwowy Instytut Badawczy NASK i Stowarzyszenia Góry Kultury.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Poproś rodzica o pomoc pobierz i zagraj w grę „Rufus w Opałach” .
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Scenariusz lekcji „Sieciaki.pl – Poznaj bezpieczny internet”.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Na stronie akademia.nask.pl zobacz film „Nieznajomi znajomi czyli 007 wyloguj się”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zrozum, czym jest hejt i mowa nienawiści. Na stronie www.saferinternet.pl zapoznaj się ze ścieżką 2 „Zrozumieć hejt”.
Temat 49. Internetowa netykieta
Na tej lekcji dowiesz się, jak w kulturalny sposób komunikować się w internecie.
- Z lekcji z Epodręcznika przeczytaj fragment dotyczący netykiety.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Scenariusz zajęć „Netykieta, czyli o kulturze w internecie” – do wykorzystania fragmenty.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Z raportu opublikowanego przez portal nadwyraz.com we współpracy z portalem Polszczyzna.pl „100 najczęściej popełnianych błędów językowych w Internecie w 2019 r. Raport o kondycji polskiej ortografii w Internecie” wynotuj 10 wyrazów, w których najczęściej popełniane są błędy ortograficzne. Zapisz je poprawnie!
- Zobacz film na kanale „issabor” na YouTube.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Na stronie fundacja.orange.pl przeczytaj artykuł „Netykieta. 15 zasad postępowania w sieci”.
Temat 50. Zdanie pojedyncze i złożone
Nauczę się rozpoznawać i tworzyć zdania złożone, przypomnę sobie jak rozpoznać w zdaniu orzeczenie.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Wykonaj quiz z portalu Pisupisu.pl. Nie przejmuj się, że jest przypisany do klasy 5, na pewno sobie poradzisz!
Typ materiału: Test, quiz, gra
- Jeśli potrzebujesz krótkiego podsumowania informacji – zajrzyj na stronę prostypolski.pl.
- Zobacz film na kanale „uczeń sam w domu” na YouTube.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zrób ćwiczenie przygotowane przez nauczycielkę, ukrytą pod nickiem Martyna111.
Typ materiału: Test, quiz, gra
- Na portalu Scholaris zobacz film, w którym zaprezentowane są życiowe sytuacje, w których szczególnie wskazane i uzasadnione jest posługiwanie się zdaniami pojedynczymi lub złożonymi.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Scenariusz lekcji „Kto stawia właściwe pytania, ten trafnie określa rodzaj zdania. Zdania pojedyncze i złożone”.