W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Język polski (wrzesień 2020 r.)

Temat 1. Biblia – niewyczerpane źródło inspiracji

Poznam podstawowe zagadnienia związane z Biblią. Przypomnę sobie pojęcia motywu i toposu w dziełach kultury oraz wskażę między nimi różnice. Zidentyfikuję motywy biblijne w różnych tekstach kultury. Omówię dzieła i styl malarzy, którzy inspirowali się Biblią. Przyporządkuję motywy biblijne do ksiąg Starego i Nowego Testamentu. Zapoznam się ze starodrukami Biblii.
 

  • Przeczytaj materiał i przypomnij sobie pojęcia motywu i toposu w dziełach kultury oraz wskaż różnice między nimi. Zidentyfikuj motywy biblijne w różnych tekstach kultury. Zdobądź wiedzę na temat dzieł malarzy, którzy inspirowali się Biblią. Przyporządkuj motywy biblijne do ksiąg Starego i Nowego Testamentu.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj tekst z portalu edukator.pl i zapoznaj się z podstawowymi zagadnieniami związanymi z Biblią.

Typ materiału: Tekst

  •  Zapoznaj się z mapą myśli dotyczącą Biblii z portalu aleklasa.pl.

Typ materiału: Tekst

  • Przejrzyj rękopis „Biblia Latina” z XIII w. zamieszczony na bibliotece POLONA i zwróć uwagę na iluminacje.

Typ materiału: Źródło historyczne

  • Przejrzyj starodruk „Biblia to iest Xięgi Starego y Nowego Zakonu na polski ięzyk z pilnością według łacińskiey Bibliey od Kościoła Krześciańskiego powszechnego przyięty, nowo wyłożona” z 1561 r. zamieszczony na bibliotece POLONA.

Typ materiału: Źródło historyczne

Temat 2. Historia Abrahama

Poznam losy biblijnego Abrahama oraz jego syna Izaaka.
 

  • Przeczytaj materiał dotyczący historii Abrahama i wykonaj ćwiczenia. 

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Obejrzyj film z kanału BibleProject – Polski na YouTube i poznaj szerszy kontekst biblijnej historii Abrahama.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 3. Cierpienie Hioba

Poznam losy biblijnego Hioba oraz uzyskam wiedzę na temat związanego z nim motywu cierpienia. 
 

  • Przeczytaj materiał o losach biblijnego Hioba i rozwiąż ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • „O istocie cierpienia – na przykładzie Księgi Hioba” – scenariusz lekcji ze strony scholaris.pl.

Typ materiału: Scenariusz 

  • Zapoznaj się z filmem na kanale BibleProject – Polski na YouTube opowiadającym o Księdze Hioba.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 4. Pieśń nad Pieśniami

Zapoznam się ze starotestamentową „Pieśnią nad Pieśniami” i poznam związane z nią zagadnienia.

  • Przeczytaj materiał związany z „Pieśnią nad Pieśniami” i rozwiąż ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodrecznika

  • Obejrzyj film z kanału BibleProject – Polski na YouTube i poszerz wiedzę dotyczącą „Pieśni nad Pieśniami”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 5. Księga Koheleta

Uzyskam wiedzę na temat biblijnej „Księgi Koheleta”. 

  • Przeczytaj materiał i uzyskaj wiedzę na temat Księgi Koheleta oraz wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Obejrzyj film z kanału BibleProject – Polski na YouTube na temat „Księgi Koheleta”.

Typ materiału: Materiał multimedialny

Temat 6. Mitologia grecka, mit o Prometeuszu

Uzyskam wiedzę na temat kulturotwórczej roli cywilizacji starożytnej Grecji. Wyjaśnię znaczenie pojęcia „mit". Utrwalę związki frazeologiczne pochodzące z mitologii greckiej. Wykonam ćwiczenia.

  • Przeczytaj materiał „Mitologiczny świat bogów, herosów i ludzi” i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Poznaj mit o Prometeuszu i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Związki frazeologiczne – czyli w jaki sposób mity funkcjonują we współczesnym języku polskim? – scenariusz lekcji ze scholaris.pl.

Typ materiału: Scenariusz

Temat 7. Od mitów do literatury

Uzyskam wiedzę na temat mitów greckich i rzymskich oraz ich funkcji. Wykonam ćwiczenia.

  • Przeczytaj materiał dotyczący literatury odwołującej się do mitów i wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj tekst z portalu aleklasa.pl dotyczący inspiracji antycznych wśród twórców późniejszych epok.

Typ materiału: Tekst

Temat 8. Filozofia starożytna

Zapoznam się z głównymi nurtami filozofii starożytnej oraz z fragmentami „Obrony Sokratesa” Platona. Wykonam ćwiczenia.
 

  • Przeczytaj materiał i dowiedz się, jakie były główne nurty filozofii starożytnej. Wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

  • Przeczytaj materiał i uzyskaj wiedzę na temat „Obrony Sokratesa”. Wykonaj ćwiczenia.

Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika

 

{"register":{"columns":[]}}