PRZEWODNICZACY

Krajowej Rady Radiofonii Warszawa, 20 listopada 2024 roku
1 Telewizji

Maciej Swirski

T

D D i i e A ) ]
+ 1an e (1= A/ R 1 [~ /1]
S Z= v‘q\,-’. }L'L- . ‘J'J_‘: 1 rl Meq 9 VI 0. LN A

TVN SA
ul. Wiertnicza 166
02-952 Warszawa

DECYZJA NR 16/DPz/2024

Na podstawie art. 53¢ ust. 1 w zwigzku z art. 47h ustawy z dnia 29 grudnia
1992 r. o radiofonii i telewizji (tj. Dz.U. z 2022 r. poz. 1722 i z 2024 r. poz. 96, dalej: ,,ustawa
ortv”) orazart. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postepowania administracyjnego
(Dz.U. z 2024 r. poz. 572, dalej: ,Kpa”), po przeprowadzeniu postgpowania wszczetego
z urzgdu i po rozpatrzeniu sprawy dotyczacej reportazu pt. ,,32 lata bezkarno$ci. Fenomen ojca
Tadeusza — reportaz Rafala Stangreciaka” opublikowanego na platformie YouTube pod
adresem https://www.youtube.com/watch?v=UoWCtELGYEo, na profilu ,,Czarno na biatym
TVN 24”, a takze w serwisie TVN24 GO pod adresem https://tvn24.pl/go/programy.7/czarno-

na-bialym-odcinki,11367/0odcinek-851.S00E851.436048, pod tytulem .29 lat bezkarnosci.
Fenomen ojca Tadeusza™

postanawiam:

1. stwierdzi¢ naruszenie przez TVN SA (dalej: ,,Dostawca™) art. 47h ustawy o rtv poprzez
publikacj¢ materialu zawierajacego tresci nawolujgce do nienawisci lub
dyskryminujacego ze wzgledu na religie lub przekonania, poglady polityczne lub
wszelkie inne poglady, tj. reportazu pt. ,,29 lat bezkarnosci. Fenomen ojca Tadeusza”
opublikowanego pod adresem https:/tvn24.pl/go/programy.7/czarno-na-bialym-
odcinki.11367/odcinek-851.S00E851.436048, w serwisie TVN24 GO (dalej:
~Audycja);

2. nalozy¢ na Dostawce kare pienigzng w wysokosci 142 800 zt (stownie: sto czterdziesci
dwa tysigce osiemset zlotych);

Kar¢ pienigzng nalezy uisci¢ w terminie 14 dni od dnia otrzymania niniejszej decyzji na
rachunek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w NBP Oddzial Okregowy w Warszawie
13101010100095372231000000.



UZASADNIENIE

Od dnia 4 czerwca 2024 roku do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji zaczely wplywac
skargi odbiorcow (lgcznie 2624 skargi z 26 656 podpisami'), dotyczace tresci reportazu
pt. .32 lat bezkarnosci. Fenomen ojca Tadeusza”, w ktérych wskazano 2 czerwca 2024 r. jako
date emisji reportazu w programie TVN 24, w audycji z cyklu pt. ,,Czarno na bialym”.
Przewodniczacy KRRiT (dalej ,,Organ™), pismem z dnia 7 czerwca 2024 r. (znak pisma: DPz-
WSW.0511.536.1.2024) zwrocit si¢ do TVN SA o przekazanie nagrania reportazu pt. ,,32 lata
bezkarnosci. Fenomen ojca Tadeusza” wyemitowanego w programie TVN 24, zgodnie z data
wskazang w skargach, w dniu 2 czerwca 2024 r., 0 godz. 20:30, w ramach audycji pt. ,,Czarno
na biatym”. Pismem z dnia 11 czerwca 2024 roku TVN SA poinformowala, iz w dniu 2 czerwca
2024 r. 0 godz. 20:30 w programie TVN 24 nie bylo emisji reportazu pt. ,,32 lata bezkarnosci.
Fenomen ojca Tadeusza ", lecz emisja audycji pt. ,,Kawa na lawe”.

Pismem z dnia 17 czerwca 2024 r. (znak pisma: DPz-WSW.0511.536.5.2024) Organ
poinformowal Dostawce (TVN SA), ze w sprawie Audycji skarge do KRRIT skierowat prof.
Janusz Kawecki, czlonek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w kadencji 2016-2022. Tresé
skargi prof. J. Kaweckiego:

. Emisja wymienionego reportazu naruszyla wymagania okreslone w "Ustawie
o radiofonii i telewizji" (art. 18 ust. 1 i ust. 2 w powigzaniu z art. 53 ust. 1) oraz w ustawie
"Prawo prasowe" (art. 12, ust. 1, pkt 1 w powigzaniu z art. 19 ust. 1 "Ustawy o radiofonii
i telewizji").

Uzasadnienie skargi.

. Nadawca upowszechnil reportaz, ktérego autor (Rafal Stangreciak) wykazal sie
brakiem rzetelnosci i starannosci przy jego opracowaniu. Przywolal w nim bowiem klamstwa
i zastosowal manipulacje w odniesieniu do spraw dawno juz wyjasnionych i zdemaskowanych
Jjako nieprawdziwe.

2. W wielu miejscach, jesli nawet nagrane stowa albo zestaw stéw wypowiedzianych
przez niektore z os6b mozna uznaé za prawdziwe, to sq one czesto wyrwane z kontekstu
i zestawione w taki sposob, ze wywolujqg mylne wyobrazenie i bledne, krzywdzqgce osqgdy.

3. Reportaz juz od jego tytulu zniestawia o. dr. Tadeusza Rydzyka. Przedstawia go
bowiem jako osobg od wielu lat naruszajgcqg prawo, a jednoczesnie bezkarng. Osoba ta —
wedlug reportazu — manipuluje wielkg grupq spoleczng i to dla swoich biznesowych, a nawet
politycznych celéw. Zaréwno tytul reportazu, jak i wiele stwierdzen w nim zawartych przypisujg
o. dr. Tadeuszowi Rydzykowi takie wiasciwosci, ktére narazajq go na utrate zaufania, w tym
zaufania potrzebnego z punktu widzenia prowadzonej przez niego dzialalnosci jako kaplana,
duszpasterza i dziennikarza.

4. Reportaz ten zniestawia rowniez liczng grupe spoleczng, ktérq jest Rodzina Radia
Maryja, wspolnota Kosciola katolickiego skupiona wokot Radia Maryja i dziel w jego klimacie
utworzonych i dzialajgcych. Srodowisko to jest przedstawione jako ulegly, pozbawiony
rozsqdku ,,tlum”, tworzony przez osoby w podeszlym wieku.

! Stan na dzien 31 pazdziernika 2024 r.



5. Dzialania autora reportazu oraz nadawcy, ktéry reportaz upowszechnia:
dyskredytujq osobg (0. dr. Tadeusza Rydzyka) i Srodowisko (Rodzing Radia Maryja), ponizajq
i stygmatyzujq (osobe i srodowisko) uzywajgc okreslen i przywolujgc zdarzenia niezgodnie
z prawdg. Autor reportazu i nadawca tresciq tego reportazu wpisujq o. dr. Tadeusza Rydzyka
i Rodzing Radia Maryja w srodowisko, ktoremu nie nalezy sie réwne traktowanie i ktére mozna
ponizac a jego dziatalnosé deprecjonowaé. Jako odbiorca reportazu odbieram tego rodzaju
dziatanie jako dyskryminowanie tego Srodowiska. Przykladajgc do reportazu kryteria
charakteryzujgce ,, mowe nienawisci” opisang w opracowaniu KRRiT w 2023 r. oceniam,
iz w ym zakresie reportaz jest przykladem jej uzycia wobec wspélnoty katolickiej, ktora w swej
formacji religijnej i patriotycznej korzysta z programu Radia Maryja i Telewizji Trwam.

6. W art. 12, ust. 1, pkt 1 , Prawa prasowego” zobowiqzuje si¢ dziennikarzy do
zachowania szczegdlnej starannosci przy zbieraniu i wykorzystaniu materiatéw. W reportazu
zas znajduje miejsca, ktére dowodzq naruszenia tego zobowigzania. Latwo bowiem bylo
siegng¢ do materialéw Zrédlowych dostgpnych chociazby w Internecie (np. oficjalne strony
urzedéw), aby przekonac sig o braku podstaw do zamieszczania w reportazu wielu klamliwych
stwierdzen. Nadawca mial tez do dyspozycji wezesniej wydane przez przewodniczqcego KRRIT
decyzje wzywajqce go do zaniechania podobnych dzialan naruszajgcych wymienione wyzej
zobowigzanie.

7. Reportaz, chociaz przygotowany przez innego autora, odnosi si¢ do srodowiska
(Rodzina Radia Maryja, o. Dyrektor), ktére nie rzadko opisywane jest w programie TVN24
w audycjach z cyklu ,, Czarno na bialym”. W niedawnej przeszlosci byly dwa takie reportaze,
na ktére wplynely skargi do KRRiT i po przeprowadzonej ocenie uznano je za zasadne,
a przewodniczgcy KRRiT wezwal nadawce ,do zaniechania dziatah naruszajgcych
w przedstawionym zakresie [to z decyzji z paZdziernika 2018 r.] przepisy prawa oraz do
przestrzegania w przysziosci obowiqzujgcego prawa (..) w szczegdlnosci w zakresie
dotyczqcym przygotowywania i realizowania audycji z cyklu >Czarno na bialym<",

Wkrotce potem (bo w lipcu 2020 r.) przewodniczqcy KRRiT wystal do nadawcy tego
programu kolejng decyzj¢ wzywajgcg do zaniechania podobnych dzialah, kiérych wystgpienie
zauwazono w reportazu wyemitowanym dnia 02-09-2019 r. W tej decyzji przeczytamy np.:
» W wezwaniu z dnia 9 paZdziernika 2018 r. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przytoczyla
szereg przykladow z dorobku orzecznictwa i odwolala si¢ do poglagdéw w literaturze tematu.
Nie jest zatem zasadnym ponowne przytaczanie tych argumentow w sytuacji, w ktorej nadawca
nie dokonal wdrozenia uprzednich wskazan, ani tez nie podjgt w tym zakresie dyskusji
z Krajowg Radqg Radiofonii i Telewizji”.

Mam nadzieje, ze niniejszq skargq wznowig dzialania wymuszajgce na nadawcy
wdrozenie zalecen zawartych w obydwu wczesniejszych, przywolanych tu wezwaniach
skierowanych do niego przez Przewodniczgcego KRRiT.

