Narada dyrektorów Instytutów Polskich
25.10.2022
Szanse oraz wyzwania polskiej dyplomacji publicznej i kulturalnej w kontekście wojny na Ukrainie i dobie cyfrowej - to główne tematy narady dyrektorów Instytutów Polskich, która rozpoczęła się 25 października w Warszawie.
Polska jako główny sojusznik Ukrainy, nie powinna pozwolić światu zapomnieć o toczącym się tuż za naszymi granicami konflikcie. Utrzymanie zainteresowania inwazją Rosji na Ukrainę, umacnianie wizerunku Polski jako państwa solidarnego, ukazywanie prawdziwej twarzy Rosji i jej zbrodniczego reżimu oraz integrowanie wątków ukraińskich w projektach polskich placówek zagranicznych, będą strategicznymi zadaniami polskiej dyplomacji, także publicznej i kulturalnej.
– W wielu krajach, gdzie media przemilczają temat wojny na Ukrainie lub wypaczają przekaz o niej, rzetelna i regularna komunikacja polskich placówek jest wyjątkowo ważna. Starajmy się dawać, w miarę możliwości, Ukraińcom okazje i kanały do opowiadania o dramacie toczącej się w ich kraju wojny, o niszczeniu mienia i o ludzkim cierpieniu – mówił podczas otwarcia narady sekretarz stanu w MSZ Piotr Wawrzyk.
Uczestnicy spotkania w Warszawie, którzy reprezentują 25 Instytutów Polskich z całego świata, będą również rozmawiali o możliwych działaniach na rzecz społeczeństwa obywatelskiego Białorusi, w tworzenia warunków dla rozwoju demokracji i dialogu politycznego. Wśród omawianych tematów są także: promocja na świecie polskiej kultury i języka oraz dyplomacja naukowa i historyczna.
– W kontekście trwającej wojny na Ukrainie i polskiego zaangażowania na rzecz tego kraju konsekwentnie przypominajmy o tym, że walka z tyranią i totalitaryzmami jest w polskim DNA, podobnie jak gen solidarności – mówił wiceminister Wawrzyk.
Dyplomaci i zaproszeni goście będą też dyskutowali o wykorzystaniu nowych technologii w opowiadaniu o Polsce światu, co jest kluczowe w dobie cyfrowej. Zaprezentowane zostaną nowoczesne techniki wykorzystywane w komunikacji, w tym film wykonany w technologii rzeczywistości wirtualnej (VR).
Na spotkanie zaproszono przedstawicieli świata kultury, instytucji odpowiedzialnych za promocję Polski, nauki, agencji reklamowych i interaktywnych, aby pogłębiać partnerstwo dla sprawniejszego i bardziej spójnego budowania i wzmacniania wizerunku Polski na świecie.
***
W ramach MSZ funkcjonuje sieć 25 Instytutów Polskich, rozciągająca się od Stanów Zjednoczonych Ameryki, przez Tel Awiw aż do Japonii. Najwięcej z nich działa w Europie. Ich głównym celem jest docieranie do zagranicznych środowisk artystycznych, eksperckich i opiniotwórczych, informowanie o Polsce, promowanie kultury, historii, nauki, języka i dziedzictwa, dbanie o dwustronną wymianę kulturalną i obecność polskiej kultury w krajach urzędowania oraz nawiązywanie trwałych relacji i kontaktów z zagranicznymi partnerami.
Łukasz Jasina
Rzecznik Prasowy MSZ
Fot. Sebastian Indra