B. Gronowska

Wyrok Europejskiego Trybunału Praw Człowieka...


Bożena Gronowska

Wyrok Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu z dnia 20 lipca 2004 r. w sprawie Hrico przeciwko Słowacji
 (dot. krytyki sądu w kontekście swobody wypowiedzi) 

Uwagi ogólne

W systemie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka z 1950 r. (KE) wolność prasy, jako jednego z najbardziej tradycyjnych mediów masowych, nie została wprost wyartykułowana, natomiast zagadnienie to tradycyjnie plasowane jest w kontekście szerokiego zakresu standardu swobody wypowiedzi (art. 10 KE). Formułowanie osobnego standardu wolności mediów charakterystyczne jest bowiem bardziej dla dokumentów nowszej generacji, czego adekwatnym przykładem jest art. 11 ust. 2 Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej z 2000 r., zgodnie z którym „Szanowana jest wolność mediów oraz ich pluralizm”.

Choć zatem w treści art. 10 KE nie odniesiono się wprost do prasy jako medium masowego (w przepisie tym wylicza się jedynie przedsiębiorstwa radiowe, telewizyjne lub kinematograficzne i to w kontekście prawa państwa do ich koncesjonowania), to w świetle orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka (ETPCz) takie umiejscowienie zagadnienia wolności prasy (w tym swobody ekspresji dziennikarzy) nie budzi najmniejszych wątpliwości. 

Przy okazji warto zwrócić uwagę, że sama konstrukcja art. 10 KE wykazuje istotne odrębności w stosunku do pozostałych standardów substancjalnych katalogu praw i wolności sformułowanego w KE. Przede wszystkim problem udzielania zezwoleń przez państwo na działanie wskazanych w przepisie mediów masowych został wyciągnięty poza tradycyjny „nawias” klauzuli limitacyjnej, choć nie może podlegać dyskusji to, że decyzje negatywne organów państwowych w przedmiocie udzielenia koncesji stanowią klasyczną formę ograniczenia swobody wypowiedzi oraz otrzymywania i przekazywania informacji. Co więcej, wspomniane prawo państwa w zakresie koncesjonowania mediów masowych nie dotyczy prasy, gdyż wskazany przepis odnosi to prawo jedynie do przekazów radiowych, telewizyjnych i kinematograficznych.

W powyższym kontekście wolność prasy podlegała będzie działaniu jedynie klauzuli limitacyjnej z art. 10 ust. 2 KE, która również wykazuje swoje cechy charakterystyczne. Po pierwsze, w klauzuli tej zaznaczono, iż korzystanie z wolności wypowiedzi „pociąga za sobą obowiązki i odpowiedzialność”, co w sensie czysto praktycznym przekłada się na większe możliwości państwa w zakresie reagowania na zbyt ekstensywne korzystanie przez jednostkę z tej właśnie wolności. Po drugie, w katalogu celów prawowitych, usprawiedliwiających dokonanie ingerencji przez organy państwowe pojawiły się unikalne kategorie, jak „ochrona dobrego imienia innych osób”, „zapobieganie ujawnianiu informacji poufnych” oraz „zagwarantowanie powagi i bezstronności sądownictwa”.

W prezentowanej aktualnie sprawie z wokandy ETPCz aktualizuje się właśnie to ostatnie kryterium w kontekście dozwolonej krytyki sądu (sędziego) przeprowadzonej na łamach prasy krajowej. Z uwagi na zajęte w tej sprawie stanowisko ETPCz zasługuje ona na szczególną uwagę, gdyż po raz kolejny potwierdza się, iż nawet tak fundamentalne w społeczeństwie demokratycznym instytucje, jak sądy, nie są całkowicie wyłączone spod niezależnej kontroli społecznej realizowanej przez dziennikarzy w drodze publikacji prasowych. 