Wybrane przykiady odnoszqgce sig do powyzszego uzasadnienia. Podawany ponizej czas
w reportazu odpowiada jego zapisowi na YouTube i nalezy go traktowaé jako orientacyjny.

* Stowa narratora i obrazy wspierane sq wypowiedziami trzech gosci, z ktérych jeden
to Piotr Gluchowski, autor ksigzki ,, Imperator: sekrety ojca Rydzyka”, juz od tytulu poczynajgc
majqgcy nie tylko krytyczne, ale dyskredytujgce podejscie do osoby o. dr. T. Rydzyka
i srodowiska opisywanego w reportazu, drugi to Marcin Kqgcki, autor szkalujgcej to srodowisko
sztuki ,, Wrog sig rodzi”, z ktdrej sceny zamieszczone w reportazu uzupelniajg jego wypowiedzi;

3



i wreszcie trzeci to Bogumil Loziviski, zastepca red. nacz. tygodnika ,, Go$é Niedzielny”, ktory
wkrétce po emisji reportazu, bo 07-06-2024r., wydat ,, Oswiadczenie ”. Z niego wynika, ze autor
reportazu odbyl z B. Lozinskim ,, kilkudziesigciominutowg rozmowe, z ktérej wykorzystal kilka
fragmentéw, w sumie minute i czterdziesci sekund (...) tak bardzo skréconych, ze nie oddajg
one w pelni moich opinii.” A chodzito o pokazanie na przykladzie, ze o. dr Tadeusz Rydzyk
ocenial dzialania politykéw pod kqtem ich zgodnosci z naukg spoteczng Kosciola i gdy trzeba
bylo, to réwniez krytykowal politykéw PiS. W swoim ,, Oswiadczeniu” B. Lozinski podat,
iz odpierat zarzut o osobistych korzysciach o. dr. Tadeusza Rydzyka, ktére mialy swiadczyé
o budowaniu ,,imperium”. Ten tekst jest dostgpny w Internecie. Juz przywolane przyklady
Swiadczq wyraZnie, iz reportaz byl ksztaltowany przez jego autora pod okreslong teze i nawet
nieznaczna prezentacja jakiegos poglgdu przeciwna tej tezie zostala wycigta.

* Sprawa zbidrki funduszy na wykupienie od panstwa Stoczni Gdanskiej zostala
przedstawiona niezgodnie z prawdq. Trzeba tu dodaé, ze szczegolowy opis sprawy
z przywolaniem na Zrédia i wypowiedzi 0s6b uczestniczqcych w inicjatywie podany jest
w ksigzce pt.: ,Prawda o <imperium ojca Rydzyka>", wydanej przez Fundacje , Nasza
przyszlos¢” w 2019 r. Jestem jej autorem, a niniejsza sprawa jest tam opisana na stronach od
8 do 11. Tu tylko dodam, ze nie o. dr T. Rydzyk a Spoleczny Komitet Ratowania Stoczni
Gdanskiej i Przemystu Okrgtowego przystapil do organizowania wykupienia Stoczni Gdarskiej
od Skarbu Panstwa, gdyz 6wczesne wladze zamierzaly doprowadzié jg do upadiosci. Spoteczny
Komitet uzyskal jedynie zgodg na skorzystanie przy pilnej zbidrce z subkonta utworzonego przy
Radiu Maryja. Prezentacjg¢ w reportazu tej sprawy warto poréwnaé¢ z opisem zawartym
w ksigzce, w szczegblnosci zas z cytowanymi tam i wezesniej publikowanymi wypowiedziami
Swiadkow i organizatorow akcji. Wszystko wigc odbywalo si¢ zgodnie z obowigzujgcym
prawem. Pomimo tego, co pewien czas, skladane byly doniesienia do prokuratury w sprawie
klamliwie okreslanej jako ,, zbiorki prowadzonej przez Radio Maryja”. Doniesienia te byly
szczegblowo badane i zawsze koviczyly sig ich oddaleniem, gdyz urzedy nie znajdywaty podstaw
do wniesienia oskarzeh. Decyzje te zapadaly w okresach, kiedy wladze w Polsce sprawowaly
rézne ugrupowania. Nie mozna wigc — jak w reportazu — przypisywaé takq decyzje rylko jednej
opcji sprawujqcej nadzor nad prokuraturg w 2007 roku (nagranie okolto 13:45).

* Sprawa krétkiej wypowiedzi o. dr. Tadeusza Rydzyka zwigzanej z Marszem w obronie
zZycia poczetych dzieci z 1996 r. zostala w wypowiedziach narratora celowo znieksztalcona. (od
3:20 do 7:40). Pamigtam ten czas i nagonke medialng na Kaplana stojgcego po stronie obrony
zZycia od pocz¢cia do naturalnej smierci. To wtedy, w 1997 r. pisalismy listy do prokuratury,
ktéra zamierzala doprowadzié do oskarzenia tego Kaplana wykorzystujge kilka krétkich zdak
z obszernej relacji przekazywanej z ponad 100-tysigcznego Marszu w obronie zycia. Sam,
podobnie jak tysigce innych osob, taki list wystalem. W reportazu méwi sie (6:30)
0 ,,0brazliwych listach do prokuratury” i , donosach na prokuratoréw” nie przedstawiajgc
zadnego dowodu rzeczowego. Cel takiej prezentacji moze byé¢ tylko jeden: zdyskredytowaé
piszqcych, a wiec Srodowisko Rodziny Radia Maryja. Dodam, iz wtedy wlasnie rozwijajgce sie
napasci medialne na o. T. Rydzyka staly si¢ impulsem do zorganizowania si¢ przedstawicieli
Srodowiska nauki i kultury w Zespol Wspierania Radia Maryja, ktéry od tamtego czasu —
dzialajgc w kolejnych kadencjach — wspiera te media katolickie prostujgc rozpowszechniane
ktamstwa i manipulacje odnosnie do tych mediow i ich zalozyciela.



* Etykietg antysemityzmu przypisywano w sposéb nieuprawniony Radiu Maryja
io. T. Rydzykowi od poczqtku dzialalnoSci tej rozglosni. Szczegdlnie mocno wybrzmialo to
wowczas, gdy Danuta Waniek jako przewodniczgca KRRiT skierowala pismo w tej sprawie do
Prowincji - Redemptorystow, wiasciciela koncesji na program Radia Maryja. Jako
przewodniczqcy Zespotu Wspierania Radia Maryja uczestniczylem w  przygotowaniu
szczegolowej odpowiedzi na klamliwe zarzuty stawiane rozglosni i jej kierownictwu. Uwagi
zawarte w wystgpieniu przewodniczqcej KRRiT wynikaly przede wszystkim z tego,
iz wprowadzenie zasady otwartego mikrofonu umozliwialo wejscie na anteng trolli i gloszonych
przez nich , sterowanych wrzutek o charakterze antysemickim” majgcych zdyskredytowaé
rozglosni¢ i jej stuchaczy. Nagranie kilku zdan z takich wypowiedzi poprzedza narrator
stwierdzeniem, ze ,, dopuszcza sig i toleruje na antenie antysemickie wypowiedzi” (por. 11:00).
Wiadomo jednak, ze prowadzqcy audycje starali sie wéwczas reagowaé. Zapewne tylko przez
nieuwage montazysty w nagraniu nie zostaly wycigte stowa prowadzqcego audycje,
przerywajgcego rozpoczelq niestosowng wypowiedz ,,dyzurnego trolla”. To okolo 11:24
stychac glos prowadzqcego audycje : ,, Prosz¢ pana, my dzisiaj...”. Trzeba tu podkreslic¢, ze
stosunkowo szybko z tym problemem ,, wrzutek trolli” uporano si¢ w Radiu. Ale nawet, gdy nie
bylo ,, wrzutek”, to przyklejanie tej odpadlej juz etykiety przywolywano od czasu do czasu.
Dopiero po wybudowaniu Sanktuarium z kaplicq poswigcong Polakom ratujgcym Zydow
podczas 1l Wojny Swiatowej, przeciwnicy rozglosni ostatecznie zrezygnowali z postugiwania
sig 1q etykietq. I nagle w reportazu stara, zdarta juz etykieta znowu jest przywolywana.
Obszerniejszy opis walki z tq etykietq przyklejang rozgtosni i Srodowisku Rodziny Radia Maryja
znalez¢ mozna w przywolanej wyzej ksigzce (na str. 11 i nie tylko).

* Zarzut , rasistowskiej wycieczki wobec czarnoskérego duchownego” (por. 11:50) jest
chybiony, nie tylko dlatego, iz byl zartem dobrze odczytanym przez uczestnikéw pielgrzymki,
ale réwniez przez owego misjonarza. W nagraniu wida¢ to po reakcji samego misjonarza i jego
usmiechnigtej twarzy. Czy jednak wspdlczesnie wkretka filmowa uzupelniona komentarzem
narratora nie poprowadzi mtodych widzow na manowce? Wydaje sig, ze to odgrzewanie dawno
przepalonych ,, kotletéw” mogq zrozumie¢ osoby pamigtajgce 6w czas, kiedy to z zartu
zrozumiatego przez wszystkich uczestnikow pielgrzymki, potem o. T. Rydzyk ttumaczyl sie przez
kolejne tygodnie.

* W réznych miejscach reportazu przedstawiany jest obraz Srodowiska jest celowo
znieksztalcony. Odbiorca reportazu niesltusznie utwierdzany jest w przekonaniu, ze stuchacze
Radia Maryja to ,,thum” tworzony tylko przez osoby w podeszlym wieku (por. np. 2:58; 5:40;
6:10) i do tego agresywny wobec wymierzonego w nich obiektywu TVN (por. 22:51). Trzeba to
dodatkowo podkreslic, ze owa ,, agresywnosé™ pokazana w tym ujeciu byla celowo wywolana
przez ekipe TVN, ktéra filmowala uczestnikéw pielgrzymki Rodziny Radia Maryja nachalnie
przeszkadzajgc im w modlitwie podczas sprawowanej Eucharystii. Nigdzie tez nie mozna bylo
dostrzec w kadrach mlodszych pokolen. A przeciez w Rodzinie Radia Maryja aktywnie
uczestniczq rowniez mlodzi stuchacze, ktorzy nie tylko sami tworzq i stuchajg audycji w Radiu
Maryja i w Telewizji Trwam, ale rowniez uczestniczqg w corocznym pielgrzymowaniu do Pani
Jasnogorskiej. W biezqcym roku odbyla si¢ juz 25. taka pielgrzymka. A céz powiedzie¢
o codziennych programach dla dzieci i z udzialem dzieci. To w tym Srodowisku powstaly
Podwdrkowe Kotka Rézancowe Drzieci, ktére réwniez majg swoje coroczne pielgrzymowanie
na Jasng Gorg oraz regionalne spotkania formacyjne. Przekaz dla odbiorcy jest wyraznie

3



znieksztalcony i celowo ukierunkowany. W tym Srodowisku réwniez dobrze sig¢ czujq i sq licznie
obecne osoby z niepetnosprawnosciami. Ich problemy sq réwniez podejmowane w audycjach
emitowanych w Radiu Maryja i w Telewizji Trwam. Pomijanie tego przy prezentowaniu
srodowiska Rodziny Radia Maryja jest istotnym jego zubozeniem, a nawet celowym
znieksztalceniem.

