€S

Russia's Web of L

m
|
W
|
|
m
\
|
W
A
\
:
|
m
|
|
]
A
|
.
|




All over the world, there are outlets which, under the
guise of journalistic or expert platforms, push Russian
propaganda. In this report, we DISCLOSE those controlled
and used by Russian intelligence and security services

to further the Kremlin's geopolitical agenda.

The psychological-information efforts of the Russian Federation are strictly subordinated to the
pursuit of the Kremlin regime's strategic interests. Hence, their planning, execution and supervision
are entrusted to the intelligence and security services. These are not services in the sense of the
Western world where they serve as agencies that provide information support and ensure state
security while being subjected to the control of democratic authorities, but a vast, oppressive,
criminal state security apparatus whose main task is to consolidate the regime. They operate
in a continuous wartime readiness. They also have at least a century of experience in the implemen-
tation of intelligence activities, including disinformation, deception, manipulation and propaganda.

In their most general form, psychological-information operations are based on:

. white propaganda. It is when we are dealing with an identified broadcaster who does not hide
their origin and character. White propaganda outlets are primarily government mass media,
as well as political, state, religious or other institutions, think tanks and foundations that have
been officially established to carry out such activities and do not conceal their intentions and
ideology. Their primary task is to build credibility with their audience.

. grey propaganda. It is the type of propaganda when the mass media proliferate information
without mentioning its source or sources of information that are or may be incorrectly identi-
fied. “Grey PR” is used to confuse an opponent and cast doubt on their truthfulness, credibility,
competence, honesty, etc. An excellent example of the grey PR tools are social media accounts
and websites that promote disinformation.



. black propaganda. It is characterized by the use of a false source of communication behind
which hides the real author of disinformation, rumors, hearsay, myths, fabricated letters, graf-
fiti and leaflets, or presented as creations of ‘underground' or 'opposition' organizations.
In the case of the outlets described in this report, these include, for example, News Front,
South Front, Strategic Culture Foundation, New Eastern Outlook, Oriental Review, InfoRos.
These outlets publish materials produced by the Russian secret services, whose authorship
is attributed to fictitious or genuine organizations and citizens located in the targeted country.
An example of such activities generally carried out by the secret services is the creation
of networks of non-governmental organizations (NGOs), which are established in accordance
with the laws of the country in which they operate. In fact, they are involved in undermining
the prestige and credibility of law enforcement and the armed forces, buying media, nominat-
ing candidates for elections and infiltrating the elected government and local government
bodies, all under the guise of 'defending democratic values'.

The Western community is subjected to continuous hostile influence by Russia. The tools of exerci-
sing this influence include media outlets and platforms, think tanks, organizations, etc. created, run
or controlled by the Russian intelligence and security services ecosystem. Their communications
and activities are carried out in many foreign languages - especially English - and their names, logos,
the look and feel of their websites, their location outside Russia, and the involvement in their activi-
ties of people of Western origin (be it real or fake) allow them to pose as entities participating
in a fair, independent, knowledge-based and authoritative public debate that meets democratic
standards. In fact, these entities shape and influence that debate in accordance with the Kremlin’s
interests, by consistently infesting the information space of the free world.



Sputnik (sputnikglobe. com, sputnik.com) is the Russian news agency, radio network and website
established by decree of V. Putin in 2014 and owned by the state media holding company Rossiya
Segodnya. Sputnik is an agency targeting foreign audiences. The sputnik.com website publishes
information in more than 30 languages. The radio service runs 24 hours a day, 7 days a week.
The available audio material contains more than 1,000 hours of recordings.

Sputnik has an important function in Russia's system of information warfare with the West.
It is used to disseminate disinformation and propaganda to audiences outside Russia in order to
influence public opinion, which serves to create conditions conducive to execution of the Russian
Federation's foreign policy objectives. Sputnik's mission and goals are aptly reflected in a statement
by Dmitry Kiselyov - director general of the state news agency Rossiya Segodnya - who said in 2013
that 'objectivity is a myth [...] if we are talking about editorial policy, then of course, | would like
it to be associated with love for Russia'. Sputnik often uses information from sources controlled
by Russian intelligence. Articles published by the agency include links to such sites as News Front
and New Eastern Outlook.

