Podstawy przedsiębiorczości (styczeń 2021 r.)
Temat 9. Reklamacja produktu finansowego
Nauczę się formułować reklamację do instytucji rynku finansowego i pisać skargę do Rzecznika Finansowego na przykładzie wybranego produktu finansowego.
- Poznaj przepisy ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przed podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym.
- Wejdź na stronę Rzecznika Finansowego. Zapoznaj się z zadaniami i kompetencjami Rzecznika Finansowego.
- Przeczytaj tekst „Finanse w czasie koronawirusa – zgłoś problem Rzecznikowi Finansowemu”. Dowiedz się jak zgłosić problem Rzecznikowi Finansowemu. Czy wiesz, jakie działania zostały podjęte w czasie pandemii?
- Przeczytaj tekst „Reklamacja do banku – gdzie złożyć i jak ją napisać?” Dowiesz się: Jak napisać reklamację do banku. Co podać w reklamacji do banku o zwrot pieniędzy. Jak złożyć reklamację do banku. Jaki jest termin rozpatrzenia reklamacji. O formach odpowiedzi na reklamację. Co zrobić w przypadku nieuznania reklamacji.
- Zapoznaj się z artykułem dodatkowym „Chargeback – co to jest i jakie daje korzyści?” Poznaj/omów procedurę chargeback krok po kroku (źródło: serwis najlepszekonto.pl, Krzysztof Duliński)
- Obejrzyj film „Chargeback, czyli jak odzyskać pieniądze dzięki reklamacji w karcie płatniczej #15” (źródło: DoradcaTV)
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Na przykładzie wzoru dostępnego w internecie napisz reklamację do banku.
- Na przykładzie wzoru dostępnego w internecie napisz reklamację do banku.
Temat 10. Rynek pracy. Wskaźniki rynku pracy. Motywy aktywności zawodowej. Metody poszukiwania pracy (cykl zajęć)
Nauczę się analizować podstawowe mierniki i wskaźniki rynku pracy, w tym współczynnik aktywności zawodowej, wskaźnik zatrudnienia i stopę bezrobocia. Wyjaśnię mechanizm popytu i podaży na rynku pracy oraz zidentyfikuję czynniki wpływające na równowagę na rynku pracy. Rozpoznam motywy aktywności zawodowej człowieka. Dokonam analizy szans i możliwości rozwoju własnej kariery zawodowej, dostrzegając rolę procesu uczenia się przez całe życie. Rozróżnię metody poszukiwania pracy oraz ocenię ich przydatność i efektywność z punktu widzenia własnej ścieżki rozwoju zawodowego.
- Zapoznaj się z tekstem. Poznaj wskaźniki rynku pracy. Sprawdź jakie są aktualne wskaźniki rynku pracy dla Polski i dla twojego regionu. (źródło: portalportal RynekPracy.org prowadzony przez Fundację Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych).
- Zapoznaj się z artykułem „Współczynnik aktywności zawodowej”. Przeczytaj o analizie długoterminowej i metodyce współczynnika aktywności zawodowej (źródło: portal RynekPracy.org prowadzony przez Fundację Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych; Łukasz Komuda).
- Dowiedz się więcej o stopie zatrudnienia. Poznaj wzór wskaźnika zatrudnienia. Sprawdź aktualny poziom bezrobocia wśród osób młodych w Polsce/w twoim regionie. (źródło: Encyklopedia Zarządzania).
- Przeczytaj dodatkowy tekst o stopie bezrobocia (źródło: Ringier Axel Springer Polska). Omów dwa sposoby obliczania bezrobocia. Opisz wpływ stopy bezrobocia na gospodarkę oraz wymień sposoby w jakie Państwo dąży do ograniczenia bezrobocia.