* Dopetnieniem prezentacji Rodziny Radia Maryja w mozliwie najgorszym $wietle byly
wypowiedzi Marcina Kqckiego (np. 19:34). A na poparcie tych ocen zamieszczono w reportazu
Jragmenty sztuki ,, Wrog sig rodzi” jego autorstwa. W przeciwieristwie do tych konfabulacji (bo
przeciez nawet jednego listu o tresci prezentowanej w owej sztuce nie pokazano) znam wiele
listow pisanych do KRRiT przez osoby oczekujqce na przyznanie czestotliwosci dla Radia
Maryja. Piszqcy chcieli bowiem réwniez w swoich domach mie¢ dostep do tego katolickiego
radia, a owczesna KRRiT dyskryminowala ich w przyznawaniu czestotliwosci dla tego
nadawcy. Dopiero po zbadaniu przez NIK, na polecenie Sejmu, zarzutéw o niesprawiedliwe w
tym zakresie traktowanie katolickiego nadawcy, Sejm nakazal swojq uchwalq z dnia 26 kwietnia
2001 r., aby: ,, KRRiT zapewnita Radiu Maryja status réwnoprawnego podmiotu z pozostalymi
komercyjnymi rozglosniami ogélnopolskimi, a licznym odbiorcom tej radiostacji mozliwosé
odbioru programu zgodnie z zasadami wolnosci stowa i pluralizmu”. O tych staraniach i o tej
walce z dyskryminowaniem sSrodowiska w dostepie do Radia Maryja jak i Telewizji Trwam
w reportazu nie ma stowa. W czasie, gdy bylem czlonkiem KRRiT planowano te liczne zbiory
zgromadzone w archiwum skierowac do zniszczenia (tzw. brakowanie). Przed tq procedurq ich
tresci zostaly szczegélowo opisane i zebrane w opracowaniu przekazanym w 2022 roku
0. dr Tadeuszowi Rydzykowi. W calym tym olbrzymim przeciez zbiorze korespondencji nie
znalazl sig nawet jeden list z obrazliwymi sformulowaniami. Z wszystkich zas przebijala wysoka
kultura w odnoszeniu si¢ do adresata (KRRiT). Zebrany w ten sposéb material ma charakter
Zrodlowy i jest potwierdzony przez osoby, ktére go opracowaly. Te i wczesniej wymienione
dzialania autora reportazu i nadawcy pokazujg dobitnie ich zamiar zdyskredytowania
Srodowiska Rodziny Radia Maryja, ponizenia tego Srodowiska i jego stygmatyzowanie. Jest to
ewidentna mowa nienawisci wobec tego srodowiska.

* W kolejnej czesci reportazu, chcge wykazaé jakies , biznesowe powigzania” ze
sprawujgcymi wladze, pokazuje sig¢ ich twarze i wypowiadane pozdrowienia stosowane
w rozglosni katolickiej. Pokazywanie wizerunkéw oséb petnigcych znaczgce funkcje w paristwie
i wypowiadajgcych przy powitaniu stosowane w rozglosni katolickiej tradycyjne pozdrowienie
ma by¢ argumentem uzasadniajgcym prawdziwos¢é zarzutéw zawartych w wypowiedzi
narratora o powigzaniach ,, biznesowych” z wladzq. I to jest kolejna manipulacja narratora
w odniesieniu do obrazéw. Obecnos¢ i stowa wypowiadane przez gosci audycji mogq jedynie
swiadczy¢ o ich wysokiej kulturze. Podobny komentarz narratora ilustrowany wizerunkami
0s6b uczestniczgcych w uroczystosciach urodzin Radia Maryja jest bezpodstawny. Warto do
tego odnie$¢ stwierdzenia zawarte w przywolanym juz ,, Oswiadczeniu” B. Lozinskiego.

* Sprawa wiqzania okreslen ,, biznesmen” i ,,imperium” z o. dr. Tadeuszem Rydzykiem
pojawia si¢ w roznych miejscach reportazu. Przykladowo moéwi tak M. Kgcki (10:26 oraz
10:52), P. Gluchowski (21:31) itp. Warto zaznaczyé, iz w cytowanej juz wczesniej ksigzce
» Prawda o >imperium ojca Rydzyka<”, zdemaskowano klamstwo o imperium i biznesmenie.
Podano tam réwniez, ze stwierdzenie ,, Imperium ojca Rydzyka” zostalo w 2018 r. przez sqd
uznane za klamstwo i pozwany musiat za bezzasadne jego uzywanie przeprosi¢ o. dr T. Rydzyka

6



(str. 85). Pomimo tego co pewien czas wiele mediow przywoluje te klamliwg etykiete.
We wspomnianej ksigzce sq rowniez zestawienia wskazujgce na inng lokalizacje owego
imperium medialnego. Mozna latwo na podstawie podanych zestawier wskazaé prawdziwych
 imperialistow medialnych”. W tej grupie jest wlasnie nadawca reportazu objetego niniejszq
skargg. Do podobnego wniosku mozna dojs¢ uwzgledniajgc np. zestawienie zamieszczone
w niedawnej decyzji Przewodniczgcego KRRiT z 4 marca 2024 r. o ukaraniu TVN SA karg
Jinansowq. Podany tam przychdd tego nadawcy w 2022 r. wynosil prawie 2 miliardy 21, a zysk
— prawie 200 milionéw zi.

* W reportazu szczegélnym naduzyciem jest upowszechnienie klamstwa przez
przypisywanie Prowincji Warszawskiej Redemptorystow celéw biznesowych w prowadzeniu
Radia Maryja. To klamstwo wypowiada np. P. Gluchowski (27:20) twierdzqge, ze , dla
redemptorystow lo interes”. Stycha¢ to poméwienie réwniez w 27:57, gdy wypowiadane sq
stowa: , dla redemptorystéw to Swietne #rédlo dochodu”. Powszechnie za$ wiadomo,
ze dzialalno$¢ Radia Maryja utrzymywana jest z ofiar jego stuchaczy tworzgcych Rodzine
Radia Maryja. Prowincja Warszawska jest nadawcg, ktory kieruje do prowadzenia rozglosni
i postugi w niej oraz do podobnej stuzby w innych dzielach ewangelizacyjnych powstalych
w klimacie Radia Maryja swoich kaplandw. Jest to dzialanie zgodne z misjq Zgromadzenia
zakonnego i bardzo cenione przez odbiorcéw audycyi.

* W innej czgSci reportazu przedstawiana jest kwestia zakupu gruntéw. Stawiane
zarzuty juz wielokrotnie byly wyjasniane i wykazywano ich bezpodstawnosé. Byly np.
przedmiotem interpelacji grupy postéw (interpelacia nr 16684 z 24-10-2017), na ktorg
postowie uzyskali odpowiedz Ministra Spraw Wewngtrznych i Administracji (22-11-2017).
Interpelacje jak i odpowiedzi na nie sq opublikowane na stronie internetowej Sejmu RP. Autor
reportazu udaje, ze tych wyjasnien nie zna (a powinien byl je znaé, bo informowal o nich
nadawce Przewodniczqcy KRRiT w swojej wezesniejszej decyzji z wezwaniem do zaniechania
z pazdziernika 2018 r.). Powszechnie bowiem wiadomo, ze Skarb Parnstwa, jesli sprzedajgc
grunty pod obiekty o charakterze edukacyjnym i sakralnym, to stosuje odpowiednie bonifikaty.
W odpowiedzi ministra na wspomniang tu interpelacje podano, iz ,, w ostatnich latach udzielono
bonifikat dla réznych podmiotéw, takze na poziomie podobnym do omawianego przypadku”.
W reportazu jednak oszukujq widzow pomijajgc przywolang wyzej wiedze. Zakup gruntu
z bonifikatq jest normalnym traktowaniem wystgpujgcego o to. Nie zastosowanie bonifikaty
byloby dyskryminowaniem wnioskodawcy. Czyzby o takg dyskryminacje upominali sie nadawca
i autor reportazu?

Podsumowanie

To sq tylko niektdre z dowodow Swiadczqgcych o stusznosci zarzutéw postawionych
przeze mnie na poczqtku skargi. Oczekuje, ze dzialanie KRRiT nie bedzie kolejnym —
nawigzujgcym do wczesniejszych, jak sie okazuje nieskutecznych wezwarn nadawcy do
zaniechania mowy nienawisci wobec Srodowiska Rodziny Radia Maryja. Nadawca musi
przestrzega¢ obowiqzujgcego prawa i dlatego te skarge przedkiadam”.

Organ przekazal Dostawcy tres¢ powyzszej skargi i wezwal do przekazania zapisu
Audycji udostepnionej w serwisie TVN24 GO i na profilu ,,Czarno na biatym TVN 24” na
platformie YouTube, przedstawienia stanowiska w sprawie oraz informacji, czy reportaz byt
emitowany w programie nalezacym do spotki TVN SA (a jesli tak, to kiedy).