In addition, in 2020, it was revealed that malware was being distributed via Twitter posts contain-
ing the URL to articles published by the Spanish-language Sputnik website. The aim of this opera-
tion was to manipulate the online activity of uninformed users in order to broaden the impact
of opinions regarding doubts about the efficacy of COVID-19 vaccines. Moreover, Sputnik's editori-
al board employs as journalists people who have carried out undesirable activities in Western coun-
tries. For example, since 13 December 2015, Leonid Sviridov, who was expelled from Poland
in 2015 at the request of the Internal Security Agency, has been working as a columnist for the
Sputnik Polska agency. His expulsion from Poland was due to his activities, which went beyond jour-
nalism and were associated with information warfare. Earlier, in 2006, the Czech Foreign Ministry
revoked Swiridov's accreditation as a journalist. He was also expelled from the territory of the
Republic of Belarus where he had headed the correspondence center of the All-Russian State Tele-
vision and Radio Company.



Following Russia’s invasion of Ukraine at the end of February 2022, European Commission Presi-
dent Ursula von der Leyen announced that Sputnik would be removed from the European Union,
along with RT and their subsidiaries. Social media palrforms including Facebook, Instagram, TikTok
and YouTube have blocked Sputnik and RT content for their EU users. Microsoft and Apple Inc.
removed the Sputnik and RT apps from the Microsoft Store and App Store, while YouTube blocked
Sputnik and RT globally on 11 March 2022.

¥ SPUTNIK rolska v

Podolyak: Mozna byto urzadzic
czystki, zlikwidowac
prorosyjskich obywateli

o]s]<

—

¢ ” hA
> e il " *‘(i""/‘j

’

° =

Mykhaylo Podalyak

Mykhaylo Podolyak, doradca szefa kancelarii Wotodymyra
Zetenskiego, oswiadczyl, ze wladze beda eksterminowac
prorosyjskich obywateli.

¥ SPUTNIK International v

Cholera Pathogens Found in
Odessa May Be Associated
With US Biolabs

Qo0

MOSCOW (Sputnik) - The causative agents of cholera detected
in the Odessa and Nikolayev regions may be directly related to
US laboratories on the territory of Ukraine, Deputy Chairman
of the Russian State Duma Irina Yarovaya said on Monday.



RT (formerly Russia Today) is a state-controlled Russian international television network funded
by the Russian government. It runs pay-TV and free-to-air channels targeted to non-Russian vie-
wers, and also provides online content in Russian, English, Spanish, French, German and Arabic. RT
is the brand name of TV-Novosti, an autonomous non-profit organization founded by Russia's state
news agency RIA Novostiin April 2005.

2N

RUSSIA TODAY

During the economic crisis in December 2008, the Russian government under Prime Minister
Vladimir Putinplaced ANO 'TV-Novosti' on the list of major organizations of strategic importance
to Russia. RT operates as a multilingual service with channels in five languages: the original English-
language channel was launched in 2005, the Arabic-language channel in 2007, Spanish in 2009,
German in 2014 and French in 2017, while RT America(2010-2022), RT UK(2014-2022) and other
regional channels also produce local content. RT is the parent company of the Ruptly video news
agency, which owns the Redfish video channel and the Maffick digital media company. RT is the
main propaganda channel of the Russian government and its foreign policy.

Academics, experts and news reporters (including some current and former RT reporters) have
identified the station as a vehicle for spreading disinformation and conspiracy theories. UK media
regulator OFCOM has repeatedly found that RT has breached rules on impartiality, including
a number of instances where RT broadcast 'misleading' content. In 2012, the editor-in-chief of RT
Margarita Simonyan compared the channel to the Russian Ministry of Defense. Referring to the
Russian-Georgian war, she stated that RT's aim is to wage information warfare with the entire
Western world”. In September 2017, RT America was required to register as a foreign agent in the
United States Department of Justice under the Foreign Agents Registration Act.