Stan faktyczny

Powodem w niniejszej sprawie jest Andriej Hrico, który przez pewien okres był wydawcą tygodnika „Domino efekt”. W latach 1994 i 1995 na łamach tej gazety ukazały się trzy różne artykuły dotyczące procesu cywilnego w głośnej sprawie o zniesławienie ministra kultury, późniejszego członka parlamentu, przez poetę i publicystę Ludomira Feldka. Ten ostatni publicznie oskarżył ministra o przynależność w latach 1939–1945 do organizacji młodzieżowej, którą oceniano współcześnie jako organizacje o charakterze faszystowskim. Pierwszy z artykułów opublikowany w 1994 r. dotyczył przebiegu tego procesu i podnosił kilka istotnych kwestii, w tym m.in. problem obiektywizmu i bezstronności jednego z sędziów Sądu Najwyższego Słowacji (sędzia Ś.), który przewodniczył składowi orzekającemu w tej właśnie sprawie. W publikacji, w której prezentowano uzasadnienie decyzji sądowej niekorzystnej dla L. Feldka, pojawił się taki zwrot, jak „tragikomiczna farsa” oraz dramatyczne pytanie o to, dokąd w ogóle zmierza słowacki wymiar sprawiedliwości. 

Z kolei w 1995 r. ponownie na łamach tygodnika wydawanego przez powoda opublikowany został wywiad z byłym prezesem Trybunału Konstytucyjnego, a aktualnym doradcą prawnym L. Feldka w procesie o zniesławienie. Wywiad zatytułowano „Słowacja rządzona jest przez absolutny chaos prawny”, natomiast w treści publikacji pojawiły się mocne słowa krytyki pod adresem sędziego Ś. Sugerowano, że zbyt wyraźnie w uzasadnieniu decyzji manifestował on swoje własne preferencje polityczne. Prasa ujawniła także, iż sędzia ten znajdował się na liście wyborczej z ramienia partii chrześcijańsko-społecznej, która oficjalnie nie potępiała zdarzeń z okresu 1939–1945 w historii Słowacji. Sposób rozumowania autora wywiadu był natomiast taki, że skoro sędzia Ś. przewodniczył składowi orzekającemu w sprawie, w której przedmiotem oceny były losy ministra w tamtym właśnie okresie, to siłą rzeczy kolidowało to z niezbędnym wymogiem bezstronności i obiektywizmu sądu. 

Wreszcie, także w 1995 r. opublikowano kolejny artykuł dotyczący przyszłego dalszego ciągu sprawy L. Feldka, tym razem na forum Trybunału w Strasbourgu i ponownie w tej publikacji pojawiły się sarkastyczne sformułowania pod adresem sędziego Ś. oraz całego systemu słowackiego wymiaru sprawiedliwości.

W efekcie tych trzech publikacji sędzia Ś. wytoczył przeciwko A. Hrico powództwo cywilne o ochronę praw osobistych, gdyż w jego opinii publikacje te poważnie naruszały jego honor osobisty i zawodowy jako sędziego Sądu Najwyższego. W dniu 3 lipca 1996 r. sąd okręgowy w Koszycach zobowiązał A. Hrico do opublikowania na łamach tygodnika specjalnego oświadczenia z publicznymi przeprosinami pod adresem sędziego Ś. Jednocześnie zasądzono na rzecz pokrzywdzonego sędziego odszkodowanie w wysokości 50 tys. koron za doznaną krzywdę. W opinii sądu A. Hrico – zezwalając na zakwestionowane publikacje na łamach kierowanej przez siebie gazety – przekroczył granice dopuszczalnej krytyki. Za szczególnie ekstensywne uznano zwłaszcza użycie sformułowań ”tragikomiczna farsa”, „wstydliwy wyrok”, „dziwne uzasadnienie”, „farsa prawna”. Elementem dodatkowo obciążającym powoda była powtarzalność tych publikacji.

Wyrok ten został uchylony przez sąd drugiej instancji w dniu 24 czerwca 1997 r., z jednoczesnym oddaleniem powództwa sędziego. W uzasadnieniu tego wyroku podniesiono m.in., iż w lutym 1997 r. powód przestał być wydawcą tygodnika, a ponadto, to nie on był autorem zakwestionowanych publikacji. Natomiast nowy wydawca nie może być traktowany jako generalny sukcesor praw i obowiązków gazety. 