Dostawca w pismie z dnia 1 lipca 2024 r., odnoszac si¢ do tresci spornej Audycji
wskazal, ze (cyt.) , material wideo, ktory jest przedmiotem wystgpienia telewidza zostal
udostepniony na platformie udostepniania wideo YouTube, ktdrej to dostawcq jest osoba
trzecia. Material ten zostal udostepniony jako wideo stworzone przez uzytkownika, w ramach
korzystania przez TVN SA z konta na platformie udostgpniania wideo YouTube. TVN SA jako
uzytkownik platformy udostgpniania wideo stwierdza, ze zarzuty zawarte w tresci skargi
telewidza dolgczonej do Pisma nie sq zasadne. W szczegdlnosci przepisy prawne wskazane w
skardze telewidza oraz uzasadnieniu sformulowane na poparcie zarzutéw, wyraznie wskazujg
na bezpodstawnos¢ twierdzenia o rzekomym naruszeniu prawa przez TVN SA w tym zakresie.
Przede wszystkim nalezy jednoznacznie wyjasnié, ze zgodnie z obowiqgzujgcymi przepisami
prawa polskiego (ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji) oraz prawa UE
(Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/13/UE z dnia 10 marca 2010 r. — dyrektywa
o audiowizualnych. ustugach medialnych, Dz. U. UE. L. z 2010 r. Nr 95, str. 1 z pézn. zm.),
brak jest podstaw prawnych do tego, aby materialy wideo stworzone przez uzytkownika
i udostgpnione w ramach platform udostgpniania wideo, byly kontrolowane merytorycznie
przez Przewodniczqgcego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. W dalszej kolejnosci
podkreslenia wymaga fakt, ze przepisy wskazane w tresci skargi telewidza dotyczq audycji
telewizyjnych oraz obowigzkéw nadawcy telewizyjnego, o czym $wiadczy jednoznacznie tresé
art. 18 oraz art. 19 ustawy o radiofonii i telewizji. Przepisy te nie znajdujg zastosowania do
dziatalnosci platform udostgpniania wideo. W konsekwencji powyzszego, biorgc pod uwage
fakt, ze material, ktérego dotyczy skarga, stanowi wideo udostepnione przez uzytkownika
(4. TVN SA), brak jest podstaw prawnych do sprawowania przez KRRiT kontroli, w tym
kierowania do spotki zqdan w tym zakresie. Powyzszy argument jest wystarczajgcy do
stwierdzenia braku zasadnosci zarzutow sformutowanych w tresci skargi telewidza. Warto
takze podkresli¢, ze ocena dotyczgca merytorycznej zawartosci materialu wideo, w tym
obejmujgca wymogi wynikajgce z zasad prawa prasowego, rzetelnosci dziennikarskiej, czy tez
ochrony débr osobistych, na gruncie obowigzujgcego prawa lezy poza zakresem regulacji
ustawy o radiofonii i telewizji. Nalezy zaakcentowaé, ze swoboda wypowiedzi, wolnosé
tworczosci artystycznej oraz odpowiedzialno$é redakcyjna podlegajg ocenie przez sqdy,
zgodnie z zasadami rozpatrywania spraw cywilnych. Wobec powyzszego skarga telewidza
odwolujgca si¢ do argumentacji opartej na ocenach z tego zakresu pozostaje bezprzedmiotowa.
Potwierdza to rowniez w sposéb wyrazny treSé¢ przepiséw ustawy o radiofonii i telewizji
dotyczqcych procedur dotyczgcych zglaszania umieszczenia niedozwolonych tresci na
platformach udostepniania wideo. Po pierwsze, adresatem tego rodzaju zgloszenia powinien
by¢ dostawca platformy udostepniania wideo, a nie uzytkownik, kidry umieszcza wideo, co
wynika z art. 10 ust. 2 urtv. Po drugie, kompetencje Przewodniczgcego Krajowej Rady
Radiofonii i Telewizji przewidziane w tej procedurze wyraznie zostaly okreslone w art. 47t ust. 5
urtv, co potwierdza, ze poza zakresem Przewodniczgcego KRRIT pozostaje ocena merytoryczna
wideo udosigpnionego przez uzytkownika. Niezaleznie od powyzszego, material pt. ,, 32 lata
bezkarnosci. Fenomen ojca Tadeusza” nie zawiera tresci, ktére mialyby stanowié¢ rzekomo
przykiady ,, mowy nienawisci”. Okolicznosci i wypowiedzi zawarte w materiale wideo odnoszg
si¢ do wskazanych tam ocen, opinii i argumentoéw dotyczgcych zachowan lub wypowiedzi 0séb,
ktérych dotyczy material wideo. Brak zatem nawolywania do przemocy lub nienawisci ze
wzgledu na plec, rase, kolor skory, pochodzenie etniczne lub spoleczne, cechy genetyczne, jezyk,

8



religie lub przekonania, poglgdy polityczne Iub wszelkie inne poglgdy, przynaleznosé
paristwowq, przynaleznosé do mniejszosci narodowej, majgtek, urodzenie, niepelnosprawnosé,
wiek lub orientacje seksualng. Przedmiotowy materiaf nie stanowi przekroczenia przez TVN S4
zasad wynikajgcych z przepiséw prawa, w tym ustawy dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii
i telewizji, prawa prasowego. Karty praw podstawowych Unii Europejskiej oraz Konstytucji
R_P

Dodatkowo Dostawca przediozyt ptyte¢ DVD z materiatem opublikowanym w serwisie
TVN24 GO pt. .29 lat bezkarno$ci. Fenomen ojca Tadeusza” i oswiadczyl, ze jest to material
tozsamy z materialem opublikowanym na platformie YouTube, z tytulem dostosowanym do
czasu, ktory uplynat od pierwotnej publikacji (,,32 lata bezkarnosci. Fenomen ojca Tadeusza”)
oraz poinformowal, ze Audycja byla emitowana w programie TVN 24 w dniu 26 stycznia
2021 r. w ramach audycji ,,Czarno na bialym”.

Organ pismem z dnia 9 lipca 2024 r. (znak pisma: DPz-WSW.0511.536.5.2024) zwrocit
si¢ do Dostawcy o potwierdzenie, ze w 2024 roku audycja pt. ,,32 lata bezkarnosci. Fenomen
ojca Tadeusza™ nie byla emitowana w zadnym programie telewizyjnym nalezacym do sp6lki
TVN SA oraz podkreslil, iz data emisji — 2 czerwca 2024 r. — podana jest zaréwno w licznych
skargach kierowanych do KRRiT, jak i w publikacji prasowej pt. ,.Oswiadczenie Bogumita
Lozinskiego w sprawie niesprawiedliwych oskarzen w Naszym Dzienniku” zamieszczonej na
stronie internetowej tygodnika ,,Gos¢ Niedzielny™?2.

W ustosunkowaniu si¢ do powyzszego wezwania, Dostawca w pismie z dnia 17 lipca
2024 r. podtrzymat stanowisko, ze Audycja nie byla w 2024 r. emitowana w Zadnym
z programOw nalezacych do Spoiki.

Przedmiotowa Audycja ukazuje posta¢ ojca Tadeusza Rydzyka — polskiego
duchownego rzymskokatolickiego, redemptorysty, doktora nauk teologicznych, zatozyciela
1 dyrektora rozglosni radiowej Radio Maryja oraz Telewizji Trwam, wspotzalozyciela i prezesa
zarzadu Fundacji Lux Veritatis oraz zalozyciela i bylego rektora Wyzszej Szkoly Kultury
Spotecznej i Medialnej w Toruniu, w ktérej jest przewodniczacym Rady Naukowej
i wykladowcg. W Audycji przedstawiono wypowiedzi narratora oraz réznych oséb na temat
dziatalnosci ojca T. Rydzyka, przede wszystkim w kontekscie jego zwiazkéw z polityka oraz
wplywem, jaki wywieral na przestrzeni ostatnich kilkudziesigciu lat na sytuacje polityczna
w Polsce. Na temat ojca T. Rydzyka wypowiadali sie: Bogumit Lozifiski, redaktor naczelny
tygodnika ,,Gos¢ Niedzielny, Piotr Gluchowski, redaktor ,,Gazety Wyborczej”, autor ksiazki
»Imperator. Sekrety Ojca Rydzyka” oraz Marcin Kacki, dziennikarz ,,Gazety Wyborczej, autor
sztuki ,, Wrog si¢ rodzi”.

Ponizej zestawiono niektére wypowiedzi przedstawione w Audycji z zarzutami

sformulowanymi w skardze prof. Janusza Kaweckiego (czas podany na podstawie nagrania
umieszczonego na platformie YouTube):
Ad 1. Zarzut ze skargi prof. J. Kaweckiego: tendencyjny wybér zaproszonych do wypowiedzi
gosci; wykorzystanie wypowiedzi Piotra Gluchowskiego i Marcina Kackiego przygotowanych
»pod teze” oraz wyrwanie z kontekstu wypowiedzi Bogumita Lozinskiego.

Zapis przyktadowych fragmentéw Audycji:

2 https://www.gosc.pl/doc/8843 772.0swiadczenie-Bogumila-Lozinskiego-w-sprawie-niesprawiedliwych
(dostep: 17.10.2024).



00:01:01 Bogumit Lozinski: ,Nie pamigtam takiej sytuacji, w ktorej ojciec Rydzyk
publicznie by za cokolwiek przepraszat”.
00:04:22 Marcin Kacki: ,,Tadeusz Rydzyk na przestrzeni wielu, wielu lat dokonal
czegos, co mozemy nazwac aliansem polityczno-narodowo-katolickim”.
00:04:45 Piotr Gluchowski: ,,Jego wplyw polityczny jest wigkszy niz jego wplyw,
realny wplyw medialny”.
00:09:48 Piotr Gluchowski: ,,Zaczelo panowac takie przekonanie, ze Radio Maryja jest
po prostu trampoling do wladzy, ze kto zyje dobrze z Ojcem Dyrektorem ten ma pewng
reelekcje”.
00:15:40 Marcin Kacki: ,,Ma tez duza charyzme. To znaczy w swoich wypowiedziach
1 w swoim lajaniu politykéw na przyklad, wykazuje pewng wyzszo$¢. On prosze
pamigtaC zawsze mOwi z pozycji wyzszosci. Dla niego kazdy jest petentem, czy to jest
premier, prezydent, czy zwykly stuchacz”.
00:16:18 Bogumit Lozinski: ,,On popiera pewne idee, ktore dana partia ma
reprezentowac 1 w zwigzku z tym popiera partie prawicowe”.
00:21:23 Piotr Gluchowski: ,,Powiedzialbym, ze Ojciec Dyrektor nie ma pogladéw, ma
tylko interesy”.
Ad 2. Zarzut ze skargi prof. J. Kaweckiego: przedstawienie sprawy zbiorki funduszy na
wykupienie od panstwa Stoczni Gdanskiej w sposob niezgodny z prawda.
Zapis fragmentu Audycji:
00:12:50 Narrator: ,,Radio Maryja prowadzilo w przesztosci zbiérki pieniedzy. Niektore
byly prowadzone bez zezwolenia wymaganego wtedy dla zbiorek publicznych. Celem
najwiekszej i najglosniejszej zbiorki bylo ratowanie Stoczni Gdaniskiej. Ojciec Tadeusz
zebral wiedy wedtug réznych Zrédet od 10 do ponad 100 min dolaréw. Doktadnej kwoty
nikt nie zna, poza kierownictwem Radia Maryja. Ale do Stoczni nie trafila nawet
ztotowka. 5 milionéw zlotych z tej kwoty przyboczny Ojca Dyrektora ks. Jan Krél
przegrat na gieldzie (...), a co sie stalo z resztg?”.
[Piotr Gluchowski]: ,,Zebrat pieniadze na Stocznig, a potem wydat na Radio Maryja”.
Ad 3. Zarzut ze skargi prof. J. Kaweckiego: znieksztalcenie wypowiedzi o. T. Rydzyka
zwigzanej z Marszem w obronie zycia z 1996 r.; podanie informacji o ,,obrazliwych listach do
prokuratury” pisanych przez srodowisko Rodziny Radia Maryja.
Zapis przyktadowych fragmentéw Audycji:
00:05:02 O. Tadeusz Rydzyk: ,,Powinni by¢ ogoleni normalnie, zwykle wtedy, jak
prostytutki szly, zgrzeszyly z Niemcami to ich golili. A tych powinno si¢ normalnie
napietnowac, bo to sg prosz¢ panig zdrajcy narodu”.
[Narrator]: ,,To fragment wypowiedzi ojca Tadeusza Rydzyka z 1996 roku. Wlasnie w
taki sposob zaatakowal postow, ktérzy opowiedzieli si¢ za zlagodzeniem prawa
aborcyjnego”.
00:05:56 Narrator: ,,Mimo wezwan prokuratury ojciec dyrektor nie stawial si¢ na
przestuchania”.
[O. Tadeusz Rydzyk]: ,,Nie bede na nic odpowiadal, oni sg zdolni do mordowania”.
[Narrator]: ,,A demonstracje przybieraly na sile”.



