W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Przywróciliśmy ruch na obu jezdniach mostu na obwodnicy Olsztyna

30.03.2023

Zakończyła się naprawa podpory mostu MS-27 na obwodnicy Olsztyna w ciągu S51. Po wzmocnieniu fundamentu podpory i wykonaniu próbnego obciążenia obiektu ruch na moście odbywa się po obu jezdniach.

Obiekt MS-27 w ciągu obwodnicy Olsztyna. W tle widać panoramę miasta.

Bezpieczeństwo priorytetem

W listopadzie ub. r., w trakcie rutynowego przeglądu mostu MS-27 w ciągu obwodnicy Olsztyna stwierdziliśmy nieprawidłową pracę jednej z podpór. Chociaż stwierdzona usterka nie stwarzała, w naszej ocenie, ryzyka powstania katastrofy budowlanej, mając na względzie bezpieczeństwo użytkowników drogi wspólnie z wykonawcą obiektu podjęliśmy decyzję o prewencyjnym zamknięciu nitki obiektu w kierunku Ostródy.
Niezwłocznie przystąpiliśmy wraz z wykonawcą do doraźnych działań zabezpieczających i monitorujących. Wykonana została tymczasowa stabilizacja jednego słupa podpory. Poza tym zainstalowane zostały czujniki monitorujące pracę konstrukcji, a na podstawie pomiarów i badań dokonaliśmy analizy zachowania się konstrukcji obiektu.

Wzmocnienie fundamentu podpory obiektu umożliwiło przywrócenie ruchu

W ocenie projektanta warunkiem koniecznym do przywrócenia ruchu na wyłączonej nitce obiektu było wykonanie wzmocnienia gruntu wokół podpory obiektu, na której stwierdziliśmy nieprawidłowości. Pierwotnie planowaliśmy wykonać to poprzez iniekcję strumieniową. Jest to metoda geoinżynieryjna, polegająca na rozcięciu i rozdrobnieniu gruntu przez działający dynamicznie strumień wody lub zaczynu cementowego (o prędkości ponad 100 m/s) i utworzenie kolumny tzw. cementogruntu. 
Jednak po sprawdzeniu parametrów fizycznych i chemicznych zalegających w obrębie podpory osadów organicznych okazało się, że nie będzie można zastosować tej metody. Podjęliśmy więc decyzję o wzmocnieniu fundamentu podpory obiektu za pomocą ścian szczelinowych (tzw. baret). Wokół podpory wykonaliśmy osiem ścian szczelinowych o głębokości 36 m. Kolejnym etapem było połączenie ich z istniejącym fundamentem do wspólnej pracy. W tym celu wykonaliśmy oczep do spięcia baret z fundamentem. Ostatnim etapem naprawy była rektyfikacja łożysk, czyli ich prostowanie i wzorcowanie. 
Po zakończeniu naprawy, w celu sprawdzenia prawidłowości działania podpory, wykonaliśmy obciążenie próbne konstrukcji. Na obiekcie stanęło osiem ciężarówek o masie 40 t każda. Po potwierdzeniu prawidłowości zachowania się naprawionej podpory obiektu, przywróciliśmy ruch na zamkniętej dotychczas nitce mostu.

Rutynowe kontrole gwarancją jakości i bezpieczeństwa

Bieżące i okresowe przeglądy elementów infrastruktury drogowej, w tym obiektów inżynierskich, to rutynowe działania GDDKiA. Dzięki nim jesteśmy w stanie stwierdzić ewentualne wady i usterki na wczesnym etapie i skutecznie eliminować ryzyko wystąpienia poważniejszych awarii. Wykonując rutynową kontrolę obiektów na obwodnicy, Olsztyna zidentyfikowaliśmy nieprawidłową pracę podpory jednego z nich, a podjęte natychmiast działanie naprawcze pozwoliły przywrócić jej sprawność.
Wykonana obecnie naprawa podpory stanowi element docelowego programu naprawczego. W kolejnych miesiącach zespół ekspertów wskazanych przez wykonawcę i zaakceptowanych przez GDDKiA zbada pracę całej konstrukcji obiektu i wskaże, czy konieczne będą jeszcze dodatkowe działania naprawcze.

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}