W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wyjazdowe posiedzenie Komisji Infrastruktury w siedzibie Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego

07.02.2025

Sprawozdanie z realizacji zadań ustawowych oraz omówienie instytucjonalnego znaczenia i priorytetów Inspekcji Transportu Drogowego były przedmiotem posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury. W spotkaniu wziął udział również wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.

Pięciu mężczyzn siedzących za stołem prezydialnym. Na sali kilkanaście osób.

W czwartek (6 lutego), z udziałem wiceministra infrastruktury Stanisława Bukowca, w siedzibie GITD odbyło się wyjazdowe posiedzenie Komisji Infrastruktury. Jego naczelnym punktem było sprawozdanie Głównego Inspektora Transportu Drogowego podsumowujące realizację ustawowych zadań Inspekcji Transportu Drogowego w ubiegłym roku.

Dzisiejsze posiedzenie komisji w siedzibie GITD to doskonała sposobność ku temu, żeby zaznajomić państwa ze specyfiką codziennej pracy inspektorów i omówić plany rozwoju instytucji. To nasze działania mają realny wpływ na kształtowanie warunków uczciwej konkurencji pomiędzy przedsiębiorcami na rynku przewozów drogowych. Przyczyniamy się do ograniczenia niszczenia dróg poprzez kontrole pojazdów nienormatywnych przekraczających limity wymiarów nacisków osi albo dopuszczalnej masy całkowitej. Działamy także na rzecz szeroko rozumianego bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wzmocniliśmy też pozytywny wizerunek ITD na gruncie międzyinstytucjonalnym w kraju i za granicą poprzez aktywny udział w projektach międzynarodowych w oparciu o profesjonalną i dobrze przygotowaną kadrę inspektorów i pracowników – zaznaczył szef ITD Artur Czapiewski.

W ubiegłym roku inspektorzy ITD przeprowadzili 270 517 kontroli, z czego 125 170 dotyczyło pojazdów zagranicznych. Spośród przewoźników z krajów trzecich zdecydowanie przeważały kontrole ukraińskich pojazdów. Na 42 627 przypadków – 32 662 kontroli dotyczyło firm z Ukrainy. Działanie na rzecz szerokorozumianego bezpieczeństwa w ruchu drogowym to również kontrole przestrzegania prędkości i niestosowanie się przez kierujących do czerwonego światła.

Na 50 skrzyżowaniach zamontowane są rejestratory przejazdu na czerwonym świetle, 71 lokalizacji objętych jest nadzorem odcinkowego pomiaru średniej prędkości. Ponadto działa 5 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle na przejazdach kolejowo-drogowych i 473 fotoradary. W ubiegłym roku system CANARD zarejestrował 1 169 522 wykroczeń. Na naszych drogach musi być bezpieczniej. Musimy systematycznie zwiększać liczbę urządzeń. Niebawem w ramach KPO zamontujemy dodatkowych 128 urządzeń – podkreślił szef ITD.

Na posiedzeniu Komisji Infrastruktury mówiono także o priorytetach formacji w 2025 roku. Należą do nich przeprowadzenie zmian legislacyjnych w Ustawie o transporcie drogowym, dokonanie korekty przepisów Ustawy o drogach publicznych, Kodeksu wykroczeń i Prawa o ruchu drogowymoraz zwiększenie potencjału informatycznego ITD i kontynuowanie prac legislacyjnych zmierzających do nadania formacji statusu służby mundurowej.

Dziękuję Inspekcji Transportu Drogowego za bardzo dobrą pracę. Efekty waszej pracy dostrzegają również polscy transportowcy, którzy mówią o tym, że ta służba jest profesjonalna. To był trudny rok, dlatego że umowa Ukraina – Unia Europejska spowodowała pewne turbulencje wśród polskiej branży przewoźników. Jako resort zrobiliśmy wszystko, aby sprostać wyzwaniom, co przyniosło wymierne efekty – podkreślił wiceminister infrastruktury.

Stanisław Bukowiec mówił też m.in. o konsultacjach międzyresortowych nad ustawą o odzespoleniu Inspekcji Transportu Drogowego i skuteczności kontroli podmiotów dysponujących kapitałem pochodzącym z Rosji i Białorusi. W toku dyskusji, przewodniczący Komisji Infrastruktury Mirosław Suchoń podkreślił, że walka z nieuczciwą konkurencją o to, aby polscy przedsiębiorcy nie byli oszukiwani przez zagraniczne firmy to niezwykle ważny element działalności ITD. Następnie z pytaniami do Głównego Inspektora Transportu Drogowego oraz wiceministra infrastruktury zwrócili się posłowie Krzysztof Habura, Jerzy Polaczek i Robert Warwas.

Przed nami ważne wyzwania legislacyjne dotyczące Inspekcji. Chcę w imieniu komisji zadeklarować, że jesteśmy gotowi do tego, żeby pracować nad tymi rozwiązaniami w taki sposób, żeby uwzględniać najlepszy interes służby i tworzyć prawo, które jest po prostu skuteczne. Ze swojej strony i ze strony komisji deklaruję gotowość także do tego rodzaju spotkań, jak dzisiejsze, w czasie których możemy przedyskutować pewne propozycje i wysnuć dobre wnioski – zakończył Mirosław Suchoń.

Zdjęcia (6)