W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Podsumowanie zimy 2024/2025

28.03.2025

W ubiegłym tygodniu rozpoczęła się wiosna dlatego to dobry czas na podsumowanie zimy na drogach krajowych w naszym województwie. Zimowe miesiące stanowią wyzwanie nie tylko dla umiejętności kierowców, ale także dla służb drogowych odpowiedzialnych za utrzymanie dróg.

Widok z poziomu ziemi na drogę. Zima, świeci słońce, droga mokra więc słońce mocno się od niej odbija. Po obu stronach drogi widać dużo śniegu. Po drodze, po lewej stronie widać pług, który odśnieża drogę.

Rzeszowski Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zarządza 898 km dróg krajowych, autostrad i szybkiego ruchu co daje 13 676 861 m2 powierzchni dróg do utrzymania. Prace ściśle związane z zimowym utrzymaniem dróg (ZUD), w szczególności odśnieżanie i usuwanie śliskości zimowej, prowadzone były w trybie 24-godzinnym, 7 dni w tygodniu. Działaniami na drogach woj. podkarpackiego kierowało: pięć Rejonów oraz szesnaście Obwodów Drogowych (OD) w tym cztery Obwody Utrzymania Autostrady (OUA) oraz dwie Bazy Materiałowe (BM).

W sezonie 2024/2025 do akcji zimowego utrzymania dróg w województwie podkarpackim przygotowanych było m.in. 134 pługosolarek, 12 pługów wirnikowych, 17 ładowarek i 9 równiarek.

Zużycie soli i wykorzystanie sprzętu

Drogowcy w pełnej gotowości byli od 15 października, ale dopiero 13 listopada 2024 roku pojazdy po raz pierwszy wyjechały zmagać się ze skutkami zimy.

Sól drogowa odgrywa kluczową rolę w zapobieganiu śliskości na drogach podczas zimy. W trakcie całego sezonu zimowego zużyliśmy jej ok. 18 000 ton co daje średnio 1 307 g/m2 . W porównaniu do ubiegłego sezonu zimowego, to mniej o 10 000 ton.

Jednak jeśli spojrzymy bardziej lokalnie, to paradoksalnie w południowej części regionu zużyliśmy o 14% więcej soli niż w poprzednim sezonie zimowym. Dotyczy to także nakładów finansowych, które również były większe o ok. 7%.

Najbardziej pracowity czas

Najbardziej pracowity okazał się czas między 10 a 16 stycznia br., kiedy to zużyliśmy 5 157 ton soli co daje średnio ponad 377 g/m2 . W tym czasie pojazdy do zimowego utrzymania przejechały ok. 86 000 km. To świadczy o zaangażowaniu służb drogowych w utrzymanie przejezdności, bezpieczeństwa i płynności ruchu na drogach w tych wymagających zimowych warunkach.

Warto przypomnieć, że wraz z końcem bieżącego sezonu zimowego drogowcy szykują się do kolejnego. Wszystko po to, aby zapewnić bezpieczeństwo wszystkim użytkownikom dróg.