W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Biopaliwa ciekłe: wymagania jakościowe, metody badania jakości, sposób pobierania próbek [ROZPORZĄDZENIE]

30.04.2024

Biopaliwa to jeden ze sposób obniżania zapotrzebowania na import paliw kopalnych i jednocześnie zmniejszenie negatywnego wpływu sektora transportu na środowisko. Pracujemy nad ich rozwojem. Wejście w życie regulacji jest niezbędne w celu umożliwienia wprowadzenia do obrotu na terytorium naszego kraju wytwarzanego w Polsce nowego rodzaju biopaliwa ciekłego - hydrorafinowanych olejów roślinnych stanowiących samoistne paliwo (tzw. HVO100). W ramach działań na rzecz dekarbonizacji sektora transportu przygotowaliśmy propozycje przepisów określających wymagania jakościowe, metody badania jakości i sposób pobierania próbek dla nowego rodzaju biopaliwa ciekłego, tj. HVO100.

biopaliwa

Dlaczego wprowadzamy zmianę?

Aby zmniejszać uzależnienie Polski od importu paliw kopalnych potrzebujemy każdego dostępnego instrumentu. Procedowane rozporządzenia pozwolą wprowadzić do obiegu kolejny rodzaj biopaliwa - HVO100 (hydrorafinowany olej roślinny), który stanowi zaawansowane biopaliwo stosowane w transporcie, jest jednym z elementów działań na rzecz dekarbonizacji sektora transportu i przyczyni się do realizacji celów OZE w transporcie.

Branża paliwowa czeka na zmiany w prawie, aby móc wprowadzać do obrotu nowy rodzaj biopaliwa ciekłego na polskim rynku. Z informacji posiadanych przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska wynika, że w 2024 r. planowane jest rozpoczęcie sprzedaży HVO100 na kilku ogólnodostępnych stacjach paliwowych w Polsce. Przedsiębiorcy, w tym podmioty zobowiązane do realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego są zainteresowani wytwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu HVO100 na ogólnodostępnych stacjach paliwowych w Polsce.

Jaki problem rozwiązujemy?

Tworzymy kompletne ramy prawne umożliwiające wytwarzanie i wprowadzanie do obrotu nowego biopaliwa ciekłego. Wejście w życie projektowanych regulacji jest niezbędne w celu umożliwienia wprowadzenia do obrotu wytwarzanego w Polsce HVO100 , a także w celu objęcia tego paliwa Systemem Monitorowania i Kontrolowania Jakości Paliw zarządzanym przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jakie konkretnie wprowadzamy zmiany?

W projektach rozporządzeń określone zostały wymagania jakościowe, metody badania jakości i sposób pobierania próbek dla nowego rodzaju biopaliwa ciekłego, tj. HVO. Ponadto, w projektach rozporządzeń zostały zaktualizowane wymagania jakościowe oraz metody badania jakości dla następujących biopaliw ciekłych:

  • estru metylowego stanowiącego samoistne paliwo (tzw. B100),
  • oleju napędowego zawierającego 20% estru metylowego (tzw. B20) oraz
  • benzyn silnikowych zawierających od 70% do 85% bioetanolu (tzw. E85).

Projekty rozporządzeń podlegają notyfikacji technicznej z obowiązkowym 3-miesięcznym okresem standstill, dlatego też wejście w życie tych regulacji planowane jest na IV kwartał 2024 r.

biopaliwa

Materiały

Link do projektów
Biopaliwa ciekłe: wymagania jakościowe, metody badania jakości, sposób pobierania próbek [ROZPORZĄDZENIE]
Biopaliwa​_ciekłe​_wymagania​_jakościowe,​_metody​_badania​_jakości,​_sposób​_pobierania​_próbek​_[ROZPORZĄDZENIE].pdf 0.13MB
{"register":{"columns":[]}}