Ruszamy z kolejnym Generalnym Pomiarem Ruchu na drogach krajowych woj. śląskiego
25.10.2024
Zmierzymy ruch na autostradach, drogach ekspresowych oraz na drogach krajowych. Badanie zostanie przeprowadzone w 2025 roku, a jego wyniki opublikujemy w 2026 roku.
Dwie umowy
Generalny Pomiar Ruchu 2025 przeprowadzimy w podziale na dwie części województwa. Pierwsza obejmie drogi na terenie Rejonów GDDKiA zlokalizowanych w Zabrzu, Pszczynie i Wysokim Brzegu oraz druga obejmie drogi na terenie Rejonów w Lublińcu, Częstochowie i Zawierciu. Dla każdej z tych części zostanie zawarta odrębna umowa z chorzowskim oddziałem firmy Ewimap z Warszawy na łączną kwotę prawie 2,6 mln zł.
Gdzie będziemy mierzyli
Generalny Pomiar Ruchu w naszym województwie zostanie przeprowadzony w 190 punktach. Pomiarem obejmiemy w całości autostrady (włącznie z odcinkiem koncesyjnym Stalexport Autostrada Małopolska S.A.), drogi ekspresowe oraz drogi krajowe znajdujące się w naszym zarządzie. Umowa nie obejmuje pomiarów ruchu na odcinkach dróg krajowych (z wyłączeniem autostrad i dróg ekspresowych) przebiegających przez miasta na prawach powiatu. W województwie śląskim mamy aż 16 takich miast. Są to: Bielsko-Biała, Bytom, Chorzów, Częstochowa, Dąbrowa Górnicza, Gliwice, Jaworzno, Katowice, Mysłowice, Piekary Śląskie, Rybnik, Siemianowice Śląskie, Sosnowiec, Tychy, Zabrze i Żory.
Co będziemy mierzyli
Punkty pomiarowe wyznaczymy na całej sieci, dzieląc drogi na charakterystyczne odcinki. Odcinki pomiarowe wyznaczamy indywidualnie, biorąc pod uwagę istotne czynniki wpływające na zmianę wielkości ruchu, w szczególności skrzyżowania z drogami krajowymi i wojewódzkimi oraz ważnymi drogami lokalnymi, granice miejscowości mających ponad 10 tysięcy mieszkańców, odcinki, które ze względu na swoją specyfikę mają duży wpływ na ruch (np. duże obszary inwestycyjne, ośrodki rekreacyjne, zakłady przemysłowe, centra handlowe itp.).
W punktach pomiarowych zostaną ustawione kamery rejestrujące ruch. Następnie dane z zapisu zostaną opracowane i przeanalizowane z uwzględnieniem liczby i kategorii pojazdów.
Ruch pojazdów podzielmy na następujące kategorie ruchu: samochody osobowe, motocykle i motorowery, lekkie samochody ciężarowe (dostawcze), mikrobusy, samochody ciężarowe bez przyczep, samochody ciężarowe z przyczepami lub naczepami, autobusy, ciągniki rolnicze, rowery, hulajnogi elektryczne i urządzenia transportu osobistego. Będziemy też wykorzystywać dane pochodzące z automatycznych systemów pomiaru ruchu oraz od koncesjonariusza autostrady A4 Katowice – Kraków z Placu Poboru Opłat Brzęczkowice.
Czego się dowiemy
Pomiary automatyczne dostarczą danych z całego roku, a pomiary wideo będą prowadzone w specjalnie wybranych dziewięciu terminach pomiarowych, od stycznia do października 2025 r. Podstawową informacją, którą uzyskamy dzięki badaniu ruchu pojazdów, będzie Średni Dobowy Ruch Roczny (SDRR). Ta liczba pokaże nam, ile średnio pojazdów i jakiego rodzaju porusza się w ciągu 24 godzin danym odcinkiem drogi. To jednak nie wszystko, będziemy też mierzyć:
- średni dobowy ruch w typowe dni robocze (wtorek, środa, czwartek),
- średni dobowy ruch letni (lipiec, sierpień),
- średni ruch dzienny (od 6:00 do 18:00),
- średni ruch wieczorny (od 18:00 do 22:00),
- średni ruch nocny (od 22:00 do 6:00),
- rodzaje pojazdów,
- kierunki ruchu.
100 lat pomiarów
Wyniki badania zostaną opublikowane w 2026 roku, równo 100 lat od wykonania pierwszego pomiaru ruchu samochodowego w Polsce. Wtedy badania na drogach państwowych o twardej nawierzchni rozpoczęły się na początku stycznia 1926 r. (2, 3 i 4 stycznia), następnie kontynuowano je co 26 dni, do końca roku. Pomiary wykonywali dróżnicy lub nadzorcy mostów. W specjalnie zaprojektowanych w tym celu książeczkach ręcznie zaznaczali, ile pojazdów i jakiego rodzaju przejeżdżało przez dany punkt. Pierwszy pomiar, tak jak i współczesne, zwracał uwagę na rodzaje pojazdów poruszających się po drogach. Wyróżniano dwie podstawowe kategorie – konne i mechaniczne.
Pierwszy powojenny pomiar ruchu przeprowadzono w 1954 roku. Od 1965 roku badanie prowadzone jest w regularnych, 5-letnich odstępach. Za standaryzację pomiarów odpowiada Europejska Komisja Gospodarcza Organizacji Narodów Zjednoczonych. Po zmianie podziału administracyjnego kraju od 2000 roku pomiar ruchu wykonuje się odrębnie w każdym województwie, na drogach krajowych i wojewódzkich, na podstawie zasad opracowanych przez GDDKiA. Z każdym kolejnym GPR pomiar był w coraz większym stopniu wykonywany za pomocą wideorejestratorów, które zastąpiły powszechnych wcześniej obserwatorów. Ostatnie badanie zrobione w latach 2020-2021 korzystało już w pełni z zapisów wideo i automatycznych liczników ruchu.
Wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu w XXI wieku
Generalny Pomiar Ruchu 2020/21
Szczegółowe informacje o metodzie pomiarowej można znaleźć w wytycznych dostępnych na naszej stronie.