Kolejnym etapem procesowym było postępowanie kasacyjne. Po rozpoznaniu skargi sędziego Ś. Sąd Najwyższy w dniu 29 maja 1998 r. uchylił wyrok sądu drugiej instancji i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania. W efekcie w dniu 11 maja 1999 r. podtrzymano część wyroku zasądzającego od powoda odszkodowanie dla sędziego Ś. w wysokości 50 tys. koron, natomiast w pozostałej części powództwo oddalono. W uzasadnieniu tego wyroku znalazły się także znamienne stwierdzenia dotyczące upublicznienia przez sędziego Ś. jego sympatii i przekonań politycznych. Doszło do tego w momencie wyrażenia zgody na kandydowanie z listy wyborczej konkretnej partii politycznej. W konsekwencji oznaczało to dobrowolne wystawienie się przez taką osobę na osąd publiczny, a zatem i konieczność pogodzenia się z możliwością bardziej agresywnej krytyki. 

Stan prawny

Andriej Hrico skierował skargę do Strasburga w dniu 7 maja 1999 r. i podniósł w niej zarzut naruszenia standardu art. 10 KE, a więc wolności wypowiedzi. Zdaniem skarżącego ingerencja w jego prawo nie spełniała wymogu „konieczności w społeczeństwie demokratycznym”, a zatem naruszała warunek proporcjonalności, o którym mowa w art. 10 § 2 KE. W opinii powoda opublikowane w artykułach stwierdzenia były sądami wartościującymi opartymi na faktach. Faktem takim było bowiem m.in. to, że krytykowany sędzia Ś. w momencie nagłośnienia całej sprawy był kandydatem na liście wyborczej konkretnej partii politycznej. W takiej natomiast sytuacji sędzia godził się na bycie w centrum uwagi publicznej, a tym samym powinien przyjąć szerszy zakres potencjalnej krytyki pod adresem swoich działań. Celem artykułów nie było obrażenie, poniżenie czy upokorzenie sędziego, a jedynie krytyka faktu, iż jego decyzja dotyczyła spraw z przeszłości, które w specyficzny sposób oceniane były przez partię, z ramienia której sędzia kandydował w wyborach parlamentarnych. 

Strona państwa pozwanego utrzymywała natomiast, iż wyrok wydany przeciwko A. Hrico odpowiadał pilnej potrzebie społecznej, jaką stanowi konieczność ochrony sądownictwa przed nieuzasadnionymi oświadczeniami oraz przed przesadnymi sądami wartościującymi. Sam fakt zarejestrowania sędziego na konkretnej liście wyborczej nie może bowiem automatycznie powodować tego, że staje się on osobą publiczną, a zatem taką, wobec której działa szerszy margines dopuszczalnej krytyki. Co więcej, ostateczna wysokość odszkodowania zasądzonego od A. Hrico – zdaniem strony rządowej – nie może być uznana za na tyle wysoką, by wykroczyć poza granice warunku proporcjonalności.

Rozpatrując argumenty obu stron w niniejszej sprawie ETPCz przede wszystkim przypomniał podstawowe zasady rządzące standardem wolności wypowiedzi, w tym zwłaszcza w kontekście roli, jaką prasa odgrywa w społeczeństwie demokratycznym. Oczywiście, także ten środek przekazu masowego musi funkcjonować w określonych granicach, wytyczonych głównie potrzebą ochrony dobrego imienia i praw innych osób, jak również zapobieganiem ujawnianiu informacji poufnych. Nie zmienia to faktu, że wiodącą rolą prasy jest rozpowszechnianie, w sposób odpowiedzialny i zgodny z obowiązkami ciążącymi na niej, informacji i idei dotyczących wszystkich kwestii interesu publicznego, włączając w to sferę wymiaru sprawiedliwości. Cała kwestia może być rozpatrywana nie tylko z punktu widzenia zadań prasy, ale także należy ją widzieć z perspektywy prawa opinii publicznej do otrzymywania takich informacji. W sprawach wcześniejszych dotyczących analogicznych problemów ETPCz uznawał, że problem prawdziwości opinii wartościującej z definicji nie podlega udowodnieniu. Opinie takie mogą być jednak uznane za ekscesywne, zwłaszcza w sytuacji, gdy nie mają żadnej podstawy faktycznej.