RT broadcasting has been banned in Ukraine in 2014 following the
annexation of Crimea by Russia; Latvia and Lithuania have introduced
similar bans in 2020. Germany has banned RT DE in February 2022.
After Russian invasion of Ukraine in 2022, Poland, and subsequently the
entire European Union and Canada announced that they also formally
banned RT broadcasting, while independent service providers in more
than 10 countries suspended RT broadcasting, the operation of social
media sites and then blocked external links to the RT website and
restricted access to RT content. Microsoft has removed RT from its app
shop and lowered RT’s ranking in the search results in Bing, while
Apple removed the RT app from all countries except Russia.

It should be emphasized that, as in the USSR era, media are used for
intelligence activities. Daniel Lange, a former employee of RT DE
(formerly RT Deutsch), the German-language branch of RT, said he was
ordered by the RT DE management to spy on Russian opposition politi-
cian Alexei Navalny while Navalny was recovering in a Berlin hospital
after he was assassinated by Russia's Federal Security Service (FSB)
using chemical weapons. He was tasked with not preparing a documen-
tary feature, but simply providing information 'for analytical purposes'.
The journalist was then asked to take pictures of the Bundeswehr
hospital where, according to RT DE management, Navalny could actual-
ly be found. Lange was then asked to enter the Charite clinic on the
pretext of visiting a doctor and to see how close he could get to the
ward where Navalny was staying. He was advised to go to the intensive
care unit, pretending to be a friend of Yulia Navalny or an employee of
the Cinema for Peace Foundation. Lange declined the assignment,
noting that he was 'not a secret agent'. However, another RT worker
agreed to try to get into the clinic, but his six attempts were unsuc-
cessful. Shortly afterwards, Lange was instructed to find Navalny's
comrades-in-arms, Leonid Volkov and Maria Pevchikh in Berlin, and set
up surveillance over them. In addition, RT employs diplomats, such
as Aidar Aganin transferred from the Russian diplomatic service to RT
Arabic.




Strategic Culture Foundation (strategic-culture.org) - a pseudo-
scientific platform run by the Russian think-tank of the same name.
Funded from the federal budget of the Russian Federation, it carries
out tasks for the Russian Ministry of Foreign Affairs of the Russian
Federation. It is controlled by the Foreign Intelligence Service of the
Russian Federation. Targeted mainly at an English-speaking audience.

Strategic

Foundation

Disinformation, propaganda and conspiracy theories published by the Strategic Culture Founda-
tion aim to undermine democracy, polarize the society and undermine citizens' trust in state autho-
rities, the judiciary, the media and each other. During the Covid-19 pandemic, it spread the anti-
vaccination narrative and conspiracy theories. The material published currently focuses on presen-
ting the Russian point of view on world events, including the lie-ridden picture of the war against
Ukraine, the weakening position of the West and the alleged drive towards conflict with Russia.

Example titles of so-called 'articles':

. ,Odessa Massacre 9 Years On... West’s Shameful Silence”

. »,From King Charle’s Coronation to the Birth of Europe’s Fourth Reich”

. »,How German Chancellor Angela Merkel Subjected Germany to the U.S.”
. »#Assassination Bid on Putin to Provoke Furious Escalation... from Whom?”

OUTH FRON

ANALYSIS & INTELLIGENCE

SouthFront (southfront.org) - run by supposedly 'independent experts and volunteers’ - outlet
focusing on security, foreign policy and military issues. Carries out tasks for the Federal Security
Service of the Russian Federation.

Involved, among other things, in justifying the illegal annexation of Crimea, undermining the results
of the 2020 US presidential election, and currently focused on presenting the Russian version of the
causes and course of the war against Ukraine.

(&) SOUTH FRONT

MILITARY REPORT~  FORI IS MAPSLGRAPHICS  CONTACT™  MORI

[ - I . & . . H o [rouavsis ] Jekededr 41 (26 votes)
RUSSIA WILL WIN WAR UNLEASHED AGAINST IT: PUTIN DECLARES AT THE ANGLO-AMERICAN HAND BEHIND THE RISE OF FASCISM THEN AND
VICOTRY DAY PARADE NOW

- L

e

o -
WAR CRIMES IN BAKHMUT: UKRAINIANS BLOW UP HOUSES WITH
CIVILIANS

[ ] St St




NewsFront (news-front.info) - a news website regi-
stered in Russian-occupied Crimea, targeting an au-

dience in the EU and the US. Carries out tasks for the HH@GFWUHHGE AEHTCTBO

Federal Security Service of the Russian Federation. Fno“T
In the past, it repeatedly and deceitfully attacked.
Western societies that allegedly 'unfairly' attack Rus-

sia. It provides propaganda support for the Russian “HOBC’CI-HOH ¢'PDHT:'}

invasion of Ukraine.

