Podstawy przedsiębiorczości (wrzesień 2020)
Temat 1. Człowiek przedsiębiorczy. Zachowania przedsiębiorcze człowieka
Poznam pojęcie osobowości człowieka. Nauczę się wymieniać mechanizmy regulujące zachowanie się człowieka, takie jak: potrzeby, uczucia, motywy oraz cechy osoby przedsiębiorczej. Nauczę się samodzielnie oceniać własną osobowość i dokonywać autoprezentacji.
- Wypisz specyficzne cechy i postawy osób przedsiębiorczych. Zapoznaj się z materiałem do lekcji „Jak zostać przedsiębiorczym człowiekiem?” z Epodręcznika. Porównaj sporządzoną listę z podanym wykazem. Zastanów się, które z podanych cech i postaw można świadomie kształtować.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z materiałem podręcznika z portalu Scholaris, poznaj definicję osobowości, typy osobowości i spróbuj określić swój typ osobowości.
- Wykonaj test, uzyskane wyniki skonfrontuj z uzyskaną wiedzą na lekcji
- Przeczytaj materiał z serwisu internetowego „Potrzeby człowieka: piramida potrzeb Maslowa, teoria ERG, zastosowanie teorii potrzeb”. Zastanów się nad definicją potrzeby, dokonaj krótkiej analizy potrzeb. Odpowiedz na pytanie: co motywuje człowieka?
- Poznaj sylwetki przedsiębiorców. Zapoznaj się z aktualnymi materiałami z internetu. Zastanów się czy masz cechy przedsiębiorcy? Sprawdź swój Indeks Potencjału Przedsiębiorcy.
Temat 2. Społeczne podstawy przedsiębiorczości. Komunikacja interpersonalna jako element postawy przedsiębiorczej
Zrozumiem rolę umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej jako element postawy przedsiębiorczej oraz nauczę się stosować różne formy komunikacji werbalnej i niewerbalnej we współdziałaniu z innymi uczestnikami.
- Wyjaśnij znaczenie terminów: „komunikacja społeczna”, „komunikacja interpersonalna”, „komunikacja werbalna”, „komunikacja niewerbalna”. Zastanów się, czym jest komunikacja interpersonalna. Scharakteryzuj różnorodne formy komunikowania się. Przeanalizuj główne różnice między komunikacją werbalną i niewerbalną. Oceń znaczenie komunikacji niewerbalnej w procesie porozumiewania się.
Typ materiału: Lekcja z Epodrecznika
- Zapoznaj się z materiałem dodatkowym „Podstawy komunikacji interpersonalnej w działalności gospodarczej” i omów zasady skutecznej komunikacji oraz wymień bariery i błędy skutecznej komunikacji.
- Omów przebieg procesu komunikacji, charakteryzując poszczególne jego elementy/fazy wyjaśniając znaczenie umiejętności komunikowania się w życiu codziennym. Przeanalizuj zasady komunikacji werbalnej. Wyjaśnij czym jest kultura dyskusji. Scharakteryzuj różnice między komunikacją werbalną i niewerbalną. Wymień zasady dobrej komunikacji.
Temat 3. Komunikacja interpersonalna. Zasady skutecznych negocjacji
Wyjaśniam zasady skutecznych negocjacji, uwzględniając strategię „wygrana-wygrana”. Przedstawiam i omawiam przykłady technik manipulacyjnych stosowanych podczas negocjacji.
- Wyjaśnij znaczenie terminów: „negocjacje”, „perswazja”, „kompromis”, „manipulacja”. Wskaż różnice między poszczególnymi stylami negocjacji, wymień cechy i umiejętności przydatne w czasie negocjacji. Podaj przykłady technik manipulacyjnych stosowanych podczas negocjacji. Wymień przykłady błędów w prowadzeniu negocjacji.
Temat 4. Komunikacja interpersonalna. Podejmowanie decyzji
Poznam proces decyzyjny, jego fazy i rodzaje decyzji. Zastanowię się nad wadami oraz zaletami indywidualnego i grupowego ich podejmowania. Określę najczęstsze bariery w podejmowaniu decyzji.
- Zapoznaj się z materiałem „Wyznaczanie celów i podejmowanie decyzji”. Dokonaj analizy etapów procesu decyzyjnego na podstawie ryciny 1.7. Etapy procesu decyzyjnego oraz piramidy celów na podstawie ryciny 1.8. Przykład chronologicznej piramidy celów. Spróbuj zaplanować/ naszkicować własną ścieżkę edukacji zawodowej.
- Zapoznaj się z materiałem „Decyzje indywidualne i grupowe w przedsiębiorstwie”. Wypisz zalety i wady indywidualnego i grupowego podejmowania decyzji. Zastanów się nad własnymi preferencjami – w jaki sposób najczęściej podejmujesz decyzje i od czego to zależy?