Wiedza o Społeczeństwie (październik 2020 r.)
Temat 5. Prawa człowieka
W czasie lekcji dowiem się, czym są prawa człowieka. W dalszej jej części dowiem się, jakie prawa zaliczamy do praw człowieka i dlaczego są one tak ważne w życiu społecznym.
- Zapoznaj się z materiałami zawartymi w Epodręczniku.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z materiałami zawartymi w Epodręczniku.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj tekst pochodzący z portalu eszkola.pl i wyjaśnij na jego podstawie, jaka jest geneza praw człowieka oraz jaka jest ich definicja.
- Zapoznaj się z zakładką „O nas” na stronie Amnesty International i poznaj cele oraz historię tej organizacji.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Przeczytaj rozdział I i II Konstytucji, a następnie zastanów się, w jaki sposób są w niej uwzględnione prawa człowieka.
Typ materiału: Źródło prawa, historyczne
- Scenariusz lekcji pochodzący z portalu scholaris.pl nt. praw człowieka.
Typ materiału: Scenariusz zajęć
- Zasoby multimedialne pochodzące z portalu scholaris.pl do ww. scenariusza.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Scenariusz lekcji ze strony Teatroteka Szkolna autorstwa Karoliny Pluty nt. praw człowieka.
Temat 6. Naruszenie praw człowieka i ich ochrona
Z przygotowanego materiału dowiem się, jakie zachowania stanowią naruszenia praw człowieka oraz jaka w tej sytuacji przysługuje ochrona. Zapoznam się z działalnością Amnesty International w zakresie obrony praw człowieka.
- Zapoznaj się z materiałem zawartym w Epodręczniku.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Obejrzyj film z kanału „Amnesty Poland” na YouTubie o działalności Amnesty International i dowiedz się, jakie działania są podejmowane w obronie praw człowieka.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Obejrzyj rozmowę z dyrektorką Draginji Nadazdin (Amnesty International) z kanału Racjonalista.tv na YouTubie o działaniach podejmowanych przez organizację w obronie praw człowieka.
Temat 7. Prawa i obowiązki obywatela
W czasie lekcji dowiem się, co to jest obywatelstwo, jak je nabyć w Polsce oraz czy można je utracić. Poznam prawa i obowiązki obywatela Rzeczpospolitej Polskiej oraz dowiem się, czym jest „Karta Polaka”.
- Zapoznaj się z materiałami zawartymi w Epodręczniku.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Zapoznaj się z materiałami zawartymi w Epodręczniku.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Obejrzyj film autorstwa „Państwo to my! Obywatelskie przemyślenia” – studencki projekt społeczny realizowany w ramach olimpiady „Zwolnieni z teorii” na kanale państwotomyOP na YouTubie, mówiący o prawach obywatelskich określonych w Konstytucji RP. Wyjaśnij, jakie wartości określone w Konstytucji stanowią podstawę praw obywatelskich.
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Obejrzyj film autorstwa „Państwo to my! Obywatelskie przemyślenia” – studencki projekt społeczny realizowany w ramach olimpiady „Zwolnieni z teorii” na kanale państwotomyOP na YouTubie, mówiący o ograniczeniach praw obywatelskich określonych w Konstytucji RP. Wyjaśnij, w jakich przypadkach i okolicznościach mogą zostać ograniczone prawa obywatelskie określone w Konstytucji RP?
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Przeczytaj rozdział I i II Konstytucji, a następnie wypisz wszystkie prawa obywatelskie zawarte w Konstytucji RP.
Temat 8. Nieletni w prawie polskim
W czasie lekcji dowiem się, jakie są zasady ponoszenia odpowiedzialności prawnej przez osoby młode w polskim prawie. Dodatkowo poznam środki wychowawcze, poprawcze i leczniczo–wychowawcze przewidziane w przepisach, które może zastosować sąd w procesie resocjalizacji.
- Zapoznaj się z materiałem zawartym w Epodręczniku.
Typ materiału: Lekcja z Epodręcznika
- Przeczytaj tekst pochodzący z Wikipedii Wolnej Encyklopedii i przypomnij sobie, co oznacza pojęcie „nieletni”.
- Obejrzyj film pochodzący z kanału Stowarzyszenie OVUM na YouTubie autorstwa Patrycji Geragi, mówiący o relacji między wiekiem sprawcy, a odpowiedzialności karnej. Wyjaśnij, jakie „warunki” musi spełniać osoba, żeby mogła ponieść odpowiedzialność karną za swoje czyny?
Typ materiału: Materiał multimedialny
- Przeczytaj rozdział II Konstytucji, a następnie zastanów się, czy określenie „każdy” w Konstytucji RP odnosi się również do osób nieletnich.
Typ materiału: Źródło prawa, historyczne
- Scenariusz lekcji autorstwa Kingi Puły nt. odpowiedzialności prawnej nieletnich.