In the past, it was involved in efforts to bolster anti-immigrant German nationalism and to undermi-
ne the effectiveness of vaccines and restrictions against the Covid-19 pandemic. It is currently spre-
ading Russian propaganda aimed at the war against Ukraine or undermining public confidence
in the governments of democratic states. It is run in 11 languages, so that content is provided accor-
ding to the origin of the readers.

- s W I I e o
E mﬂlnl Viydarzenia Video Ten dzief w histori
Mome > Aty e . )
———

(= Kiedynas zui i doskopow? g [meew ree] o] mEr s 3
x;::\mmb:mm z POCCHA AHP ¥ NHP YKPAMHA MUP BAMKAHBI MONOABUA BENOPYCCHA LEEHTPANGHAR A3WA
Powodky chaw 0 przemycanie

News-FronLinfo — HOROCTH — MGCAE/IHNE HOROCTH POCCHN M CETORNA .
1345 VE zwighszy wydatid na.
$biohY ¢ 70 Il ewto W chow | + HOBOCTH gHA
] Apmua Poccuun HaHecna yaapbl no uensm B Kueee

1350 xopowmeomouena e HEYAI3BMMBIM ANs yKpauHckoro MNBO paketamu X-22

i Y — CLUA ¥ EC CRAHEIOT KOpOLIME
THOUseHMA C Poccuedt (W

11:56 MSZ Serbi kraj nie moze | Kuraess) - Hocoans 12.05.2023 09:58 FonenmTsca
nie bedzie naklada¢ sankcii na

13°50 ONepaumA NO AeHALM- MouHbIi yaap no Knesy HaHecnm p i pai X-22. OWn Anf
@uraumn ] # o6opokbl (MBO). 06 sTom nepefaet PUA HoBOCTH, CCBINGACH HA

:; C0IKA |2 MaA (obHoanseT- amepukanckoe waganue Military Watch Magazine.

1123 CNN: Wielka Brytania
praekazala Ukrainie rakiety o
Zasiegu 560 km

Bakujest iskie i P Wt 2023 | eloeaL TiMES

Center for Research on Globalization (globalresearch.ca) - a website registered in Canada, posing
as an 'independent media and research organization', providing information not available in other
media. It runs a French-language version (mondialisation.ca) and a YouTube channel
(@GlobalResarchTV).

Focused on spreading conspiracy theories, among others about the sponsorship of Arab terrorism
by Western countries and Israel, Holocaust denial, denial of the Covid-19 pandemic or support for
anti-vaccine movements. The aim is to undermine public confidence in governments and public
institutions.

Nakano Deuisch Poruguds srpsli s &
Nolre site en Francais: mondialisation.ca

: : . G lo.ba | Resea rch [ search autnors.. |EY [reanstate webste -] Nuestro sitio en espafiol: Globalizacion

Asia-Pacific Research

- ety [searcn |EY [ornowstener Emsremar B [(E2ENY] B

US Nato War  Economy  Civil Rights  Environment Poverty Media Justice 911 WarCrimes Militarization History  Science

Biggest Lie in World History: There Never Was A Pandemic. The Data Base is Flawed.
The Covid Mandates including the Vaccine are Invalid

" | GlobalResearch

Centre for Research on Globalization
globalresearch.ca / globalresearch.org

The PCR "Covid-19 Confirmed Cases" are Meaningless. The Multibillion Dollar Antigen and Home Test Project is Fake

Rakano Deutsch Portugués smski s X
Notre site en Frangais: mondialisation.ca

[ search Authors JEY [rransiate webste -] Nuestro sitio en espafiol: Globalizacion
Asia-Pacific Research
[searcn B [orNewsieteremereman |BY  [CEEN] B8 5 @ B

US Nato War  Economy Civil Rights  Environment Poverty Media Justice 9/11 WarCrimes Militarization History  Science

How to Destroy Russia. 2019 Rand Corporation Report: “Overextending and
Unbalancing Russia”



New Eastern Outlook (journal-neo.org) - run by the Institute of Oriental Stu-
dies of the Russian Academy of Sciences, this pseudo-academic outlet eagerly
spreads disinformation and propaganda about the Middle East, Asia and

Africa. It creates new and reinforces existing anti-Western views and attitu- —
des in the aforementioned regions. It led an extensive anti-vaccine campaign N I :
during the Covid-19 pandemic.