Analizując zawartość poszczególnych publikacji zakwestionowanych przez sędziego Ś., w tym głównie treść wywiadu opublikowanego w 1994 r., ETPCz podkreślił, iż wyrażono tam pogląd, jakoby sędzia przewodniczący składu orzekającego w sprawie A. Hrico podjął swoją decyzję na długo przed wydaniem wyroku. Zdaniem autora tej opinii wynikało to z faktu ujawnionych przekonań politycznych sędziego, który utożsamiał się z linią polityczną swojej partii, a ta prezentowała oceny jednoznacznie niekorzystne dla sytuacji prawnej A. Hrico. Co więcej, ten tok rozumowania został przyjęty przez sąd ponownie rozpatrujący sprawę, który w uzasadnieniu swojego wyroku z 11 marca 1999 r. stwierdził, że skoro sędzia Ś. nie wyłączył się z rozpoznawania sprawy, w której ewidentne były elementy polityczne pozostające w związku z jego własnymi przekonaniami politycznymi, to świadomie sam wystawiał się na groźbę krytyki ze strony opinii publicznej. Zdaniem ETPCz tego typu opinia jest sądem wartościującym dotyczącym sprawy interesu publicznego, której nie można potraktować jako pozbawionej jakiejkolwiek podstawy faktycznej.

Faktem jest, iż użyte w publikacji sformułowania typu „farsa prawna” były mocne. Autor artykułu uczynił także odpowiedzialnym za wyrok wyłącznie sędziego Ś., podczas gdy zapadł on w składzie trzyosobowym. Należy jednak zgodzić się ze stanowiskiem sądu ponownie rozpoznającego sprawę, że granice dopuszczalnej krytyki są szersze w przypadku sędziego, który aktywnie włącza się w życie polityczne. Należy wreszcie pamiętać, że w przypadku wolności prasy i swobody wypowiedzi dziennikarzy standard art. 10 KE obejmuje także takie opinie, które „mogą szokować lub obrażać”, a także, iż wolno się w tym zakresie uciekać do pewnego stopnia przesady. Dla ETPCz istotne było również to, że jedyne personalne odniesienie do sędziego Ś. dotyczyło wskazania, iż przewodniczył on składowi orzekającemu i był w związku z tym odpowiedzialny za wydanie wyroku.

Oceniając kwestionowane publikacje jako całość, ETPCz stwierdził jednomyślnie, że nie można przyjąć, by celem zawartych tam oświadczeń była chęć obrażenia, upokorzenia lub dyskredytowania osoby krytykowanej. Na podkreślenie zasługuje także fakt, że postępowanie sądowe, w którym uczestniczył sędzia Ś., dotyczyło zagadnienia będącego przedmiotem ogólnego zainteresowania, co do którego toczyła się debata polityczna. W tych okolicznościach należy przyjąć, że słowackie sądy zastosowały standardy, których nie można pogodzić z zasadami określonymi w art. 10, a argumenty podane na usprawiedliwienie dokonanej ingerencji nie mogą być uznane za „wystarczające”. Stanowiska ETPCz w tym względzie nie zmienia również to, że zasądzone od powoda odszkodowanie było stosunkowo niewielkie.

W części odszkodowawczej wyroku ETPCz zasądził na rzecz pokrzywdzonego kwoty: 1250 euro jako zadośćuczynienie za doznaną szkodę majątkową (ekwiwalent sumy 50 tys. koron wypłaconych tytułem odszkodowania Sędziemu Ś.) oraz 1000 euro tytułem zadośćuczynienia za wynikającą z naruszenia swobody wypowiedzi krzywdę.

� Sprawa relacjonowana w oparciu o wyrok: Case of Hrico v. Slovakia, judgment, Strasbourg 20 July 2004, appl. 49418/99.       





142
Prokuratura 

i Prawo 4, 2005 
142
Prokuratura

i Prawo 4, 2005