00:06:23 Narrator: ,,Zaczgly si¢ listy na adres domowy tej prokuratorki »ty ku*wo,
ogolimy cig, spalimy cig« itd. Zaczely si¢ pikiety Mlodziezy Wszechpolskiej pod
oknami prokuratury. Zaczely si¢ donosy na poszczegodlnych prokuratorow”.
Ad 4. Zarzut ze skargi prof. J. Kaweckiego: wypowiedzi na temat rzekomego antysemityzmu
Radia Maryja i ojca T. Rydzyka.
Zapis przykladowych fragmentéw Audycii:
00:00:12 O. Tadeusz Rydzyk: ,.Planuje si¢ 500 tysiecy Zydéw do Polski wprowadzié.
(...) wszystko rozkras¢”,
00:10:54 Narrator: ,,Ojcu Rydzykowi wielokrotnie zarzucano réwniez, ze dopuszcza sie
1 toleruje na antenie antysemickie wypowiedzi”.
[O. Tadeusz Rydzyk]: ,,Planuje si¢ 500 tysiecy Zydéw do Polski wprowadzié i przez
Polsk¢ wejs¢ do Europy, do Unii Europejskiej, ale jeszcze wszystko rozkrasé”.
[Wypowiedz stuchacza 1]: ,Buzek sciagnat 20 tysigcy Izraelitow. W tym roku
styszalem ma przyjecha¢ 250 tysiecy. Co sie dzieje?”.
[Wypowiedz stuchaczki 1]: ,,Zydzi uciekli do Ameryki, wiedzieli, ze bedzie wojna, bo
oni t¢ wojng wywotali”.
[WypowiedZ stuchacza 2]: ,Nie pozwo6lmy soba rzadzi¢ tej diabelskiej mniejszosci”.
Ad 5. Zarzut ze skargi prof. J. Kaweckiego: wypowiedzi na temat rzekomego rasizmu ojca
T. Rydzyka.
Zapis przyktadowych fragmentow Audycji:
00:00:20 O. Tadeusz Rydzyk: ,,On si¢ nie my} weale. Murzyn. Boze, gdzies ty sie nie
myi”.
00:11:19 Narrator: ,,A nawet takie rasistowskie wycieczki wobec czarnoskorego
duchownego.
[0. Tadeusz Rydzyk]: ,,Chodz tutaj bracie! On si¢ nie myt wcale. Murzyn. Boze, gdzie$
ty si¢ nie my!”.
Ad 6. Zarzut ze skargi prof. J. Kaweckiego: znieksztalcony obraz srodowiska Rodziny Radia
Maryja.
Zapis przyktadowych fragmentow Audycji:
00:07:51 Bogumil Lozinski: ,,To jest jedyne dzielo, ktére dotarlo, ktére dotarto do
pewnej grupy osob starszych, chorych i dato im mozliwo$é policzenia sie, zrobienia
wspolnoty, stworzenia wspdlnoty™.
00:08:11 Marcin Kacki: ,,Byt powazna sita dlatego, ze miat rzad dusz. To co padto z ust
Rydzyka na antenie bylo przekazem, ktory jest jak dogmat”.
00:19:15 Narrator: ,,W karaniu niepokornej wladzy wielokrotnie pomagali mu tez
radiostuchacze™.
[Marcin Kacki]: ,,To byly grozby i zadania anonimowe, ale tez czesto pod nazwiskami,
ktérych sig tutaj nie da zacytowaé, nawet jesli jesteSmy nocng audycjg”.
[Narrator]: ,.Fragmenty oryginalnych pogrézek Kacki wykorzystal w scenariuszu
swojej sztuki”.
00:22:47 Agresywni ludzie krzyczacy na reportera TVN: ,,Czego tu chcecie!?”.
[Mezczyzna]: ,,Zjezdzac¢!” [uderza w kamerg].
[Kobieta]: ,,Re¢ce 216z i pomddl si¢ cztowieku!™.



Ad 7. Zarzut ze skargi prof. J. Kaweckiego: wypowiedzi Marcina Kackiego dyskredytujace
srodowisko Rodziny Radia Maryja.
Zapis przykladowego fragmentu Audyc;ji:
00:19:31  Narrator: ,Fragmenty oryginalnych pogrézek Kacki wykorzystal
W scenariuszu swojej sztuki zatytutowanej »Wrog si¢ rodzi«. To scena, w ktorej
przedstawiciel wladzy przychodzi do Ojca Dyrektora na skarge, bo dostat od stuchaczy
grozby.
[Fragment spektaklu, Aktor grajacy polityka): ,,Z géry przepraszam za stownictwo.
»Ty sku***synu i zdrajco narodu polskiego. Jesli nie pomozesz na chwale naszego
Ojca Dyrektora to lepiej pomysl o eutanazji, bo jesli ci¢ spotkam, leb urwe i nasikam
do szyi«”.
Ad 8. Zarzut ze skargi prof. J. Kaweckiego: wypowiedzi narratora reportazu na temat powiazan
biznesowych ojca T. Rydzyka ze sprawujgcymi wiadze.
Zapis przyktadowych fragmentéw Audycji:
00:01:50 Narrator: ,,Wejs¢ i porozmawia¢ z czlowiekiem, ktéry weiaz jest wazng
postacig w kosciele i ma wplyw na polityke”.
00:03:36 Narrator: ,,Najbardziej gorliwie z ojcem Tadeuszem ukladaly sie rzady PiS-u
(-..). Byli nie tylko czgstymi gosémi w telewizji redemptorysty. Takze na urodzinach
Radia Maryja czy pielgrzymkach stuchaczy na Jasng Goére licznie pojawiali sie
przedstawiciele rzadéw Prawa i Sprawiedliwosci”.
00:10:25 Marcin Kacki: ,,On nie robit tego za darmo, takich rzeczy i takich gestow”.
00:10:39 Narrator: ,,Tadeusz Rydzyk popierat wigc wybranych przez siebie politykow,
ale to poparcie, jak zauwaza Marcin Kacki, traktowat jako inwestycje”.
00:10:47 Marcin Kacki: ,,Pod postacig réznych form dotacji, przymykaniem oka
w Sledztwach zwigzanych z naruszaniem prawa, z mowa nienawisci”.
00:16:27 Reporter do B. Lozinskiego: ,,A nie wydaje sie panu, Ze ojciec Rydzyk popiera
te partie, ktore daja mu najwigcej pieniedzy? W ktérych widzi biznes?”.
00:28:12 Marcin Kacki: I ten alians trwa do dzisiaj i on bedzie trwat prawdopodobnie
dlatego, ze Rydzyk wpisuje si¢ po prostu w ten przasno-katolicki nurt, w ktérym
polityka $wietnie si¢ czuje”.
Ad 9. Zarzut ze skargi prof. J. Kaweckiego: wigzanie okreslen tj. ,,biznesmen” czy »imperium”
z ojcem T. Rydzykiem.
Zapis przykladowych fragmentow Audycji:
00:10:23 Marcin Kacki: ,,Ale Rydzyk jest biznesmenem?”.
00:15:20 Narrator: ,,Imperium Tadeusza Rydzyka rozpedzato sie niczym kula $niegowa.
Mial radio, dwie gazety, otworzy! telewizje i wyzsza szkole kultury medialnej. I chyba
zaden duchowny nie bywat na Wiejskiej tak czgsto, jak ojciec Rydzyk™.
00:27:45 Narrator: ,Radio Maryja i imperium medialne ojca Tadeusza dla
redemptorystow to przede wszystkim $wietne zrédto dochodu”.
Ad 10. Zarzut ze skargi prof. J. Kaweckiego: przypisywanie Prowincji Warszawskiej
Redemptorystéw celéw biznesowych w prowadzeniu Radia Maryja.
Zapis fragmentu Audycji:



00:27:45 Narrator: ,Radio Maryja i imperium medialne ojca Tadeusza dla
redemptorystow to przede wszystkim $wietne zrédto dochodu, bo ojciec Tadeusz, jako
zakonnik, nie jest wlascicielem swojego imperium”.
[Bogumit Lozinski]: ,,Wtascicielem tego jest zakon. Jezeli ojciec Rydzyk odejdzie, to
on nie wezmie nic z tego ze soba, on tego nie przepisze komukolwiek. Nie wiem, jako$
krewni nie dostang tych pienigdzy”.

Ad 11. Zarzut ze skargi prof. J. Kaweckiego: kwestia zakupu gruntéw.
Zapis fragmentu Audycji:
00:08:20 Narrator: ,,Dlatego, jak mowi jeden z naszych rozméwcéw, nawet rzady
lewicy, cho¢ nie cieszyly si¢ uznaniem Ojca Dyrektora, wolaly z redemptorysta nie
zadzierac”.
00:21:16 Narrator: [Ojciec Rydzyk] ,.przezyl Solidarnos¢, rzady lewicy i prawicy,
praktycznie potrafil utozy¢ si¢ ze wszystkimi”.
[Piotr Gluchowski]: ,,Powiedziatbym, ze Ojciec Dyrektor nie ma pogladéw, ma tylko
interesy. Czego najlepszym dowodem jest, ze w Toruniu rzadzi prezydent lewicowy,
cztonek Ordynackiej, z czerwong przeszioscig i doskonale si¢ od lat z Ojcem
Dyrektorem dogaduja, bo maja wspélne interesy™.
[Narrator]: ,,Jednym z tych interesoéw bylo przekazanie redemptorystom ziemi wartej
niemal 2 mln zlotych za 111 tysigcy. Prezydent Torunia nie zgodzil sie na rozmowe.
Z tej i innych transakeji Ojciec Dyrektor nigdy przed nikim si¢ nie tlumaczy?!”.