New Eastern Qutlook

The way the materials are edited suggests they are prepared by ‘experts'. This serves to make the
reader believe in the narratives it promotes. The articles focus on presenting the Russian point
of view on both regional and global events, including the war against Ukraine.

<NEO ~ = € NEO

New Eastern Outlook New Eastern Outlook

Home Politics Economics Sociely World Conltributors

10.04.2023 Avthee: Phil Dutler

Stand with Ukraine and Shun God




OrientalReview .o

Open Dialogue Research Journal

Oriental Review (orientalreview.org) - founded in 2010, linked to the Foreign Intelligence Service
of the Russian Federation, a website dedicated to political developments in the Eurasia region.
Medium linked to the Strategic Culture Foundation.

In its materials, it promotes narratives justifying Russian aggression against Ukraine, conspiracy
theories about cases of poisoning of Putin's opponents and denying climate change. It publicizes
marginal events (e.g. protests by a few people or statements by conspiracy theorists), presenting
them as initiatives enjoying the support of the majority of the society.

JOURMAL ISSUES - REGIONS - THE EPISODES SUNDAY READING VIDEO JOURNAL ISSUES - REGIONS ~ THE EPISODES SUNDAY READING VIDED

HYBRID WARS, RUSSIA, UMITED STATES HYBRID WARS, PHENOMENON OF TERRORISM, RUSSIA, UKRAINE, UMITED STATES

How And _Why Russia Has Come To Be Kiev’s Worldwide Terrorist Campaign Is
Such A Military Powerhouse Indistinguishable From Al Qaeda Or ISIS’

IIIBN

BaltNews (baltnews.com) - a news website focused on the political events in the Baltic States.
It is owned by the Federal State United Enterprise - International News Agency 'ROSSIJA SIEGOD-
NIA' (along with media outlets such as Sputnik and RT), headed by Dmitry Kiselyov - an individual
sanctioned by the EU for supporting activities that undermine the territorial integrity, sovereignty
and independence of Ukraine.

The medium has versions dedicated for Lithuania, Latvia and Estonia. The main purpose of esta-
blishment of that medium was to carry out disinformation operations among Russian-speaking citi-
zens of the Baltic States on both regional and international issues. The website is also used to pro-
mote pro-Russian politicians and commentators.

Among other things, the published materials escalated the narratives criticizing the diversification
of raw material supplies, concerning the 'rise of fascist' and anti-Russian attitudes in the Baltics,
and undermining the activities of governments during the Covid-19 pandemic and the migration
crisis.

11l Baltnews. = » |l Balthews. =»
W3 nepenucku c ~ UMHKNYHO M XecToKo! Kak
J MHOareHTaMum: KakKk Monoabie ‘; NaTtBua "3a|_uy||_|_|lae'rc;|" oT
Avnnomatsl Poccum HeneranbHbIX MUIPaHTOB
[] vicnonbzosanu "Meaysy"* u

11



@,Geononurukaoru |~ gt

| it Carthago delenda est

Geopolitica (geopolitica.ru) - a medium run by Russian nationalists, targeting an audience with
far-right and anti-democratic views in the EU and US, as well as Arab states. Posts are published
in thirteen languages. One of the main authors is Aleksandr Dugin - one of Russia's main ideologues
of the so-called 'Russkiy Mir', preaching the theory of Russia's confrontation with the West,
a promoter of President Putin's authoritarian rule and an enthusiast of the domestic and foreign
policies he pursues.

