Podstawy Przedsiębiorczości (wrzesień 2020)
Temat 1. Przedsiębiorczość w gospodarce rynkowej. Kim jest osoba przedsiębiorcza?
Wyjaśniam czym jest przedsiębiorczość i kim jest osoba przedsiębiorcza. Identyfikuję cechy człowieka o postawie przedsiębiorczej. Rozpoznaję je u siebie oraz określam związek zachowania się osoby przedsiębiorczej z szansami, jakie stwarza gospodarka rynkowa.
- Zapoznaj się z materiałem wprowadzającym do lekcji „Kim jest osoba przedsiębiorcza?”. Podaj definicję przedsiębiorczości i przedsiębiorcy. Podaj po 3 cechy osobowości i 3 zachowania odpowiadające osobom przedsiębiorczym.
- Zapoznaj się z materiałem „Jak zostać przedsiębiorczym człowiekiem?” do lekcji z Epodrecznika. Wypisz specyficzne cechy i postawy osób przedsiębiorczych. Porównaj sporządzoną przez siebie listę z podanym wykazem. Zastanów się, które z podanych cech i postaw można świadomie kształtować.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Poznaj sylwetki przedsiębiorców. Zapoznaj się z aktualnymi materiałami z internetu. Zastanów się czy masz cechy przedsiębiorcy? Sprawdź swój Indeks Potencjału Przedsiębiorcy.
Temat 2. Komunikacja interpersonalna jako element postawy przedsiębiorczej
Rozumiem rolę umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej jako element postawy przedsiębiorczej oraz stosuję różne formy komunikacji werbalnej i niewerbalnej we współdziałaniu z innymi uczestnikami.
- Wyjaśnij znaczenie terminów: „komunikacja społeczna”, „komunikacja interpersonalna”, „komunikacja werbalna”, „komunikacja niewerbalna”. Zastanów się, czym jest komunikacja interpersonalna. Scharakteryzuj różnorodne formy komunikowania się. Przeanalizuj główne różnice między komunikacją werbalną i niewerbalną. Oceń znaczenie komunikacji niewerbalnej w procesie porozumiewania się.
Typ materiału: Lekcja z Epodrecznika
- Zapoznaj się z materiałem dodatkowym „Podstawy komunikacji interpersonalnej w działalności gospodarczej” i omów zasady skutecznej komunikacji oraz wymień jej bariery i błędy.
- Omów przebieg procesu komunikacji, charakteryzując poszczególne jego elementy/fazy wyjaśniając znaczenie umiejętności komunikowania się w życiu codziennym. Przeanalizuj zasady komunikacji werbalnej. Wyjaśnij czym jest kultura dyskusji. Scharakteryzuj różnice między komunikacją werbalną i niewerbalną. Wymień zasady dobrej komunikacji.
Temat 3. Komunikacja interpersonalna. Zasady skutecznych negocjacji
Wyjaśniam zasady skutecznych negocjacji, uwzględniając strategię „wygrana-wygrana”. Przedstawiam i omawiam przykłady technik manipulacyjnych stosowanych podczas negocjacji.
- Wyjaśnij znaczenie terminów: „negocjacje”, „perswazja”, „kompromis”, „manipulacja”. Wskaż różnice między poszczególnymi stylami negocjacji, wymień cechy i umiejętności przydatne w czasie negocjacji. Podaj przykłady technik manipulacyjnych stosowanych podczas negocjacji. Wymień przykłady błędów w prowadzeniu negocjacji.
Temat 4. Komunikacja interpersonalna. Podejmowanie decyzji
Poznam proces decyzyjny, jego fazy i rodzaje decyzji. Zastanowię się nad wadami oraz zaletami indywidualnego i grupowego ich podejmowania. Określę najczęstsze bariery w podejmowaniu decyzji.
- Zapoznaj się z materiałem „Wyznaczanie celów i podejmowanie decyzji”. Dokonaj analizy etapów procesu decyzyjnego na podstawie ryciny 1.7. Etapy procesu decyzyjnego oraz piramidy celów na podstawie ryciny 1.8. Przykład chronologicznej piramidy celów. Spróbuj zaplanować/ naszkicować własną ścieżkę edukacji zawodowej.
- Zapoznaj się z materiałem „Decyzje indywidualne i grupowe w przedsiębiorstwie”. Wypisz zalety i wady indywidualnego i grupowego podejmowania decyzji. Zastanów się nad własnymi preferencjami – w jaki sposób najczęściej podejmujesz decyzje i od czego to zależy?