Język polski (wrzesień 2020 r.)
Temat 1. Wstęp do romantyzmu
Poznam podstawowe zagadnienia związane z romantyzmem. Dowiem się, jakie było tło historyczne tego okresu, dominujące idee oraz sztuki plastyczne.
- Przeczytaj tekst na temat romantycznego indywidualizmu i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj materiał i zapoznaj się z charakterystyką romantyzmu.
- Przeczytaj materiał na temat tła historycznego romantyzmu.
- Przeczytaj materiał o sporze klasyków z romantykami.
Temat 2. Wstęp do romantyzmu cz. 2 – sztuki plastyczne
Dowiem się, jak idee romantyzmu wpłynęły na kształtowanie się sztuk plastycznych tego okresu.
- Przeczytaj tekst i poznaj tendencje w sztuce okresu romantyzmu. Wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z materiałem na temat sztuk plastycznych okresu romantyzmu. Wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj tekst na stronie aleklasa.pl i poszerz swoją wiedzę dotyczącą artystów związanych z okresem romantyzmu.
Temat 3. Ballada „Romantyczność” Adama Mickiewicza
Zapoznam się z treścią ballady „Romantyczność” Adama Mickiewicza i dokonam jej interpretacji.
- Przeczytaj materiał i dowiedz się, jakie są różnice między oświeceniową wiarą w rozum a romantycznym widzeniem świata. Wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodrecznika
- Posłuchaj interpretacji ballady „Romantyczność” Adama Mickiewicza.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zapoznaj się z treścią ballady „Romantyczność” Adama Mickiewicza z „Poezye” Adama Mickiewicza tom. 1 z 1823 r.
Temat 4. „Sonety krymskie” Adama Mickiewicza
Poznam „Sonety krymskie” Adama Mickiewicza, dokonam analizy wybranych utworów.
- Przeczytaj materiał i uzyskaj wiedzę na temat „Sonetów krymskich” Adama Mickiewicza. Wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodrecznika
- Posłuchaj interpretacji wiersza „Stepy akermańskie” Adama Mickiewicza.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Posłuchaj interpretacji wiersza „Burza” Adama Mickiewicza.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Analizy i interpretacja wiersza Adama Mickiewicza pt. „Burza”.
Temat 5. „Dziady” cz. III Adama Mickiewicza
Zapoznam się z treścią dramatu Adama Mickiewicza „Dziady” cz. III, dokonam jego analizy oraz wykonam ćwiczenia. Wysłucham audycji dotyczącej tajemnicy liczby 44.
- Zapoznaj się z treścią utworu „Dziady” cz. III.
Typ materiału: Lektura szkolna
- Zapoznaj się z materiałem „Dziady – misterium w konwencji moralitetu”. Wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z materiałem „Dziady – kilka rysów ogromnego obrazu i dokument sprawy narodowej”. Wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z materiałem „Czterdzieści i cztery, czyli mesjanizm i profetyzm III. części Dziadów”. Wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Wysłucham audycji dot. Tajemnicy liczby 44 w „Dziadach” cz. III.
Temat 6. „Dziady” cz. IV Adama Mickiewicza
Zapoznam się z częścią IV „Dziadów” Adama Mickiewicza i dokonam jej interpretacji skupiając się na wątku miłości Gustawa.
- Zapoznaj się z treścią utworu „Dziady” cz. IV Adama Mickiewicza.
Typ materiału: Lektura szkolna
- Przeczytaj materiał „Piekło i niebo na ziemi – obraz miłości Gustawa w IV części Dziadów” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Nie! Nie mogę zapomnieć o niej i umarły. Obraz romantycznej miłości w IV części „Dziadów" Adama Mickiewicza – scenariusz lekcji.
Temat 7. „Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza – wstęp
Zapoznam się z treścią utworu „Pan Tadeusz”, uzyskam wiedzę na temat powstania utworu, jego głównych zagadnień i poznam jego bohaterów. Obejrzę animację dotyczącą pierwszego rozdziału.
- Zapoznaj się z treścią utworu „Pan Tadeusz”.
Typ materiału: Lektura szkolna
- Przeczytaj tekst „Soplicowskie afery. Awantury rodzinne i afekty miłosne z wielką historią w tle” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Obejrzyj film dotyczący utworu „Pan Tadeusz”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Posłuchaj audycji o rozpowszechnianiu pierwszego wydania „Pana Tadeusza” pod zaborami.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Obejrzyj animację Juliana Antonisza będącą interpretacją pierwszej księgi „Pana Tadeusza”.
Temat 8. „Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza – ciąg dalszy
Na tej lekcji będę kontynuować analizę epopei „Pan Tadeusz”. Uzyskam wiedzę o tym w jaki sposób została opisana w niej przyroda i krajobraz oraz o wątkach muzycznych w utworze. Na podstawie filmu dowiem się, jak Adam Mickiewicz poprzez swoje dzieło dokonał rozrachunku z historią.
- Zapoznaj się z treścią utworu „Pan Tadeusz”.
Typ materiału: Lektura szkolna
- Zapoznaj się z materiałem „W galerii pejzaży i portretów literackich Soplicowa” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z materiałem – „Poloneza czas zacząć… W soplicowskiej audiosferze” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Obejrzyj materiał filmowy z kanału Edudu Video na YouTube pt. „Pan Tadeusz jako sąd nad Polską i sen o Polsce”.