- D

Geononutuka.ru
The posted articles criticize democracy and liberalism, s w
accusing NATO and the US of seeking war with Russia, EVAVAeyeyeYi
i) LONG LIVE NOVOROSSIYA! THE GREAT SLAVIC RECONQUISTA

which would lead to the destruction of the societies
there. The main objective is to create new and reinfor-

oot (Ol =R-1]

ce the existing anti-Western and anti-American attitu-
des among readers. The authors refer to nationalist
slogans and broadly defined 'Russian messianism'
in their works, aiming to radicalize the audience.
The materials fit in with the idea of so-called Duginism
- the bipolar division of the world, the eternal confron-
tation with the West and Russia's power position s
in the world. =

The authors' texts provided the ideologi-
cal basis for the war against Ukraine -
their material included statements on the
need to integrate Ukraine into the Russian
cultural sphere, the absence of indepen-
dent character of the Ukrainian people

and the threat from an independent
Ukraine to Russia's Eurasian destiny.

12




Orosz Hirek (oroszhirek.hu) - Hungarian-language news outlet
(translated as: Russian News). The articles cover current news from
Russia and the world, particularly the war against Ukraine, the US and
the EU. The website supports the anti-EU and anti-Ukrainian news
presented in the official messages of the Kremlin media.

OROSZ @ HIRE iy OROSZe . OROSZ o
— S bepardieu: nem valtozott ._,_:,‘:,,hm_ Gming  Oeemiimis it Oeban  dasle e e [
Kreml: Ukrajna de facto a T ;erlnrni_v imédom_az orosz =~ e Friss hirek
tgrmrizn?!.l's éllarrru G bt i et v:;:;:" meg mindig orosz P Oroszorszag 2014 ota eldszor N
tamogatojava valt = o = tért vissza a vilag 10 e e sk

- Bt o W sl R o] «|v]u]s]ulelm]a] ey | bb d - kozé =
<= gooooopEDa T egnagyobb gazdasaga koze
bty a4 repirntital

Ukrajra de Facto "a terrorizmus ABlami tmogantiiv” vilt - Bt brin mbre el vhisd mke
mendia Bmitri] Paszhov. & Krarml Pavel Zarubin
ifsdgirbnak sdott vasirnap koso

(jabib smerical Tesidoreal wpeztel
Rahmeithan, s Wagner hazakiid o

haimeitd (+18)
Rl (o] «]v[n]o]c]alm]e

Mimpriatelh o7 st ol Bt

United World International (uwidata.com) -
a Yevgeny Prigozhin-linked site created as part
of Project Lakhta, which aimed to interfere in the US
presidential election. It presents itself as an indepen-
dent think-tank, but it promotes the Russian concept
UNITED WORLD of geopolitical thought, i.e. Russia's rivalry with the
STATEMENT West which encompasses the entire world. It hires
pro-Russian journalists, particularly those from
countries in the Middle East and South America.

This outlet is built in a professional manner and covers many subject areas: politics, energy, econo-
mics or security. The information it posts correlates with the strategic interests of the Russian Fe-
deration - building political and economic influence in the Middle East, Asia, South America and
Africa. The use of non-Russian columnists helps to create a false perception that there is a big com-
munity of societies sharing the Kremlin's narrative on the need to build a new global security sys-
tem including Russia's position.

Vome  Tickipe Elections 2008 Polties  feonoeniss  Erergy  Seswity  Begoms Trends Categery Expern  Abeutih Sabotage of the Nord Stream could lead to
the collapse of NATO

Elections in Paraguay: Just a “gatopardian” g
change mounted by Washington —

L
o Vi o 1iom BEEY Evlt iy Froraeree gy S oy Dz Temehy & ey K gy bt L
LWl discloses report of Ukrainian e
intelligence: Zelensky attempted to divide ’
Crimean Tatars by planting spies I

13



InfoRos (inforos.ru) - a news agency probably run by Unit 54777 of the Main Intelligence
Directorate (GRU). The website uses a network of more than 1,000 websites and social media
accounts to promote the narratives created in the Russian infosphere. InfoRos' impact on fore-
ign audiences is exerted through other entities within the disinformation system created by the
Kremlin.

aca:  Mace4HuK 3aRBuUN, 4To rnasa MBA fIHP HAXOAUTCA B COSHAHWM

MyTuH 3asBun, 4to Poccus Byaet gobrsaTbes Bo3BpaLLeHUs @ l”in”ns
KU3HA B r
218

HOBbIX permoHax B HopMaribHOe pycrno

601

The agency focuses on influencing the local
communities of the Russian Federation

