Język polski (styczeń 2021 r.)
Temat 25. „Wesele” – symbolizm i diagnoza polskości w utworze Stanisława Wyspiańskiego
Zwrócę uwagę na narodowe mity, które pojawiają się w dramacie Wyspiańskiego. Zrozumiem znaczenie symboli, które są obecne w utworze.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Scenariusz lekcji „Symbolizm. Chocholi taniec – omówienie znaczenia” – do wykorzystania fragmenty.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Scenariusz lekcji „Dlaczego „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego uważane jest za dramat narodowy?” – do wykorzystania fragmenty.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Posłuchaj audycji o symbolach w „Weselu” na kanale Biblioteka Szkolna.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- W portalu Aleklasa.pl przeczytaj o znaczeniu symboli w „Weselu” .
- Zobacz film „O Polakach i polskiej poezji w Weselu Wyspiańskiego” na kanale Wiedza z wami.
Temat 26. „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego jako utwór sceniczny
Poznam wizję teatru Wyspiańskiego, zastanowię się nad różnymi inscenizacjami dramatu „Wesele” i aktualnością tego utworu.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zobacz wybrany przez nauczyciela fragment „Wesela“ Stanisława Wyspiańskiego w interpretacji Lidii Zamkow. Jakiej postaci zabrakło w tym przedstawieniu?
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Na stronie encyklopediateatru.pl przeczytaj wybrane przez nauczyciela fragmenty o inscenizacjach „Wesela” i zobacz galerię zdjęć.
- Przeczytaj wybrane przez nauczyciela fragmenty tekstu o dramacie w Młodej Polsce.
- Zobacz scenę z filmu „Wesele” w reżyserii Andrzeja Wajdy.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Dla zainteresowanych. Zobacz na kanale telewizjaKinoPolska program Rozmowy przy świątecznym stole o filmie „Wesele” Andrzeja Wajdy.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Dla zainteresowanych. Zobacz, jaką wizję kontynuacji dramatu Wyspiańskiego proponuje Piotr Cieplak.
Temat 27. Dzieje rodu Borynów Chłopi Władysława Reymonta
Będę umiał/umiała wyjaśnić dlaczego Chłopi są określani jako epopeja chłopska. Będę umiał wyjaśnić motywację zachowań bohaterów. Odnajdę podobieństwa w obrazie wsi w malarstwie i literaturze XIX wieku.
- Zapoznaj się z treścią lektury.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Scenariusz z portalu Scholaris „Życie według pór roku, czyli „Chłopi” Władysława Reymonta”.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Zobacz film o powieści Reymonta na kanale Wiedza z Wami.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Sprawdź swoją znajomość lektury! Wykonaj test z portalu www.klasowka.onet.pl.
Typ materiału: Test, quiz, gra
- Jeśli masz jeszcze wątpliwości, czy dobrze pamiętasz treść – przetestuj swoją wiedzę na portalu ostatnidzwonek.pl.
Temat 28. Chłopi Reymonta – konwencje, czyli izmy
Przypomnę sobie cechy naturalizmu, realizmu i impresjonizmu i będę umiał je wskazać w powieści.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Na portalu Aleklasa.pl przeczytaj fragment „W czym wyraża się naturalistyczny wymiar powieści Reymonta?”.
- Na kanale Wiedza z wami zobacz film Młodopolskie trendy artystyczne w „Chłopach” W.S. Reymonta
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Przeczytaj artykuł Konwencje literackie w „Chłopach” na stronie ostatnidzwonek.pl.
- Dla zainteresowanych. Przeczytaj artykuł i posłuchaj udycji na stronie Polskiego Radia.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Dla zainteresowanych. Posłuchaj fragmentów Chłopów Władysława Reymonta w interpretacji Krzysztofa Gosztyły.
Temat 29. Jak konstruować wypowiedź ustną?
Dowiem się, jak skonstruować logiczną i przekonywującą wypowiedź ustną.
- Przeczytaj materiał „Jak komponować logiczną i skuteczną wypowiedź?” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Wykonaj ćwiczenia 1-3 z lekcji „Powieść „Chłopi” – historia z perspektywy różnych bohaterów”.
Typ materiału: Ćwiczenie interaktywne
- Scenariusz lekcji „Jak mówić, żeby nas słuchano? Jak mówić, żeby przekonać?”, autor Agnieszka Gałązka-Kozłowska.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Na portalu Librus przeczytaj artykuł Katarzyny Żak „Przepis na maturę ustną z języka polskiego”.
- Retoryka – sztuka pięknej wymowy – scenariusz lekcji z portalu Scholaris.pl.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- „Matura ustna z polskiego. Jak zdać na 30 procent?”. Zobacz film na kanale Wiedza z wami.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Przeczytaj poradę „Jak napisać ramowy plan wypowiedzi?”.
Temat 30. „Ludzie bezdomni”– powieść młodopolska
Wskażę cechy powieści młodopolskiej w dziele Żeromskiego. Spróbuję ocenić wybory dokonywane przez Tomasza Judyma.
- Zapoznaj się z treścią utworu.
- Przeczytaj lekcję z Epodręcznika i zrób ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zobacz film na kanale Zeszyt do polskiego. Czy Ty lubisz Judyma?
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Przeczytaj podsumowanie Ludzi bezdomnych w pytaniach i odpowiedziach.
- Sprawdź swoją znajomość lektury. Wykonaj test.
Typ materiału: Test, quiz, gra
- Scenariusz z portalu Scholaris „Szczęście osobiste czy dobro ogółu? Analiza postawy głównego bohatera Ludzi bezdomnych Stefana Żeromskiego”.