Przywotywane w Audycji wypowiedzi o. Tadeusza Rydzyka, a takze rézne wydarzenia
zwigzane z jego dzialalnoscia pozbawione byly szerszego kontekstu i wykorzystywane
na potrzeby poparcia kolejnych tez stawianych przez autora reportazu. W Audycji nie podano
na przyklad, kiedy i w jakich okoliczno$ciach padly wypowiedzi o charakterze antysemickim.
Nie pokazano réwniez zadnych dokumentow ani innych dowodéw na wysylanie obrazliwych
listow kierowanych przez zwolennikow o. T. Rydzyka do przedstawicieli wiadzy,
zaprezentowano jedynie fragment spektaklu autorstwa M. Kackiego, czyli utworu fabularnego,
artystycznego, a nie dokumentalnego. Zarzut wykorzystania wypowiedzi rozméwcow w celu
udowodnienia z géry zalozonych twierdzen odnoszacych si¢ do o. Tadeusza Rydzyka oraz
Srodowiska stuchaczy Radia Maryja znalazl potwierdzenie w o$wiadczeniu red. Bogumita
Lozinskiego opublikowanym 7 czerwca 2024 r. na stronie internetowej tygodnika ,,Go$é
Niedzielny”, w ktérym red. B. Lozinski poinformowat o skréceniu i takim doborze fragmentow
jego wywiadu udzielonego red. R. Stangreciakowi, by udowodnié¢ z géry zalozong teze.

Dostawca w pismie z dnia 1 lipca 2024 r. nie zgodzil si¢ z zarzutami zawartymi
w skardze prof. J. Kaweckiego, podnoszac kwesti¢ braku uprawnien KRRiT do rozpatrywania
skarg dotyczacych tresci zamieszczanych na platformie udostepniania wideo przez
uzytkownika. Nie przedstawil jednak zadnej merytorycznej argumentacji odnoszacej si¢ do
szczegbtowych zarzutdw zawartych w skardze, ograniczajac si¢ do ogélnych stwierdzen,
ze reportaz nie zawiera tresci stanowigcych przyktady mowy nienawisci ani treéci o charakterze
dyskryminacyjnym.

Organ pismem z dnia 26 lipca 2024 r. (znak pisma: DPz-WSW.0511.536.12.2024)
zawiadomit Dostawce o wszczgciu postgpowania administracyjnego w sprawie nalozenia kary
pienig¢znej na podstawie art. 53¢ ust. 1 w zwiazku z art. 47h ustawy o rtv w i zapewniajac stronie

13



postgpowania mozliwo$¢ czynnego udziatu w sprawie pismem z dnia 2 sierpnia 2024 r. (znak
pisma: DPz-WSW.0511.536.14.2024) poinformowat o prawie do zapoznania sie z aktami
postgpowania i zebranym materialem dowodowym oraz zlozenia o$wiadczenia koncowego
w zakre$lonym terminie.

Dostawca  skorzystal z uprawnienia do przedstawienia stanowiska koncowego
W sprawie i w piSmie z dnia 14 sierpnia 2024 r. ponownie podkreslil, Ze w jego ocenie
w zakresie materiatu udostgpnionego na platformie YouTube ,filmy wideo udostepniane na
platformie YouTube pochodzq od jej uzytkownikéw. Jednakze Przewodniczgcy KRRiT nie ma
kompetencji do naktadania kar na uzytkownikéw platformy YouTube, tak Jjak wskazywalismy
w pismie, ktore zalgczamy. Dotyczy to réwniez materiatu audiowizualnego udostepnionego
przez Spotke, o ktérym byla mowa na wsigpie. (...) W $wietle powyzej przedstawionych
argumentow, zarzuty stawiane przez Przewodniczqcego KRRIT sq oczywiscie bezzasadne,
a organ w ogole nie ma kompetencji do nakladania jakichkolwiek kar za tresci udostepnione
przez Spolkg w serwisie YouTube. Ewentualna decyzja nakladajqca kare zostalaby zatem
wydana z razqcym naruszeniem przepiséw ustawy o radiofonii i telewizji.”. Natomiast w
zakresie materiatu udostepnionego w serwisie VOD Dostawca wypowiedzial si¢ nastgpujaco:
»Serwis TVN24 GO stanowi audiowizualng ustuge na zqdanie w rozumieniu art. 4 pkt 6a urt.
Zgodnie zas z art. 47h urt, na ktéry powolal si¢ Przewodniczgcy KRRiT ,, audycje dostarczane
w ramach audiowizualnych uslug medialnych na zgdanie nie mogq zawieraé tresci
nawolujgcych do nienawisci lub przemocy lub dyskryminujgcych ze wzgledu na pleé, rase, kolor
skory, pochodzenie etniczne lub spoleczne, cechy genetyczne, jezyk, religie lub przekonania,
poglady polityczne lub wszelkie inne poglady, przynaleznosé paristwowq, przynaleznos$é do
mniejszosci narodowej, majgtek, urodzenie, niepelnosprawnosé, wiek lub orientacje seksualng
lub nawolujqcych do popetnienia przestgpstwa o charakterze terrorystycznym”. Material
audiowizualny pt. ,,29 lat bezkarnosci. Fenomen ojca Tadeusza” nie narusza Ppowyzszego
przepisu. Nie zawiera tresci nawolujgcych do nienawisci, przemocy ani do popelnienia
przestgpstwa o charakterze terrorystycznym. Brak jest w nim jakichkolwiek $rodkéw
perswazyjnych zachgcajqcych uzytkownikéw do takich dzialan. Ponadto, material nie
dyskryminuje kogokolwiek. Ponownie nalezy przypomnieé, ze wolnosé stowa nie ogranicza sig
Jedynie do rozpowszechniania poglgdéw pozytywnych czy neutralnych, ale takze tych, kidre
zawierajq oceny ujemne, czy nawet kontrowersyjne dla czesci widzéw. Tym samym, material
pt. ,, 29 lat bezkarnosci. Fenomen ojca Tadeusza", ktdry jest dostepny w serwisie TVN24 GO,
Jest w pelni zgodny z przepisami ustawy o radiofonii i telewizji.”

W' przytoczonych wyzej wyjasnieniach Dostawca ponownie nie odnidst sie do
szczegblowych zarzutow zawartych w skardze prof. J. Kaweckiego, dotyczacych wypowiedzi
czy scen majgcych swiadezy¢ o mowie nienawisci w stosunku do ojca T. Rydzyka oraz
Srodowiska shichaczy Radia Maryja oraz wypowiedzi o charakterze dyskryminujacym to
srodowisko, ograniczajac si¢ do og6lnych stwierdzen.

Organ zwazyl, co nastepuje.
Organ przyjat do wiadomosci informacje¢ przekazang przez Dostawce, ze reportaz
pt. .29 lat bezkarnosci. Fenomen ojca Tadeusza” w programie telewizyjnym (TVN 24)

wyemitowany zostal w dniu 26 stycznia 2021 r. Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o rtv Nadawca

14



utrwala audycje, reklamy lub inne przekazy na odpowiednich nosnikach i przechowuje je przez
okres 28 dni od dnia rozpowszechnienia audycji, reklamy lub innego przekazu (...). Skarga
prof. J. Kaweckiego oraz pozostale skargi wptynety do KRRiT po uplywie ustawowego terminu
przechowywania zapisu Audycji, zatem w prowadzonym postepowaniu nie brano pod uwage
telewizyjnej emisji reportazu.

Organ przyjal takze do wiadomosci stanowisko Dostawcy w zakresie publikacji Audycji
na platformie YouTube, pod tytulem ,,32 lata bezkarnosci. Fenomen ojca Tadeusza”. Wobec
oswiadczenia Dostawcy, ze Audycja ta jest tozsama co do tresci z reportazem pt. .29 lat
bezkarnosci. Fenomen ojca Tadeusza™ opublikowanym w serwisie TVN24 GO, za ktory
Dostawca ponosi odpowiedzialno$¢ w zakresie art. 47h ustawy o rtv, rozpatrzenie niniejszej
sprawy co do meritum opiera si¢ na takich samych przestankach.

Przeprowadzona analiza tresci Audycji wykazata, ze poruszone watki opisujgce
dziatania o. T. Rydzyka oraz srodowiska Radia Maryja w mniej lub bardziej bezposredni
sposOb mialy na celu wzbudzenie niecheci odbiorcy i pokazanie osoby o. T. Rydzyka wylacznie
w negatywnym $wietle. Przywotywano przy tym wiele stereotypowych pogladéw na temat
rozglosni Radia Maryja, jej stuchaczy oraz jej dyrektora. Ojciec T. Rydzyk zostal
zaprezentowany jako wplywowa posta¢, w tajemniczy spos6b powigzana z politykami,
prowadzaca podejrzane interesy. Takiemu ujeciu tematu mialy stuzyé np. zdjecia siedziby
Radia Maryja i komentarze narratora zawierajace takie okreslenia, jak ,,do tego miejsca nie da
si¢ tak po prostu wejs¢”, ,.furta Radia Maryja” (okreslenie kojarzace si¢ z siedziba zakonu),
jako miejsca zamknigtego i niedostepnego. Fragmenty pokazujace udzial politykéw
w uroczystosciach religijnych czy udzial postow w programie Radia Maryja lub Telewizji
Trwam skomentowano jako ,,uktadanie si¢ z duchownym kolejnych rzadow”.

Nieprzypadkowy byt takze dobér rozméwcéw — zaréwno Piotr Gluchowski, jak
i Marcin Kgcki juz wczesniej znani byli ze swojej niecheci i krytycznego podejscia do ojca
Tadeusza Rydzyka i jego dziatalnosci, a takze do jego zwolennikéw, stuchaczy Radia Maryja
i widzow Telewizji Trwam. Dali temu wyraz w swojej tworczosci — Piotr Gtuchowski w ksiazce
»imperator. Sekrety Ojca Rydzyka”, a Marcin Kacki w sztuce ,,Wrdg sie rodzi”.
Zréwnowazeniem tych negatywnych opinii moglyby by¢ wypowiedzi red. Bogumita
Lozifiskiego z tygodnika ,,Gos¢ Niedzielny”, ktéry udzielit wywiadu autorowi reportazu.
Jednak — jak wynika z o§wiadczenia red. B. Lozinskiego — jego wypowiedzi zostaly skrocone,
wyjete z kontekstu i przedstawione w taki sposdb, by poprzeé tezy promowane w reportazu.