QkcnepT Mepmanus 1 OpaHuWa cnocoBCTBYOT ackanayum so that they present a pOSItIOﬂ consistent
< Ta Ha YKkpauHe

MK 3AABMA, NTO rnasa MBA NTHP k,

with the Kremlin policies. A network of de-
pendent websites allows relevant narratives
to be introduced, depending on the current
needs of the center of power, hence the cur-
BLIMIOM: ypoBeHb foBepusi poccuiickux rpaxaaH MyTuHy rent information focuses on the war against

asun novt 81%

Ukraine and broad criticism of the West .

CAMBIE YHTAEMbIE



et KATEHON

Katehon (katehon.com) - a website run by the far-right Tsargrad Institute, whose main task
is to disseminate A. Dugin's geopolitical ideas and Russian messianism. It is funded by Konstantin
Malofeev - an oligarch linked to V. Putin and responsible for supporting Russian terrorists operating
in the Donbas. The name alludes to the New Testament notion of a force holding back the coming
of the Antichrist, like A. Dugin used to describe Russia.

A medium aimed at the extremely conservative Western audience. Publications portray the collec-
tive West as fascists, racists or anti-Semites hostile to Russia as it defends traditional values
and protects the world from the influence of 'imperialism'. Materials are often constructed
so as to make the reader fearful or anxious. Information presented in the past included claims
of Pope Francis' links to an international Zionist conspiracy, US and French responsibility
for Covid-19, which was alleged to be a weapon against the Chinese economy. The current material
focuses primarily on justifying the war against Ukraine and criticizing Western states.

%|% KATEHON

English

Aboutus  Articles  Analytics Trends

Home » Liberalism is more Dangerous than Ukrainian Nazism

RELATED THEMES LIBERALISM IS MORE DANGEROUS THAN UKRAINIAN NAZISM

Particularly noteworthy is the fact that the members of the supervisory board of this think-tank
are individuals with links to the presidential administration and security authorities:

. Leonid Reshetnikov, Lieutenant General of the Foreign Intelligence Service of the Russian
Federation. From 2009 to 2017, by decree of President Medvedev, he served as director
of the Russian Institute for Strategic Research (RISI) in Moscow while also serving as a mem-
ber of the Scientific Council of the Security Council of the Russian Federation,

. Aleksandr Makarov, Lieutenant General of the Federal Security Service of the Russian
Federation,

. Sergey Glazyev, Russian economist and
politician, PhD in economics, currently mem- D ATEHON
ber of the Board of Directors (Minister)
for Integration and Macroeconomics of the

PYCCKWIA CYBBEKT NOBEABI
ooesoeoe

Eurasian Economic Commission. Adviser
to the President of the Russian Federation
(30 July 2012 - 9 October 2019). According
to Olga Lautman of the Center for European
Policy Analysis in Washington, Glazyev

is a 'sleepwalker' who has repeatedly propo-
sed the West to be destroyed.

15



Niezalezny Dziennik Polityczny (dziennik-polityczny.com):
a Polish-language disinformation website operating since
2014 that acts as a content aggregator, i.e. it compiles the
most important information from media or thematic groups
in one place. The content published by the NDP is mainly
copied from other sources, its own publications are classic
examples of disinformation material, and the language
is highly emotive - often copying texts from tabloids.

To lend credibility to its message, the NDP copies articles from major Polish news
outlets such as: Onet, Fakt, Gazeta Wyborcza, O2, TVP Info, Super Express and
OKO.press. This procedure takes place without the consent of the editors of these
entities. The texts used by the editors are often prepared and manipulated to fit
in with Russian propaganda efforts against Poland. The editor-in-chief of the website,
journalists, the moderator of the NDP Facebook group - they all use other people's
images and are active on social media. The ‘Editor-in-chief’ of Niezalezny Dziennik
Polityczny ‘Adam Kaminski’ is a non-existent person, as is another journalist listed
there, ‘Wojciech Brozek’. The photo used by ‘Kaminski' is that of Lithuanian orthope-
dic doctor Andrius Zukauskas, who has nothing to do with the website. The 'Woijciech
Brozek' account, on the other hand, features a photograph of the American financier
Todd Graber.

