Język polski (wrzesień 2020 r.)
Temat 1. Biblia – niewyczerpane źródło inspiracji
Poznam podstawowe zagadnienia związane z Biblią. Przypomnę sobie pojęcia motywu i toposu w dziełach kultury oraz wskażę między nimi różnice. Zidentyfikuję motywy biblijne w różnych tekstach kultury. Omówię dzieła i styl malarzy, którzy inspirowali się Biblią. Przyporządkuję motywy biblijne do ksiąg Starego i Nowego Testamentu. Zapoznam się ze starodrukami Biblii.
- Przeczytaj materiał i przypomnij sobie pojęcia motywu i toposu w dziełach kultury oraz wskaż różnice między nimi. Zidentyfikuj motywy biblijne w różnych tekstach kultury. Zdobądź wiedzę na temat dzieł malarzy, którzy inspirowali się Biblią. Przyporządkuj motywy biblijne do ksiąg Starego i Nowego Testamentu.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj tekst z portalu edukator.pl i zapoznaj się z podstawowymi zagadnieniami związanymi z Biblią.
- Zapoznaj się z mapą myśli dotyczącą Biblii z portalu aleklasa.pl.
- Przejrzyj rękopis „Biblia Latina” z XIII w. zamieszczony na bibliotece POLONA i zwróć uwagę na iluminacje.
Typ materiału: Źródło historyczne
- Przejrzyj starodruk „Biblia to iest Xięgi Starego y Nowego Zakonu na polski ięzyk z pilnością według łacińskiey Bibliey od Kościoła Krześciańskiego powszechnego przyięty, nowo wyłożona” z 1561 r. zamieszczony na bibliotece POLONA.
Temat 2. Historia Abrahama
Poznam losy biblijnego Abrahama oraz jego syna Izaaka.
- Przeczytaj materiał dotyczący historii Abrahama i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Obejrzyj film z kanału BibleProject – Polski na YouTube i poznaj szerszy kontekst biblijnej historii Abrahama.
Temat 3. Cierpienie Hioba
Poznam losy biblijnego Hioba oraz uzyskam wiedzę na temat związanego z nim motywu cierpienia.
- Przeczytaj materiał o losach biblijnego Hioba i rozwiąż ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- „O istocie cierpienia – na przykładzie Księgi Hioba” – scenariusz lekcji ze strony scholaris.pl.
- Zapoznaj się z filmem na kanale BibleProject – Polski na YouTube opowiadającym o Księdze Hioba.
Temat 4. Pieśń nad Pieśniami
Zapoznam się ze starotestamentową „Pieśnią nad Pieśniami” i poznam związane z nią zagadnienia.
- Przeczytaj materiał związany z „Pieśnią nad Pieśniami” i rozwiąż ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodrecznika
- Obejrzyj film z kanału BibleProject – Polski na YouTube i poszerz wiedzę dotyczącą „Pieśni nad Pieśniami”.
Temat 5. Księga Koheleta
Uzyskam wiedzę na temat biblijnej „Księgi Koheleta”.
- Przeczytaj materiał i uzyskaj wiedzę na temat Księgi Koheleta oraz wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Obejrzyj film z kanału BibleProject – Polski na YouTube na temat „Księgi Koheleta”.
Temat 6. Mitologia grecka, mit o Prometeuszu
Uzyskam wiedzę na temat kulturotwórczej roli cywilizacji starożytnej Grecji. Wyjaśnię znaczenie pojęcia „mit". Utrwalę związki frazeologiczne pochodzące z mitologii greckiej. Wykonam ćwiczenia.
- Przeczytaj materiał „Mitologiczny świat bogów, herosów i ludzi” i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Poznaj mit o Prometeuszu i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Związki frazeologiczne – czyli w jaki sposób mity funkcjonują we współczesnym języku polskim? – scenariusz lekcji ze scholaris.pl.
Temat 7. Od mitów do literatury
Uzyskam wiedzę na temat mitów greckich i rzymskich oraz ich funkcji. Wykonam ćwiczenia.
- Przeczytaj materiał dotyczący literatury odwołującej się do mitów i wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj tekst z portalu aleklasa.pl dotyczący inspiracji antycznych wśród twórców późniejszych epok.
Temat 8. Filozofia starożytna
Zapoznam się z głównymi nurtami filozofii starożytnej oraz z fragmentami „Obrony Sokratesa” Platona. Wykonam ćwiczenia.
- Przeczytaj materiał i dowiedz się, jakie były główne nurty filozofii starożytnej. Wykonaj ćwiczenia.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj materiał i uzyskaj wiedzę na temat „Obrony Sokratesa”. Wykonaj ćwiczenia.