Podstawy przedsiębiorczości (listopad 2020)
Temat 9. Instytucje gospodarki rynkowej (dział III). Rola pieniędzy w gospodarce. Instytucje rynku finansowego
W ramach realizacji działu „Instytucje gospodarki rynkowej” dowiem się o roli pieniędzy w gospodarce. Poznam instytucje rynku finansowego.
- Zapoznaj się z tekstem w Encyklopedii Zarządzania. Zdefiniuj i wymień Instytucje rynku finansowego. Omów/opisz funkcje i formy pieniądza oraz jego obieg w gospodarce.
- Zapoznaj się materiałem „Podobno nigdy nie zasypia. Formy, rola i funkcje współczesnego pieniądza” do lekcji z Epodręcznika. Nauczysz się czym jest pieniądz; o historii i ewolucji form pieniądza; o roli, jaką odgrywa pieniądz. Dowiesz się jak pieniądz trafia na rynek.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z materiałem „Pieniądz, instytucje finansowe na rynku, rola systemu bankowego” (Rozdziały 1.3 Rynek i pieniądz 1.4 Funkcja pieniądza 1.5 Kreacja pieniądza). Opisz / omów funkcje pieniądza.
- Przeczytaj tekst „Money makes the world go round” – funkcje pieniądza we współczesnym świecie. na portalu https://poradnikprzedsiebiorcy.pl Funkcje pieniądza są niezwykle ważne w naszym życiu społecznym i ekonomicznym – przyjrzyj się im bliżej.
- Zapoznaj się z tekstem dodatkowym na stronie Europejskiego Banku Centralnego. Odpowiedz na pytania: Czym jest pieniądz? Jak zmieniała się istota pieniądza?
Temat 10. Instytucje gospodarki rynkowej (dział III). Znaczenie Narodowego Banku Polskiego. Zasady oszczędzania i inwestowania
Scharakteryzuję instytucje rynku finansowego w Polsce – Narodowy Bank Polski, Komisja Nadzoru Finansowego, Rzecznik Finansowy. Objaśnię ich znaczenie w funkcjonowaniu gospodarki narodowej, przedsiębiorstw i życiu człowieka.
- Przeczytaj o polityce pieniężnej na portalu NBP. Dowiedz się o Radzie Polityki Pieniężnej. Poznaj instrumenty polityki pieniężnej.
- Zapoznaj się z materiałem do lekcji z Epodręcznika „Dlaczego banki są potrzebne w gospodarce rynkowej?” Dowiedz się o inwestowaniu i oszczędzaniu. Zastanów się, dlaczego ludzie oszczędzają pieniądze; w jaki sposób ludzie lokują zaoszczędzone pieniądze. Wymień / omów formy lokowania środków finansowych.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z tekstem „Pieniądz, instytucje finansowe na rynku, rola systemu bankowego” (Rozdziały 1.6 Rola Banku Centralnego w Polsce. 1.7 Rola banków w systemie finansowym). Omów / opisz zadania NBP.
- Obejrzyj materiały filmowe o Centrum Pieniądza NBP. Dowiedz się
Co to za miejsce? Gdzie się znajduje? Kim był patron? Co można zobaczyć? Czego się dowiedzieć?
Temat 11. Instytucje gospodarki rynkowej (dział III). Usługi bankowe
Poznam / wymienię instytucje rynku finansowego w Polsce i objaśnię ich znaczenie w funkcjonowaniu gospodarki narodowej, przedsiębiorstw i życiu człowieka.
- Zapoznaj się z materiałem „Usługi bankowe – co to jest? Jakie są rodzaje usług banków?” (Bankier.pl). Omówię jak działa rynek usług bankowych w Polsce? Czym są usługi bankowe dla ludności?
- Przeczytaj tekst „Usługi bankowe – co to jest? Jakie usługi oferują banki?”. Wymień / omów podstawowy podział usług bankowych.
- Zapoznaj się z materiałem podręcznika „Przedsiębiorczość w praktyce” – cześć 3.3. Rodzaje bankóww i usług bankowych. Na podstawie danych zawartych w tabelach i na wykresach zamieszczonych w tekście przeanalizuj zróżnicowanie usług banków w Polsce.
Temat 12. Instytucje gospodarki rynkowej (dział III). Giełda i rynek papierów wartościowych
Poznam i objaśnię mechanizm inwestowania na giełdzie papierów wartościowych na przykładzie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.
- Zapoznaj się z materiałem do lekcji z Epodręcznika „Kapitał, czyli jak inwestować oszczędności na rynku giełdowym”.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się ze stroną GPW. Zapoznaj się z dodatkowymi materiałami. Obejrzyj film „Inwestowanie to nie czarna magia. Zostań inwestorem!”.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Materiał dla nauczyciela – konspekt lekcji i ćwiczenia (Beata Bryk, zasoby projektu IP2 ORE).
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Materiał dla nauczyciela – prezentacja przydatna do przygotowania lekcji (Wydział Zarządzania Uniwersytet Łódzki, Akademia Młodego Ekonomisty).