DZIENNIK POLSKA SPOLECZENSTWO SwiaT BEZPIECZENSTWO ARTYKULY OPINIA WYDARZENIA| ROZRYWKA

DZIENNIK POLSKA SPOLECZENSTWO Swiat BEZPIECZENSTWO ARTYKULY OPINIA WYDARZENIA ROZRYWKA
.Nienawidze tego miejsca”. Amerykanski

Podstepny plan Zetenskiego eksterminacji n Zotnierz ostro o koniecznosci zycia w Polsce

niepokornych etnicznych Wegréw moze sie NAJCZESCIE] OGLADANE
stac mllym prezentem dla PiS. NAJCZESCIE) OGLADANE

KOCHANKA" prezydenta zdradza prawde. Wszystko
wyzn;

KOCHANKA" prezydenta zdradza prawde. Wszystko
wyznata

| >
(2. L O ® v OKRUTNE wiesci dla Kaczyriskiego. To wyszio na jaw w
» i, 8\ M poniedziaikowy poranek
O , wes :
l WARSZAWA 1
S K A SKLOW

SA

CHY b,

SLOWACJA \)

EN® .ERATVS_.AWA
Y

Wycieli Dudzie paskudny numer! Pierwsza dama moze
(7S \ tego nie zniesC. Lepiej niech tego nie czyta

0, \ .

\ N 104 \ NAJCZESCIE) KOMENTOWANE
suoapeszi®c, & szmowsy

w W ¥ R pi~t.

Niezalezny Dziennik Polityczny has repeatedly been identified as a disseminator of disinformation,
particularly on military topics. Disinformation materials attacking US troops in Poland, but also
Polish commanders and the defense capabilities of the Polish Army, became a feature of the
website.

16



These media are encapsulated by another layer of publications - websites that consciously spread
given narratives, despite knowledge of their origin and the goals, pursued by reinforcing them in the
society, such as: Kresy.pl, Wolna-Polska.pl, WirtualniaPolonia.com, Obserwator Polityczny (official
partner of the Russkij Mir Foundation in Poland) and others. They focus primarily on building
hatred against Ukrainians and Americans, pretending to be good, 'patriotic' sources of news.
A significant role is played by social media newsgroups and blogger platforms, such as: Neon24,
as well as blogs on WordPress (e.g.: Dziennik Gajowego Maruchy, known for spreading Kremlin
propaganda). In contrast to the Polish mainstream media, one is much more likely to see Sputnik
cited there. In the chain of distribution of harmful content, these are key links, as they make
it possible to avoid being classified as state propaganda of the Kremlin in the initial stages
of its distribution.

GALAS: W przypadku konfliktu zbrojnego
terytorium Polski statoby sie pozbawionym
zycia pustkowiem

02PM2ZA
FAXT.PL

rousea
oy

wone> [

onETL Cb> -
‘k

Cm\v[mu WRASNY

The second layer also includes online forums. There are several forums where some users regularly
post disinformation and propaganda content, quite often from the aforementioned NDP: the local
forums of Orzysz and Tomaszow Lubelski. This choice is not dictated by chance: there are American
soldiers stationed in Orzysz as part of the Enhanced Forward Presence, Tomaszow Lubelski is less
than 100 kilometers from Lviv and the Ukrainian training ground; there is also a Territorial Defense
Forces unit there. Yet another type of outlets through which agitation for the Kremlin takes place,
are esoteric sites, spreading conspiracy theories and anti-American content at the same time.
All sorts of 'alternative information sources' are popular among 'conspiracists', offering a whole
spectrum of messages: from those 'independent' from the government and the EU, to those provi-
ding free speech, uncensored, i.e. allowing e.g.: incitement to racial or ethnic hatred, and conveying
the 'revealed truth', hidden from Poles by the government, Jews, Freemasons, aliens, reptilians,
Egyptian pyramids or revealed in magical prophecies.

In addition, a Trojan virus was linked to the website, through which users' hardware statistics were
collected and thus content recipients were profiled. An analysis of the IP number shows that
the outlet may be operating in Amsterdam, the Netherlands. Perhaps an intermediary server
was placed there to hide the identity of the author.



