Rusza budowa kładki pieszo-rowerowej w Kosyniu w ciągu DK51
14.07.2023
Podpisaliśmy umowę na budowę kładki pieszo-rowerowej nad Łyną w Kosyniu. To kontynuacja rozbudowy DK51 na odcinku Smolajny - Kosyń i kolejny etap modernizacji DK51 pomiędzy Olsztynem a przejściem granicznym w Bezledach.
Zakres i cel zadania
Długość obiektu wyniesie 27 m, a szerokość 4,3 m. Wraz z kładką powstanie również ścieżka pieszo-rowerowa o długości 78 m, łącząca istniejący w Kosyniu chodnik z wykonanym w ramach rozbudowy odcinka DK51 Smolajny - Kosyń ciągiem pieszo-rowerowym. Wykonawcą zadania jest firma Most z Sopotu, która w terminie nie dłuższym niż 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy wykona zlecone zadanie za kwotę 2,8 mln zł. Inwestycja zostanie zrealizowana ze środków budżetu państwa.
Podstawowym celem inwestycji jest poprawa komfortu i bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu korzystających z drogi krajowej nr 51. Zapewni to separacja ruchu pieszego i rowerowego od ruchu samochodowego.
Zmieniamy DK51
Budowa kładki pieszo-rowerowej w Kosyniu to część działań, jakie prowadzimy dla rozbudowy DK51. W sierpniu ubiegłego roku oddaliśmy kierowcom do użytku obwodnicę Smolajn, wybudowaną w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Na początku roku zakończyliśmy budowę ronda na skrzyżowaniu DK51 z drogami lokalnymi koło Dywit. Ku końcowi zmierza przebudowa odcinka DK51 Smolajny - Kosyń o długości około 2,2 km. Z odcinkiem tym połączy się obwodnica Dobrego Miasta. Obecnie trwają prace przygotowawcze dotyczące jej powstania. Na wrzesień zaplanowaliśmy spotkania informacyjne na temat tej inwestycji. Przedłużeniem obwodnicy Dobrego Miasta będzie zmodernizowany już odcinek od Barcikowa do Spręcowa, a dalej, znajdująca się na etapie prac przygotowawczych, obwodnica Olsztyna i Dywit. Od stycznia bieżącego roku toczą się przygotowania do rozbudowy dwóch odcinków DK51 między Wichrowem a Bartoszycami o łącznej długości 30 km.
Podstawowy cel - bezpieczeństwo
Celem rozbudowy DK51 jest podniesienie bezpieczeństwa ruchu drogowego i poprawa warunków przejazdu tranzytowego oraz lokalnego. Będzie to możliwe dzięki polepszeniu parametrów techniczno-użytkowych trasy, w szczególności wzmocnieniu konstrukcji nawierzchni i zmianie geometrii drogi.
Poprawie ulegnie również bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu dzięki budowie chodników, ciągów pieszo-rowerowych, przejść dla pieszych, a także przejazdów dla rowerzystów oraz zatok autobusowych.