Wszystkie powyzsze zabiegi stosowane byly wczesniej w reportazach emitowanych
w programie TVN 24 w cyklu audycji ,,Czarno na bialym” po$wigconych ojcu T. Rydzykowi
(np. ,,Na tacy” — emisja 6 marca 2018 r. czy ,,(Nie)przejrzyste dziela”, 2 wrzeénia 2019 r.),
ktore byly przedmiotem skarg kierowanych do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji
i w zwigzku z ktorymi do Spétki TVN SA Przewodniczacy KRRiT skierowal wezwania na
podstawie art. 10 ust. 3 ustawy o rtv. W wezwaniach tych Przewodniczacy KRRiT podkreslit,
ze sposob przedstawienia osoby ojca T. Rydzyka oraz jego dziatalno$ci miat uzasadnié teze,
iz jego zadania i oczekiwania ,sq ogromnie wygdérowane, wrecz nie do zaspokojenia.
W swiadomosci odbiorcow utrwalany byt obraz ks. Tadeusza Rydzyka jako osoby niezwykle
wplywowej, bardzo skutecznie zgdajqcej od wiladz panstwowych coraz wigkszego wsparcia
finansowego w zamian za poparcie polityczne dla decydentéw”. Ojca T. Rydzyka
przedstawiano prawie wylacznie jako osobg kierujaca podmiotami gospodarczymi, nie

15



poswigcajac w ogdle miejsca na jego dzialalno$¢ jako kaptana Kosciota katolickiego, wokol
ktérego gromadza si¢ wierni.

Takze w reportazu ,29 lat bezkarnosci. Fenomen ojca Tadeusza” ponownie
wykreowano obraz redemptorysty jako osoby pazernej, nieustannie szukajacej okazji do
gromadzenia majatku, oderwanej od swojego rzeczywistego powolania, c¢zyli duchowego
przywddztwa wobec wiernych zgromadzonych wokoét katolickich mediéw — Radia Maryja
1 Telewizji Trwam. Do osiggnigcia powyzszych celéw mialy stuzy¢, wedtug autorow reportazu,
nieformalne zwiazki ojca T. Rydzyka z politykami, w szczeg6lnosci z prawej strony sceny
politycznej, a takze oferowanie im wsparcia w zamian za roznego rodzaju Korzysci
o charakterze materialnym. Sugerowano, ze korzysci te odnosi de facto zakon redemptorystow,
gdyz ojciec T. Rydzyk nie posiada realnie majatku osobistego®.

Reportaz, kreujac obraz ojca T. Rydzyka — biznesmena kierujgcego ,.imperium”,
jednoczesnie godzi w $rodowisko skupione wokét jego dziel, pokazujac stuchaczy Radia
Maryja czy widzow Telewizji Trwam jako fanatycznych wyznawcéw, a przy tym
przedstawionych w sposob stereotypowy. W reportazu przedstawiciele Rodziny Radia Maryja
to wylacznie osoby starsze, agresywne w stosunku do o0séb o odmiennych pogladach.
W Audycji nie wskazano, w jakich okolicznosciach miala miejsce reakcja 0os6b wykazujacych
agresj¢, nie wspomniano takze, ze reporterzy zaklocali swoja obecno$cia moment skupienia
i modlitwy wiernych. Taki sposdb ukazania tego $rodowiska to dzialanie o charakterze
dyskryminacyjnym, w ktéorym celem jest wytworzenie negatywnego nastawienia
i negatywnych emocji u odbiorcéw przekazu.

Sam tytul reportazu takze sugeruje, ze doszto do nieokreslonego ukladu chronigcego
bezprawne poczynania ojca T. Rydzyka, skutkujgcego bezkarnoscig za réznego rodzaju
naruszenia prawa. Nie odwolywano si¢ przy tym do dokumentéw, lecz opierano sie na
pomowieniach, przypuszczeniach oraz sugestiach oséb znanych ze swojej niecheci do
redemptorysty, jego dziet oraz srodowiska 0sob z nimi zwigzanych.

Zasadne jest w tym miejscu przywolanie wyroku Europejskiego Trybunatu Praw
Czlowieka z dnia 25 pazdziernika 2018 r., w uzasadnieniu ktérego czytamy, ze konwencja
o ochronie praw czlowieka i podstawowych wolnosci w art. 10 ust. 2 wyraznie wskazuje,
ze wykonywanie  wolnosci  wyrazania opinii = zwigzane jest z  obowigzkami
1 odpowiedzialnoscig. Wsréd nich, w kontekscie przekonan religijnych, znajduje sie¢ ogdlny
wymog zapewnienia pokojowego poszanowania praw gwarantowanych osobom o takich
przekonaniach, lacznie z obowiazkiem unikania tak dalece, jak to mozliwe, w odniesieniu do
przedmiotow kultu, wypowiedzi bezpodstawnie obrazliwych w stosunku do innych oséb
i profanacyjnych. Gdy wypowiedzi takie wychodza poza granice krytycznego kwestionowania
przekonan religijnych innych oséb i moga wzniecac religijng nietolerancje, na przyklad w razie
niezasadnego, a nawet obrazliwego ataku na obiekt kultu religijnego, panstwo moze
w uprawniony sposob uznac takie wypowiedzi za niezgodne z zasadg poszanowania wolnosci
mysli, sumienia i wyznania, i zastosowa¢ proporcjonalne $rodki ograniczajace. Nadto
wypowiedzi, ktore maja na celu gloszenie, wzniecanie lub uzasadnienie nienawisci opierajacej

 Np. wypowiedz narratora: ,, Radio Maryja i imperium medialne ojca Tadeusza dla redemptorystéw to przede
wszystkim Swietne Zrédlo dochodu, bo ojciec Tadeusz, jako zakonnik, nie jest wiascicielem swojego imperium”.

16



si¢ na nietolerancji, facznie z nietolerancja religijna, nie korzystajg z ochrony z art. 10
Konwencji (Wyrok ETPC z 25.10.2018 r., 38450/12, E.S. v. AUSTRIA, LEX nr 2582500).

Skargi zlozone w niniejszej sprawie nie odnosza sie do konkretnych fraz padajacych
w reportazu. W orzecznictwie dotyczacym wszechstronnego badania audycji ocenie powinien
podlega¢ ,»klimat psychiczny« oddzialywujacy na odbiorce” [Wyrok Sadu Apelacyjnego
w Gdansku z 21 czerweca 1991 roku, I ACr 127/91]. Analiza powinna dotyczy¢ ,,catosci
przekazu, audycji, jej sensu, kontekstu, sugestii” [por. analogicznie Sgd Najwyzszy w wyroku
z 7 VII 2005 r. VCK 868/04]. W tym stanie rzeczy, Organ stwierdza, ze calos$¢ reportazu ma
wydzwigk sugerujacy, iz osoby o przekonaniach pozytywnych w stosunku do osoby
0. Tadeusza Rydzyka i skupionych w grupie Rodziny Radia Maryja sa osobami mniej
inteligentnymi (w poréwnaniu do reszty spoleczenstwa) i $lepo zapatrzonymi w lidera,
co stanowi przejaw dyskryminacji z uwagi na przekonania okreslony w art. 47h ustawy o rtv.

Zgodnie ze stanowiskiem prof. Ewy Galewskiej nie ulega watpliwosci, ze ,,wolno$é
religii, o ktorej mowa w art. 53 Konstytucji obejmuje réwniez wolnos¢ od atakéw na
przedmioty czci religijnej. Do obowigzkéw ustawodawcy nalezy zatem stworzenie
efektywnych srodkow prawnych, ktore stuzylyby korzystaniu z prawa wolnosci religii
w sposob niezaktocony, wolny od ingerencji (...), ustawodawca ma obowigzek ustanowic
warunki zapewniajgce spokojne korzystanie z prawa wolnosci religii w stosunkach miedzy
osobami prywatnymi. Obowiazek, o ktérym tu mowa, wynika zreszta nie tylko z przepisow
Konstytucji, ale rowniez z przepiséw prawa migdzynarodowego oraz unijnego. W doktrynie
podkresla sig, ze z art. 9 EKPCz, statuujacego wolno$¢ mysli, sumienia i wyznania, wynika
obowigzek wladz publicznych stworzenia prawnych ram umozliwiajgcych korzystanie z tych
swobdd oraz zapewnienia ochrony przed dziataniami podmiotdéw trzecich zmierzajacych do ich
naruszenia. Owe dziatania moga przy tym polega¢ np. na zaklécaniu spokoju wewnetrznego
0s0b o okreslonych przekonaniach religijnych oraz tworzeniu kontekstu wrogiego dla ich
rozwoju duchowego” (E. Galewska, Obowigzek poszanowania przekonan religijnych
w ustawie o radiofonii i telewizji, ,,Prawo Mediow Elektronicznych”, 2/2015 ). Juz z tresci
skarg wynika, iz grupa osob zebrana wokoét Rodziny Radia Maryja, uznaje material za
napastliwy do tego stopnia, iz uderza w ich spokdj wewnetrzny i przedstawia o. Tadeusza
Rydzyka, a w szczegolnosei spolecznosé oséb wierzacych zgromadzonych wokol Rodziny
Radia Maryja jako grupy tworzonej przez thum agresywnych os6b starszych (za skargg prof.
Kaweckiego).

Joanna Rupar wskazala, iz ,,dozwolona krytyka, zwlaszcza dziennikarska, nie jest
bezwarunkowa 1 zawsze musi miescié¢ si¢ zarowno w granicach prawa, jak i byé w zgodzie
znormami spolecznymi. Zasady wspoizycia spolecznego, normy prawne, zwlaszcza
konstytucyjne, nakazuja zachowanie szacunku dla kazdego czlowieka, w tym roéwniez osoby
publicznej i liczenie si¢ z jego poczuciem wiasnej godnosci, osobistej wartosci 1 pozytecznosci
spolecznej. Stad tez krytyka czyjego$ postgpowania, zapatrywan czy dziatalnosci nie powinna
przekracza¢ granic potrzebnych do osiagniecia spolecznego celu krytyki (w przeciwnym
wypadku moze stanowi¢ znieslawienie badZz pomowienie, a nie krytyke)” (J. Rupar,
»~Zniestawienie a dozwolona krytyka dziennikarska wobec o0s6b publicznych”, Prokuratura
i Prawo, 11/2008, s. 136).