- Na podstawie danych GUS, dokonaj analizy wpływ pandemii COVID-19 na koniunkturę gospodarczą (źródło: GUS)
- Zapoznaj się z materiałem „Mechanizm rynkowy”. Omów mechanizm popytowo-podażowo-cenowy. Wymień korzyści z funkcjonowania mechanizmu rynkowego. (źródło: Encyklopedia Zarządzania; autorzy: Jakub Przybek, Monika Czwakiel)
- Przeczytaj materiał dodatkowy. Utrwal wiadomości o funkcjonowaniu rynku pracy. Przemyśl i/lub przedyskutuj w grupie/na forum: Jaka jest sytuacja w zakresie podaży i popytu w Twojej miejscowości, gminie lub powiecie? Czy zależność pomiędzy ceną a wielkością podaży i wielkością popytu kształtuje się wprost, czy odwrotnie proporcjonalnie? (źródło: Wydawnictwo eMPI2)
- Zapoznaj się z materiałem „Prezentacja – Funkcjonowanie gospodarki rynkowej” (źródło: serwis E-book 24)
- Utrwal wiadomości. Zapoznaj się z materiałem „Popyt, podaż i równowaga rynkowa” (źródło: e-podręcznik „Przedsiębiorczość w praktyce")
- Materiał dla nauczyciela: „Podstawy gospodarki rynkowej” (źródło: SGH, dr hab. Izabela Zawiślińska; materiał powstał w ramach projektu edukacji ekonomicznej realizowany z NBP)
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Zapoznaj się z materiałem „4.2. Aktywność zawodowa. Dlaczego człowiek chce pracować, czyli motywy podejmowania pracy” (źródło: e-podręcznik „Przedsiębiorczość w praktyce")
- Przeczytaj artykuł „Kariera”. Dowiedz się więcej o zarządzaniu karierą zawodową oraz wyborze zawodu w kontekście problemu bezrobocia. Poznaj etapy kariery zawodowej. Jakie czynniki determinują wybór zawodu? (źródło: portal.abczdrowie.pl; psycholog Kamila Krocz)
- Przeczytaj artykuł „Jak motywować pracowników? 5 czynników motywujących do pracy”. Przyjrzyj się 5 kluczowym czynnikom motywacyjnym. Co wpływa pozytywnie bądź negatywnie na motywację, entuzjazm i zaangażowanie twoje/członków twojego zespołu/grupy/pracowników? (źródło: rosnijwsile.pl)
- Przeczytaj artykuł „Aktywne poszukiwanie pracy – na czym polega i od czego zacząć?” (źródło: https://interviewme.pl)
- Zapoznaj się z artykułem „Jak szukać? Aktywne metody poszukiwania pracy”. Jak wykorzystać media społecznościowe? (źródło: poradnikpracownika.pl; autor: Justyna Szymczyk)
- Przeczytał artykuł „Jak skutecznie szukać pracy?” Poznaj 2 grupy metod poszukiwania pracy. Pomyśl, co musisz zrobić, aby znaleźć pracę w branży zgodnej ze swoją pasją/umiejętnościami, na stanowisku, w swoim mieście.
- Zapoznaj się artykułem „Pierwsza Praca pt. „Aktywne metody poszukiwania pracy”. Poznaj/wymień samodzielne sposoby poszukiwania pracy, które już dzisiaj możesz zastosować? Nad którymi musisz popracować, aby skutecznie zaplanować poszukiwanie pracy/ścieżkę kariery. (źródło: Biuro Karier KUL)
- Obejrzyj film „Najskuteczniejsze metody poszukiwania pracy. Lista Fokusa” (źródło: FOKUS TV)
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Obejrzyj animację „Jak zdobyć pracę? Praktyczny warsztat!” (źródło: partner animacji Pracuj.pl, kanał PrzeciętnyCzłowiek)
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Materiał pomocniczy dla nauczyciela: „Rozwój zawodowy – motywy podejmowania aktywności uczenia się"; Teorie rozwoju zawodowego. Tabela 2. Kategoryzacja motywów pracownika wobec rozwoju zawodowego. (źródło: E-mentor, SGH, Anna Wach-Kąkolewicz)
- Materiał pomocniczy dla nauczyciela – publikacja „Identyfikacja motywów zawodowych pracowników pokolenia Y istotnym czynnikiem budującym trwałą przewagę konkurencyjną przedsiębiorstwa” – część Pracownicy pokolenia Y – cechy, postawy i zachowania; Motywacje do pracy pracowników pokolenia Y – prezentacja uzyskanych wyników. (źródło: Iwona Janiak-Rejno, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
- Materiał dodatkowy dla nauczyciela „Motywowanie pracowników – techniki motywacyjne [+ rodzaje motywacji]” (źródło: Marta Rojewska, Ekspertka kariery; InterviewMe serwis z poradami zawodowymi tworzony przez najlepszych ekspertów kariery)
- Materiał dodatkowy dla nauczyciela – nagranie z webinarium „Jak zmotywować do pracy siebie i innych” (źródło: Strefa Zarządzania Uniwersytetu SWPS., dr Ewa Jarczewska-Gerc)