Odnosnie do zawartego w artykule 47h ustawy o rtv zakazu nawolywania do nienawisci
nalezy podkresli¢, ze doktor Elzbieta Czarny-Drozdzejko w komentarzu do ustawy o radiofonii

17



1 telewizji wskazuje, ze ,nawolywanic moze przybra¢ nie tylko posta¢ audialng czy
audiowizualna, chociaz z etymologii tego wyrazu mozna by tak wnosi¢, ale jakakolwiek inna
form¢, np. druku, cyfrowa, rysunkowsa itp. Podobnie »nawolywanie nie ogranicza si¢ do
wypadkow, w ktérych wyrazenie to miatoby zastosowanie literalne, dostowne, nie ogranicza
si¢ zatem do wypadkéw emisji glosu podniesionego, do wolania« (J. Makarewicz, Kodeks
karny z komentarzem, red. A. Grzeskowiak, K. Wiak, Lublin 2012, s. 407)”. Dalej autorka
komentarza wskazuje, iz nienawis¢ zgodnie z definicja stownikows to ,,silne uczucie niecheci,
wrogosci do kogo$ lub czegos™. Tak wigc ,,nawotywanie do nienawisci (...) sprowadza sie do
tego typu wypowiedzi, ktére wzbudzajg uczucia silnej niecheci, ztosci, braku akceptacji, wrecz
wrogosci do poszczeg6lnych osob lub calych grup spolecznych czy wyznaniowych badz tez
zuwagi na form¢ wypowiedzi podtrzymuja i nasilaja takie negatywne nastawienia
(postanowienie SN z 5.02.2007 r., sygn. akt IV KK 406/2006)” (E. Czarny-Drozdzejko, Ustawa
o radiofonii i telewizji. Komentarz, Warszawa 2014).

Przekazy medialne powinny szanowa¢ godno$¢ czlowieka zaréwno w tresci, jak
i w sposobie przedstawienia. Zakaz propagowania tresci dyskryminujacych dotyczy
przedstawiania zjawisk nieréwnego traktowania w sposéb mogacy prowadzi¢ do wzrostu lub
utrwalania tego typu zachowan oraz dyskryminujgcych stereotypéw (teza Wyroku SA
w Warszawie z 20.08.2014 r., VI ACa 1740/13, LEX nr 1649344).

Omowione powyzej elementy analizowanej audycji ,,29 lat bezkarnosci. Fenomen ojca
Rydzyka™ wskazuja, ze zastosowano w niej instrumenty o charakterze mowy nienawisci oraz
dyskryminacji ze wzgledu na przekonania, zaréwno religijne, jak i polityczne.

II.

Majgc powyzsze na uwadze, dzialajac na podstawie art. 53¢ ust. 1 ustawy o rtv,
postanowiono jak w sentencji.

Zgodnie z art. 53¢ ust. 1 ustawy o rtv, jezeli podmiot dostarczajacy audiowizualng ustuge
medialng na zadanie narusza obowiagzek wynikajacy z przepisu art. 47h ustawy o rtv,
Przewodniczacy Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wydaje decyzje nakladajaca na niego
kar¢ pienigzng w wysokosci do dwudziestokrotnosci przecietnego miesiecznego
wynagrodzenia w sektorze przedsigbiorstw, wilacznie z wplatami z zysku, w kwartale
poprzedzajgcym wydanie decyzji nakladajgcej karg, oglaszanego przez Prezesa Glownego
Urzgdu Statystycznego w Dzienniku Urzedowym Rzeczypospolitej Polskiej ,,Monitor Polski”.

Wymierzajgc karg Organ uwzglednit przestanki ustawowe, okreslone w przytoczonym
powyzej przepisie, tj. zakres i stopien szkodliwosci naruszenia, dotychczasowag dziatalno$é
podmiotu dostarczajacego audiowizualng ustuge medialng na zgdanie oraz jego mozliwosci
finansowe.

Zgodnie z Obwieszczeniem Prezesa Glownego Urzedu Statystycznego w sprawie
przecigtnego miesigcznego wynagrodzenia w sektorze przedsigbiorstw?, wigcznie z wyplatami

* Obwieszczenie Prezesa Glownego Urzedu Statystycznego z dnia 21 pazdziernika 2024 r. w sprawie przecietnego
miesigcznego wynagrodzenia w sektorze przedsigbiorstw, wlacznie z wyplatami z zysku, w trzecim kwartale
2024 r.
(https://stat.gov.pl/sygnalne/komunikaty-i-obwieszczenia/lista-komunikatow-i-obwieszczen/obwieszczenie-w-
sprawie-przecietnego-miesiecznego-wynagrodzenia-w-sektorze-przedsiebiorstw-wlacznie-z-wyplatami-z-zysku-
w-trzecim-kwartale-2024-roku.58.44.html, dostep: 18.11.2024)

18



z zysku w trzecim kwartale 2024 roku wyniosto ono 8269,13 zlotych (stownie: osiem tysigcy
dwiescie szes¢dziesiat dziewiec zlotych i 13 groszy).

Wysoko$¢ kary, zgodnie z art. 53¢ ust. 1 ustawy o rtv maksymalnie moze wynies¢
165 382,60 zlotych (stownie: sto szes¢dziesiat pigc tysigcy trzysta osiemdziesigt dwa zlote
1 sze§¢dziesiat groszy). Kara w wysokosci 142 800 zt (stownie: sto czterdziesci dwa tysiace
osiemset zlotych) zostata okreslona ponizej tego limitu.

Ponadto Organ wyjasnia, ze kara pieni¢zna nakladana jest niezaleznie od winy,
co oznacza, ze kwestia zawinionych dziatan lub zaniechan okreslonych oséb zaleznych
w jakikolwiek sposéb od Dostawcy nie moze mie¢ wplywu na kwesti¢ zastosowania przepisu
art. 53c ust. 1 ustawy o rtv, w sytuacji, gdy w $wietle stanu faktycznego konkretnej sprawy,
zostaly wypetnione przewidziane w nim przestanki nakazujace nalozenie kary pienieznej.

Oceniajgc  wage naruszenia Organ wzigt pod uwage dotychczasowe dziatania
dyscyplinujgce podejmowane w stosunku do Dostawcy, w zwigzku z materiatami
publikowanymi przez niego w programie TVN 24, w tym Decyzje nr 1/DPz/2017 z 7 kwietnia
2017 r. w sprawie nakazania spolce TVN SA zaniechanie dzialan polegajacych na
niedochowaniu nalezytej starannosci przy zbieraniu oraz wykorzystaniu materialéw podczas
prezentowania probleméw objetych tematem audycji pt. ,,(Nie)czyste teorie” z cyklu ,,Czarno
na bialym”.

Przy ocenie sprawy Organ uwzglednit rowniez tre$é art. 189f § 1 pkt 1 Kpa, ktory
stanowi, iz organ administracji publicznej, w drodze decyzji, odstepuje od nalozenia
administracyjnej kary pienig¢znej i poprzestaje na pouczeniu, jezeli waga naruszenia prawa jest
znikoma, a strona zaprzestata naruszania prawa. Organ odst¢puje od nalozenia kary pienieznej
w sytuacji, gdy obie przeslanki wymienione w powyzszym przepisie wystapia lacznie.
W ocenie Organu nie mozna jednak w przedmiotowej sprawie mowi¢ o znikomej wadze
naruszenia.

W ocenie Organu, majgc na wzgledzie okolicznosci przedmiotowej sprawy, nie mozna
uznac¢, aby odstgpienie od natozenia kary i poprzestanie na pouczeniu pozwolilo na realizacje
celéow, dla ktérych miataby zosta¢ natozona kara administracyjna. Organ stwierdzit,
ze niezbedne jest w przedmiotowej sprawie natozenie okreslonej w art. 53¢ ustawy o rtv kary
pieni¢zne;.

Wobec powyzszych ustalen, dzialajac na podstawie art. 53¢ ust. 1 ustawy o rtv
w zwigzku ze stwierdzeniem naruszenia art. 47h ustawy o rtv postanowiono jak w sentencji.

Pouczenie

Zgodnie z art. 56 ust. 1 i 2 ustawy o rtv w zwiagzku z art. 4798 § 2 ustawy z dnia
17 listopada 1964 r. Kodeks postgpowania cywilnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 1550 z p6zn. zm.),
stronie przystuguje odwotlanie od niniejszej decyzji do Sadu Okrggowego w Warszawie — Sadu
Gospodarczego za posrednictwem Organu w terminie miesiaca od dnia dorgczenia niniejszej
decyzji.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt 9 w zw. z art. 33 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach
sgdowych w sprawach cywilnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1144 z p6zn. zm.), od odwotania od
decyzji Przewodniczacego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji pobiera si¢ oplate stalg
w kwocie 3000 zl.

19



Zgodnie z art. 103 ustawy o kosztach sagdowych w sprawach cywilnych, Sad moze
przyzna¢ zwolnienie od kosztow sadowych osobie prawnej lub jednostce organizacyjnej
niebedacej osobg prawna, ktdrej ustawa przyznaje zdolnosé prawna, jezeli wykazala, ze nie ma
dostatecznych srodkéw na ich uiszczenie. Na podstawie art. 105 ust. 1 ww. ustawy, wniosek
0 przyznanie zwolnienia od kosztéw sagdowych nalezy zgtosié na pismie lub ustnie do protokotu
w sadzie, w ktérym sprawa ma by¢ wytoczona lub juz sie toczy.

Stosownie do tresci art. 117 § 1, § 3 i § 4 Kodeksu postepowania cywilnego, strona
zwolniona przez sad od kosztéw sadowych w catoéci lub w czesci, moze domagaé si¢
ustanowienia adwokata albo radcy prawnego. Osoba prawna lub inna jednostka organizacyjna,
ktorej ustawa przyznaje zdolnos¢ sadowa, niezwolniona przez sad od kosztéw sadowych, moze
si¢ domaga¢ ustanowienia adwokata lub radcy prawnego, jezeli wykaze, Ze nie ma
dostatecznych srodkow na poniesienie kosztéw wynagrodzenia adwokata lub radcy prawnego.
Wniosek o ustanowienie adwokata lub radcy prawnego strona zglasza wraz z wnioskiem
0 zwolnienie od kosztéw sadowych lub osobno, na pismie lub ustnie do protokotu, w sadzie,
w ktorym sprawa ma by¢ wytoczona albo juz sie toczy.

Y

Macjéj Swirski

Otrzymuja:

- TVNSA
ul. Wiertnicza 166
02-952 Warszawa
- ala

Do wiadomosci:
—  Departament Budzetu w Biurze KRRiT

20



